Gå til innhold

Alene med barn, hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Barnefar og jeg har hatt skikkelig turbulens spesielt siden sønnen vår kom til verden. Han er 18 mnd nå. Endelig har barnefar flyttet ut av fellesboligen, selv om det er jeg som eier den. Jeg har også søkt separasjon men ikke fått den bekreftet ennå. 

barnefar har sendt endring av adresse til folkeregisteret men den er under behandling så den er utenfor vårt kontroll. 

Jeg synes det er så mye å tenke på. Kan noe kanskje hjelpe meg? Hva gjør jeg nå i forhold til hva jeg søke av støtte? Akkurat nå føler jeg at det avhenger mye av adressendringen... 

ikke nok med det, han har jo eeeegentlig pappapermisjon nå men neeeeida. Han er hos seg selv og slapper av. Men jeg som er permittert tar av meg sønnen på fult. Jeg vet jeg kan kreve permisjonen hans. Men den er straks ferdig, 25.juni. Og jeg kan ikke ta over før det er registrert adresseendring... 

Siden jeg plutselig må betale alle regninger selv nå fremover så ønsker jeg kontroll. Er det noen støtte jeg kan jeg få imens? 

har sett at jeg ikke har krav på hjelp fra husbank. Jeg eier leilighet.

takk

Anonymkode: 22f0a...a1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke overgangsstønad, få en kopi av husleiekontrakten til far. Du kan også få utvidet barnetrygd. Går barnet i barnehagen kan du få stønad til barnetilsyn. Alt er veldig enkelt å finne ut av når du går inn på nav.no 

Anonymkode: 460ec...941

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan søke overgangsstønad, få en kopi av husleiekontrakten til far. Du kan også få utvidet barnetrygd. Går barnet i barnehagen kan du få stønad til barnetilsyn. Alt er veldig enkelt å finne ut av når du går inn på nav.no 

Hun og barnefar må først møtes på familievernkontoret før hun kan søke om OS.

Anonymkode: fe72f...e9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun og barnefar må først møtes på familievernkontoret før hun kan søke om OS.

Anonymkode: fe72f...e9c

Ja, alt dette står godt opplyst når man går inn for å søke på nav. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært på mekling? Uten meklingsattest kan du ikke få hverken det ene eller det andre.

Snakk med Nav ang familiesituasjonen, forklar at han har flyttet ut og at du nå har overtatt hans del av permisjonen. (Nav skal uansett ha beskjed om endringer i familien). 

Hvis barnet ikke har barnehage så søk om kontantstøtte. 

Be far sende deg skriftlig bekreftelse på at han har sendt adresseendring. 

Etter mekling:

-søke barnebidrag VIA NAV (!!) så slipper det bli mer pes enn nødvendig, "nei, bidraget kreves inn via nav så slipper vi tenke på den prosessen".

-søke utvidet barnetrygd (du får 1 ekstra barnetrygd i mnd som alenemor)

- søke overgangsstønad hvis du har krav på dette. 

Anonymkode: 02744...9b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei, jeg har søkt om OS men fikk svar at de ser at vi fortsatt er bosatt k samme adresse. De nevnte ikke om å ta kopi av kontrakten hans...?går det? Derfor jeg føler alt står på vent når vi må vente på adresseendringen. 
sønnen vår går ikke i barnehagen men starter i høst. Vi har ikke hatt krav på kontantstønad før siden far ikke har fylt kravene. Men nå har jeg søkt på nytt da jeg bor alene med barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, jeg har søkt om OS men fikk svar at de ser at vi fortsatt er bosatt k samme adresse. De nevnte ikke om å ta kopi av kontrakten hans...?går det? Derfor jeg føler alt står på vent når vi må vente på adresseendringen. 
sønnen vår går ikke i barnehagen men starter i høst. Vi har ikke hatt krav på kontantstønad før siden far ikke har fylt kravene. Men nå har jeg søkt på nytt da jeg bor alene med barnet. 

Adressen hans er kanskje ikke formelt endret, men han bor der ikke lenger. Nå har det seg sånn at i lovverket, så er det de faktiske forhold er avgjørende. Du klager på vedtaket og henviser til det. https://lovdata.no/nav/rundskriv/r15-00

Anonymkode: b2cdd...d0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Adressen hans er kanskje ikke formelt endret, men han bor der ikke lenger. Nå har det seg sånn at i lovverket, så er det de faktiske forhold er avgjørende. Du klager på vedtaket og henviser til det. https://lovdata.no/nav/rundskriv/r15-00

Anonymkode: b2cdd...d0c

Du trenger ikke klage på vedtaket, det tar enda lenger tid. Man kan sende inn en kopi av fars husleiekontrakt, det gjorde vi her, da far ikke hadde gjort adresseendring slik han trodde han hadde gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja det går, du kan ettersende denne som dokumentasjon på nav.no. ring dem så får du hjelp til hvor du skal sende dette inn. Det må være en pdf fil. Har selv gjort dette da adresseendring tok tid. Kontantstøtte har du krav på uavhengig av far så lenge barnet ikke har barnehageplass

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det går, du kan ettersende denne som dokumentasjon på nav.no. ring dem så får du hjelp til hvor du skal sende dette inn. Det må være en pdf fil. Har selv gjort dette da adresseendring tok tid. Kontantstøtte har du krav på uavhengig av far så lenge barnet ikke har barnehageplass

Ja, men så lenge pappaen egentlig har permisjon så er det vel ikke mulig å få noen kontantstøtte? Det må vel først varsles NAV om at permisjonen ikke tas ut lenger, og så kontantstøtte? Synes ikke han skal få betalt penger i permisjon så lenge han sitter på ræva og gjør ingenting. 

Jeg gikk gjennom dette nettopp. Det avhenger litt av hva du tjener, jeg fikk ikke overgangsstønad ettersom jeg tjener for mye. Men utvidet barnetrygd og støtte til barnetilsyn får jeg (barnetilsyn fram til man tjener ca. 608 000). 

Anonymkode: 105c4...b75

AnonymBruker
Skrevet

Eneste kravet til å få kontantstøtte er at dere ikke har barnehageplass. Man kan få kontantstøtte selv om man har permisjon. Gjelder fra 13 måneder tom 2 år. Mulig du kan søke tilbake i tid? 

Anonymkode: 62f7a...444

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har gått glipp av 7500 kr i mnd, for dere har krav på kontantstøtte om barnet ikke har bhgplass uansett. Men det søkes på fra mnd barnet fyller 1, så vet ikke om det er for sent. Kan ikke søke tilbake i tid tror jeg hvertfall, så sjekk ut dette.

Er i samme prosess, men her gadd ikke pappaen ta permisjon og barnet er 16 mnd. Han er ikke tilstede og lever sitt liv.. Gjør ting ekstremt vanskelig for meg og gidder ikke gjøre noenting så jeg kan få støtte. Han må godkjenne flytt for barnet, men han er vanskelig der også... Her er det vi som flytter, ikke han! Familievernkontoret må vi også til, men får ikke tak i dritten 🙃

Anonymkode: f40be...f65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har gått glipp av 7500 kr i mnd, for dere har krav på kontantstøtte om barnet ikke har bhgplass uansett. Men det søkes på fra mnd barnet fyller 1, så vet ikke om det er for sent. Kan ikke søke tilbake i tid tror jeg hvertfall, så sjekk ut dette.

Er i samme prosess, men her gadd ikke pappaen ta permisjon og barnet er 16 mnd. Han er ikke tilstede og lever sitt liv.. Gjør ting ekstremt vanskelig for meg og gidder ikke gjøre noenting så jeg kan få støtte. Han må godkjenne flytt for barnet, men han er vanskelig der også... Her er det vi som flytter, ikke han! Familievernkontoret må vi også til, men får ikke tak i dritten 🙃

Anonymkode: f40be...f65

Hvis du ikke får tak i ham så kan FVK innkalle til møte, og hvis han ikke møter så blir det dokumentert. 

Anonymkode: 105c4...b75

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det holder at du dokumenterer og med det sannsynliggjør at far har flyttet ut ved bruk av husleiekontrakt.

For utvidet barnetrygd må du ha meklingsattest, vilkårene er ikke oppfylt før du har vært hos mekling. Får du ikke med far kan du dra alene.

Om barnet er mellom 13 og 24 mnd og ikke har barnehageplass/redusert barnehage kan du søke kontantstøtte, selv om far får foreldrepenger. Søk så snart som mulig, for de kan etterbetale opp til tre måneder fra søknadsdato.

Du kan ta kontakt med Nav for å søke om den resterende foreldrepengeperioden til deg. Du må da sannsynliggjøre at du har den daglige omsorgen, og er berettiget stønaden. 

Anonymkode: c905c...24c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...