AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Vi har et barn (fosterbarn) som skal gå folkehøyskole neste år. Barnet trenger et friår og er derfor 17 år når hun begynner,og ikke ferdig med videregående. Hvor ofte har dere kontakt med barnet deres som går på folkehøyskole? Lar dere barnet være helt i fred og ta kontakten selv,eller ringer dere fast for å høre hvordan det går? Anonymkode: 58d94...656
miihita Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Hei. Jeg gikk selv på folkehøgskole for noen år siden. Jeg personlig sendte meldinger til moren min hver kveld for å ønske henne god natt. Vi ringte også når jeg følte for det. Trur dere finner en løsning som passer best for dere. De første ukene på en folkehøgskole skjer det mye nytt og spennende. Da er det for noen, godt å ha en mor eller far å snakke med 😊
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Du kjenner barnet bedre enn oss. Er det et barn som tar mye initiativ selv når det trenger/ønsker kontakt generelt, eller må dere spørre/grave mer? Jeg tenker at hvor mye initiativ dere tar på kontakt kommer an på om barnet selv er "flink" til å ta kontakt selv når det vil snakke med dere. Anonymkode: 14637...823
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Heller "mas" litt enn å "la henne vere i fred", det kan oppleves som at dere er glad for å bli kvitt henne. Jeg synes starten på folks var kjempe sår og vanskelig. Langt borte hjemmefra og trivdes heller ikke så godt i starten. At dere tar kontakt og spør hvordan det går er jo bare god omsorg Anonymkode: fab6d...898 4
Gnå Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Moren min og jeg startet en slags tradisjon, nemlig "søndagspraten". Da ringte hun meg, også snakket vi om alt som skjedde. Og dette gjør vi faktisk fortsatt i dag - 15 år etter Ellers hadde/har vi selvsagt kontakt i resten av uka hvis det var nødvendig. Kanskje du kan spørre hva hun ønsker/evt. hvor ofte du "får lov" til å ringe, og samtidig si at hun når som helst kan ringe deg? 3
alpinistjenta Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Enda en tråd om fosterbarn? Tidene er ikke endret seg forstår jeg.
Bokdamen Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 alpinistjenta skrev (1 time siden): Enda en tråd om fosterbarn? Tidene er ikke endret seg forstår jeg. Hva mener du om det? Her er det snakk om en mor som ser barnets behov for et friår, men ønsker å sikre en god balanse mellom at barnet får den nødvendige friheten og samtidig føler seg elsket. TS: på min skole var det mange som hadde fast søndagstelefon med foreldrene, ville hatt det som utgangspunkt og heller droppet det de søndagene hen har mange planer. Vær litt tett på i starten med meldinger, det kan være en tøff overgang. Hen er jo yngre enn de andre og jeg ville derfor fullt hakket tettere opp enn ellers. Når blir hen 18? På min skole var det populært å gå på karaoke på den lokale puben, og der ville hun falt litt utenfor en periode. Og så ville jeg spurt hva hen selv ønsker og vært åpen på at du ønsker å finne en god balanse.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Jeg ville sendt en sms hver dag den første uka jeg. Eller ihvertfall frem til du merker at barnet ditt har funnet seg til rette. Og så kanskje hatt en tradisjon for å ringe en gang i uka etterhvert. Da jeg gikk på folkehøgskole så skjedde det noe hele tida, noe som gjorde at jeg glemte å ringe, selv om jeg ofte tenkte på dem. Så det var godt at foreldrene mine ringte meg, jeg ønsket jo at de skulle være en del av det nye livet mitt. Anonymkode: c9587...294 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 Anbefaler forresten kristen folkehøyskole siden ungdommen ikke er myndig. Lett å havne utenfor dersom barnet begynner på en skole hvor de drikker ute i helgene. Anonymkode: c9587...294
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Anbefaler forresten kristen folkehøyskole siden ungdommen ikke er myndig. Lett å havne utenfor dersom barnet begynner på en skole hvor de drikker ute i helgene. Anonymkode: c9587...294 Tror nok det er drikking uansett kristen eller ikke? Anonymkode: 58d94...656 2
alpinistjenta Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 Bokdamen skrev (1 time siden): Hva mener du om det? Her er det snakk om en mor som ser barnets behov for et friår, men ønsker å sikre en god balanse mellom at barnet får den nødvendige friheten og samtidig føler seg elsket. TS: på min skole var det mange som hadde fast søndagstelefon med foreldrene, ville hatt det som utgangspunkt og heller droppet det de søndagene hen har mange planer. Vær litt tett på i starten med meldinger, det kan være en tøff overgang. Hen er jo yngre enn de andre og jeg ville derfor fullt hakket tettere opp enn ellers. Når blir hen 18? På min skole var det populært å gå på karaoke på den lokale puben, og der ville hun falt litt utenfor en periode. Og så ville jeg spurt hva hen selv ønsker og vært åpen på at du ønsker å finne en god balanse. Bare overgitt over hvordan fosterforeldre spør her inne, burde være en selvfølge at de vil ringes hyppig.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 Gnå skrev (4 timer siden): Moren min og jeg startet en slags tradisjon, nemlig "søndagspraten". Da ringte hun meg, også snakket vi om alt som skjedde. Og dette gjør vi faktisk fortsatt i dag - 15 år etter Ellers hadde/har vi selvsagt kontakt i resten av uka hvis det var nødvendig. Kanskje du kan spørre hva hun ønsker/evt. hvor ofte du "får lov" til å ringe, og samtidig si at hun når som helst kan ringe deg? Her og. Jeg flyttet ut som attenåring og syntes det var greit med en telefonsamtale i uken med moren min (som var oftest på søndager). Hver dag hadde blitt for mye for meg. Trenger litt space Anonymkode: 40af2...217 3
Leitz Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 Jeg gikk selv på FHS for noen år siden. Tror forhold mellom barn og voksen er det som har mest å si her. Jeg snakket vel med mine foreldre i snitt en gang i måneden kanskje, andre har behov for å snakkes nesten daglig. Ville nok startet med å sende meldinger med jevne mellomrom (jeg for min del svarte raskere på meldinger og synes dette var mindre "plagsomt og masende" enn telefon), som ikke er en vegg av tekst, men noe i kategorien "håper du har det bra, si i fra om det er noe, vi er glad i deg". Som tidligere nevnt i tråden er starten på FHS meget hektisk (positivt hektisk), med mange nye ansikter og mange aktiviteter man kan være med på, så ikke bli skuffet om det ikke kommer svar på henvendelser med en gang 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 Når jeg fikk på folkehøyskole pre mobiltider så pratet jeg nesten kun med foreldrene mine de gangene jeg var hjemom eller rett før for å si at jeg kom hjem. Bodde bare noen timer unna, men var litt vanskelig kollektivtransport så måtte hentes 40 min unna. Jeg prater idag ikke mye mer med de, de kan følge med på hva vi driver med på facebook..... Min mor derimot har snakket med sin mor hver dag de siste 30 årene, jeg har ingenting å prate med min mor om. Anonymkode: 24449...e21
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 10.56): Tror nok det er drikking uansett kristen eller ikke? Anonymkode: 58d94...656 Det var veldig forskjell da jeg gikk. På vår skole var det to store fester i løpet av året. Resten av tida var vi sosiale uten alkohol. På andre skoler var de ute hver eneste helg - slik som i russetida. Og hele uka dreide seg kun om festene til helga. Anonymkode: c9587...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå