Gå til innhold

Har noen opplevd noe lignende? mannen saboterer parterapi og "jobbingen" med forholdet. Skjult agenda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, det har seg sånn at jeg kjenner et par som for tiden går gjennom en skikkelig krise. De har kommet til et punkt der de innser at nå brister det eller så bærer det. Årsaken til eksplosjonen er at de har hatt en vanskelig og ikke-nær kommunikasjon i årevis. Så etter mye om og men havnet de i parterapi. 

Jeg hører på dem begge og jeg ser ei dame som virkelig kjemper for forholdet og for sin mann. Men han, han legger "all skyld" på henne. Hun har ikke sett han, ikke vært der for ham, ikke gitt han det han trenger. Så å jobbe med ting for å få forholdet opp og gå igjen, det får hun fikse selv. 

De har gått i terapi hver for seg og sammen. Hun forteller nå at det har kommet frem at han har fått beskjed av terapeutene å jobbe med både det og det, men han nekter, for det er ikke hos ham feilen ligger. I tillegg har det kommet frem at det er noe han skjuler for henne og som han har fått beskjed om å legge på bordet, men det sier han at det vil hun bli bli helt ødelagt av og det er ikke noe han er villig til å gi slipp på. 

Jeg sitter på sidelinjen og hører en mann som virker dypt såret over noe, over tid. Kanskje nesten bitter. Kanskje han har rett i at han ikke er blitt sett, bitt hakket på og korrigert. Men han gjør jo ingenting for å endre dette nå. Har han gitt opp? 

Jeg bare lurer, for min opplevelse av dette, sett utenfra, er at han nærmest har en agenda. Han skal gjøre henne så drittlei og frustrert at hun til slutt går. Så slipper han ta det steget og bli den stygge ulven overfor barna og omverdenen. 

Til dere som leser dette, har dere hørt om tilfeller der mannen (eller kvinnen) har en agenda med å oppføre seg så usympatisk overfor sin partner, at det til slutt skinner gjennom at det han ønsker er at hun skal gå? Kanskje tør han ikke si det rett ut, at han er ferdig...? Jeg vet søren ikke, men det er noe av det merkeligste...hvordan kan et menneske sitte og mene at kun den ene skal jobbe for å få forholdet på plass igjen? Og hvorfor virker det som han "saboterer" det meste? 

Noen erfaringer rundt dette? Kan menn gjøre slikt, at de driver kvinnen til vanvidd omtrent, ved å være passive og til slutt forlater kvinnen dem...og det var akkurat det de ønsket? 

ps. dette gjelder ikke meg. Jeg står og ser på dette, er søster til en av dem. 

Anonymkode: 5f56b...f6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig han er psykopat eller narcissist. Normalt å skylde på andre, ikke gidde å jobbe med forholdet for "de" er perfekte og blir ikke behandlet "bra nok" i deres øyne. At alt skal gjøres på deres premisser, se andre slite er et syn de nyter og nærer på. At andre skal gjøre hva som helst for dem så de kan sitte på sin makt og være stolt og rakrygget før "bomba". De vil gjerne behandles som konger i stor grad, alt som ikke omhandler dem og deres selv er ikke noe de gidder å "jobbe" med.

Men godt mulig han er tøffel, litt redd for å si hva det er han bærer på, redd for nye reaksjoner, frykt for å bli forlatt, tør ikke åpne seg. 

Mulig han sliter psykisk eller har et stort problem, at han har skjult noe (økonomisk utroskap, utroskap generelt, sykdom, store løyner..)

Altså, det an være så mye..

Anonymkode: 329ee...7d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig han er psykopat eller narcissist. Normalt å skylde på andre, ikke gidde å jobbe med forholdet for "de" er perfekte og blir ikke behandlet "bra nok" i deres øyne. At alt skal gjøres på deres premisser, se andre slite er et syn de nyter og nærer på. At andre skal gjøre hva som helst for dem så de kan sitte på sin makt og være stolt og rakrygget før "bomba". De vil gjerne behandles som konger i stor grad, alt som ikke omhandler dem og deres selv er ikke noe de gidder å "jobbe" med.

Men godt mulig han er tøffel, litt redd for å si hva det er han bærer på, redd for nye reaksjoner, frykt for å bli forlatt, tør ikke åpne seg. 

Mulig han sliter psykisk eller har et stort problem, at han har skjult noe (økonomisk utroskap, utroskap generelt, sykdom, store løyner..)

Ja det kan være mye. Men han er ingen narsissist. Han er en veldig god og nydelig mann. Men dette får meg til å tenke at han VIL at hun skal forlate ham....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det kan være mye. Men han er ingen narsissist. Han er en veldig god og nydelig mann. Men dette får meg til å tenke at han VIL at hun skal forlate ham....

Svært mange P/N kan være "gode og nydelige" utad..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen til en venninne holdt på slik. Viste seg at han hadde ei på si. Venninna mi fant det først ut da hun så på telefonen hans, selv hadde han ikke tenkt til å fortelle det tydeligvis. Han holdt det gående nesten et år 

Anonymkode: 85e4c...474

• Liker 10
Skrevet

Ja, det skjer ofte at den som ønsker brudd er konfliktsky og "saboterer". For noen kan det være vanskelig å innrømme for seg selv og partner at slaget er tapt, og man tror kanskje man sårer partner mindre ved å være passiv - når det egentlig er motsatt. Kanskje vedkommende ikke liker å ta kontroll, kanskje han er vant til at kona står for alt ansvar og at hun har siste ord i saken. Kanskje han er redd han ikke "får lov" til å gå. Eller kanskje det virker som han "saboterer", men egentlig er det et uttrykk for enorm misnøye. Du skriver at dem har slitt med dårlig kommunikasjon lenge. Det kan være vanskelig å snu den trenden, og plutselig skulle være åpen - spesielt om man ikke har tillit eller engasjement i forholdet lenger. 

Så ja... ofte takler ikke folk å gjøre det slutt, så de gjør det slutt indirekte ved å "sabotere". 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Herregud. Nei.

Alt er ikke "psykopat" eller "narsissisme". 

Oftest er det menneskelige reaksjoner som kan skje hvem som helst. Man trenger ikke ha en personlighetsforstyrrelse bare fordi man oppfører seg dårlig i en gitt situasjon. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne ha fortsatt å skrive i denne forrige tråden din TS.. 

For å svare deg med all info tatt i betraktning, jeg tror mannen din er ferdig med deg, men ikke våger å ta steget med å si at han vil bryte opp familien. Jeg tror det har gått altfor lang tid og at det er for sent å fikse. Ingen av dere virker villige til å være særlig sympatiske med hverandre lengre.

Anonymkode: 6d115...07a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å svare deg med all info tatt i betraktning, jeg tror mannen din er ferdig med deg, men ikke våger å ta steget med å si at han vil bryte opp familien. Jeg tror det har gått altfor lang tid og at det er for sent å fikse. Ingen av dere virker villige til å være særlig sympatiske med hverandre lengre.

Er det noe som irriterer meg her på KG så er det nettopp dette. Man skriver om noe som kanskje ligner på noe annet (ja jeg leste også den tråden du henviser til) og folk tror med en gang det handler om det samme eller er samme forfatter. Gi deg! Dette stemmer ikke. Jeg er på sidelinjen av det jeg skriver om her og det er ikke jeg som er forfatter av det andre innlegget. Er det mulig? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

? Hva får deg til å tro at dette er samme person? Du vet vel at det finnes mer enn ett par i norge som sliter?

Anonymkode: 85074...59e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Min eksmann gjorde noe liknende. I parterapi for å redde forholdet fikk jeg all skyld for at det nå var over. Jeg var helt forferdelig å leve med. Han fortalte ting jeg ikke kjente meg igjen i. Terapeuten spurte ikke om noe, jeg fikk aldri fortalt min side av saken. Terapeuten svelgte alt han sa rått, det måtte være vanskelig å leve med meg. Jeg var så lei meg over at ekteskapet ut av det blå var over, jeg så den ikke komme. At vi hadde hatt litt problemer siste tiden, ja. At det var så over at det ikke kunne reddes, nei. 

Vel. Spol noen måneder frem. Eksmannen er samboer med en venninne jeg var sikker på det var noe mer på gang med. Jeg har tatt opp et par av tingene mannen så i terapi med han, han beklager, var ikke sånn ment. Så, ja. Her dekket han over utroskap 

Anonymkode: 6be51...767

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min eksmann gjorde noe liknende. I parterapi for å redde forholdet fikk jeg all skyld for at det nå var over. Jeg var helt forferdelig å leve med. Han fortalte ting jeg ikke kjente meg igjen i. Terapeuten spurte ikke om noe, jeg fikk aldri fortalt min side av saken. Terapeuten svelgte alt han sa rått, det måtte være vanskelig å leve med meg. Jeg var så lei meg over at ekteskapet ut av det blå var over, jeg så den ikke komme. At vi hadde hatt litt problemer siste tiden, ja. At det var så over at det ikke kunne reddes, nei. 

Vel. Spol noen måneder frem. Eksmannen er samboer med en venninne jeg var sikker på det var noe mer på gang med. Jeg har tatt opp et par av tingene mannen så i terapi med han, han beklager, var ikke sånn ment. Så, ja. Her dekket han over utroskap 

Og med noen mnd. mener jeg ikke mange. De flyttet sammen en måned etter separasjonen var et faktum. Gått noen måneder siden det 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er også hva jeg mistenker, dessverre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svært mange P/N kan være "gode og nydelige" utad..

Må du slutte. Dette er helt sjeldne personlighetsforstyrrelser, og den adferden TS beskriver er godt innenfor normalspekteret. Slutt å kaste rundt diagnoser du ikke kan noe om. 

Anonymkode: d5d8a...bb3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er nesten helt sikkert tilfelle i din case også TS. Han har kanskje elendig samvittighet, skjønner at han har ødelagt det de hadde sammen for både seg selv og din søster, og forsøker samtidig å forklare for seg selv hvordan han kunne rote det sånn til. Jeg er nesten 100% sikker, har opplevd det selv, og det var nøyaktig likt. 

Kan du ikke forsøke å stikke hull på den byllen ved å si at det er slik han fremstår og evt si at han bare har to valg: enten å legge kortene på bordet og be om tilgivelse, eller være stor nok til å forlate henne. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han har garantert vært utro.

Anonymkode: 97c8c...906

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er nesten helt sikkert tilfelle i din case også TS. Han har kanskje elendig samvittighet, skjønner at han har ødelagt det de hadde sammen for både seg selv og din søster, og forsøker samtidig å forklare for seg selv hvordan han kunne rote det sånn til. Jeg er nesten 100% sikker, har opplevd det selv, og det var nøyaktig likt. 

Kan du ikke forsøke å stikke hull på den byllen ved å si at det er slik han fremstår og evt si at han bare har to valg: enten å legge kortene på bordet og be om tilgivelse, eller være stor nok til å forlate henne. 

Han trenger ikke nødvendigvis ha dårlig samvittighet. Kanskje han rett og slett er lei. 

Du er nesten 100% sikker. Fordi du var utro selv - eller var exen din det? Det kan være exen din spilte på dårlig samvittighet, for å få mer aksept for hva h*n hadde gjort. 

TS skildrer et forhold som har vært "dårlig" i årevis. Lite sannsynlig at det er samvittigheten som gnager da. 

• Liker 3
Gjest byråkrati
Skrevet

Voldsomt så opptatt du var å skrive at du ser dette "utenfra". 

Mannen og dama burde ikke være sammen, spiller ingen rolle hvem som har skylden, de burde bryte. Enkelt og greit. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

? Hva får deg til å tro at dette er samme person? Du vet vel at det finnes mer enn ett par i norge som sliter?

Anonymkode: 85074...59e

Det er flere måter å vite det på, men samma det. Folk får fortsette å svare som om hun er utenifra, så kan det hjelpe uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen min forsøkte å legge ansvaret for å bryte opp på meg, siden han var vant til at jeg fikset alt mulig uansett. Men egen utroskap osv fikk han ta ansvaret for selv, der gikk grensen! 

Anonymkode: 1046e...dff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...