AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Jeg jobber selv i helsevesenet, faktisk med psykisk syke personer. Og jeg er helt sikker på at samboeren min har en personlighetsforstyrrelse. Men jeg klarer liksom ikke HELT sette fingeren på det, vanskelig å se klart når man er i det selv. Men det er typisk sånn at alt er min feil.. Om han er sur på meg, så er det min feil fordi jeg har gjort noe galt. Om jeg blir lei meg kan jeg bare skylde meg selv, fordi det er jeg som har forårsaket det til syvende og sist. Han er også veldig krenkbar, kan gå helt i taket og bli supersur om jeg ikke sier «god morgen». Ellers er det ofte små stikk, som jeg egentlig oppfatter manipulativt men ikke klarer å sette fingeren på. I dag var han gretten fordi han hadde sovet dårlig, og det var jeg som fikk skylden. Da han skulle gå ut døra sa han «på vei hjem skal jeg kjøre i en lastebil» og smelte igjen døra. Når han er blid er han verdens beste, men verden er veldig svart/hvit for han. Enten er alt kjempebra, eller så er alt dritt. Noen utenfra som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: cbf05...cd0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Høres veldig bipolar ut. Er han dårlig med penger også? Mange med den diagnosen fremstår veldig selvopptatt. Anonymkode: 5763f...e12 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Forventer han spesialbehandling fra andre rundt seg? Anonymkode: d8696...347 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Noen utenfra som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: cbf05...cd0 Skomakerens barn... Jobber du med psykisk syke, så vet du vel at man ikke lar folk løpe rundt og true andre? Så hvorfor lar du han holde på? Anonymkode: f7bca...ff2 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Be han ringe fastlegen sin for å få hjelp. Anonymkode: 1533d...305 5
Gjest Lama_Drama Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 «Ok kjære, ha en fin dag og hils lastebilsjåføren!»
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber selv i helsevesenet, faktisk med psykisk syke personer. Og jeg er helt sikker på at samboeren min har en personlighetsforstyrrelse. Men jeg klarer liksom ikke HELT sette fingeren på det, vanskelig å se klart når man er i det selv. Men det er typisk sånn at alt er min feil.. Om han er sur på meg, så er det min feil fordi jeg har gjort noe galt. Om jeg blir lei meg kan jeg bare skylde meg selv, fordi det er jeg som har forårsaket det til syvende og sist. Han er også veldig krenkbar, kan gå helt i taket og bli supersur om jeg ikke sier «god morgen». Ellers er det ofte små stikk, som jeg egentlig oppfatter manipulativt men ikke klarer å sette fingeren på. I dag var han gretten fordi han hadde sovet dårlig, og det var jeg som fikk skylden. Da han skulle gå ut døra sa han «på vei hjem skal jeg kjøre i en lastebil» og smelte igjen døra. Når han er blid er han verdens beste, men verden er veldig svart/hvit for han. Enten er alt kjempebra, eller så er alt dritt. Noen utenfra som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: cbf05...cd0 Høres ut som han mangler det som på engelsk kalles "whole object relations". Dette er sånn jeg har forstått det en av kriteriene for enkelte personlighetsforstyrrelser. Alt er for ham enten bra eller dårlig, ingenting i mellom. Alle folk er enten elendige og verdiløse, eller de er fantastiske og beundringsverdige etc. Dette gjelder både andre mennesker og også ham selv. Og med én gang noen gjør noe som for ham er mindre bra så blir de i hans øyne forkastelige, ubrukelige og verdiløse, og alt det positive han kanskje mente om dem gjelder plutselig ikke lenger (selv om det ikke har noe med den ene tingen han nå er misfornøyd med å gjøre) Vi andre klarer å tenke at alle mennesker har både gode og dårlige sider, og at det er helt greit. Inkludert oss selv. Men for ham er dette en helt umulig tankegang. Og fordi det naturlig nok egentlig er en umulighet at noen er 100 % perfekte, eller 100 % dårlige/verdiløse, så vil dette svinge veldig fram og tilbake for dem. De kan endre syn på andre i løpet av et sekund. Har du sagt ett skjevt ord eller gjort noe annet "feil" så er dette nok. Og her kommer det som forklarer hvorfor de er så krenkbare: Fordi dette svart/hvitt-synet også gjelder dem selv, så tåler de ekstremt dårlig enhver form for kritikk eller andre ting som kan true selvbildet deres. De beskytter det skjøre egoet sitt for enhver pris, også fra seg selv. Derfor klikker han på deg og gir deg skylda for å liksom få ham til å føle seg dårlig for ting (som sikkert egentlig er tanker som kommer fra ham selv). Det vil for alltid være din jobb å være søppelbøtten hans så han kan kaste fra seg edder og galle og projisere over alle dårlige egenskaper på, som egentlig gjelder ham, ikke deg. Anonymkode: 85c2d...c62 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Høres ut som han mangler det som på engelsk kalles "whole object relations". Dette er sånn jeg har forstått det en av kriteriene for enkelte personlighetsforstyrrelser. Alt er for ham enten bra eller dårlig, ingenting i mellom. Alle folk er enten elendige og verdiløse, eller de er fantastiske og beundringsverdige etc. Dette gjelder både andre mennesker og også ham selv. Og med én gang noen gjør noe som for ham er mindre bra så blir de i hans øyne forkastelige, ubrukelige og verdiløse, og alt det positive han kanskje mente om dem gjelder plutselig ikke lenger (selv om det ikke har noe med den ene tingen han nå er misfornøyd med å gjøre) Vi andre klarer å tenke at alle mennesker har både gode og dårlige sider, og at det er helt greit. Inkludert oss selv. Men for ham er dette en helt umulig tankegang. Og fordi det naturlig nok egentlig er en umulighet at noen er 100 % perfekte, eller 100 % dårlige/verdiløse, så vil dette svinge veldig fram og tilbake for dem. De kan endre syn på andre i løpet av et sekund. Har du sagt ett skjevt ord eller gjort noe annet "feil" så er dette nok. Og her kommer det som forklarer hvorfor de er så krenkbare: Fordi dette svart/hvitt-synet også gjelder dem selv, så tåler de ekstremt dårlig enhver form for kritikk eller andre ting som kan true selvbildet deres. De beskytter det skjøre egoet sitt for enhver pris, også fra seg selv. Derfor klikker han på deg og gir deg skylda for å liksom få ham til å føle seg dårlig for ting (som sikkert egentlig er tanker som kommer fra ham selv). Det vil for alltid være din jobb å være søppelbøtten hans så han kan kaste fra seg edder og galle og projisere over alle dårlige egenskaper på, som egentlig gjelder ham, ikke deg. Anonymkode: 85c2d...c62 Det du sier er sant, men det motsatte er ikke nødvendigvis bra. For hva om du snur det motsatt vei? Et menneske som tolererer dårlige sider, og hele tiden tenker at jamen det er mye bra også, havner lettere i relasjoner med mennesker som strekker strikken. Anonymkode: f7bca...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du sier er sant, men det motsatte er ikke nødvendigvis bra. For hva om du snur det motsatt vei? Et menneske som tolererer dårlige sider, og hele tiden tenker at jamen det er mye bra også, havner lettere i relasjoner med mennesker som strekker strikken. Anonymkode: f7bca...ff2 Jeg tror du misforstår. Jeg snakker om et konkret fenomen som er vanlig hos mennesker med personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: 85c2d...c62 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror du misforstår. Jeg snakker om et konkret fenomen som er vanlig hos mennesker med personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: 85c2d...c62 Ja, jeg forstod jo det. Og jeg problematiserte dette videre, siden det virker som TS kan ha den motsatte tendensen, den som korresponderer med en personlighetsforstyrrelse. Det sunne for henne ville jo vært å fokusere på seg selv, kaste denne mannen ut, IKKE å fokusere på han, hva som er galt med han, hva som hjelper han osv. Det er en kjent sak at de som fokuserer for lite på seg selv, for mye på andre og godtar mye fra andre, havner lettere sammen med mennesker med PF. Anonymkode: f7bca...ff2 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 Jobber også med psykisk syke som deg. Det blir en veldig stor belastning for deg, med arbeid og dette på privaten. Jeg jobber også innen det samme og atferden er kjent , men aldri i livet om jeg hadde orket dette på privatlivet. Du får ikke gjort så mye for å forandre ham men du bestemmer selv hva du vil akseptere i ditt liv. Fikk ikke helt klart for meg hva du ønsket med tråden? Å diskutere om samboeren din er personlighetsforstyrrelse eller ikke kan ikke vi vite. Du bør heller tenke på om dette er noe du vil leve med. Anonymkode: a39c2...8cc 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg forstod jo det. Og jeg problematiserte dette videre, siden det virker som TS kan ha den motsatte tendensen, den som korresponderer med en personlighetsforstyrrelse. Det sunne for henne ville jo vært å fokusere på seg selv, kaste denne mannen ut, IKKE å fokusere på han, hva som er galt med han, hva som hjelper han osv. Det er en kjent sak at de som fokuserer for lite på seg selv, for mye på andre og godtar mye fra andre, havner lettere sammen med mennesker med PF. Anonymkode: f7bca...ff2 Helt enig. Anonymkode: a39c2...8cc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg forstod jo det. Og jeg problematiserte dette videre, siden det virker som TS kan ha den motsatte tendensen, den som korresponderer med en personlighetsforstyrrelse. Det sunne for henne ville jo vært å fokusere på seg selv, kaste denne mannen ut, IKKE å fokusere på han, hva som er galt med han, hva som hjelper han osv. Det er en kjent sak at de som fokuserer for lite på seg selv, for mye på andre og godtar mye fra andre, havner lettere sammen med mennesker med PF. Anonymkode: f7bca...ff2 Okay, det hørtes ut som du var uenig i det jeg skrev. Siden du skrev "men" og sa 'hva om man snur på det'. Jeg trodde du forsvarte hvordan han var, og mente det var bedre enn å være motsatt. Men da er jo vi helt enige. Ts burde fokusere på seg selv og komme seg videre, men det kan jo hjelpe å forstå bedre hvordan personen hun er sammen med fungerer. Og dermed at det ikke vil forandre seg, at det ikke er noe galt med henne osv. Derfor oppfordringen om å lese om "whole object relations" Mente absolutt ikke at hun burde prøve å hjelpe ham😬 Anonymkode: 85c2d...c62 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skomakerens barn... Jobber du med psykisk syke, så vet du vel at man ikke lar folk løpe rundt og true andre? Så hvorfor lar du han holde på? Anonymkode: f7bca...ff2 Det var en lite konstruktiv tilbakemelding. Jeg vet at ting er mer komplisert enn som så, og det betyr ikke at jeg «lar ham holde på». Og jeg har jo såpass kompetanse at jeg selvfølgelig ikke agerer noe på denne trusselen. Anonymkode: cbf05...cd0 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okay, det hørtes ut som du var uenig i det jeg skrev. Siden du skrev "men" og sa 'hva om man snur på det'. Jeg trodde du forsvarte hvordan han var, og mente det var bedre enn å være motsatt. Men da er jo vi helt enige. Ts burde fokusere på seg selv og komme seg videre, men det kan jo hjelpe å forstå bedre hvordan personen hun er sammen med fungerer. Og dermed at det ikke vil forandre seg, at det ikke er noe galt med henne osv. Derfor oppfordringen om å lese om "whole object relations" Mente absolutt ikke at hun burde prøve å hjelpe ham😬 Anonymkode: 85c2d...c62 Ja, vi er enig i det meste, bare ikke det om at hun bør lese om ting som angår han. Jeg mener hun bør fokusere på SEG SELV. Les gjerne tråder om narsissister og psykopater her inne, de er fulle av damer som er stålfokusert på narsissister og psykopater, har et eget språk om narsissistene og psykopatene, osv. Det de burde ha fokusert på er SEG SELV. Anonymkode: f7bca...ff2 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okay, det hørtes ut som du var uenig i det jeg skrev. Siden du skrev "men" og sa 'hva om man snur på det'. Jeg trodde du forsvarte hvordan han var, og mente det var bedre enn å være motsatt. Men da er jo vi helt enige. Ts burde fokusere på seg selv og komme seg videre, men det kan jo hjelpe å forstå bedre hvordan personen hun er sammen med fungerer. Og dermed at det ikke vil forandre seg, at det ikke er noe galt med henne osv. Derfor oppfordringen om å lese om "whole object relations" Mente absolutt ikke at hun burde prøve å hjelpe ham😬 Anonymkode: 85c2d...c62 Du leste nok feil der ja. Du, og den andre brukeren, har rett begge to. TS skal ikke godta denne oppførselen, det er en stor psykisk påkjenning å gå slik på nåler rundt kjæresten sin. Det er virkelig ikke ok at han slenger dritt til henne når han trenger å føle seg bedre. Anonymkode: e78da...f41
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobber også med psykisk syke som deg. Det blir en veldig stor belastning for deg, med arbeid og dette på privaten. Jeg jobber også innen det samme og atferden er kjent , men aldri i livet om jeg hadde orket dette på privatlivet. Du får ikke gjort så mye for å forandre ham men du bestemmer selv hva du vil akseptere i ditt liv. Fikk ikke helt klart for meg hva du ønsket med tråden? Å diskutere om samboeren din er personlighetsforstyrrelse eller ikke kan ikke vi vite. Du bør heller tenke på om dette er noe du vil leve med. Anonymkode: a39c2...8cc Det jeg ønsket var egentlig en type «bekreftelse» på at andre helt utenforstående ser det samme som meg. Og det har jeg jo fått. Det er litt rart hvor «sårbar» man selv kan være, selv om man ser og vurderer den type atferd hver eneste dag. Anonymkode: cbf05...cd0 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Helt enig. Anonymkode: a39c2...8cc Ja, og jeg har lyst til å rydde opp i et utsagn som kom litt skjevt ut. Jeg skrev om «tendenser som korresponderer med en personlighetsforstyrrelse». Jeg mener ikke da at man selv har en personlighetsforstyrrelse, det jeg mener er at man har et overdrevet omsorgsgen og for lite fokus på seg selv. Mange av de som har det sånn har høy selvtillit og selvfølelse - men har likevel lav selvrespekt, lav grad av omsorg for seg selv. Dersom en person har en personlighetsforstyrrelse, så er de en hånd 🖐🏻 Dersom man tilpasser seg denne personlighetsforstyrrelsen, så blir man en hanske 🧤 Man bør ikke være en hanske, man bør være en vegg Anonymkode: f7bca...ff2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #19 Skrevet 28. mai 2021 Jeg var i forhold med en sånn type. Han går til psykolog, men de har ikke funnet ut av det min psykolog mener han har - nemlig borderline (jeg måtte til psykolog for å håndtere oppførselen hans, jeg er ikke syk selv). Jeg tror ikke han er ærlig nok til at hans psykolog plukker det opp, mens jeg forteller jo alt til min. Og selv om han selvsagt vet han ikke skal fjerndiagnostisere, så har han altså den teorien. Kan han ha den type personlighetsforstyrrelse? Høres likt ut som min eks. Jeg kunne ikke la meg selv eller barnet vårt leve i det miljøet der, så jeg måtte be ham om å flytte ut. Anonymkode: aae3d...39a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det var en lite konstruktiv tilbakemelding. Jeg vet at ting er mer komplisert enn som så, og det betyr ikke at jeg «lar ham holde på». Og jeg har jo såpass kompetanse at jeg selvfølgelig ikke agerer noe på denne trusselen. Anonymkode: cbf05...cd0 Du spurte hva vi tenkte, og det var det som slo meg. Ordtaket sier at er det enklere å reagere når man ikke er vant med noe. Er man f.eks. sykepleier eller lege, og vant med en lidelse, så reagerer man ofte ikke like hardt når en selv, eller partner eller unger, lider av det samme. Man er litt nummen. Som du sier, du agerer ikke. Det riktige å gjøre hvis man er partner til en som truer med selvmord, er å ringe én gang etter ambulanse, og deretter godtar man det ikke mer. Man kaster fyren ut. Det er å agere. Anonymkode: f7bca...ff2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå