Gå til innhold

Kan jeg tvinge naboene mine til å være med og betale på platting til sameiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet i et sameie med seks leiligheter totalt.

Jeg har ikke veranda i leiligheten og det er heller ikke noe platting i bakgården, og det er et stort savn å ikke kunne sitte ute i solen.

Nå har jeg funnet ut at vi kan bygge en platting i Bakgården der vi kan ha hagemøbler men det er bare jeg som ønsker dette.

Jeg har prøvd å overtale mine naboer om at det hadde vært hyggelig å kunne sitte ute å spise eller slappe av, og at dette er noe som vil øke verdien på leilighetene for oss alle den dagen vi eventuelt skal selge.

Ingen av Naboene er interessert at vi skal sette i gang med dette prosjektet og noen sier de heller ikke har råd til å være med å sponse, så da tenker jeg at jeg må bygge denne plattingen og betale alt selv, men det er jo helt feil?

Før eller siden vil jo noen av naboene da benytte denne plattingen, det er jeg helt sikker på.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: fb0ac...911

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke sitte i bakgården uten platting under stolen? Hvis flertallet i sameiet ikke er interessert, er det ikke så mye du kan gjøre - du kan heller ikke ta deg til rette og bygge selv på fellesareal uten de andres samtykke. 

Bakgården består av et villniss med gamle busker og ugress og litt steiner her og der, så det å sette ut et hagebord eller stol vil ikke funke så godt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det bare å glemme hvis du er den eneste i sameiet som ønsker.

Litt mer konstruktivt kan jeg jo si les deg opp på sameiets vedtekter, ta dialog med styret etc.. 

Men in short: glem det. Med mindre du er villig til å betale alt selv, til allés glede. 

Anonymkode: 5d844...cc0

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bakgården består av et villniss med gamle busker og ugress og litt steiner her og der, så det å sette ut et hagebord eller stol vil ikke funke så godt.

Ts

Har dere dugnad i sameiet? Da kan du jo forelå at man rydder i villnisset på en dugnad, så vil det funke å sette ut bord og stol. Å bygge platting er vel ikke eneste måte å få det koselig?

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

De har ikke noe imot at jeg bygger en platting for egen økonomi, men de er ikke interessert i å være med å betale eller å gjøre noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Da rydder du bakgården og setter en stol der. 

Anonymkode: 74aec...68b

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

De har ikke noe imot at jeg bygger en platting for egen økonomi, men de er ikke interessert i å være med å betale eller å gjøre noe.

Nei, men da er det jo ikke stort annet du kan gjøre enn å betale for den selv eller droppe hele greia da. Det er ikke stort mer å si her. 

• Liker 43
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Det er sikkert en liten plass der du kan sette deg. Foreslå heller for naboene at dere kan rydde opp i dette villnisset. En trenger ikke en platting for å kunne sette seg ned.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har dere dugnad i sameiet? Da kan du jo forelå at man rydder i villnisset på en dugnad, så vil det funke å sette ut bord og stol. Å bygge platting er vel ikke eneste måte å få det koselig?

Ja vi har ryddet i villnisset en gang, men så vokser det fort ut igjen og blir en liten jungel igjen.

Det er bare jeg og en gammel dame som bor i leilighetene våre, de fire andre eierne leier ut så de er jo interessert i å gjøre minst mulig.

Jeg har snakket med en gartner om hva som må gjøres med bakgården, og han sa at buskene og villnisset må fjernes med rota og så må det planeres, hvis ikke vil det være mye arbeid å hele tiden holde det nede.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da rydder du bakgården og setter en stol der. 

Det er mye arbeid å rydde det, det er mange gamle bringebærbusker, gamle rododendronbusker, og mye ugress.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har kjøpt leilighet i et sameie med seks leiligheter totalt.

Jeg har ikke veranda i leiligheten og det er heller ikke noe platting i bakgården, og det er et stort savn å ikke kunne sitte ute i solen.

Nå har jeg funnet ut at vi kan bygge en platting i Bakgården der vi kan ha hagemøbler men det er bare jeg som ønsker dette.

Jeg har prøvd å overtale mine naboer om at det hadde vært hyggelig å kunne sitte ute å spise eller slappe av, og at dette er noe som vil øke verdien på leilighetene for oss alle den dagen vi eventuelt skal selge.

Ingen av Naboene er interessert at vi skal sette i gang med dette prosjektet og noen sier de heller ikke har råd til å være med å sponse, så da tenker jeg at jeg må bygge denne plattingen og betale alt selv, men det er jo helt feil?

Før eller siden vil jo noen av naboene da benytte denne plattingen, det er jeg helt sikker på.

Hva gjør jeg?

Jeg ville prøvd å få en deal der du betaler for det mot eksklusiv bruksrett, det å eie på bakkenivå er juridisk et helvete. Kostnaden må du ta uansett men om du får det ned i en eller annen form at du har eksklusiv bruksrett og kanskje kan sette opp en levegg eller noe så får du plutselig et areal å bruke...

Du må nok finne deg i å betale for alle utbedringer og slikt, men hvis du tar på deg ansvar med å rydde opp så vil de kanskje gi deg den flekken som "din", noe du vil tjene på i lengden vil jeg tro....

Anonymkode: b1220...ed2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det korte svaret er selvfølgelig nei du kan ikke tvinge naboene til å være med på en platting.

Men hvis de sier det er greit at du betaler for plattingen så kjør på. 

Anonymkode: 41880...7f4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at dersom de andre leilighetene er utleieleiligheter så blir det fort til at det blir mye festing og grilling på "din" platting dersom eier av leiligheten gir leieboer fritt frem. Det er kanskje bedre å ha et villniss der enn å ha studentfest til soloppgang hver helg. 

Anonymkode: c6264...736

• Liker 24
Gjest theTitanic
Skrevet

Du må snu litt på det: hvorfor skal DE betale for noe bare DU vil ha? Vil DU ha, så må DU betale. Og den blir likevel ikke eksklusivt din om den står på fellesareale. Da er den et felleseie. 

Heldigvis er det endel regler for hva man kan pålegge beboere i et sameie. Hadde det ikke vært det så kunne det komme store regninger for alt mulig rart. Platting i dag, garasjer i morgen, grillhytte, asfaltering osv osv. 10000 her, 20000 der, 100000 til noe annet. Det ville vært en økonomisk bekymring å bo i et sameie. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye arbeid å rydde det, det er mange gamle bringebærbusker, gamle rododendronbusker, og mye ugress.

Ts

Det er ikke noe argument for at naboene skal være med og betale.

Mange liker hage med bærbusker pg rhododendron. De fleste jeg kjenner vil gjerne ha bærbusker i hagen. Du kommer ingen vei med dette med mindre de andre eierne heller vil ha platting enn hage. Hvis de har sagt nei må du betale selv.

Plattingen blir felles uansett hvordan du gjør det. Det er lovbeskyttet at ingen skal begrense tilgang til fellesareal for de andre i sameiet. Se for deg at noen satte opp en stor utstyrsbod med hengelås der du ville sitte i solen. Loven beskytter deg mot at dette kan skje. På samme måte beskytter den de andre eierne mot at du kan sette opp noe eget på tomta de også eier. 

Du må enten betale og la alle bruke eller håpe de ombestemmer seg på sikt.  

Anonymkode: 2daeb...560

• Liker 11
Gjest Pleneier
Skrevet

Dette må opp til avstemming i sameiet. Du kan uansett ikke gjøre noe med fellesarealet uten at dette er bestemt på generalforsamling.

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville prøvd å få en deal der du betaler for det mot eksklusiv bruksrett, det å eie på bakkenivå er juridisk et helvete. Kostnaden må du ta uansett men om du får det ned i en eller annen form at du har eksklusiv bruksrett og kanskje kan sette opp en levegg eller noe så får du plutselig et areal å bruke...

Du må nok finne deg i å betale for alle utbedringer og slikt, men hvis du tar på deg ansvar med å rydde opp så vil de kanskje gi deg den flekken som "din", noe du vil tjene på i lengden vil jeg tro....

Anonymkode: b1220...ed2

Med en slik eksklusiv bruksrett er det ikke lenger et fellesareale. 

Kan noen betale seg til dette så vil noen få eie alt fellesarealet, og andre ikke ha noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja vi har ryddet i villnisset en gang, men så vokser det fort ut igjen og blir en liten jungel igjen.

Det er bare jeg og en gammel dame som bor i leilighetene våre, de fire andre eierne leier ut så de er jo interessert i å gjøre minst mulig.

Jeg har snakket med en gartner om hva som må gjøres med bakgården, og han sa at buskene og villnisset må fjernes med rota og så må det planeres, hvis ikke vil det være mye arbeid å hele tiden holde det nede.

Ts

Men så grav opp røttene da. Det er ikke bare å bygge en platting om det ikke er gjort noe grunnarbeid først uansett. Da vil plattingen gro igjen før eller seinere uansett.

Anonymkode: 56797...3f8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kansje det går an å lage en flyttbar platting? Det finnes noe sånne pvc eller plastikk eller lignende terrassebord, som er lettere enn vanlige bord. Om du snekrer sammen en ramme og legger sånne, der du akkurat har plass til stolen din og bordet, så kan du bære/slepe den bort når du skal bruke den, og på uværsdager og når du ikke kommer til å bruke den, kan du sette den opp etter veggen på leiligheten din? Da trenger du ikke rydde mer enn akkurat den plassen du vil bruke.
Om naboene forsyner seg av bruken så får du heller si at "denne er min private, så du får spørre før bruk, ellers kan jeg godt sette den vekk." 
Om du vil ha besøk på uteplassen så kan du jo lage flere, og sette frem når du får gjester. 

Anonymkode: 81d5d...200

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...