Gå til innhold

Er det mange lærere her som har byttet til noe annet enn læreryrket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en artikkel på NRK (tror jeg det var), om en som hadde sluttet som lærer, mye pga lønn og arbeidsbelastning. Det ble også sagt at dette gjaldt mange, som hadde sluttet av samme grunn. 

Anonymkode: 8218b...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner mange ihvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som har sluttet eller vurderer å slutte som lærer pga. arbeidsbelastningen og en lønn som ikke står i stil med all jobben. 

Selv er jeg så heldig at jeg jobber på en liten fådelt bygdeskole. Det at jeg har så få elever, gjør min arbeidshverdag overkommelig. På hele ungdomstrinnet, inkl. 7.trinn, har jeg ni elever i år. Flere av de har samme foreldre, noe som gjør kontakt med hjemmet enkelt. Siden jeg har så få elever, går det heller ikke all verdens med tid til retting. Det går derimot mye tid med til planlegging av undervisning siden jeg må planlegge for fire klasser samtidig. Jeg er en av de som klarer å gjøre alle arbeidsoppgaver innenfor avtalt arbeidstid (43,5 timer i uka). Personlig er jeg svært fornøyd med jobben, lønna og arbeidstiden. Jeg har ingen grunn til å klage.

Dersom jeg hadde hatt en "normal" klasse på 20-30 elever slik realiteten er for de fleste lærerne, hadde jeg jobbet mye mer enn 43.5 timer hver uke. Jeg bruker fort 30 minutter på å rette enkelte prøver og innleveringer. Det er ikke nok å bare sette en "R" eller "V", vi må også skrive tilbakemeldinger (hva er bra, hva må eleven jobbe videre med etc.). Legg til adskillig flere foreldre, samtaler, dokumentering osv. på toppen av all tiden som ville gått til retting, så ville ikke jeg hatt sjans til å rekke over alt på den tida det er ment at dette skal gjøres på.. Det siste året har jo vært adskillig mer krevende for mange lærere. Jeg skjønner at mange slutter eller vurderer å slutte som lærer. Hadde nok gått under selv om jeg jobbet på en større skole.. 

Anonymkode: a490e...2f2

• Liker 1
Skrevet

Av nysgjerrighet: hva bytter man til? Hvilke jobber er man kvalifisert til med en typisk lærerutdanning?

AnonymBruker
Skrevet

Følger/dytter!

Anonymkode: 2af74...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Til journalistyrket. Gikk opp i lønn og status

Anonymkode: fefb4...b69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en tidligere lærer som jobber som veileder VTA (varig tilrettelagt arbeid) i en vernet bedrift. Jeg tok et lønnskutt da jeg byttet bransje, men jeg trives på jobb og stemplingsur 08:00-15:30 er helt genialt. Min psykiske helse er ihvertfall forbedret.

Anonymkode: b270d...769

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok ny utdanning, sluttet som lærer og gikk over til IT.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri merket noe stort fokus på karrierebytte i andre yrkesgrupper på samme måte. Dette er spesielt for lærere. Media vinkler statistikken slik at man får inntrykk av at lærere flykter fra yrket av mer eller mindre samme grunn. Men hva om man bare ønsker nye utfordringer, flyttet, ønsket en forandring osv? Alle mine venninner har skiftet beite en eller flere ganger innen alt fra helse, til bonde, men når jeg byttet jobb fra lærer så begynte alle å spørre meg spørsmål som om de regnet med at jeg byttet fordi jeg ikke orket mer. 

Hos andre yrkesgrupper heier man bare hverandre fram og gratulerer ved jobbytte. Så rart. 

nei, jobben var fantastisk. Jeg savner elevene og foreldrene hver dag. Jeg byttet fordi jeg ble engasjert innen noe annet og fikk plutselig jobbtilbud. Er med på statistikken likevel. 

Det er mange som elsker jobben sin som lærer og sikkert mange som meg som ser tilbake med savn. Tjener dessuten ikke så innmari mye bedre nå heller. 

Anonymkode: 81a6a...8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...