Gå til innhold

Kjøpe en liten leilighet eller tomt og mini hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det totale budsjettet? Du har ikke skrevet hva du har i egenkapital, med mindre jeg har vært veldig blind.

Jeg hadde gått for minhus om du har råd. Det som kommer i tillegg koster en del.

Eventuelt bobåt. Må være nydelig å bo på sjøen i det området. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, tryggere og lurere økonomisk sett - leilighet. 

Men, tomt og minihus, høres ut som en fantastisk idé. Som vil kanskje gjøre deg lykkeligere, ihvertfall på kort sikt, hvis ikke også langsiktig. 😀

Anonymkode: 543e7...d49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du sier du bor i Ski, men tomta er jo på Skjærhalden i Hvaler. 

Hvis du uansett er flyttbar kan du ikke utvide søkeområdet ditt og finne enebolig/rekkehus/leilighet med hage et rimeligere sted enn Ski? 

Anonymkode: f7c24...7eb

Jo er villig til å bo i Ski, Kolbotn, Nesodden, Ytre Enebakk, Ås, Vestby, Drøbak, Son og Hvaler 🙈 Men ikke funnet så billig tomt som på hvaler 😅 Er andre tomter på Finn, men da må man ha gravemaskin og ingenting er tilrettelagt ifht vann og avløp

Har enda ikke funnet en leilighet som dekker mine behov i disse nevnte områdene 😕 

ts

Anonymkode: aa8f7...c7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 16.01):

Jo er villig til å bo i Ski, Kolbotn, Nesodden, Ytre Enebakk, Ås, Vestby, Drøbak, Son og Hvaler 🙈 Men ikke funnet så billig tomt som på hvaler 😅 Er andre tomter på Finn, men da må man ha gravemaskin og ingenting er tilrettelagt ifht vann og avløp

Har enda ikke funnet en leilighet som dekker mine behov i disse nevnte områdene 😕 

ts

Anonymkode: aa8f7...c7a

Jeg synes minihus er en fanatisk ide. Noen tilbyr også minihus i moduler som kan bygges sammen med tiden. Det er jo rett og slett genialt å sikre deg tomt og modul som er stor nok for deg nå, og på sikt kunne bygge ut. 

Du må regne med at det går noe mer penger, men du må jo ha noe egenkapital i tillegg til lånet du får, og jeg hadde lett bodd i en gammel campingvogn eller telt på tomten for å spare litt ekstra en stund. 

Det er en glimrende ide, og faktisk mer fremtidsrettet enn leilighet, om du tenker på muligheten for å bygge på med tiden. 

Go for it, sier jeg. 😊👍

Skrevet

Jeg leste et sted at bankene var mer skeptiske til å gi lån til minihus, så jeg ville sjekket ut om banken godtar at lånet brukes til minihus. 

AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (På 27.5.2021 den 22.20):

Ville styrt unna minihus, for et par år siden var jeg interessert i det selv, men etter å ha lest og snoket på minihus forumer kom jeg raskt frem til at det er bedre å spare /kjøpe noe eget.

- lukt fra matlaging og avfall merkes raskere i lite hus

- fukt fra dusj og bad kan raskere gi fuktproblemer

- slitasje oppstår fortere siden du har mindre plass

- lite sted for familie, besøk etc

- om du angrer, hvordan blir det å selge?

Bare for nysgjerrighetens del: Vil disse problemene oppstå raskere i feks 60 kvm hus, vs 60 kvm leilighet? Hvorfor, i så fall? 

En leilighet for under to mill vil vel kanskje ikke være noe voldsomt mye større enn et minihus. 

Anonymkode: dc616...63c

Skrevet

Det kommer noen kostnader i tillegg; byggesøknad, gebyr, gebyr for tilkobling av vann/avløp, fundamentering og så videre. Det er også tekniske krav til boliger (TEK17) som disse minihusene ofte ikke oppfyller. Dette er krav til våtrom, snusirkler i alle rom, trinnfrihet, dørbredde osv.

Hvis dette blir løsningen ville jeg sett på en løsning der huset "enkelt" kan kjøres bort en gang i fremtiden. Det vil neppe betale seg å selge tomta med minihuset på da det er veldig få som ønsker seg et miniliv. Huset vil da bli verdt det det koster å rive det. Solgt hver for seg kan regnestykket bli hyggelig med rimelige bokostnader i eiertiden.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, A-hunter said:

Det kommer noen kostnader i tillegg; byggesøknad, gebyr, gebyr for tilkobling av vann/avløp, fundamentering og så videre. Det er også tekniske krav til boliger (TEK17) som disse minihusene ofte ikke oppfyller. Dette er krav til våtrom, snusirkler i alle rom, trinnfrihet, dørbredde osv.

Hvis dette blir løsningen ville jeg sett på en løsning der huset "enkelt" kan kjøres bort en gang i fremtiden. Det vil neppe betale seg å selge tomta med minihuset på da det er veldig få som ønsker seg et miniliv. Huset vil da bli verdt det det koster å rive det. Solgt hver for seg kan regnestykket bli hyggelig med rimelige bokostnader i eiertiden.

Ligger jo litt i konseptet minihus, at den er mulig å transportere.. alt som er uthevet gjelder ikke minihus. Det man trenger, er tomt der man kan parkere sin minihus, på samme måte som man ville parkere kampingvogn/bobil. 

Anonymkode: 543e7...d49

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

alt som er uthevet gjelder ikke minihus.

Javel ja. Hvor er unntaksreglene for minihus? Du blander nok minihus litt med campingvogn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...