Gå til innhold

Gresskar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et gresskar i hus. Har noen en eller flere gode middagsoppskrifter? Har brukt det tidligere i gryteretter, men kunne tenkt meg å prøve noe nytt.

Plonk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gresskar egner seg godt til purésuppe. Surr løk og hvitløk møre i litt olje, ha i gresskarbiter og kyllingkraft, kok til gresskarbitene er møre og kjør i foodprocessor. Godt med litt kraftige krydder i. Chili er et must, med feks koriander eller salvie i tillegg. Gi et oppkok, tilsett litt fløte/crème fraîche og smak til med salt og pepper.

Du kan også bruke kokosmelk, som i denne oppskriften. :)

Skrevet

Risotto med gulrøtter og gresskar (4 pers.)

90 g smør

1 finhakket løk

250 g gresskar i små terninger

2 gulrøtter i små terninger

1,75-2 liter grønnsaksbuljong

440 g arborioris

90 g revet romano-ost, evt parmesan

¼ ts muskat

Fres løken myk i 60 g smør. Tilsett gresskar og gulrot og stek den myk. Mos grovt med stapper. Kok opp buljongen. Rør risen inn i grønnsakene. Tilsett buljongen, litt etter litt, og la småkoke under omrøring til all væsken er absorbert. Ta av varmen og rør inn resten av smøret, ost, muskat og pepper. Dekk til og la stå 5 minutter før servering.

Smuldrepai med gresskar og eple

1,3 kg gresskar (så det blir 850 g skrelt)

900 g epler

60 g smør

100 g sukker

2 ss sitronsaft

¼ ts malt nellik

1 ts malt ingefær

1 ts kanel

100 g rosiner

300 g hvetemel

1 ts bakepulver

¼ ts natron

150 g smør

125 g brunt sukker

2 ss brunt sukker, ekstra

Skrell og rens gresskar og del i store biter. Skrell og rens eplene og del i like store biter som gresskaret, bland i en kjele og tilsett smør, sukker, sitronsaft, krydder og risiner. Kok i 10-20 minutter, delvis tildekt med lokk, til gresskar og epler har blitt myke. Hell i en ildfast form, ca 25 cm i diameter og 5 cm dyp.

Smuldre smør, bakepulver, natron og smør. Vend inn brunt sukker og strø over i formen. Dryss brunt sukker over til slutt. Stek ved 190 grader i ca 45 minutter. La stå ca 20 minutter før den serveres med vaniljeis.

Karibisk gresskarsuppe (4 pers.)

90 g smør

1 stor grovhakket løk

2 grovhakkede hvitløksfedd

1 ts karripulver

2 grovhakkede poteter

400 g grovhakket gresskarkjøtt

7,5 dl hønsebuljong

1 ts salt

½ ts pepper

1 ss hakket bladpersille

2,5 dl kokosmelk

½ finsnittet purre

⅓ kopp rømme

Fres løk og hvitløk mykt i 2 ss av smøret. Rør inn karri og fres 1 minutt. Tilsett potet og gresskar og fres 1 minutt. Rør inn buljong, salt, pepper og persille. Kok opp og la småkoke under lokk i 20 minutter. Kjør suppen glatt i foodprocessor. Hell tilbake i pannen og rør inn kokosmelk. Varm opp. Smelt resten av smøret og stek purren myk. Drypp rømme over suppen ved servering og et dryss av purre.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Mmm, tusen takk, dere er fantastiske! De suppene hørtes veldig gode ut, tror jeg skal prøve meg på noe der. Da kan det se ut til at jeg får brukt en del av gresskaret også, det er omtrent på størrelse med en vannmelon (trodde faktisk først at det VAR en vannmelon, for er nesten helt lik i mønsteret utenpå).

Vi abonnerer på økologiske grønnsaker og har ikke alltid helt snøring på hva vi får i huset. Er blitt ganske flinke til å få brukt alt vi får, og til å teste ut nye grønnsaker og nye oppskrifter! Det gøyeste vi har fått i sommer, var pastinakk. Helt utrolig godt, og et sant mysterium at vi aldri hadde smakt det før. Nå har jeg jo sett at de selger det på Meny.

Men i morgen blir det gresskarsuppe! :-)

Skrevet (endret)

Jeg abonnerer også på økologiske grønnsaker, og har blitt mer eller mindre avhengig av pastinakk. ;)

Enig med deg i at en sånn abonnementsløsning gir en fin anledning til å prøve nye ting og få nye idéer i matveien - ukens middager bestemmes i stor grad av grønnsakene vi får levert.

Endret av piaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...