Gå til innhold

35 år gammel, tjener 357.000 i året, bachelorgrad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg sliter veldig med å få det til å gå rundt. Ble ferdig utdannet (med "bare" en bachelorgrad, men trodde det skulle lønne seg) som voksen. Det er 4 år siden jeg ble ferdig med graden.

Ganske kort tid etterpå fikk jeg forsåvidt relevant jobb, men i en veldig liten bedrift. Jobben i seg selv er fantastisk og jeg stortrives, men lønna er ikke helt som forventet. Det er ikke utsikter med det første til å få høyere lønn, da bedriften ikke har råd til det. 

Nå om dagen er det jo ikke akkurat lett å få seg jobb, mtp corona, men jeg får ikke pengene til å strekke til og hver måned går jeg i minus. Jeg har også barn. 

Jeg jobber med digital markedsføring. Er det noen andre i samme yrke som vet hvordan lønna er i større bedrifter? 

Anonymkode: 4783d...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber ikke i samme yrke men i reiselivet og tjener 100 000 mer i året. Jeg trodde jeg var i et lavtlønnsyrke men skjønner godt at du ikke får det til å gå rundt. 

Anonymkode: cb4e6...971

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet dessverre ikke hvordan lønna er i denne bransjen, da jeg jobber i en annen bransje selv.
Men jeg er enig i i at lønna høres veldig lav ut. Jeg startet selv på 380 000 i lønn (mastergrad) og det er nå 10 år siden. Nå tjener jeg 700 000. Men som sagt en ganske annen bransje, så ikke lett å sammenligne. Vil absolutt anbefale deg å søke andre jobber, jeg synes ikke firmaet ditt skal underbetale deg selv om de ikke går bra. De må jo betale for arbeidskraften din.

Anonymkode: 58f4d...579

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du jobbet i dette selskapet i 4 år? Har du kollegaer med tilsvarende utdanning, og er det omtrendt på samme sted som deg på lønnsstigen? Har du økt i lønn de siste årene, Eller startet du der? Hvor i landet er du fra? (Lønn varierer fra landsdel til landsdel). 

Jeg kjenner ikke bransjen, men jeg er ganske sikker på at det skal være mulig for deg å få tak i jobb med høyere lønn enn det. 

Anonymkode: 0e480...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var en veldig lav lønn. Kjenner noen som jobber freelance med digital markedsføring og gjør det veldig bra. Kunne det vært noe for deg? Du kunne tatt noen jobber på siden i tillegg til din nåværende stilling i begynnelsen, og så hvis det går bra begynne med det fulltid? Bare et forslag.

Anonymkode: f3989...864

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow - dette er mindre enn det jeg tjente som fersk og ufaglært 22 åring i 2010.

Du blir grovt utnyttet TS - det finnes jobber der ute med spennende arbeidsoppgaver og godt miljø hvor lønna er mye høyere!

Hvis det er lite rom for forhandlinger er rett og slett et jobb-bytte best. Det tar muligens litt tid i dette markedet men det er definitivt verdt å bruke energi på. Du skal ligge et sted mellom 500-550 tusen, mener jeg.

Lykke til!

Anonymkode: b9b30...9da

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du jobbet i dette selskapet i 4 år? Har du kollegaer med tilsvarende utdanning, og er det omtrendt på samme sted som deg på lønnsstigen? Har du økt i lønn de siste årene, Eller startet du der? Hvor i landet er du fra? (Lønn varierer fra landsdel til landsdel). 

Jeg kjenner ikke bransjen, men jeg er ganske sikker på at det skal være mulig for deg å få tak i jobb med høyere lønn enn det. 

Hei.

Jeg har jobbet der i 4 år ja. Vi er en bitteliten bedrift, så jeg er den eneste med min utdanning i bedriften. Jeg bor i Oslo. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg har jobbet der i 4 år ja. Vi er en bitteliten bedrift, så jeg er den eneste med min utdanning i bedriften. Jeg bor i Oslo. 

TS

Da hadde jeg prøvd å søke andre jobber, om jeg var deg. Oslo er ikke lavt på lønnsstigen, på landsbasis. 

Sikkert ikke så lett å få jobb nå da, er jo ikke flust av jobber. Men skader ikke å søke, og en eventuelt ny jobb i hånd er en perfekt påminner for arbeidsgiver at du må ha høyere lønn. 

Når det er sagt, så vet jeg ikke om du har prøvd å forhandle lønnen i selskapet du er i? Er det en mulighet? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nyutdannet innenfor ditt felt får ofte rundt 440-550 nå. Det her er faktisk langt under forventning. Sjekk gjerne statistikker og vis frem til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 236c6...802

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS. Jeg har selv bachelor og jobb innen Digital Markedsføring. Jeg er 30 år og begynte i jobb rett etter studiene når jeg var 24 år. Startlønnen min var på 400 000,-. Jeg jobbet i et lite byrå i Oslo. Her var jeg i et par år, og i løpet av de årene økte lønnen min til 550 000,-. 
jeg byttet jobb og jobbet inhouse i et større firma, lønnen ble 600 000,- 

Lønnen økte til 625 000,- + bonus her. Men nå har jeg flytter ut av Oslo og lønnen er på 600 000,- + bonus. Jobber inhouse nå også. 

lønnen din er alt for lav. Hvis de ikke kan gi deg et bedre tilbud så bør du vurdere å skifte jobb. Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis det er i Oslo så er min erfaring at det er massevis av spennende relevante jobber, også nå under corona. Bor du utenfor er selvfølgelig utvalget mer begrenset, og det kan ta lengre tid å få jobb. Men det er fortsatt mulig. 

Jeg har i tillegg et ENK hvor jeg hjelper mindre firmaer og andre ENK med annonsering på SoMe og Google Ads. Dette har vært en veldig fin ekstra inntekt. Anbefales😊

Anonymkode: 914f1...b9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er veldig underbetalt. Jeg har venner som jobber på kundeservice, uten utdannelse som har ca 420 000 i året. Jeg jobbet som sekretær/ adm konsulent i noen år, og var ikke krav om utdannelse, selv om jeg har det.  Jeg hadde den gangen rundt 500 000, er noen år siden.

Her er det bare å søke seg videre rett og slett, uansett hvilke stilling du vil ende med så vil du ha veldig gode muligheter for bedre lønn.

Anonymkode: 8d3e7...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har du forhandlet lønn i det hele tatt i løpet av de årene du har vært ansatt? Det er jo noe du må sørge for å gjøre regelmessig. Øker du ikke i lønn har du i praksis reallønnsnedgang fordi prisene stiger hvert år. 

Anonymkode: 1258d...a1c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uføre har jo mer enn deg. Kjenner en som har 390 000 året i uføretrygd. 

Anonymkode: d56fe...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du kreve mer lønn. Jeg har "kun" fagbrev og tjener rundt 420.000 i året innen helse og omsorg. 

Anonymkode: 1b2bb...f3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Demand and supply. Nivået på graden er irrelevant. Det er hva graden er i som teller. Et fagbrev er mye mer verdt enn en bachelor i et yrke som få vil ansette. Prøv å søk andre jobber med høyere lønn, eller innse at du har valgt feil utdanning.

Anonymkode: 4da84...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du har ikke valgt feil utdanning. Feil arbeidsgiver dessverre!

Du må nok ut å søke jobber. Det er 177 ledige jobber innenfor markedsføring i Oslo. Så mulighetene er mange pandemi eller ikke! 

Anonymkode: 456fb...02f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor i Oslo skjønner jeg godt denne lønna ikke strekker til. Jeg jobber ikke med markedsføring, men ser det er en del ledige jobber i min sektor hvertfall. Anbefaler deg å begynne å søke på andre jobber. 

Det er bra du verdsetter et godt arbeidsmiljø, samtidig skal du ha en lønn å leve av. Hvis du får tilbud om en ny jobb kan du alltid gå tilbake til arbeidsgiver og si at du ønsker å forsette i jobben hvis de hever lønna. 

Anonymkode: 40a74...5e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, jeg ble ferdig med bachelorgrad for 1 år siden og gikk allerede da rett inn på 500 000kr... nå ett år senere har jeg 501 400 🤷‍♀️

Anonymkode: 6cf29...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg forhandlet lønn. Er sykepleier og fikk jobb i en utkantskommune. Gjorde det klart at jeg har jobbet i helsevesenet i 15 år som assistent og ba om å få 10-års ansiennitet. De innvilget dette. Men de slet med å få folk og jeg var den eneste søkeren 🙈

Anonymkode: 6cf29...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...