AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Det er visst enorm mangel på sykepleiere i det norske samfunnet Både i dag og det vil bli verre i årene fremover. Det til tross for at Norge har flest sykepleiere per 100.000 innbyggere i Europa. Det gjør meg bekymret for resten av Europa. Der må det jo være fullstendig krise og folk dør som fluer uten tilsyn i rennesteinene. Eller kan vi egentlig klare oss med færre sykepleiere og et akseptabelt omsorgsnivå som kanskje ligger noe lavere enn dagens? Anonymkode: f3bcf...7f3 2
TeaSpoon Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er visst enorm mangel på sykepleiere i det norske samfunnet Både i dag og det vil bli verre i årene fremover. Det til tross for at Norge har flest sykepleiere per 100.000 innbyggere i Europa. Det gjør meg bekymret for resten av Europa. Der må det jo være fullstendig krise og folk dør som fluer uten tilsyn i rennesteinene. Eller kan vi egentlig klare oss med færre sykepleiere og et akseptabelt omsorgsnivå som kanskje ligger noe lavere enn dagens? Anonymkode: f3bcf...7f3 Politikere klarer som regel å lage storm i vannglass. Ikke noe å bekymre seg for. Vi har nok rumpetørkere her i landet. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 TeaSpoon skrev (8 minutter siden): Politikere klarer som regel å lage storm i vannglass. Ikke noe å bekymre seg for. Vi har nok rumpetørkere her i landet. Håper du slipper å få behov for en rumpetørker i framtiden da, siden du er så nedlatende mot dem. Anonymkode: ed673...da2 33
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 For å være litt ekstra trist: jeg går på sykepleierstudiet og vi er informert om at vi ikke kommer til å få nok sykepleiere uansett, derfor har regjeringen gått inn for å fokusere på å skaffe mer digitale løsninger for at vi i det hele tatt skal ha sjans til å klare eldrebølgen som om få år kommer. Hvorfor tror du sykepleiere ønsker høyere lønn? Jo fordi lønnen ikke samsvarer med stresset, presset og lederrollen som en sykepleier skal ha. Du skal ikke bare gjøre stell, gi mat, du skal ha empati være psykolog, være mor, være venn, være profesjonell, være håndarbeider osv. Du møter aldri bare en gruppe sykdom, for de fleste mennesker har flere sykdommer. Arbeider du på ortopedisk så møter du fortsatt hjertesykdommer, lungesykdommer, hudsykdommer etc. og du må da ta deg av dette. Det som mange glemmer med sykepleiere er at det er forventet at du alltid skal møte andres behov, selv når du løper fra arbeidsoppgave til arbeidsoppgave, sitter igjen med skyldfølelse fordi arbeidsdagen ikke er lagt opp til at du skal få ta deg dopauser en gang, pga nedbemanning, økonomiske innsparinger, for få kollegaer i forhold til arbeidsmengde, mange sykemeldinger. Problemet med dette er ikke at det ikke finnes andre stressende jobber, men problemet er at du skal være en empatisk person som er forventet at alltid skal være tilgjengelig for pasientene dine, selv med et lass av arbeid å gjøre. Det er ikke det samme som å ta på seg en arbeidsrolle og være falsk i møte med pas, dette er lett. Du skal være deg, være trygg slik at det andre mennesket kan være trygg, høre og lytte til behovene samtidig som du vet at en pas. ligger med sterke smerter i naborommet og du var egentlig på vei dit, men pas. 1 skreik etter hjelp og lå på gulvet, pas. 3 har ikke rukket å få middag, pas. 4 sin infusjon går ut om 5 min og du ser at pas, 6 har du ikke sett på en god tid osv. Bryr du deg nok blir du syk, pga. at du ikke strekker til de urealistiske kravene som blir satt. Kollegaer som blir sykemeldt pga. arbeidspresset - andre sier bare " dette er ikke for de svake". Skal alle som blir sykemeldte droppe ut da? Så har vi enda færre sykepleiere igjen? En ting jeg må legge til er at veilederne mine under praksisperiodene mine ble kontinuerlig spurt om å arbeide pga. mangel på folk, og inntrykket mitt er at det ikke bare er ekstra arbeid, alle som ble spurt sa det med et oppgitt smil fordi du kunne se hvor slitne de som arbeider der var. Sier du nei gir du indirekte mer arbeid til de gode kollegaene dine som er like slitne som deg. Av å ha vært i praksis må jeg si at jeg har så enorm respekt for alle helsearbeidere jeg har møtt på. Makan til mennesker som er gode på å ivareta mennesker. Om det er ved livets siste slutt, gir en verdig død, er der for pårørende, hjelpe de menneskene som nylig har fått påvist ondartet kreft, hjelpe de menneskene som plutselig en dag har problemer med eliminasjon og som er så flaue over at dette skulle ramme nettopp dem, og møter de med trygghet, de kirurgiske sykepleierne som betrygger pas. før og etter operasjoner og mye mer. En annen ting jeg gjerne vil si til anonym med den unødvendige kommentaren: Hvis det var faren din/moren din/vennen din som plutselig ikke klarte å opprettholde sin hygiene, ville du helt ærlig synes det er så fælt at det er andre mennesker som hadde hjulpet de med å ikke blant annet sitte i sin egen avføring? Jeg er helt enig med deg at enkelte arbeidsoppgaver ikke alltid er det man drømmer om, men unner du ikke andre å ha muligheten til å holde på mest mulig av verdigheten sin ved at andre mennesker hjelper de å ivareta hygienen sin? Anonymkode: b1035...032 40
Majer Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 I mange andre land gjør leger en del sykepleieroppgaver, eksempelvis Tyskland. I mange av landene er det flere helsefagarbeidere. I de fleste landene har de sluttet å screene og isolere ved en del resistente bakterier. Det frigir ressurser, men tar liv. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Majer skrev (46 minutter siden): I mange andre land gjør leger en del sykepleieroppgaver, eksempelvis Tyskland. I mange av landene er det flere helsefagarbeidere. I de fleste landene har de sluttet å screene og isolere ved en del resistente bakterier. Det frigir ressurser, men tar liv. Ja. Legene gjør mye av jobben som vanligvis blir gjort av sykepleierne. Ihvertfall i Grey's Anatomi - serien 🤷♀️🤷♀️ Anonymkode: d1fa5...692 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Jeg er sykepleierstudent, og er til dels enig i at vi mangler sykepleiere. På den andre siden mener jeg sterkt at en burde fokusere på å omdisponere ressursene. Det kunne blitt gjort ved å få klare og tydelige arbeidsoppgaver som sykepleiere skal gjøre, samtidig som en ansatter mer fagarbeidere slik at sykepleierne kan fokusere på kun sykepleie oppgaver. Det ville løst nye av problemet, er min mening. For hva er egentlig en sykepleiers jobb? Den er alt som omhandler pasienten, og enkelte arbeidsoppgaver tar opp tid fra de rene sykepleie oppgavene. Anonymkode: 15191...8c5 18
Brunello Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å være litt ekstra trist: jeg går på sykepleierstudiet og vi er informert om at vi ikke kommer til å få nok sykepleiere uansett, derfor har regjeringen gått inn for å fokusere på å skaffe mer digitale løsninger for at vi i det hele tatt skal ha sjans til å klare eldrebølgen som om få år kommer. Hvorfor tror du sykepleiere ønsker høyere lønn? Jo fordi lønnen ikke samsvarer med stresset, presset og lederrollen som en sykepleier skal ha. Du skal ikke bare gjøre stell, gi mat, du skal ha empati være psykolog, være mor, være venn, være profesjonell, være håndarbeider osv. Du møter aldri bare en gruppe sykdom, for de fleste mennesker har flere sykdommer. Arbeider du på ortopedisk så møter du fortsatt hjertesykdommer, lungesykdommer, hudsykdommer etc. og du må da ta deg av dette. Det som mange glemmer med sykepleiere er at det er forventet at du alltid skal møte andres behov, selv når du løper fra arbeidsoppgave til arbeidsoppgave, sitter igjen med skyldfølelse fordi arbeidsdagen ikke er lagt opp til at du skal få ta deg dopauser en gang, pga nedbemanning, økonomiske innsparinger, for få kollegaer i forhold til arbeidsmengde, mange sykemeldinger. Problemet med dette er ikke at det ikke finnes andre stressende jobber, men problemet er at du skal være en empatisk person som er forventet at alltid skal være tilgjengelig for pasientene dine, selv med et lass av arbeid å gjøre. Det er ikke det samme som å ta på seg en arbeidsrolle og være falsk i møte med pas, dette er lett. Du skal være deg, være trygg slik at det andre mennesket kan være trygg, høre og lytte til behovene samtidig som du vet at en pas. ligger med sterke smerter i naborommet og du var egentlig på vei dit, men pas. 1 skreik etter hjelp og lå på gulvet, pas. 3 har ikke rukket å få middag, pas. 4 sin infusjon går ut om 5 min og du ser at pas, 6 har du ikke sett på en god tid osv. Bryr du deg nok blir du syk, pga. at du ikke strekker til de urealistiske kravene som blir satt. Kollegaer som blir sykemeldt pga. arbeidspresset - andre sier bare " dette er ikke for de svake". Skal alle som blir sykemeldte droppe ut da? Så har vi enda færre sykepleiere igjen? En ting jeg må legge til er at veilederne mine under praksisperiodene mine ble kontinuerlig spurt om å arbeide pga. mangel på folk, og inntrykket mitt er at det ikke bare er ekstra arbeid, alle som ble spurt sa det med et oppgitt smil fordi du kunne se hvor slitne de som arbeider der var. Sier du nei gir du indirekte mer arbeid til de gode kollegaene dine som er like slitne som deg. Av å ha vært i praksis må jeg si at jeg har så enorm respekt for alle helsearbeidere jeg har møtt på. Makan til mennesker som er gode på å ivareta mennesker. Om det er ved livets siste slutt, gir en verdig død, er der for pårørende, hjelpe de menneskene som nylig har fått påvist ondartet kreft, hjelpe de menneskene som plutselig en dag har problemer med eliminasjon og som er så flaue over at dette skulle ramme nettopp dem, og møter de med trygghet, de kirurgiske sykepleierne som betrygger pas. før og etter operasjoner og mye mer. En annen ting jeg gjerne vil si til anonym med den unødvendige kommentaren: Hvis det var faren din/moren din/vennen din som plutselig ikke klarte å opprettholde sin hygiene, ville du helt ærlig synes det er så fælt at det er andre mennesker som hadde hjulpet de med å ikke blant annet sitte i sin egen avføring? Jeg er helt enig med deg at enkelte arbeidsoppgaver ikke alltid er det man drømmer om, men unner du ikke andre å ha muligheten til å holde på mest mulig av verdigheten sin ved at å ivareta hygienen sin? Anonymkode: b1035...032 Hmmm. Skulle utheve siste avsnitt, men deler av det forsvant i stedet. Vel, det jeg skulle si var i alle fall at de fleste selvsagt vil at sine kjære får hjelp til å ta vare på seg selv. Men hvorfor i all verden skal sykepleiere vaske pasientene? Det trenger man ikke tre års utdannelse for å gjøre. Sykepleierernes store problem er at de gjør alt for mange oppgaver de er overkvalifisert for. Hadde sykepleierne gjort de oppgavene man faktisk trenger utdannelsen deres for å gjøre, ville det antakelig ikke vært sykepleiermangel. 19
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Hmmm. Skulle utheve siste avsnitt, men deler av det forsvant i stedet. Vel, det jeg skulle si var i alle fall at de fleste selvsagt vil at sine kjære får hjelp til å ta vare på seg selv. Men hvorfor i all verden skal sykepleiere vaske pasientene? Det trenger man ikke tre års utdannelse for å gjøre. Sykepleierernes store problem er at de gjør alt for mange oppgaver de er overkvalifisert for. Hadde sykepleierne gjort de oppgavene man faktisk trenger utdannelsen deres for å gjøre, ville det antakelig ikke vært sykepleiermangel. Nettopp!! Anonymkode: 15191...8c5 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er visst enorm mangel på sykepleiere i det norske samfunnet Både i dag og det vil bli verre i årene fremover. Det til tross for at Norge har flest sykepleiere per 100.000 innbyggere i Europa. Det gjør meg bekymret for resten av Europa. Der må det jo være fullstendig krise og folk dør som fluer uten tilsyn i rennesteinene. Eller kan vi egentlig klare oss med færre sykepleiere og et akseptabelt omsorgsnivå som kanskje ligger noe lavere enn dagens? Anonymkode: f3bcf...7f3 I mange andre land tar familiene seg ofte av de gamle, de utviklingshemmede, de funksjonshemmede etc. Ønsker du å ha det sånn? Det er for få sykepleiere i Norge. Det er for få stillinger til den også, og for små stillingsprosenter, noe som gjør at det blir stor gjennomtrekk, og svært mange sykepleiere forlater yrket etter få år for å få en jobb med mindre smuss, mindre vaktbelastning, mer spissede arbeidsoppgaver (det er hinsides meningsløst at sykepleiere skal skifte på senger, tørke støv, tilberede, anrette og gi mat, vaske skyllerommet...), mindre stress og mas, og bedre lønn. Jeg er for så vidt enig i at vi burde slutte å overbehandle eldgamle mennesker, og heller gi dem smertelindring enn utallige antibiotika-kurer, cellegidtkurer etc når de f.eks. er demente og/eller pleiepasienter. Ved å slutte med det kunne man spart både masse penger, masse ressurser og masse lidelse og uverdig avslutning på livet. Anonymkode: d0175...7fa 12
Brunello Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I mange andre land tar familiene seg ofte av de gamle, de utviklingshemmede, de funksjonshemmede etc. Ønsker du å ha det sånn? Det er for få sykepleiere i Norge. Det er for få stillinger til den også, og for små stillingsprosenter, noe som gjør at det blir stor gjennomtrekk, og svært mange sykepleiere forlater yrket etter få år for å få en jobb med mindre smuss, mindre vaktbelastning, mer spissede arbeidsoppgaver (det er hinsides meningsløst at sykepleiere skal skifte på senger, tørke støv, tilberede, anrette og gi mat, vaske skyllerommet...), mindre stress og mas, og bedre lønn. Jeg er for så vidt enig i at vi burde slutte å overbehandle eldgamle mennesker, og heller gi dem smertelindring enn utallige antibiotika-kurer, cellegidtkurer etc når de f.eks. er demente og/eller pleiepasienter. Ved å slutte med det kunne man spart både masse penger, masse ressurser og masse lidelse og uverdig avslutning på livet. Anonymkode: d0175...7fa Du starter med et for deg retorisk spørsmål. Men det er faktisk en del som mener at det bør være slik. (Det gjelder ikke meg.) 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Har noen tenkt over hva det vil koste det Norske samfunn om alle offentlige ansatte skal ha himmelhøy lønn? Både lærere og sykepleiere tjener mer enn meg med mastergrad som jobber i det private. Og overtiden min er inkludert i lønninga. Hele verferdsstaten kommer til å knekke ryggen Anonymkode: e1018...47f 12
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 På sykehjemmet jeg jobber merker vi ihvertfall sykepleiermangelen, vi har mange ubesatte stillinger og ingen søkere. 100% dag/kveld, faste stillinger. Nyutdannede sykepleiere kan velge og vrake, og velger bort krevende stillinger med mye ansvar, som på sykehjem. Erfarne sykepleiere er utslitte etter å ha jobbet seg halvt ihjel i årevis, pga underbemanning og stress, og slutter. I tillegg konkurrerer kommunene seg i mellom ved å legge på alt fra 20.000 til 100.000 ekstra i årslønn, men vår kommune har ikke råd til å være med på karusellen. Anonymkode: 75b12...896 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 TeaSpoon skrev (1 time siden): Politikere klarer som regel å lage storm i vannglass. Ikke noe å bekymre seg for. Vi har nok rumpetørkere her i landet. Wow, det er "greit" at du ikke anerkjenner alt en sykepleier gjør og all kunnskapen de har, men satser på at karma kommer og biter deg i ræva. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er sykepleierstudent, og er til dels enig i at vi mangler sykepleiere. På den andre siden mener jeg sterkt at en burde fokusere på å omdisponere ressursene. Det kunne blitt gjort ved å få klare og tydelige arbeidsoppgaver som sykepleiere skal gjøre, samtidig som en ansatter mer fagarbeidere slik at sykepleierne kan fokusere på kun sykepleie oppgaver. Det ville løst nye av problemet, er min mening. For hva er egentlig en sykepleiers jobb? Den er alt som omhandler pasienten, og enkelte arbeidsoppgaver tar opp tid fra de rene sykepleie oppgavene. Anonymkode: 15191...8c5 Nå er jo stell endel av sykepleierrollen, det å følge på toalettet, bytte bleier, mate osv. Da får vi observert mye, bruke det kliniske blikket. Med det sagt, så er jeg enig. Vi har superflinke helsefagarbeidere hos oss som kan mye og de kjenner gjerne pasienten bedre enn oss som er mindre inne hos dem. Samtidig kan endel av fagarbeidere bli litt snurt når de "kun" får stell, mat og den slags. Og det er slitsomt i lengden å måtte forsvare at spl har en haug andre ting vi må rekke over, også administrative oppgaver. Denne mangelen på spl er blitt snakker om i endel år allerede, og den blir bare verre. Og selv om det provoserer så mange, så er bla lønnsøkning et must for å beholde og rekruttere spl. Anonymkode: 15581...22a 8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 Å være sykepleierinne er en stor jobb og vi burde få høyere lønn vi gjør noe ingen andre kan. Anonymkode: c59a7...004
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er jo stell endel av sykepleierrollen, det å følge på toalettet, bytte bleier, mate osv. Da får vi observert mye, bruke det kliniske blikket. Med det sagt, så er jeg enig. Vi har superflinke helsefagarbeidere hos oss som kan mye og de kjenner gjerne pasienten bedre enn oss som er mindre inne hos dem. Samtidig kan endel av fagarbeidere bli litt snurt når de "kun" får stell, mat og den slags. Og det er slitsomt i lengden å måtte forsvare at spl har en haug andre ting vi må rekke over, også administrative oppgaver. Denne mangelen på spl er blitt snakker om i endel år allerede, og den blir bare verre. Og selv om det provoserer så mange, så er bla lønnsøkning et must for å beholde og rekruttere spl. Anonymkode: 15581...22a Satt akkurat og skrev om viktigheten med at vi som sykepleiere bruker tid med pasienten slik at vi kan observere med det kliniske blikket, men du kom meg til forkjøpet Vi trenger pleieassistenter og helsefagarbeidere de er gull verdt og mye mer! Tror helt klart en kunne kuttet litt ned på det basale: levere hvert eneste måltid, gjøre hvert eneste stell på pasientene som vi har. Sykepleiere trenger å undersøke pasienter innimellom via stell, forflytning, dusjing, toalettbesøk for å få nok informasjon om pasientens helsetilstand. Samtidig tror jeg også mange undervurderer hvor gode helsefagarbeidere er å ha og, de klarer å observere noe de og Anonymkode: b1035...032 4
Jullen Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Brunello skrev (1 time siden): Hmmm. Skulle utheve siste avsnitt, men deler av det forsvant i stedet. Vel, det jeg skulle si var i alle fall at de fleste selvsagt vil at sine kjære får hjelp til å ta vare på seg selv. Men hvorfor i all verden skal sykepleiere vaske pasientene? Det trenger man ikke tre års utdannelse for å gjøre. Sykepleierernes store problem er at de gjør alt for mange oppgaver de er overkvalifisert for. Hadde sykepleierne gjort de oppgavene man faktisk trenger utdannelsen deres for å gjøre, ville det antakelig ikke vært sykepleiermangel. Nettopp. Og dette er hovedproblemet, og det skjer fordi de driver å sparer på ressursene overalt med drøye nedskjæringer. Dermed blir sykepleierne utnyttet maksimalt og må gjerne jobbe ‘for to’. På hjemmet der jeg jobber får sykepleieren like mange pleieoppgaver og dermed utdelt like mange pleiepasienter hen skal ha hovedansvar for som helsefagarbeidere og assistenter. Forskjellen er at hen da i tillegg kanskje har ene og alene ansvar for ALLE sykepleieroppgavene og prosedyrene hos pasientene i tillegg. Og da gjerne som sykepleier bakvakt for andre avdelinger i tillegg. Rene rovdriften på sykepleierne. Og det er ikke rart de rømmer fra yrke sitt når de i tillegg får latterlig lav lønn ift denne rovdriften (og så importerer vi sykepleiere fra utlandet...som også mangler sykepleier og dermed får enda større sykepleiermangel hos seg🙈😔 Endret 27. mai 2021 av Jullen 11
Jullen Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Jullen skrev (16 minutter siden): Nettopp. Og dette er hovedproblemet, og det skjer fordi de driver å sparer på ressursene overalt med drøye nedskjæringer. Dermed blir sykepleierne utnyttet maksimalt og må gjerne jobbe ‘for to’. På hjemmet der jeg jobber får sykepleieren like mange pleieoppgaver og dermed utdelt like mange pleiepasienter hen skal ha hovedansvar for som helsefagarbeidere og assistenter. Forskjellen er at hen da i tillegg kanskje har ene og alene ansvar for ALLE sykepleieroppgavene og prosedyrene hos pasientene i tillegg. Og da gjerne som sykepleier bakvakt for andre avdelinger i tillegg. Rene rovdriften på sykepleierne. Og det er ikke rart de rømmer fra yrke sitt når de i tillegg får latterlig lav lønn ift denne rovdriften. Hos oss har 5 sykepleiere sluttet i løpet av 6 mnd etter ytterligere nedskjæringer av personalet. 4 av disse prøver å sjekke ut om gresset er grønnere på andre institusjoner (to har allerede avkreftet dette) og to har skiftet beite helt i en annen bransje. En har kastet seg tilbake på skolebenken i håp om å få jobb med bedre vilkår. Dette innlegget hadde jeg strengt talt planer om å anonymisere,😳🙈 men skitt au. Eksempelet mitt er så typisk at det kan gjenkjennes overalt i landet der det trengs sykepleiere. Måtte bare redigerte bort bittelitt;) Endret 27. mai 2021 av Jullen
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 Vi kan klare oss hvis helsevesenet omorganiseres. Dersom sykepleierne gjør oppgaver KUN sykepleierne kan og ikke alt annet. Noen er uenig fordi de mener "det gode stellet" er viktig for sykepleieren for å observere pasienten. Ja, det er jo det, men vi har jo flinke helsefagarbeidere også. De gir jo beskjed hvis det er noe og kan få tak i en sykepleier om de lurer på noe. Sykepleierne burde gå på topp av bemanning / kun gjøre "sine" oppgaver. Altså slippe stell, toalettbesøk, lage og servere mat, mate pasienter om det trengs, mobilisering (med unntak om nødvendig så klart), delta på aktiviteter. En del administrativt arbeid kunne en slags assistent tatt seg av, f.eks en som er ansatt for det formålet og ikke deltar i pleien. Men det er ikke sikkert at det er til det beste for pasientene. Men det er sånn sett eneste løsning jeg ser dersom vi ikke får flere sykepleiere. I fremtiden kan det jo også bli mer aktuelt at familier bidrar (for de som har). Jeg mener at det ikke skal stilles krav til det, fordi det kan være en stor belastning for familien. Men for noen kan det kanskje være riktig. Da tenker jeg f.eks helst på de som mottar hjemmesykepleie eller bor på sykehjem/omsorgsbolig. Kanskje det kan kartlegges når familien kan bistå med hjelp slik at bemanningen også kan bli deretter? F.eks kan det hende at datteren til Per som mottar hjemmesykepleie, kan bistå med å servere han middag to dager i uken og se til at han får medisinene sine på kveldstid og gjøre øvelser som han har fått fra fysioterapeut etter en operasjon. Mens datteren til Ole som bor på sykehjem kanskje kan bidra med å ta han med på tur en dag i uken, bistå med mating en middag i uken osv. Mens broren gjør det samme en annen dag i uken. Noen gjør jo dette fra før av da. Men kanskje flere trår til dersom det skulle bli et problem og for å sørge for at de som ikke har noen får litt mer hjelp av personalet. Men dette eksempelet er jo heller ikke helt optimalt. Anonymkode: c0b3d...a37 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jo stell endel av sykepleierrollen, det å følge på toalettet, bytte bleier, mate osv. Da får vi observert mye, bruke det kliniske blikket. Med det sagt, så er jeg enig. Vi har superflinke helsefagarbeidere hos oss som kan mye og de kjenner gjerne pasienten bedre enn oss som er mindre inne hos dem. Samtidig kan endel av fagarbeidere bli litt snurt når de "kun" får stell, mat og den slags. Og det er slitsomt i lengden å måtte forsvare at spl har en haug andre ting vi må rekke over, også administrative oppgaver. Denne mangelen på spl er blitt snakker om i endel år allerede, og den blir bare verre. Og selv om det provoserer så mange, så er bla lønnsøkning et must for å beholde og rekruttere spl. Det kliniske blikket ifm stell og omsorg lærte vi mye om på skolen ja, men det er bare en av maange ting vi lærte på skolen som ikke fungerer i praksis. Vi har så dårlig tid at vi ikke ser pasientens helhetlige behov på samme måte lengre. Vi tar over mer av oppgavene legene gjorde før, og helsefagarbeidere tar mange av oppgavene vi tidligere hadde større ansvar for. Feks så lærte vi om observasjoner og sykepleierdiagnoser som vi skulle ta videre med legen. Det var altså stort sett vi som gjorde den første kliniske observasjonen. I dag har helsefagarbeidere tatt mer og mer over denne oppgaven og ansvaret går over i tre ledd. Når vi får så mange oppgaver rumdt omkring fra mange hold, så er vi avhengig av at helsefagarbeidere gjør viktige observasjoner for oss sykepleiere. Så kontakter de sykepleier, som igjen tar vurderingen om det skal iverksettes tiltak og/eller tas videre med legen. Å kunne ta seg tid til pasienten, skru på det kliniske blikket og se alle sidene til den enkelte var noe av det jeg elsket aller mest med yrket mitt som sykepleier. Nå går jeg nesten mer rundt og håper nærmest jeg ser minst mulig av behov hos pasientene fordi det egentlig ikke er tid til å ta ordentlig tak i det. Helt grusomt at det skal være slik😣😔 Anonymkode: e2627...763 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå