AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Så mye mas om utekjøkken på Tv2 nå. Er det nyttig? Ser for meg det er bare upraktisk, må passe på å ha med alt man trenger ut osv. Er det vare gøy å lage/enda en ting man «skal» ha, eller har man stor glede av det? Anonymkode: c736b...ad4 1
rabarbrafrø Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Artig at du tar det opp, eg har tenkt akkurat det same! Mange installerer jo pizzaomnar og slikt ute no, og i den samanhengen er det sikkert greit med litt benkeplass ved sida. Men eg som har vanleg frittståande grill ser ikkje behovet for utekjøkken. Står jo ikkje ute og kuttar opp salat etc uansett, da må ein jo ha lagt opp vatn til vask og avløp og alt mogleg. Ser eigentleg for meg at dette er ein trend som har kome frå varmare strøk, men som ikkje er så veldig nyttig i kalde Noreg 😊 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Det er en trendgreie akkurat som Cortenstål. Det ser "rikt" ut og mange bruker det sikkert til å kutte litt salat nå i år, men i realiteten vil det nok bli veldig lite brukt i fremtiden. Vi bor i Norge, ikke i Carlifornia. vi har kanskje 50 finværsdager med god temperatur ila ett år og folk er på jobb 40 av dem. Meningsløst men instagramvennlig. Anonymkode: 2ea2d...5f6 9
Rotemor Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Jeg hadde en utekjøkken-variant en periode. Mer å vaske! Insekter, pollen, blader..Måtte vaske før og etter hver gang vi spiste ute. Varte ikke lenge. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Vi skal lage det. Men ikke for å lage mat på den måten. Grill skal vi bygge inn og legge opp til stikkontakt for kjølebag, steketakke og lignende. Da blir det brukt men ikke på den samme måten som vanlig kjøkken. Det blir egentlig oppbevaringsplass og greit å sette mag på så gjester kan forsyne seg. Blir ikke stort kjøkken. Anonymkode: f17c2...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er en trendgreie akkurat som Cortenstål. Det ser "rikt" ut og mange bruker det sikkert til å kutte litt salat nå i år, men i realiteten vil det nok bli veldig lite brukt i fremtiden. Vi bor i Norge, ikke i Carlifornia. vi har kanskje 50 finværsdager med god temperatur ila ett år og folk er på jobb 40 av dem. Meningsløst men instagramvennlig. Anonymkode: 2ea2d...5f6 Cortenstål passer jo veldig fint for norsk klima og krever null vedlikehold, så det er kanskje ikke den beste sammenligningen.... Anonymkode: 275c0...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Jeg ser ikke helt poenget. Vi har grill, og kjøkken har vi inne. Ser at det kunne vært kjekt med en benkeplass til steketakka, med stikkontakt i nærheten. Men savner ikke kran og vask og benkeplate for å lage mat ute, nei. Det er mer en sånn "trend"-greie. Tipper mange oppdager hvor upraktisk det er, og fjerner det igjen om få år. Anonymkode: 7a29e...f64 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Jeg har «utekjøkken» som egentlig er en innebygget grill og litt benkeplass😄 Veldig praktisk at ungene ikke kan komme bort på grillen så lett. Anonymkode: 2444c...27e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Cortenstål passer jo veldig fint for norsk klima og krever null vedlikehold, så det er kanskje ikke den beste sammenligningen.... Anonymkode: 275c0...5c8 Holdbarheten er noe annet. Man kan lage ett utekjøkken som tåler klima også. Men Corten er en trendgreie. Akkurat nå skal alle ha vannspeil, plenkant og bed i corten men folk kommer til å bli lei av det kjemperaskt. Det ser rustent ut. Rust er ikke noe man "vil ha". Litt som når shabby chic var in og alle skulle pusse ned møbler så de så gamle og slitte ut. Rust = boss. Det er kult i år og sikkert neste år også. Men om 5 år napper alle opp kantene og setter ned svarte i stede. Anonymkode: 2ea2d...5f6 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Holdbarheten er noe annet. Man kan lage ett utekjøkken som tåler klima også. Men Corten er en trendgreie. Akkurat nå skal alle ha vannspeil, plenkant og bed i corten men folk kommer til å bli lei av det kjemperaskt. Det ser rustent ut. Rust er ikke noe man "vil ha". Litt som når shabby chic var in og alle skulle pusse ned møbler så de så gamle og slitte ut. Rust = boss. Det er kult i år og sikkert neste år også. Men om 5 år napper alle opp kantene og setter ned svarte i stede. Anonymkode: 2ea2d...5f6 Og: Rust er absolutt ikke bare irriterende partikler; det er skadelig for jordsmonnet også, og påvirker vann- og jordkjemien i bedet. Jeg forsøkte å forklare dette til en ganske kjent designer i utvidet vennekrets av oss, en som driver mye med hager. Vedkommende skjønte ikke hva jeg snakket om, og ble ganske paff da jeg dro frem Google og fant vitenskapelige kilder på at rust fra slike kasser og karmer i løpet av få år både virker korrosivt på nærliggende betong og trevirke, og blir en begrensende faktor for hvilke vekster som trives i nærheten pga at det siver ut i jorden. Anonymkode: f5769...d49 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 Hvorvidt det er praktisk å ha kommer jo helt an på hvor utekjøkkenet er plassert i forhold til innekjøkkenet, spør du meg. Vi har utekjøkken på platting vegg-i-vegg med innekjøkkenet, og det er helt genialt. Mye mindre rot inne, og samtidig lett å hente ting. Vi lager all slags middagsmat i pizzaovnen der ute på dager med fint vær enten det er januar eller juli. Også når det er snø! Kan med hånden på hjertet si at det er noe av det smarteste vi har funnet på i huset. Anonymkode: f5769...d49
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Holdbarheten er noe annet. Man kan lage ett utekjøkken som tåler klima også. Men Corten er en trendgreie. Akkurat nå skal alle ha vannspeil, plenkant og bed i corten men folk kommer til å bli lei av det kjemperaskt. Det ser rustent ut. Rust er ikke noe man "vil ha". Litt som når shabby chic var in og alle skulle pusse ned møbler så de så gamle og slitte ut. Rust = boss. Det er kult i år og sikkert neste år også. Men om 5 år napper alle opp kantene og setter ned svarte i stede. Anonymkode: 2ea2d...5f6 Jeg skal ikke uttale meg om avrenning og påvirkningen rusten har på jordsmonnet, for det vet jeg null og niks om. Men corten hadde vært vanlig i større utendørsanlegg flere år allerede når jeg sluttet i anleggsgartnerbransjen i 2010, så det er ikke en fullt så kortlivet mote som du vil ha det til. Anonymkode: ab879...b13 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #13 Skrevet 4. juni 2021 Jeg har lurt på det samme. Kan skjønne behovet for benk til litt oppbevaring, og kran for å skylle bort søl. Men vi ville aldri laget salat etc ute. Mer å bære ut og inn, i tillegg til mer oppvask som må flyttes på. Anonymkode: 9a5a4...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #14 Skrevet 4. juni 2021 Jeg lager mye mat ute på sommeren og har lyst på utekjøkken og det ville absolutt bli mye brukt. Kutter råvarer og koker det meste ute. Har både grill , takke og kokeplate ute og har mulighet til å lage alt der. Og da ser jeg ikke nødvendigheten til å stå inn på et varmt kjøkken. Og så er det veldig praktisk ute da, søler man så gjør det ingenting og smuler og rusk og rask er det bare å hive på bakken. Så JEG skjønner ikke at ikke alle ønsker seg et utekjøkken. Anonymkode: 8eaf5...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #15 Skrevet 4. juni 2021 Har en liten krok nettopp fordi det er deilig å ikke måtte bære så mye fram og tilbake I en liten hylle står blanke plastbokser med lokk. Her har jeg kaffekrus og glass. I tillegg en kniv og ei skjærefjøl, og en bolle eller to. Jo, og noen asjetter. Dessuten vaskebalje - noe av det koseligste på sommeren å vaske opp kopper ute Å bare ta med seg ut kaffekanna, litt frukt er så lettvint! Å hente ei lita bøtte varmtvann er veldig greit, og sommerkos for meg, heller enn å styre med kopper og kar ut og inn. Anonymkode: a2bd8...22f 1
Knirke Skrevet 5. juni 2021 #16 Skrevet 5. juni 2021 Foreldrene mine bygde utekjøkken på hytta. Dvs de hadde ikke lagt opp gass, og ingen løsning for hverken vann eller avløp, så det var i praksis bare en kjøkkenbenk med tak over. Ble ikke brukt en eneste gang, og fuglene bygde reir i hyllene😜 Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hva de tenkte på.... Hvem trenger to kjøkken? Og ikke minst: Hvem trenger to kjøkken på en hytte som er så liten at den ikke engang har soverom?🙄 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #17 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 2.6.2021 den 21.41): Jeg skal ikke uttale meg om avrenning og påvirkningen rusten har på jordsmonnet, for det vet jeg null og niks om. Men corten hadde vært vanlig i større utendørsanlegg flere år allerede når jeg sluttet i anleggsgartnerbransjen i 2010, så det er ikke en fullt så kortlivet mote som du vil ha det til. Anonymkode: ab879...b13 Dette er jo ikke sammenlignbart med private hager. Anonymkode: 2ea2d...5f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå