Gå til innhold

Kjøpe en liten leilighet eller tomt og mini hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan få lån på 2 mill. Jeg foretrekker egentlig å bo i hus, men å kjøpe en enebolig er langt utenfor hva jeg har råd til. Bor i Ski. 

Så kom jeg over denne tomten på Finn; 

https://www.finn.no/realestate/plots/ad.html?finnkode=174647247

Tomten koster 1 mill. Vann og avløp er allerede tilrettelagt. Alt er tilrettelagt. Er bare å bygge hus som står igjen. Sjekket ut mini ferdig hus, og de kan man også få for 1 mill. Er dette en mulighet? Eller er det noen ekstra kostnader jeg ikke vet om her?

Her er forresten eksempel på firma som selger mini hus til 1 mill:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=175800010

(eneste ekstra kostnadene med mini huset er at man selv må dekke det å koble seg på vann nettet og strømmen. Men firmaet har også egne folk som kan fikse dette, men de har ikke oppgitt pris)

Andre leiligheter jeg kan kjøpe er ofte bitte små..... og jeg har ute katter, så vanskelig å finne en leilighet hvor jeg kan ha tilgang på et uteområde hvor jeg kan montere katte luke. 

Anonymkode: aa8f7...c7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke greie på bygg osv men jeg elsker det lille huset! 😄 Kjempegod idè i mine øyne. Inspirerende, fikk lyst til det selv.

Anonymkode: 487e8...cf1

• Liker 12
Skrevet (endret)

Hadde kjøpt leilighet. Prisene i Ski stiger og kommer å fortsette å stige på grunn av den nye toglinjen. Du kommer til å tjene penger på å kjøpe leilighet, og jeg tror det er betraktelig mer verdiøkning ved å kjøpe leilighet i Ski enn en tomt og et minihus

Endret av Sprinkle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Sprinkle skrev (15 minutter siden):

Hadde kjøpt leilighet. Prisene i Ski stiger og kommer å fortsette å stige på grunn av den nye toglinjen. Du kommer til å tjene penger på å kjøpe leilighet, og jeg tror det er betraktelig mer verdiøkning ved å kjøpe leilighet i Ski enn en tomt og et minihus

Ja er sant det... men jeg mistrives veldig mye i blokk, og vet ikke hva jeg skulle gjort med dyrene jeg har. Kjøper jeg en leilighet for å vente på pris stigning, så kommer jeg kun til å bo der pga pris stigning og mistrives... og hvor lenge må jeg vente med å få kjøpt et hus 😕 husene stiger jo også i verdi, så jeg føler da den kampen blir litt tapt. 

Føler litt at eneste alternativ er å kjøpe tomt og mini hus 🙈 Men usikker på om det faktisk er mulig, er så typisk at det er en eller annen utgift jeg ikke har tenkt på 😅

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ikke greie på bygg osv men jeg elsker det lille huset! 😄 Kjempegod idè i mine øyne. Inspirerende, fikk lyst til det selv.

Anonymkode: 487e8...cf1

Jaa ikke sant 😄 Passer meg perfekt egentlig 🙈

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De hus var pennog funksjonelle, men ser 950 er for 50 m3. Er litt i minste laget for min del, men er uteområdet bra kan de kompentenser for det.

Anonymkode: 29363...1a6

Skrevet

Jeg ville kjøpt minihuset med tomt. Da kan jeg anlegge hage og/eller bygge mer etterhvert.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på 45m2, så uten å ha visst det så bor jeg i et microhus! Har nok av plass å bo på. Det eneste jeg skulle ønsket meg var mere oppbevaringsplass. 

Anonymkode: 2af72...ec0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Minihuset! Veldig fint.

Jeg vurderer det selv, men vet ikke helt om det går når man har barn.

Anonymkode: 8ac8c...95a

AnonymBruker
Skrevet

Er prisen inkludert jobben med å sette det opp (også rør/elektriker)? Litt dårlig spesifisert, og håndverkere koster en del. Når det viktigste er å slippe blokk og ha plass til dyr ville jeg lett gått for denne løsningen.

Med egen tomt har du mulighet til å legge til en modul etter hvert f.eks., eller et anneks til gjester. En leilighet vil kanskje stige mer, men det er ingen grunn til at dette ikke skal stige litt også.

Lurt å undersøke veldig godt hva som er inkludert, 1 mill. inkludert all montering høres nesten for billig ut. Hvordan er det isolert? Det begynner å bli mange leverandører av minihus, ta en runde og se om det er noe å spare (kanskje er det billigere å montere Ikea-kjøkken selv etterpå f.eks.).

Anonymkode: 094b0...6c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo forresten ganske attraktive tomter, ville muligens sett om jeg kunne funnet en rimeligere tomt og hatt råd til et litt større hus. 

Anonymkode: 094b0...6c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Minihuset! Veldig fint.

Jeg vurderer det selv, men vet ikke helt om det går når man har barn.

Hvis du har lyst til å bli innlagt på psykiatrisk, så ville jeg gått for det.... 🤣

*Du får ingen steder å trekke deg tilbake, hverken du eller barna. Det sliter psykisk. 

Anonymkode: d09bb...e26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har lyst til å bli innlagt på psykiatrisk, så ville jeg gått for det.... 🤣

*Du får ingen steder å trekke deg tilbake, hverken du eller barna. Det sliter psykisk. 

Anonymkode: d09bb...e26

Haha, godt poeng!😅

Må nok vurdere det nøøøøye, ja. Men TS, hadde jeg kun vært meg eller evt meg + 1 voksen til, så hadde jeg lett gått for minihus!

AnonymBruker
Skrevet

Står at de er nøkkelferdig, så du får nøkkel i hånda og kan flytte rett inn🤗  problemet er bare at det må tilrettelegges på tomta, legge rør osv, og det kan jo koste en del.. 

Anonymkode: 55505...cdc

Skrevet

Ville styrt unna minihus, for et par år siden var jeg interessert i det selv, men etter å ha lest og snoket på minihus forumer kom jeg raskt frem til at det er bedre å spare /kjøpe noe eget.

- lukt fra matlaging og avfall merkes raskere i lite hus

- fukt fra dusj og bad kan raskere gi fuktproblemer

- slitasje oppstår fortere siden du har mindre plass

- lite sted for familie, besøk etc

- om du angrer, hvordan blir det å selge?

Annonse
Skrevet

Leilighet på 50kvm eller enebolig på 50kvm?

Jeg velger enebolig :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i minihus gruppe på facebook. Der kan du få mye god informasjon. Og informasjon om bra everandører. Vet det er et firma som har holdt på med svindel, og de oppretter bare nytt firma med nytt navn.

Anonymkode: 3a7b5...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planering av tomt osv kan være kostbart.

Anonymkode: 681e7...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du får tomt og minihus til 2 mill. Først må du søke kommunen (det koster penger), du må ha ansvarlig søker, tomta må graves og opparbeides, er grunnmur inkludert?, du må ha elektriker og rørlegger til alt utvendig, osv osv. Snittpris for vanlig hus er 30000 per kvm, og jo mindre du bygger desto dyrere. 30000 per kvm er 1500000 - og husk at dette er per bruksareal, ikke godkjent oppholdsrom. Og så kommer det alltid masse ekstra som er dyrt. Alltid.

Så jeg ville nok ikke satset på det med minihus med en begrensning på 2 mill. Hadde du hatt 3 så kanskje.

Hilse  en som har bygge hus.

Anonymkode: f1d61...44b

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du bor i Ski, men tomta er jo på Skjærhalden i Hvaler. 

Hvis du uansett er flyttbar kan du ikke utvide søkeområdet ditt og finne enebolig/rekkehus/leilighet med hage et rimeligere sted enn Ski? 

Anonymkode: f7c24...7eb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...