Gå til innhold

Er det ok at den man deler leilighet med prater i telefonen døgnet rundt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler leilighet med to damer. Hun ene jobber ekstremt mye og er ellers mye borte når hun har fri, og kommer ofte bare hjem for å dusje, hvile og spise av mellom slagene. 

Hun andre jobber også, men ikke 100%, og når hun er hjemme, som er ganske ofte, prater hun i ett i telefonen. For tiden er hun sykemeldt pga en skade, og hun prater i ett i telefonen. 

Jeg holder på å bli gal! Hun prater på kjøkkenet, hun prater på stua, hun prater på badet, hun prater i gangen, hun prater overalt og det er slitsomt. Hun prater med mange forskjellige personer, alt fra familie til venner. 

Om natta prater hun på rommet, men jeg skulle ønske hun kunne trekke seg inn på rommet litt oftere så jeg får fred. Har spurt henne, men da ble hun sur og fornærma. I det minste tar hun hensyn om natta og prater i telefonen der. 

Selv prater jeg i telefonen inne på rommet mitt når andre er hjemme. 

Hva tenker dere om situasjonen? 

Hun som jobber så mye syns det kan bli litt for mye prat i telefonen overalt de få timene hun er hjemme og vil ha litt ro på kveldene. 

Anonymkode: 150c6...1a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig irriterende. En kollega prater i telefonen hele tiden på jobb. Hvert ledig sekund. Og i alle pausene. Hun prater ett annen språk, så jeg vet ikke om det er privat samtaler, men regner med det 

Anonymkode: f2489...192

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig irriterende. En kollega prater i telefonen hele tiden på jobb. Hvert ledig sekund. Og i alle pausene. Hun prater ett annen språk, så jeg vet ikke om det er privat samtaler, men regner med det 

Anonymkode: f2489...192

Hun her prater også et annet språk jeg ikke kan, men hører hvilket språk det er. 

Skrevet

Jeg hadde irritert meg grønn hadde jeg vært deg, og tilslutt sprukket i raserianfall tror jeg.

Dette er uholdbart, du må snakke med henne og si at hun må roe ned noe som hun sikkert ikke gjør, men at hun må foreta de fleste av telefonsamtalene inne på rommet sitt sånn at du ikke hører på.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ta en grundig samtale med henne - eller flytt.

Anonymkode: c0332...f94

AnonymBruker
Skrevet

Uhøflig av henne! Og det virker som hun ikke er så interessert i å bidra til din trivsel? Andres trivsel må jo være langt framme i bevisstheten når man velger å bo med andre. Litt rart. Skjønner den er vrien, men be om en skikkelig prat en dag hvor du ordentlig får sagt hvordan det er (at du mistrives, ikke får slappet av, og at det føles som fellesrommet blir okkupert? Feks). Ikke krev noe, bare legg det åpnet fram og be om hennes råd, hva hun foreslår som muligheter for dere sammen. 

Anonymkode: f89c7...739

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skal prøve å ta praten i helga, da er alle hjemme. 

Hun kommer nok fra en kultur der man bare prater i vei, og at man ikke far hensyn på den måten... 

Holdt på å klikke idag. Våknet tidlig av at hun pratet på badet, også sovnet jeg igjen. Så våknet jeg litt senere og da pratet hun på kjøkkenet mens hun spiste. Så skulle jeg dusje på ettermiddagen, og hun måtte på do før jeg gikk i dusjen og pratet i vei i mobilen. Da jeg var ferdig å dusje pratet hun på kjøkkenet. Kjente jeg holdt på å klikke!!! Føles som en tv som står på hele dagen!!!!

Heldigvis skulle jeg på besøk ikveld så jeg fór ut døra i raseri!!! Smalt den hardt igjen, som er typisk for nordmenn som ikke klarer å si ifra

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke ha bodd sammen med henne. Så enkelt. 

Anonymkode: cabc2...ce2

Skrevet

"Dine telefonsamtaler er private. Ta dem på ditt private rom. Det er vanlig høflighet å trekke seg tilbake for å ta private telefonsamtaler, også av hensyn til den du snakker med. Dine private telefonsamtaler forstyrrer oss andre som bor her. Gå på rommet ditt når du skal snakke i telefonen".

Skrevet

Jeg ville bare ha spurt pent om hun kunne ta disse telefonsamtalene på rommet sitt.  Forh. er jo det ok og at hun bare ikke har tenkt tanken på at dette kan være forstyrrende. 

Tror jo dette er mer og mer vanlig dessverre - folk prater i telefonen på buss/tbane ,  på kafe , i rest. - jeg er veldig lite interessert i å høre andres telefonsamtaler - og av en eller annen grunn er det mye mer irriterende å høre på enn 2 personer på stedet som har en samtale.  

På jobb burde det jo være regler for dette - for det første skal man vel helst ikke ha private samtaler der men uansett ikke forstyrre de andre. 

I et privat hjem hvor man er flere så burde man ha felles regler for hva som er ok eller ikke - forhåpentligvis klarer man å bli enige om hvordan disse skal være , ellers tenker jeg man må finne seg et annet sted å bo. I ditt tilfelle blir dte jo den som er i mindretall hvis dere er 3 som skal bli enige om regler. 

Det er jo dessverre slik at man ikke selv merker ting man gjør som kan være irriterene men man merker det veldig godt hos andre 🤨 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 21.30):

Hun her prater også et annet språk jeg ikke kan, men hører hvilket språk det er. 

La meg gjette, hun prater veldig høyt? Det er i alle fall min erfaring med utledninger som snakket i telefonen. Skulle tro de hadde spesialtelefoner som bare virker når de roper i dem. 

Har du forsøkt å begynne å bråke med andre ting når hun er i telefonen? Sett på høy musikk, ha TV på høyt volum, kjør kjøkkenblenderen etc.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ok.

Anonymkode: 9f8f2...7c3

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi de er drittlei av at du bare dasser rundt hjemme hele dagen og de aldri får følelsen av å være alene 😊 hilsen Mari! 😊

Anonymkode: d4afe...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
The Kitten skrev (7 timer siden):

La meg gjette, hun prater veldig høyt? Det er i alle fall min erfaring med utledninger som snakket i telefonen. Skulle tro de hadde spesialtelefoner som bare virker når de roper i dem. 

Har du forsøkt å begynne å bråke med andre ting når hun er i telefonen? Sett på høy musikk, ha TV på høyt volum, kjør kjøkkenblenderen etc.

Jeg liker å ha det stille og rolig rundt meg. Jeg liker å lese, skrive, tenke og fundere. 

Så kommer hun og prater i ett sett, må ha lyd rundt seg hele tiden. TV, musikk, hun vil prate med meg hele tiden også... 

Jeg liker dama, men mer at vi kan besøke hverandre. Dra på ferie sammen. Vi kan ikke bo sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje fordi de er drittlei av at du bare dasser rundt hjemme hele dagen og de aldri får følelsen av å være alene 😊 hilsen Mari! 😊

Anonymkode: d4afe...87f

Kjenner du'a, Mari? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker å ha det stille og rolig rundt meg. Jeg liker å lese, skrive, tenke og fundere. 

Så kommer hun og prater i ett sett, må ha lyd rundt seg hele tiden. TV, musikk, hun vil prate med meg hele tiden også... 

Jeg liker dama, men mer at vi kan besøke hverandre. Dra på ferie sammen. Vi kan ikke bo sammen. 

Hvorfor i alle dager bor du i kollektiv hvis du liker å ha det stille rundt deg?.

Anonymkode: fb6b3...39f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 21.30):

Somalia? 

Anonymkode: 6d799...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor i alle dager bor du i kollektiv hvis du liker å ha det stille rundt deg?.

Anonymkode: fb6b3...39f

Kanskje det er det hun har råd til. Kanskje har hun angst for å bo helt alene. 
Problemet her er ikke TS, men damen som snakker konstant i telefonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...