AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Vi har gitt 250kr pr uke i lommepenger til vår 14 åring. Men jeg er litt nysgjerrig på hva som er vanlig og også hva lommepengene er ment å gå til. Anonymkode: 41af4...155
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Min 14-åring får 100 kroner i uka. De dekker alt som egentlig ikke er nødvendig. Hun bruker også av dem om hun skal ta buss, kjøpe godteri utenom helga, enkelte klesplagg eller ting hun ønsker seg. Jeg betaler alt som er «nødvendig» (klær, hudpleie, mobil, Spotify, lørdagsgodt, kino, osv). Anonymkode: e3321...da2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Blir ca det samme her, hun får 1000kr den første i mnd. Jeg dekker telefon og sånt, men de 1000kr skal jo da gå til «whatever» .. Når hun henger med venner, sminke, mc Donalds, i det hele tatt, sånne ting .. Hun er også 14 år. Jeg gikk igjennom Vipps her en dag, og så at det egentlig ble langt mer enn 1000kr når jeg drev å vipset 20kr her, 50kr der, 100kr der, så nå får hun en fast sum og synd for hun om hun er blakk når mnd er over .. Hun er ikke så flink til å spare, og shopper gjerne vipper, sminke, undertøy etc og kjøper kebab med venner de to første ukene før hun er blakk igjen 🤓 Anonymkode: 9a029...e59 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Det er nok litt variert på beløp. Jeg tenkte kanskje han gikk litt lite, men da er det sikkert normalen. Anonymkode: 41af4...155
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Det viktigste med ukelønn er å lære de om privatøkonomi. De lærer å tenke gjennom hva de har råd til og ikke, og når det er tomt så er det tomt. Privatøkonomi er fortsatt merkelig fraværende i norsk skole 1. - 13. klasse. Jeg spurte barna hva de lærer om det på ungdomsskole+vgs, så å si nada zilch. Dvs like lite som på 90-tallet. Hvorfor? Kan det være at de som styrer pensum i norsk skole er kommunister som opererer etter et langsiktig mål om å avskaffe privatøkonomi? Iallfall gjør nordmenns naivitet oss til lett bytte for alskens svindelopplegg som forbrukslån og "investeringer" hos indiske engelsmenn på random telefonoppringinger. Like farlige for kontoen som andre indiske mutasjoner er for helsa. Anonymkode: d0a04...7e8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Vi 50,- uke på barneskolen og 100,- uka på ungdomsskolen. Det går til det de ønsker av småtterier eller de sparer. Vi betaler alt utenom. Anonymkode: a1006...b2f
Ulrikke Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Vår 15-åring får ikke et fast beløp. Hun får når hun trenger. Hos oss du ker det fordi hun bruker svært lite penger og det derfor er lett å si ja de gangene hun spør. Hadde hun brukt mye penger ville vi sikkert gått over til faste beløp i uka eller hver 14.dag. 1000 kr i mnd til bare dill må da være godt nok? 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 1000 Brukes kun Til å kjøpe brus, godteri og mat når de er med venner Anonymkode: aa243...4ca
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Min 14-åring får 100 kroner i uka. De dekker alt som egentlig ikke er nødvendig. Hun bruker også av dem om hun skal ta buss, kjøpe godteri utenom helga, enkelte klesplagg eller ting hun ønsker seg. Jeg betaler alt som er «nødvendig» (klær, hudpleie, mobil, Spotify, lørdagsgodt, kino, osv). Anonymkode: e3321...da2 Har det helt likt for min 13 åring utenom buss. Hun har busskort jeg betaler for uansett. Anonymkode: 44674...d94
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Min 14-åring får 300 i mnd. Ser at hun ikke bruker så mye. Vi dekker t-bane/bussbilletter, det vi mener er nødvendig av klær/sko/utstyr, mobilabonnement. Lommepengene går til litt snop, klær hun vil ha utenom, is, byturer med venninner osv. Ser det er mindre beløp enn hos dere andre, men mye av dette står på kontoen hennes. Hun bruker ikke alt, så det virker å være nok. Vi betaler om det er noe spesielt hun skal, Anonymkode: 07b35...001
Skyblue7 Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 Min 9 åring får 75kr i uka. Jeg er veldig fan av ukelønn, og gir ikke penger utenom ( skjer meget sjelden ). Øker til 100kr i 5 klasse, og til 200kr når han starter på ungdomsskolen.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 Ulrikke skrev (18 timer siden): Vår 15-åring får ikke et fast beløp. Hun får når hun trenger. Hos oss du ker det fordi hun bruker svært lite penger og det derfor er lett å si ja de gangene hun spør. Hadde hun brukt mye penger ville vi sikkert gått over til faste beløp i uka eller hver 14.dag. 1000 kr i mnd til bare dill må da være godt nok? Er slik jeg vokste opp. Fikk alltid penger etter behov, det lærte meg egentlig å stille spørsmålet "er det verdt det", ikke "har jeg råd". Penger var aldri en begrensning om det var snakk om noe sosialt. Men spurte jeg om penger til klær var det gjerne en diskusjon om hva jeg allerede hadde i skapet først. Anonymkode: 365d1...2bc
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Privatøkonomi er fortsatt merkelig fraværende i norsk skole 1. - 13. klasse. Jeg spurte barna hva de lærer om det på ungdomsskole+vgs, så å si nada zilch. Dvs like lite som på 90-tallet. Anonymkode: d0a04...7e8 Privatøkonomi er en del av læreplanen i flere fag, så jeg anbefaler deg å gå inn på udir på nett og lese der istedenfor å spørre ungene dine. Halvparten av elevene i en klasse vil ikke vite hva de lærte om på skolen for en uke siden. Anonymkode: e3321...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå