Mommylife Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Hvordan regnes feriepenger ut ved deltidstilling, jeg jobber 50%, noen som jobber med dette som vet? fra tekna.no: Utbetaling av feriepenger Hvordan og når arbeidsgiver utbetaler disse feriepengene, kommer an på hvilke avtaler arbeidsgiver er bundet av, og hvilke praktiske løsninger som velges. Uansett hvilken løsning som velges, skal du ikke tape noen rettigheter. Etter ferieloven skal feriepenger egentlig utbetales når ferien avvikles. Loven kan fravikes på dette punkt, og de fleste arbeidsgivere utbetaler feriepengene enten mai- eller junilønn, uavhengig av om du avvikler ferie da eller ikke. Til gjengjeld holder arbeidsgiver tilbake et beløp som tilsvarer den ferien du har krav på. Har du bare krav på lovfestet ferie, holder arbeidsgiver tilbake lønn for fire uker og én dag. Hvis du har rett til fem ukers ferie, holder arbeidsgiver tilbake lønn for fem uker. Dette systemet medfører at du kan avvikle ferien når du vil i løpet av året, uten at du behøver å få noe lønnstrekk når du faktisk avvikler ferien. MEN for de siom jobber deltid så står det: «(Ferieloven skal sikre rett til ferie i 4 uker og en dag. Dersom du har en 50% stilling, og avvikler 4 ukers sommerferie har du brukt alle de 4 ukene du har krav på i ferie selv om du noen av dagene er fridager i utgangspunktet. De dagene du normalt har fri regnes i denne sammenheng som feriedager. Det som imidlertid er viktig å passe på i denne sammenheng er at arbeidsgiver ikke trekker deg for 4 uker og en dag hvis han avregner feriepengene i mai- eller junilønnen. ) Har du 50% stilling skal du bare trekkes et tilsvarende antall dager. Med 50% stilling betyr det at det trekkes for to uker og en halv dag. Den måneden feriepengene avregnes i lønn, skal du har forholdsvis mye mer enn de som arbeider 100% stilling. De som arbeider 100% skal trekkes for lønn tilsvarende 4 uker og en dag, mens du bare skal trekkes for to uker og en halv dag.» stemmer dette? Finner ikke noe om det i ferieloven eller arbeidsmiljøloven når jeg søker opp. Bare at jeg har krav på 4- 5ukers ferie alt etter hva som er avtalefestet.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Du trekkes kun ihht til stillingsprosent. feriepenger er som regel 10,5 eller 12% litt avhengig av avtale for ferie. Anonymkode: 3c571...275
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Du har vel krav på 4/5 uker fri, men for bare utbetalt feriepenger for det du har jobbet. F eks kan du ta fire uker ferie, men får bare betalt for to (om du har fire uker ferie og jobber 50 %). Om jeg forsto spørsmålet riktig. Anonymkode: 309f7...58b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Du har rett på full ferie. Og kan fint avvikle 4 uker ferie. Alle dagene i en uke er en feriedag. når man blir trukket i lønn så gjøre det at man får lønn i ferien. dagene du ikke jobber fordi du har en deltidsstilling har du ikke lønn for uansett. Anonymkode: 3c571...275
smilo Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du har vel krav på 4/5 uker fri, men for bare utbetalt feriepenger for det du har jobbet. F eks kan du ta fire uker ferie, men får bare betalt for to (om du har fire uker ferie og jobber 50 %). Om jeg forsto spørsmålet riktig. Anonymkode: 309f7...58b Dette er litt misvisende. Om man jobber deltid og tar 4 uker ferie så får du utbetalt ca samme sum som man har på 4 uker ordinær jobb. Men om man jobber full stilling, og kun har opptjent feriepenger for 6 mnd f.eks, så vil man kun få lønn tilsvarende halve ferien.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 smilo skrev (22 minutter siden): Dette er litt misvisende. Om man jobber deltid og tar 4 uker ferie så får du utbetalt ca samme sum som man har på 4 uker ordinær jobb. Men om man jobber full stilling, og kun har opptjent feriepenger for 6 mnd f.eks, så vil man kun få lønn tilsvarende halve ferien. Ja, jeg ser det kan misforstås nå når jeg leser det på nytt. Anonymkode: 309f7...58b
Mommylife Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2021 Vet jeg har krav på full ferie, men lurer på hvorfor jeg blir trekt i lønn for 5 uker ferie, som er 25 dager, men jobber og får lønn for kun 12,5 dager sånn ca. på lønnslippen får jeg månedslønn og får inn feriepenger, og så blir trekt for 25 dager, burde man ikke bli trekt for antall dager man faktisk jobber, og får fri. vanskelig å forklare hva jeg mener, og enda vanskeligere å finne ut av det 🤪
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 Du trekkes i forhold til stillingsprosent. Om du blir trukket for 12,5 dager så tilsvarer det å bli trukket 50% Anonymkode: 3c571...275 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå