Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å søke permisjon et år og bli tilkallingsvikar et år....hva jobber du med? 

Anonymkode: c7d59...381

Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Min venninne jobber i helsevesenet og var tilkallingsvikar i noen år pga. umulig å få fast jobb.  Hun hadde aldri ordentlig fri og kunne ikke planlegge noe.  Da hun endelig fikk tatt mer utdannelse og fikk fast jobb, så ble alt fint.

AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (6 minutter siden):

Min venninne jobber i helsevesenet og var tilkallingsvikar i noen år pga. umulig å få fast jobb.  Hun hadde aldri ordentlig fri og kunne ikke planlegge noe.  Da hun endelig fikk tatt mer utdannelse og fikk fast jobb, så ble alt fint.

ok, kan skjønne det blir uforutsigbart ja. Jeg tenker også at jeg kan få meir frihet....ta noen uker ferie om vinteren f.eks. Samtidig slippe alt ansvaret som følger med en fast stilling...

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ok, kan skjønne det blir uforutsigbart ja. Jeg tenker også at jeg kan få meir frihet....ta noen uker ferie om vinteren f.eks. Samtidig slippe alt ansvaret som følger med en fast stilling...

Skjønner, men det kan nok bli vanskelig om de ikke kan få tak i deg om noen av de faste blir syke også.  Hvis du har en slik jobb i tankene, så kan det være lurt å undersøke litt før du søker.  Lykke til 😀

AnonymBruker
Skrevet

Som tilkallingsvikar har du frihet til å ta friperioder når du ønsker det, ja, men du er ikke garantert å få vakter. I tillegg får du ofte tilbud om vakter på kort varsel, og det er ikke særlig avslappende å vite at du når som helst kan få en telefon med spørsmål om du kan stille på jobb om kort tid. Sier du nei i hytt og pine så blir du heller ikke den første de ringer til neste gang, så denne «friheten» kommer med et press om å konstant være parat til å kaste seg rundt og stille på jobb. 

Jobbet en gang et sted hvor en kollega sa opp sin faste stilling for å kun ta ekstravakter. Hun snakket opp og ned i mente om hvor flott og fint det var, helt til det skjedde noe hvor hun hadde hatt krav på ei ukes velferdspermisjon dersom hun var fast ansatt. Som tilkallingsvikar hadde hun ikke krav på fri med lønn i det hele tatt, så hun endte kjapt opp med å søke faste stillinger etter det. 

Anonymkode: 10fb8...2cc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet som tilkallingsvikar i et år. Grei lønn og greit yrke, men når jeg sa nei tre ganger på rad (bilen var på verksted, hadde ikke mulighet til å låne av noen), fjerna de meg fra lista. Så velg med omhu altså.

Kan være lurt å være tilkalling flere steder eventuelt!

Anonymkode: 4a37b...691

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobbet som tilkallingsvikar i et år. Grei lønn og greit yrke, men når jeg sa nei tre ganger på rad (bilen var på verksted, hadde ikke mulighet til å låne av noen), fjerna de meg fra lista. Så velg med omhu altså.

Kan være lurt å være tilkalling flere steder eventuelt!

Ja og så hvis du blir syk - null krav på sykepenger osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har fast jobb nå men kunne godt tenkt meg friheten ved å være tilkallingsvikar. Fint å kunne velge fri hvis man vil det. Og jeg er ikke redd for å bli kutta av noen liste, SÅ mye vikarer finns faktisk ikke at de vil stryke noen. 

Anonymkode: 9e217...b54

AnonymBruker
Skrevet

Åja, for ikke å nevne at du som tilkallingsvikar må jobbe 8 uker for å ha rett til å bruke egenmelding ved sykdom dersom du har mer enn 14 dager opphold mellom vaktene (4 uker ved sykt barn) Og siden vaktene gjerne avtales kort tid i forveien, og arbeidsgiver skal dekke sykelønn de første 16 dagene, så risikerer du å stå uten lønn i et par uker dersom du blir langvarig syk, før NAV trer inn og utbetaler sykepenger. Og siden NAV utbetaler sykepenger basert på et snitt av lønna di så drar jo denne perioden uten inntekt ned sykepengesatsen din. De ukene du har tatt fri på vinteren drar jo også ned snittet, dersom sykmeldingsperioden er såpass nært denne ferien i tid at den havner innenfor tidsrommet NAV beregner sykepenger ut i fra.

Anonymkode: 10fb8...2cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som ringevikar som student. Sa ifra periodevis når jeg var tilgjengelig. Fikk alltid vakter, og ble aldri spurt de dagene jeg ikke hadde satt meg som tilgjengelig. Fungerte veldig bra for min del i hvert fall  :) 

Anonymkode: b37e7...ea8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er sykepleier og har gjør dette akkurat nå 1 år. Synes det funker bra, jobber litt rundt om kring (også andre yrker) og får nye erfaringer. Plukker vakter på forhånd og blir sjelden ringt samme dag. Selvfølgelig kjipt med rettighetene man mister, men jeg trengte friheten til å velge vaktene mine selv pga hjemmesituasjon.

Endret av Lija
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det var noe av den fineste tiden jeg hadde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 50%fast stilling og jobber ekstra over det. Jobber i helsevesenet. I perioder jobber jeg 100%,men styrer dette selv. Da har jeg mye fritid jeg selv rår over. 

Anonymkode: 84a79...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Jobber sånn som sykepleier. Synes det er helt nydelig, jobber akkurat når jeg vil for det er så mye behov

Anonymkode: 8e8f1...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og jobber som tilkallingsvikar på sykehus. Liker friheten med at jeg ikke binder meg til å f.eks. jobbe hver tredje helg, sånn som mange av medstudentene mine har gjort. Minuset er at man får meldinger i hytt og pine på kort varsel, og jeg får dårlig samvittighet når jeg må si nei. 

Anonymkode: b5c9c...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett forventet at man stiller på kort varsel og aldri svarer nei, så det hjelper nok ikke så mye å være tilkallingsvakt. Svarer man nei en gang eller to, så blir man ikke ringt opp neste gang. 

Fri er uansett et fremmedord i dagens arbeidsliv, så man kan like gjerne ha en fast stilling så man står litt tryggere ved sykdom eller andre ting som kan skje. 

Anonymkode: 2ed79...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...