AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Århhhhh hva slags magi må til? Babyen er trøtt, sovner nesten ved puppen, legges ned rolig og døsig, men så PANG, lys våken! Og holder det gående i 1-2 timer med babling og party. Så blir det grining og mer pupp og så, kanskje(!), sovner den. Så jævlig frustrerende. Hva er det jeg gjør feil? Kanskje jeg bommer på når babyen er trøtt, men føler det skjer uansett om det er før hn blir trøtt, når hn er trøtt og når hn er overtrøtt. Samma utfall. Er så lei! Og nei, hjelper i hvert fall ikke om pappaen tar leggingen. Babyen er 3 mnd. Håper det blir bedre snart, ellers kaster jeg meg utfor et stup eller noe. Anonymkode: 45783...b14
morning_sun Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Hei! Anbefaler å lese på Baby Sleep Science, de har mange hjelpsomme artikler:) https://www.babysleepscience.com/single-post/2017/07/18/newborns-and-sleep-part-2-weeks-7-16 https://www.babysleepscience.com/single-post/2014/05/01/important-sleep-basics-all-parents-pediatricians-and-caregivers-should-know 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Babyen merker at den blir lagt ned/vekk fra deg. Veldig slitsomt, men det pleier gå over. Jeg utviklet ninjaskills, klarte å liste meg vekk uten at ungene merket det. Når de var så små så ammet jeg de liggende i dobbeltsengen og snek meg vekk etterpå. Skal man flytte på dem er der høyrisiko for oppvåkning, men hvis du gjør det så hold babyen helst i et litt "fast" grep inntil deg, ellers utløses "fallrefleksen". Anonymkode: 733f1...e65 4
Nysgjerrig1 Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Pakk baby inn i teppe eller ha dyne mellom dere når du ammer, slik at hn ikke merker at varmen fra deg forsvinner når du går. La hn ligge i sengen din, selvsagt, så du ikke må flytte på hn. Var vel rundt 4 mnd alder jeg sluttet med å «kun» amme i søvn, da jeg opplevde som deg at baby ikke alltid sovnet. Ammet igjen og igjen, og til slutt bare gulpet babyen.. stakkar. Så da begynte jeg/vi å bysse litt etter siste amming. Tull inn i dyne/teppe og ta dype knebøy 😅 Men 4 mnd er en liten knekk altså. Vanskelige å legge da. Kan etterhvert lære dem å sovne selv om det er ønskelig. Vi startet ved 5 mnd å gradvis bysse mindre og mindre. Ved 8-9 mnd kunne jeg legge ned i senga etter amming, og kun stryke litt, så sov hn. De sover mye bedre om de ikke får så mye hjelp til å sovne 😇 Nå er 3 mnd veldig lite enda altså, men kan tenke på det etterhvert om man vil. 1
Mhmjadda Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Ammet i søvn, og lot baby ligge i storsengen mens jeg snek meg vekk 😛 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 30. mai 2021 #6 Skrevet 30. mai 2021 Mhmjadda skrev (På 28.5.2021 den 20.36): Ammet i søvn, og lot baby ligge i storsengen mens jeg snek meg vekk 😛 Samme her, vet mange er ekstremt imot det, men det funket best for oss! Altså amme liggende sammen med baby. Han sluttet jo med det etterhvert, når han var klar for det, så jeg ser ikke problemet. I en periode ved 4-5 mnd måtte vi lirke ut puppen og putte inn smokk fort, ellers våknet han igjen... men fikk lurt han tilbake til søvnen på denne måten
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #7 Skrevet 30. mai 2021 Jeg hører at jeg er heldig med min tre mnd gamle datter. Vi hadde besøk av foreldre-barn terapeut som var veldig tydelig på at vi måtte lære vår datter å sovne selv. Hun er tre mnd og to uker og stort sett sovner hun av seg selv nå. Vi fikk beskjed om å øve på det på dagtid og før vi introduserte det om natt. Vi starter med å se etter tegn på at hun var trøtt som å gnikke seg i øynene, tomt blikk, ikke ønske blikk kontakt med oss, suttring og at vi holdt litt rede på hvor lenge siden sist hun hadde sovet. Da tok vi på utedressen (alltid den samme, hun forbinder den med å sove i vogn) og la hun i vognen. Noen ganger sovner hun med en gang, andre ganger gråter hun litt. Da har vi på klokke. Hun skal ikke gråte mer enn tre min. Om hun gråter etter tre min begynner vi å vogge/trille. Går ikke det så tar vi henne opp. Hun terapeuten sa at når de er tre mnd er ikke gråt utelukkende en plukk meg opp lyd. Babyer bruker det for selvregulering. Du må høre på gråten. Når vår baby gråter hult ( kan ikke beskrive det bedre) er det selvregulerings gråt, mens gråt med mer innhold er plukk meg opp gråt. Nå er kvelds rutinen at jeg ammer til hun snur seg vekk eller jeg merker at hun bruker meg som smokk da legger jeg henne i sengen. Pakker dynen godt rundt henne og går ut. Slik som på dagen hender det at hun sovner med med en gang, noen ganger ligger hun litt våken før hun sovner og andre ganger gråter hun litt før hun sovner selv. Gråter hun mer enn tre min går jeg inn og ammer, koser og gjentar. Snakk med helsestasjonen om du synes det er vanskelig ☺️ jeg har ihvertfall blitt positivt overrasket over hvor mange konkrete råd og tips de har kunnet komme med som har hjulpet oss å lese og tyde baby sine signaler bedre. Anonymkode: 7f999...51f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #8 Skrevet 30. mai 2021 Det er HELT normalt at babyer på den alderen trenger hjelp til å sovne. Å amme i søvn er et kjempegodt hjelpemiddel, kan være vanskelig å flytte babyen etterpå, men kanskje du finner noen triks. For meg måtte jeg vente nesten 20 minutter før flytting, men alle babyer er forskjellig. Derfor ville jeg også vært svært forsiktig med å høre på rås fra velmenende mødre som mener de har «knekt søvngåten», de har en helt annen baby en deg. Min trengte en del hjelp til å sovne lenge, men gradvis mindre og mindre og sovnet nå helt selv. Det et ikke noe poeng i å jobbe for at babyen raskest mulig skal «finne søvnen selv». Anonymkode: 627ff...0d6 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #9 Skrevet 30. mai 2021 Jeg ammet for det meste i søvn til babyen var omtrent 1 år, og det fungete fint for oss. La da ned i sengen etter at han hadde sovnet, og våknet da sjelden opp. Brukte sovepose, og tror kanskje det hjalp på, så ikke overgangen fra det varme fanget og til senga ble så stor. Hendte innimellom (da han var endel eldre enn din) om han var veldig mett, eller bare ikke ville ha mer pupp, at han kunne legges rett i senga og sovnet uten puppen i munn, men hadde han blitt lagt rett i senga om han egentlig ville hatt pupp ville det nok blitt rabalder! Ved 1-års alder tok far over legging en stund, det var bittelitt protest helt i begynnelsen, men han skjønte fort greia. Da jeg skulle begynne å legge igjen kunne jeg legge han rett i senga og han sovnet relativt kjapt, uten å ammes. Anonymkode: 26551...8df
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 21.12): Århhhhh hva slags magi må til? Babyen er trøtt, sovner nesten ved puppen, legges ned rolig og døsig, men så PANG, lys våken! Og holder det gående i 1-2 timer med babling og party. Så blir det grining og mer pupp og så, kanskje(!), sovner den. Så jævlig frustrerende. Hva er det jeg gjør feil? Kanskje jeg bommer på når babyen er trøtt, men føler det skjer uansett om det er før hn blir trøtt, når hn er trøtt og når hn er overtrøtt. Samma utfall. Er så lei! Og nei, hjelper i hvert fall ikke om pappaen tar leggingen. Babyen er 3 mnd. Håper det blir bedre snart, ellers kaster jeg meg utfor et stup eller noe. Anonymkode: 45783...b14 Du har gitt babyen en power nap ved puppen rett og slett Anonymkode: 33af4...76e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hun terapeuten sa at når de er tre mnd er ikke gråt utelukkende en plukk meg opp lyd. Babyer bruker det for selvregulering. Du må høre på gråten. Når vår baby gråter hult ( kan ikke beskrive det bedre) er det selvregulerings gråt, mens gråt med mer innhold er plukk meg opp gråt Dette var veldig interessant! Anonymkode: 33af4...76e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var veldig interessant! Anonymkode: 33af4...76e Ja, det var en game changer for oss. Hun fortalte også om babyens søvnfaser. At en fase er ca 50-60 min. Det betyr at ca e gang i timen går babyen over i lett søvn igjen og mange voksne oppfatter det som at de har våknet fordi de lager lyd eller beveger på seg mens de egentlig sover de fremdeles. Om hun får lov til å gråte et lite minutt så går hun over i en ny søvnsirkel og kan sove en time til. Så i realiteten har jeg vekt min baby hver time, når hun egentlig sov, fordi jeg ikke ville la henne gråte alene. Da har hun blitt grinete, selvfølgelig, og det har vært en dårlig rytme for oss alle. Jeg er helt enig i de over som sier at man skal være forsiktig med å høre på andre velmenene mødre som har "knekt" søvn koden, alle babyer er forskjellige og når de er så små så endrer de seg hele tiden så noe som fungerte en uke fungerer ikke neste, men nå ble det spurt etter råd/tips/historier om hvordan andre har løst det og da må det være innafor å dele en mini solskinnshistorie også Vi har i hvert fall hatt god nytte av rådene fra helsestasjonen. De har fungert for oss. Anonymkode: 7f999...51f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ammet for det meste i søvn til babyen var omtrent 1 år, og det fungete fint for oss. La da ned i sengen etter at han hadde sovnet, og våknet da sjelden opp. Brukte sovepose, og tror kanskje det hjalp på, så ikke overgangen fra det varme fanget og til senga ble så stor. Hendte innimellom (da han var endel eldre enn din) om han var veldig mett, eller bare ikke ville ha mer pupp, at han kunne legges rett i senga og sovnet uten puppen i munn, men hadde han blitt lagt rett i senga om han egentlig ville hatt pupp ville det nok blitt rabalder! Ved 1-års alder tok far over legging en stund, det var bittelitt protest helt i begynnelsen, men han skjønte fort greia. Da jeg skulle begynne å legge igjen kunne jeg legge han rett i senga og han sovnet relativt kjapt, uten å ammes. Anonymkode: 26551...8df Vi har vurdert sovepose da vår har begynt å sparke dynen av seg. Er det en type sovepose som du synes er bedre enn andre? Anonymkode: 7f999...51f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 Jeg måtte også amme i søvn til han var 10 måneder, noe annet var umulig. Prøvde sovepose, la ham lage litt lyd (ble alltid hylskrik), legge ham ned sovende i ei varm seng (brukte varmeflaske som ble fjernet) osv. Jeg måtte legge meg klokka 19 fram til da, juhu 🙈 Nå er han to år og jeg skulle ønske jeg kunne legge meg da 😅 Anonymkode: 9cbad...f9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå