Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Er i uke 31 straks og har hatt 40% og 50% sykemelding i flere uker. Har hele tiden uttrykt at jeg vil ha mer sykemelding, men at vi kan se det an for å ikke være vanskelig. Har hodepine (tar paracet) hver dag, høy puls, sliten, sover dårlig, vondt i bekkenet, stress på jobb og ja. Spesielt siste ukene har jeg følt på at jeg er veldig veldig sliten. Jordmor har sendt melding til fastlegen og bedt om 100% SM, jeg har også snakket med han og sagt jeg ikke orker mer. Er en mnd igjen til permisjon og jeg går snart på veggen. Men han sier bare at jeg er i for god fysisk form til at han vil sykemelde meg mer.. aner ikke hva jeg skal gjøre, det er jo legen som bestemmer. Men at jeg skal sitte med hodepine, hvilepuls på over 110, vondt bekken og alt på jobb gjør meg helt utslitt. Må bare få ut litt frustrasjon

Hvordan kan jeg holde ut siste tiden? Prøver å hvile så godt jeg kan ellers, men har et barn fra før også som trenger sitt 

Anonymkode: 4e884...1d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den psykiske helsen har også mye å si. Rart legen er så sta på det når JM har bedt om at du skal ha 100% 

Anonymkode: eb2fc...043

• Liker 5
Skrevet

Rareste jeg har hørt, bytt lege. Ikke noe stress å få sykemld når man er så langt på vei er snakk om 1 mnd... og jordmoren har anbefalt det og så weird dårlig lege

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bytt lege, gå privat? Ta med skriv fra JM til privat lege

Anonymkode: 0d2dd...019

AnonymBruker
Skrevet

Kunne byttet lege, men er ventelister her og er fornøyd med han ellers. Men skjønner han ikke har noe særlig erfaring med gravide

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser tre alternativer her:

-Bruk egenmeldingene du har til rådighet

-Bytt fastlege. Sjekk leselisten.no og bytt til en med godt rykte.

-Start tidlig uttak av permisjon. I forrige svangerskap hadde jeg en jobb jeg hatet. Startet da permisjonen 3 mnd før termin. Dette er en lovfestet rettighet man har. Riktignok ble det 3 mnd mindre til baby men det gjorde ikke noe for meg siden vi uansett skulle ta et år med ulønnet permisjon.

Anonymkode: 3ffc4...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

-Start tidlig uttak av permisjon. I forrige svangerskap hadde jeg en jobb jeg hatet. Startet da permisjonen 3 mnd før termin. Dette er en lovfestet rettighet man har. Riktignok ble det 3 mnd mindre til baby men det gjorde ikke noe for meg siden vi uansett skulle ta et år med ulønnet permisjon.

Legelisten.no skulle det stå 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk! Skal se på legelisten, bare syns det er dumt når han har «hele min historikk», men det får jo eventuelt den nye legen ved journaloverføring. 

egenmelding har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan bruke når jeg er delvis sykemeldt fra før. 

kan ikke starte perm før da vi ikke skal ha så mye ulønnet og da går det ikke opp ift barnehage neste år 🤪

Skrevet

Be om samtale med jordmor og lege + deg 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snurrepurre skrev (7 minutter siden):

Be om samtale med jordmor og lege + deg 🙂 

Takk for tips. Hun har allerede snakket med han og han sier det samme til henne, selvom hun ikke er enig 

AnonymBruker
Skrevet

Er det en kiropraktor i nærheten du kan gå til for bekkenet?

En kiropraktor har rett til å sykmelde for muskel/skjelettlidelser, men ta en prat med hen om hvordan du har det generelt. Kanskje kan du få sykmelding der? 

Anonymkode: 54446...46f

• Liker 6
Skrevet

Svangerskapspenger? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei dere!

Er i uke 31 straks og har hatt 40% og 50% sykemelding i flere uker. Har hele tiden uttrykt at jeg vil ha mer sykemelding, men at vi kan se det an for å ikke være vanskelig. Har hodepine (tar paracet) hver dag, høy puls, sliten, sover dårlig, vondt i bekkenet, stress på jobb og ja. Spesielt siste ukene har jeg følt på at jeg er veldig veldig sliten. Jordmor har sendt melding til fastlegen og bedt om 100% SM, jeg har også snakket med han og sagt jeg ikke orker mer. Er en mnd igjen til permisjon og jeg går snart på veggen. Men han sier bare at jeg er i for god fysisk form til at han vil sykemelde meg mer.. aner ikke hva jeg skal gjøre, det er jo legen som bestemmer. Men at jeg skal sitte med hodepine, hvilepuls på over 110, vondt bekken og alt på jobb gjør meg helt utslitt. Må bare få ut litt frustrasjon

Hvordan kan jeg holde ut siste tiden? Prøver å hvile så godt jeg kan ellers, men har et barn fra før også som trenger sitt 

Du må si dette: 

Jeg er for syk til å jobbe, jeg klarer det ikke. Så jeg kan ikke gå på jobb, og trenger sykemelding.

En lege kan ikke nekte deg det. Lover. Jeg vet at de ikke kan nekte deg hvis du sier at du er for syk til å jobbe. Det har de ikke lov til. 

Anonymkode: 9bb06...827

AnonymBruker
Skrevet

Gå til en kiropraktor. de kan sykemelde

Anonymkode: db16a...c87

AnonymBruker
Skrevet

Om du går til jordmor på en helsestasjon har de vel en lege der som kan hjelpe deg med en sykemelding?

Anonymkode: bf903...8df

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Først ringer du sjefen, forklarer at du er syk og helt på felgen, du kommer innom med,eller sender, sykemelding når du har fått den. Så ringer du legekontoret og får en time. Du må da være dønn ærlig med legen og si det som det er, du er for utmattet til å komme deg på jobb og du har gitt beskjed der om at slik er det. 

Hvis du da fortsatt ikke får sykemelding, må du spørre hvorfor og be om å få det skriftlig. Så ringer du legevakten, eller et annet legekontor og ber om hjelp der.

Legen vet ikke hvordan du har det i ditt svangerskap, det må du fortelle om. Og du er ikke vanskelig, du er høygravid, sliten og brenner deg ut. Hva er det godt for? 

AnonymBruker
Skrevet

Bytt lege. Fysisk form er ikke det eneste som teller.

Anonymkode: 3df3f...f75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du må si dette: 

Jeg er for syk til å jobbe, jeg klarer det ikke. Så jeg kan ikke gå på jobb, og trenger sykemelding.

En lege kan ikke nekte deg det. Lover. Jeg vet at de ikke kan nekte deg hvis du sier at du er for syk til å jobbe. Det har de ikke lov til. 

Det har de vel. Det er legen som bestemmer om du skal ha sykmelding ikke pasienten. 

Anonymkode: 44e6f...a15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du må si dette: 

Haha, selvfølgelig kan legen nekte. Han kan til og med miste lisensen om han sykemelder for mye på bestilling.

Anonymkode: 55de7...c7e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Ringer legekontoret på Mandag og får en fysisk hastetime da, så skal jeg være mer hard og si det sånn at han forstår det! :) takk! 

selvom han har vært oppdatert på «tilstanden» min hele veien, så prøver jeg litt til. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...