Jullen Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Ser det jevnlig kommer inn ganske konfidensielle innlegg her under de ulike temaene. Kg er et svært stort forum med veldig mange brukere rundt om i landet. Dermed er det egentlig lett gjort at noen kjenner til saken det skrives om dersom den er litt spesiell. Og det er den jo gjerne siden vedkommende trenger rådføring. Dermed er det jo også naturlig at innlegget blir anonymisert i varierende grad. Det er lurt. Samtidig bør en stille seg selv spørsmål om hvorvidt en egentlig bør skrive inn et såpass sårbart innlegg, at man må anonymisere det i så stor grad at det mister viktige poenger. Vi svarer jo på hovedinnlegget ut i fra de opplysningene vi får. Men etterhvert som deltagere klarer å lure ut mer oppklarende info så får plutselig innlegget en helt ny problemstilling, og svarene til hovedinnlegget er kanskje ikke lengre relevante. Det er ofte også disse trådene som blir svæært lange. Klart det kan føre med seg en interessant debatt. Men basert på hva da? En tilnærmet oppdiktet historie der vi svarer ut i fra de (feilaktige?!) opplysningene vi får? Merker meg også at tråder med sensitivt innhold ofte ofte blir forlatt av ts selv. Kanskje fordi hen skjønner historien har blitt for avslørende og at den kan bli gjenkjent. Og hen ønsker ikke mer debatt rundt saken. Det kan også være handle om brukere som starter en hypotetisk case for å starte debatt om et tema hen er nysgjerrig på. Mistenker det skjer nokså ofte. Og det er vel disse innleggene noen kaller for ‘trolling dersom mistanken blir for sterk’. Vi sitter igjen med følelsen av å være lurt etter å ha brukt tid på,et innlegg som bare et oppspinn. Uansett om det er trolleinnlegg eller saker som er så anonymisert fra starten at de mister store poenger for å kunne svare skikkelig, så er det litt frustrerende og plagsomt for oss. Og når det gjelder alvorlige og konfidensielle tema som feks handler om hvorvidt en bør melde foreldre til barmevernet eller hjelpe en venninne som blir banket av mannen sin...Så vær så snill og luft tema anonymt med de konkrete og RIKTIGE opplysningene til de rette instansene fremfor å anonymisere situasjonen i et gedigent høneforum. Da blir det bare rot og kakkel🙈 4
Silva Pluvialis Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Jeg ser også tidvis at folk poster særdeles personlige innlegg, også som omhandler andre. Én ting er å utlevere seg selv, men en annen er å utlevere andre som ikke har samtykket, og kanskje også er i sårbare situasjoner. 8
CorvusCorax Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Nei, det skal veldig mye til for at noen vet hvem du er her inne. Mange av problemstillingene er ikke spesielt unike. Dessverre. 3
Jullen Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Gjenferdet skrev (18 minutter siden): Jeg ser også tidvis at folk poster særdeles personlige innlegg, også som omhandler andre. Én ting er å utlevere seg selv, men en annen er å utlevere andre som ikke har samtykket, og kanskje også er i sårbare situasjoner. Nettopp. Det burde i det hele tatt ikke vært lovlig å skrive om svært konfidensielle tema der vedkommende det skrives om kan bli gjenkjent. Det er ganske mange slike innlegg her på kg.. Ja dersom de ikke er såpass anonymisert at det er umulig å gjenkjenne dem da. Men det var også litt av poenget mitt her. Da blir det heller ikke samme problemstilling og svarene blir jo mindre relevante.. Endret 27. mai 2021 av Jullen
Jullen Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2021 CorvusCorax skrev (5 minutter siden): Nei, det skal veldig mye til for at noen vet hvem du er her inne. Mange av problemstillingene er ikke spesielt unike. Dessverre. Jeg har ihvertfall lest flere innlegg der jeg har sittet igjen og tenkt; «Her ville jeg nok kjent meg selv igjen om det var skrevet om meg»😶 1
Silva Pluvialis Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Jullen skrev (På 28.5.2021 den 1.16): Nettopp. Det burde det hele tatt ikke vært lovlig å skrive om svært konfidensielle tema der vedkommende det skrives om kan bli gjenkjent. Det er ganske mange slike innlegg her på kg. Ja dersom de ikke er så anonymisert såpass mye at det er umulig å gjenkjenne dem da. Men det var også litt av poenget mitt her. Da blir det heller ikke samme problemstilling og svarene blir jo mindre relevante.. Jeg forstår absolutt hva du mener. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Jeg deler aldri negativ info om verken jobb, venner eller særboer. Mener dette er mye likt som å dele et nakenbilde uten ansikt. Ja det er kanskje " anymisert" men jæv... frekt, respektløst, moral løst og unødvendig. Jeg er den private skreppamedleppa her inne, hva jobben min angår skriver jeg svært lite om den og jeg synes det er ganske sjokk effekt hva folk får seg til å skrive om negative relasjoner her på kg.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Mister poenget pga anonymitet? Forklar. Forøvrig aldri skjønt greia med alt snakket om anonymitet vs brukernavn. Jeg bryr meg da rakkern om du heter anonym eller brukernavn, det er uansett anonymt. Det er ikke hvem du er som er interessant, men hva du mener Anonymkode: 8206c...7b4 3
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Mister poenget pga anonymitet? Forklar. Forøvrig aldri skjønt greia med alt snakket om anonymitet vs brukernavn. Jeg bryr meg da rakkern om du heter anonym eller brukernavn, det er uansett anonymt. Det er ikke hvem du er som er interessant, men hva du mener Anonymkode: 8206c...7b4 Viss du må 'annymisere' så pass mye for å balansere det som faktisk er den rette historien og det som du skriver for å holde deg ugjenkjennelig så oppstår det gjerne en "falsk" historie, der årstall, kjønn, relevante detaljer etc er oppdiktet og det bare finnes fragmenter av sannhet igjen. Som kan være greit med henhold til anymisering men da gir jo vi (kg brukere) råd og svar på dette og ikke den ekte historien. Selv ville jeg aldri om det sto på liv søkt råd her på kg, svertet andre relasjoner, eller skrevet negative ting om folk jeg er glad i her, eller kommer relativ nær taushetsbelagt info. Think you little about sier jeg bare og er helt enig med ts. Endret 28. mai 2021 av skreppamedleppa 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 skreppamedleppa skrev (1 time siden): Viss du må 'annymisere' så pass mye for å balansere det som faktisk er den rette historien og det som du skriver for å holde deg ugjenkjennelig så oppstår det gjerne en "falsk" historie, der årstall, kjønn, relevante detaljer etc er oppdiktet og det bare finnes fragmenter av sannhet igjen. Som kan være greit med henhold til anymisering men da gir jo vi (kg brukere) råd og svar på dette og ikke den ekte historien. Selv ville jeg aldri om det sto på liv søkt råd her på kg, svertet andre relasjoner, eller skrevet negative ting om folk jeg er glad i her, eller kommer relativ nær taushetsbelagt info. Think you little about sier jeg bare og er helt enig med ts. Slik å forstå, ja. Nei, man bør jo holde igjen uansett og vise nettvett Anonymkode: 8206c...7b4
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Slik å forstå, ja. Nei, man bør jo holde igjen uansett og vise nettvett Anonymkode: 8206c...7b4 Ja enig🙂 Det handler om nettvett ..
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 Jeg er uenig. Tenker heller at alle tråder uansett om de stemmer 100% overens med virkeligheten til trådstarteren eller ei kan være et interresant tankeeksperiment og diskusjonen kan være nyttig. Og så er heller ikke umulig at situasjonen som beskrives i en tråd faktisk kan ha relevans for andre enn trådstarteren. Anonymkode: 21187...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå