AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Hei I april sa min huseier opp min leiekontrakt under påskudd at de trengte soverommene selv. I starten av mai fikk jeg ny leilighet. Jeg sa til huseier at jeg gjerne ville flytte i slutten av mai, noe han nektet meg da jeg har 3 mnd oppsigelse og den måtte jeg holde for han ville ha leie for siste mnd. Han kunne samtidig informere meg om at han skulle leie ut leiligheten igjen når jeg flyttet, men som hybel uten soverom. Han skulle legge ut leiligheten "neste uke". Dette er nå 1 mnd si, og leiligheten er enda ikke lagt ut til leie. Jeg begynner å lure på om han skal legge ut hele leiligheten, inkludert soverom, og at han derfor venter med til etter jeg har flyttet. Men gjør han dette bryter han med sitt eget oppsigelsegrunnlag. Har jeg noen rettigheter hvis dette er tilfelle? Anonymkode: 9015d...abb
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Det kan godt være det er en somle fyr. Men du har rettigheter, som oppsigelse på feil grunnlag, eller bestride oppsigelsen. Hva som kommer ut i andre enden, bortsett fra krangling og hodepine vet jeg ikke. Å bruke boligen selv er godkjent oppsigelse grunnlag. Når du ikke bor der, eller betaler leie lengre er det begrenset hva du kan få ut av å motsette deg flyttingen. Men noen andre kan sikkert svare bedre! Anonymkode: 25651...6df
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det kan godt være det er en somle fyr. Men du har rettigheter, som oppsigelse på feil grunnlag, eller bestride oppsigelsen. Hva som kommer ut i andre enden, bortsett fra krangling og hodepine vet jeg ikke. Å bruke boligen selv er godkjent oppsigelse grunnlag. Når du ikke bor der, eller betaler leie lengre er det begrenset hva du kan få ut av å motsette deg flyttingen. Men noen andre kan sikkert svare bedre! Anonymkode: 25651...6df Fristen for å bestride oppsigelsen er forbi. Og jeg vil ikke bestride den. Jeg gleder meg til å flytte. Ja jeg vet at det er godkjent oppsigelses grunnlag. Men det er vel ikke lov å si at man skal bruke leiligheten selv også leie ut hele leiligheten? Det er den jeg lurer på Anonymkode: 9015d...abb
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Nei det er ikke lov, da oppsigelsesgrunnlaget faller bort da. Dersom grunnen til at oppsigelsen kom var egen bruk av boligen. Anonymkode: 25651...6df
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei det er ikke lov, da oppsigelsesgrunnlaget faller bort da. Dersom grunnen til at oppsigelsen kom var egen bruk av boligen. Anonymkode: 25651...6df Ja, og da lurer jeg, som det står i HI, om jeg har noen rettigheter hvis dette viser seg å være tilfelle og evt hvilke? Anonymkode: 9015d...abb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Jeg beveger meg på ustø grunn nå, men så vidt jeg forstår det kan du bestride oppsigelsen med på bakgrunn av at oppsigelse er «på feil grunnlag» og at utleier ikke tenker å bruke boligen selv. Du må som fyren som retter kravet bevise at du har rett. For utleier vil det være rimelig enkelt å bruke boligen selv for å motbevise din påstand. Dersom du oppdager i ettertid at din boenhet er leid ut i sin helhet, kan du bevise at oppsigelsen var ugyldig. Om du da laget sak og møter utleier i husleietvistutvalget kan det være de sier at oppsigelsen er ugyldig og du kan flytte tilbake. Da er får utleier problemet med å ha to leietakere hvor begge har rett til samme boenhet, og kan måtte skaffe bolig til en av dere. Usikker på hvor lang tidsperiode det ville være. Da vil en av leieboerene bo i boenheten, begge leieboerene betale leie for boligen du bor nå til utleier, og utleier må dekke mellomlegget i leien til ene leieboeren som bor i en annen leilighet. Det beste for alle, inkludert deg selv er å finne et annet sted å bo. Kjipt å måtte flytte når man ikke vil! Prøv å få så bra samarbeid med denne utleieren du kan. Anonymkode: 25651...6df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå