AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Bor i blokk, og vet at man må tåle litt når man har valgt å bo såpass tett inntil andre. I tillegg vet og kan jeg mye om barn, så jeg vet hvorfor barn gjør som de gjør. Men hvor går grensen for hva en kan tolerere av støy fra naboen over sine små barn? F.eks tramping med det som høres ut som tresko inne (vi lydisolerer nå), og hopping og banking ute på balkongen (der kan vi dessverre ikke lydisolere). Barnet skriker også noe helt sinnsykt mye og høyt, men jeg har hatt mye tålmodighet med dette fordi jeg vet at de strever med akkurat det. Men hoppingen og bankingen skjer ofte når ungen ikke er sur. Når er det ok å si at man som nabo blir litt utmattet av dette? Er det i det hele tatt noe jeg kan forvente at de kan gjøre for å forhindre slikt støy? Føles som om jeg har flyttet inn i en barnehage, og jeg har ikke engang valgt å få barn selv ennå. Anonymkode: b751e...e33 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Det må man bare tåle ja kjipt. Men sånn er det. Samme om dama over er p.syk og hylgriner hele dagen. Anonymkode: 9fc47...491 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det må man bare tåle ja kjipt. Men sånn er det. Samme om dama over er p.syk og hylgriner hele dagen. Anonymkode: 9fc47...491 Æsj... Det suger... Anonymkode: b751e...e33
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Jeg tror dessverre man bare må innfinne seg i slikt bråk. Selv hadde jeg en voksen dame som bråkte noe sinnsykt på kveld og natt over meg. Hun hadde sikkert plattfot, for hun trampet rundt med de klaskete føttene sine slik det var umulig å sove. Flere ganger så falt hun også i gulvet med et brak, mulig hun var full, hva vet vel jeg. Anonymkode: d2e96...e44
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror dessverre man bare må innfinne seg i slikt bråk. Selv hadde jeg en voksen dame som bråkte noe sinnsykt på kveld og natt over meg. Hun hadde sikkert plattfot, for hun trampet rundt med de klaskete føttene sine slik det var umulig å sove. Flere ganger så falt hun også i gulvet med et brak, mulig hun var full, hva vet vel jeg. Anonymkode: d2e96...e44 Hahahaha! Nå så jeg for meg et merkelig uvesen fra Mummidalen eller Springfield som klasket rundt på svære føtter, med bustete hår og som mumlet et uforståelig språk 😂 Anonymkode: b751e...e33 4
Drizzt Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bor i blokk, og vet at man må tåle litt når man har valgt å bo såpass tett inntil andre. I tillegg vet og kan jeg mye om barn, så jeg vet hvorfor barn gjør som de gjør. Men hvor går grensen for hva en kan tolerere av støy fra naboen over sine små barn? F.eks tramping med det som høres ut som tresko inne (vi lydisolerer nå), og hopping og banking ute på balkongen (der kan vi dessverre ikke lydisolere). Barnet skriker også noe helt sinnsykt mye og høyt, men jeg har hatt mye tålmodighet med dette fordi jeg vet at de strever med akkurat det. Men hoppingen og bankingen skjer ofte når ungen ikke er sur. Når er det ok å si at man som nabo blir litt utmattet av dette? Er det i det hele tatt noe jeg kan forvente at de kan gjøre for å forhindre slikt støy? Føles som om jeg har flyttet inn i en barnehage, og jeg har ikke engang valgt å få barn selv ennå. Anonymkode: b751e...e33 Man må tåle en god del når man bor i blokk. Samtidig må du være åpen med dem at det plager deg om det skjer i tide og utide og å bli enige med foreldrene at før kl. X og etter kl.Y skal det være så rolig som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Æsj... Det suger... Anonymkode: b751e...e33 Men du kan trøste deg med at barnet vokser seg til. Anonymkode: cb25c...899 1
Pia Sofia Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Jeg ville ha snakket med dem, på en pen måte. De tenker kanskje kke over at det bråker. Ja, man må tåle litt, men det det går også andre veien: når man bor i blokk må man ta hensyn til andre! Vi var nøye på hva ungen fikk drive med inne, spesielt om morgenen. Han måtte f eks sitte på teppet hvis han skulle helle ut klossene sine. Det var null stress, det lærte han fort. Det er lette hensyn å ta, og en medmenneskelig selvfølge. Hvis man vil gi faen i naboene må man flytte i et hus, punktum. 1
Million Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 Jeg bor også i blokk, og naboen over meg har tre små unger. Det kan til tider bli ganske plagsomt med støy der oppe fra, særlig når ungene banker leker i gulvet, løper rundt så det dundrer i gulvet (mitt tak) eller begynner å grine og skrike for hundrede gang den dagen... men det er ingenting man kan gjøre med det. Man kan ikke akkurat klage på at ungene lever livet sitt der oppe heller. Det må de få lov til. Jeg har hatt små barn selv, og vet at de lager en del lyd. Skal man bo i blokk og bli noenlunde forskånet fra støy, så er det hovedsaklig støy ovenfra som er verst og høres best. Derfor bør man da bosette seg i øverste etasje i blokken. Selvsagt er hus/enebolig det minst støyende mtp nabobråk, men det er det jo ikke alle som har råd til. Eller ork til, med hensyn til alt vedlikehold og jobb det er med et hus med tomt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Million skrev (2 minutter siden): Jeg bor også i blokk, og naboen over meg har tre små unger. Det kan til tider bli ganske plagsomt med støy der oppe fra, særlig når ungene banker leker i gulvet, løper rundt så det dundrer i gulvet (mitt tak) eller begynner å grine og skrike for hundrede gang den dagen... men det er ingenting man kan gjøre med det. Man kan ikke akkurat klage på at ungene lever livet sitt der oppe heller. Det må de få lov til. Jeg har hatt små barn selv, og vet at de lager en del lyd. Skal man bo i blokk og bli noenlunde forskånet fra støy, så er det hovedsaklig støy ovenfra som er verst og høres best. Derfor bør man da bosette seg i øverste etasje i blokken. Selvsagt er hus/enebolig det minst støyende mtp nabobråk, men det er det jo ikke alle som har råd til. Eller ork til, med hensyn til alt vedlikehold og jobb det er med et hus med tomt. Joda, de skal leve livet sitt, men som forelder kan man godt lære dem at man ikke skal hoppe tau inne, at lek med klosser og biler o.l skal foregå på teppet, at man ikke skal hoppe fra sofaen, at de skal prøve å gå pent i trappa (og ikke hoppe alle trinnene fra øverste etasje), og at de skal lukke dører skikkelig og ikke slamre dem igjen. Jeg holdt på å bli gal av de fem ungene i etasjen over meg. Det var et rabalder uten like hele tiden fram til leggetid - i perioder var det så ille at glassene klirret i mitt skap. Det var slik at det gikk utover min psykiske helse. Nå har de gudskjelov flyttet, og jeg har kommet til himmelen. Jeg tror ikke unger har vondt av å lære å ta hensyn, og å bli forklart at det er plagsomt for andre når de bråker som verst. Dette går vel på oppdragelse som alt annet? Anonymkode: 231ef...a99 3
Million Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, de skal leve livet sitt, men som forelder kan man godt lære dem at man ikke skal hoppe tau inne, at lek med klosser og biler o.l skal foregå på teppet, at man ikke skal hoppe fra sofaen, at de skal prøve å gå pent i trappa (og ikke hoppe alle trinnene fra øverste etasje), og at de skal lukke dører skikkelig og ikke slamre dem igjen. Jeg holdt på å bli gal av de fem ungene i etasjen over meg. Det var et rabalder uten like hele tiden fram til leggetid - i perioder var det så ille at glassene klirret i mitt skap. Det var slik at det gikk utover min psykiske helse. Nå har de gudskjelov flyttet, og jeg har kommet til himmelen. Jeg tror ikke unger har vondt av å lære å ta hensyn, og å bli forklart at det er plagsomt for andre når de bråker som verst. Dette går vel på oppdragelse som alt annet? Anonymkode: 231ef...a99 Sant nok, man bør lære arvingene å ta hensyn. Men unger har jo lett for å glemme seg i lek og iver. Det jeg synes er enda verre enn ungenes støy over meg, er når far i huset tar frem fiolinen sin og gnikker frem de falskeste og mest skjærende lyder du kan tenke deg....😬 Jeg har såååå lyst å gå opp og ringe på døren og si "Bare gi opp. Du kommer ALDRI til å bli noen god fiolinspiller!" 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 5 minutter siden, Million said: Sant nok, man bør lære arvingene å ta hensyn. Men unger har jo lett for å glemme seg i lek og iver. Det jeg synes er enda verre enn ungenes støy over meg, er når far i huset tar frem fiolinen sin og gnikker frem de falskeste og mest skjærende lyder du kan tenke deg....😬 Jeg har såååå lyst å gå opp og ringe på døren og si "Bare gi opp. Du kommer ALDRI til å bli noen god fiolinspiller!" Man blir ikke en god fiolinspiller om man ikke gnikker en hel del. Det er vel derfor han øver . Alle begynner et sted. Anonymkode: 3ef69...dc8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 Million skrev (56 minutter siden): Sant nok, man bør lære arvingene å ta hensyn. Men unger har jo lett for å glemme seg i lek og iver. Det jeg synes er enda verre enn ungenes støy over meg, er når far i huset tar frem fiolinen sin og gnikker frem de falskeste og mest skjærende lyder du kan tenke deg....😬 Jeg har såååå lyst å gå opp og ringe på døren og si "Bare gi opp. Du kommer ALDRI til å bli noen god fiolinspiller!" Haha. 😄 Jeg spiller også et instrument, men har gudskjelov en mute å stappe inn, slik at naboene slipper å høre. Forhåpentligvis holder han seg innenfor borettslagets regler vedrørende øving. Regler for unger er det jo ikke ("lek skal kun foregå mellom kl. 14-15 på tirsdager"), så man må bare terpe og terpe og terpe. Mine naboer truet ungene med at politiet kom til å komme og hente dem hvis de bråkte, DET syns jeg var i overkant igjen. Anonymkode: 231ef...a99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå