Gå til innhold

Hva betyr dette "du har blitt kredittvurdert" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Du har blitt kredittvurdert og samtidig gitt samtykke til å motta gjenpartsbrev elektronisk. For å lese brevet må du registrere deg på experian." Jeg fikk denne på mail for en time siden. Jeg bestillte noe sminke på nett for noen dager siden, kan det ha noe med det å gjøre? Vet ikke hva kredittvurdert eller gjenpartsbrev betyr. Forstod ingenting av dette. Er det svindel? Håper noen vil hjelpe meg :) 

Anonymkode: b6cef...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir kredittvurdert og får gjenpartsbrev når du søker om lån, kreditt, eller handler på nett uten å betale umiddelbart.

Det er for å sjekke om du har betalingsanmerkninger og ellers vurderes som kredittverdig. I tillegg har det kommet et nytt lovverk som krever at utlåneren skal kredittsjekke og unngå å gi lån/kreditt dersom vedkommende mest sannsynlig ikke er betalingsdyktig eller -villig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å bli kredittsjekket når man ber om kreditt i forbindelse med kjøp av varer og tjenester på nettet. Du får tilsendt en vare og betaler fakturaen i etterkant, etter at varene er mottatt = du har fått kreditt. Dermed kredittsjekkes man, for at firmaet skal finne ut om det er noen risiko ved å gi deg kreditt først. Har du betalingsanmerkninger? Har du for liten inntekt? Dette vil de prøve å finne ut ved å kredittsjekke kundene sine før de sender dem varer.

Ved en kredittsjekk er firmaet som gir kredittopplysningene pliktige å sende et såkalt gjenpartsbrev til personen for å informere om at kredittsjekken har funnet sted. Dette for at man ikke skal kunne kredittsjekke folk uten grunn (bare for å snoke f.eks) uten at de får vite det.

Du ba antageligvis om faktura på kjøpet? 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du valgte vel å betale med faktura når du handlet? Da vil butikken kredittsjekke deg før kjøpet gjennomføres. De ønsker ikke å tilby dårlige betalere handel på kreditt.

Det pleier å stå hvem som har kredittsjekket deg i gjenpartsbrevet.

Anonymkode: 8de3f...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Du har blitt kredittvurdert og samtidig gitt samtykke til å motta gjenpartsbrev elektronisk. For å lese brevet må du registrere deg på experian." Jeg fikk denne på mail for en time siden. Jeg bestillte noe sminke på nett for noen dager siden, kan det ha noe med det å gjøre? Vet ikke hva kredittvurdert eller gjenpartsbrev betyr. Forstod ingenting av dette. Er det svindel? Håper noen vil hjelpe meg :)

Himmel og hav! Hvor gammel er du? Det ligger jo i ordene hva det betyr og det er noe du åpenbart har samtykket til. 

Anonymkode: f9d65...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Himmel og hav! Hvor gammel er du? Det ligger jo i ordene hva det betyr og det er noe du åpenbart har samtykket til. 

Denne var unødvendig. Hun visste jo ikke, da må hun kunne få lov til å spørre. Det finnes ingen dumme spørsmål, kun dumme svar!

Anonymkode: cbbf5...f30

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok på tide at skolene lærer litt mer om hverdagsøkonomi.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vitsen i å svare så frekt? Hadde du svart på samme måte hvis det for eksempel var en kollega som hadde stilt deg dette spørsmålet? 

Anonymkode: ef59b...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ønsket lån/refinansiering, byttet mobilabonnement, strømleverandør eller kjøpt/villet kjøpe noe på nedbetaling?

Bedrifter som vil vite om de skal ta en sjanse på at du kommer til å betale, vil vite om du har "riper i lakken" fra tidligere betalinger.

På gjenpartsbrevet, som du må registrere deg og logge inn for å lese, skal du få se hvilken bedrift som har sjekket deg. Da kan du også spørre dem hvorfor de gjorde det. Dersom du ikke aner selv. Og klage hvis noen har hentet opplysninger om din økonomi uten grunn og uten at du selv har gjort noe for det. Har også hørt noen stillinger innen forsvaret og sånt som kan sjekke betalingsanmerkninger, hvis du har søkt jobb noe sted, men det kan være falske rykter.

Anonymkode: 78b58...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 timer siden):

Det er nok på tide at skolene lærer litt mer om hverdagsøkonomi.

Skolen kan ikke få ansvaret for alt. Det er nok på tide at foreldrene lærer barna litt mer om hverdagsøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (2 timer siden):

Skolen kan ikke få ansvaret for alt. Det er nok på tide at foreldrene lærer barna litt mer om hverdagsøkonomi.

Det hadde vært helt logisk at hverdagsøkonomi var en del av matematikken i skolen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Til info: https://xkcd.com/1053/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 timer siden):

Det hadde vært helt logisk at hverdagsøkonomi var en del av matematikken i skolen.

Det hadde vært enda mer logisk at hverdagsøkonomi var en del av oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Teatrica skrev (3 timer siden):

Personlig økonomi er blitt en del av læreplanen i grunnskolen fra 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Guppy88 skrev (1 time siden):

Det hadde vært enda mer logisk at hverdagsøkonomi var en del av oppdragelsen.

Hverdagsøkonomi er nå en ting, men alvorlig talt. Hvordan et brev angående kredittvurdering er formulert er da ikke noe folk lærer ungene sine? 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hverdagsøkonomi er nå en ting, men alvorlig talt. Hvordan et brev angående kredittvurdering er formulert er da ikke noe folk lærer ungene sine? 😂 

Nei, tydeligvis ikke. Og heller ikke hvordan å forstå en skattemelding, sammenhengen mellom avdrag og renter, fordelene og fellene ved kredittkort osv heller.

Jeg bare forstår ikke hvorfor. Hvorfor gjør man ikke det?!?!? Hvorfor er det ikke like naturlig å si "kom her, så skal jeg vise deg hvordan å tolke en skattemelding" som å si "kom her, så skal jeg vise deg hvordan å sette en fiskekrok på snøret". Er ikke jobben deres å forberede barna på voksenlivet?

ALT lempes over på skolene, økonomi, matlaging, seksualundervisning, etikk og moral, hele pakka. Og det er jo fint at skolen tar ansvar, når så mange foreldre ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Guppy88 skrev (8 minutter siden):

Nei, tydeligvis ikke. Og heller ikke hvordan å forstå en skattemelding, sammenhengen mellom avdrag og renter, fordelene og fellene ved kredittkort osv heller.

Jeg bare forstår ikke hvorfor. Hvorfor gjør man ikke det?!?!? Hvorfor er det ikke like naturlig å si "kom her, så skal jeg vise deg hvordan å tolke en skattemelding" som å si "kom her, så skal jeg vise deg hvordan å sette en fiskekrok på snøret". Er ikke jobben deres å forberede barna på voksenlivet?

ALT lempes over på skolene, økonomi, matlaging, seksualundervisning, etikk og moral, hele pakka. Og det er jo fint at skolen tar ansvar, når så mange foreldre ikke gjør det.

Kan du slutte å avspore tråden? 😄 Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Guppy88 skrev (På 27.5.2021 den 21.53):

Du blir kredittvurdert og får gjenpartsbrev når du søker om lån, kreditt, eller handler på nett uten å betale umiddelbart.

Det er for å sjekke om du har betalingsanmerkninger og ellers vurderes som kredittverdig. I tillegg har det kommet et nytt lovverk som krever at utlåneren skal kredittsjekke og unngå å gi lån/kreditt dersom vedkommende mest sannsynlig ikke er betalingsdyktig eller -villig.

Tusen takk for forståelig svar :) Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (På 28.5.2021 den 6.49):

Det er helt vanlig å bli kredittsjekket når man ber om kreditt i forbindelse med kjøp av varer og tjenester på nettet. Du får tilsendt en vare og betaler fakturaen i etterkant, etter at varene er mottatt = du har fått kreditt. Dermed kredittsjekkes man, for at firmaet skal finne ut om det er noen risiko ved å gi deg kreditt først. Har du betalingsanmerkninger? Har du for liten inntekt? Dette vil de prøve å finne ut ved å kredittsjekke kundene sine før de sender dem varer.

Ved en kredittsjekk er firmaet som gir kredittopplysningene pliktige å sende et såkalt gjenpartsbrev til personen for å informere om at kredittsjekken har funnet sted. Dette for at man ikke skal kunne kredittsjekke folk uten grunn (bare for å snoke f.eks) uten at de får vite det.

Du ba antageligvis om faktura på kjøpet? 

Takk for svar :)  Nå forstår jeg det, Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du valgte vel å betale med faktura når du handlet? Da vil butikken kredittsjekke deg før kjøpet gjennomføres. De ønsker ikke å tilby dårlige betalere handel på kreditt.

Det pleier å stå hvem som har kredittsjekket deg i gjenpartsbrevet.

Ja, jeg betalte med klarna. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...