AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Dette leste jeg nettopp i salgsoppgaven til en leilighet jeg er litt interessert i... Hva ville du gjort? Er det noe som blir et mareritt å leve med, og som vil senke verdien? Anonymkode: 3d96e...8e0
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Det er 0 stress å bli kvitt de i dag. Vi hadde masse. Etter to runder med skadedyrbehandling har vi ikke sett en eneste en på 4 år. De sier visst at man aldri blir 100% kvitt de, men det tar de mange år å bygge seg opp igjen, og da er det bare å behandle. Anonymkode: 8fd0f...97f 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Jeg lever med skjeggkre. Det virker som de tidvis er veldig aktive. I de periodene kan jeg noen ganger oppdage en og annen på kjøkkengulvet, og at det er flere som fyker over gulvet om jeg går på do på natta. Så ser jeg gjerne ikke noe til dem igjen på mange uker. Anonymkode: c37a2...e73 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Relativt enkelt å bli kvitt i dag. Mulig du kan få boligen litt billigere og (sikkert flere som dropper å by grunnet det) Er det enebolig eller flere enheter? Anonymkode: 33acb...034 2
Drizzt Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette leste jeg nettopp i salgsoppgaven til en leilighet jeg er litt interessert i... Hva ville du gjort? Er det noe som blir et mareritt å leve med, og som vil senke verdien? Anonymkode: 3d96e...8e0 Det betyr ''Selger har sett skjeggkre i leiligheten''. Hvis det står noe om at selger har hatt skadedyrfirma i et forsøk på å bli kvitt dem, så er det bra. Da er det mindre sannsynlig at du møter dem. Men hvis det er en blokk, så kan nye gjester komme fra andre leiligheter. I praksis må hele bygningen behandles samtidig. Men for å være ærlig ville jeg bare droppet leiligheten. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 I byene er jo det skjeggkre i annenhver leilighet. Anonymkode: 36e7e...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Her gikk sameiet inn og «sanerte» hele blokka samtidig. Hadde sjekket om det er planlagt om jeg var deg. Hvis ikke planlagt..... mja vet ikke hva jeg hadde gjort- spørs kanskje på boligen, om den er verdt det. Det er ekle dyr men ikke farlige. Har sedd kanskje 15 dyr over et år. Anonymkode: 34e88...d28
newman01 Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 11 hours ago, Drizzt said: Men for å være ærlig ville jeg bare droppet leiligheten. De begynner å bli ganske vanlige i norske hus. Så du begrenser utvalget betraktelig. Og du kan aldri ha overnattingsbesøk, kjøpe nye møbler eller noe annet (med mindre du har investert i en superfryser på utsiden av huset) siden du da risikerer å få de små dyrene i hus. Du bør faktisk vurdere en utedusj også så du kan strippe og dusje før du går inn i eget hjem, siden ganske mange arbeidslokaler er infisert. De kan ligge oppi sko, bukser, jakka og bli med deg hjem fra jobb 9
Drizzt Skrevet 28. mai 2021 #9 Skrevet 28. mai 2021 (endret) newman01 skrev (1 time siden): De begynner å bli ganske vanlige i norske hus. Så du begrenser utvalget betraktelig. Og du kan aldri ha overnattingsbesøk, kjøpe nye møbler eller noe annet (med mindre du har investert i en superfryser på utsiden av huset) siden du da risikerer å få de små dyrene i hus. Du bør faktisk vurdere en utedusj også så du kan strippe og dusje før du går inn i eget hjem, siden ganske mange arbeidslokaler er infisert. De kan ligge oppi sko, bukser, jakka og bli med deg hjem fra jobb Det er ganske vanlig med fuktskader og sopp, men man trenger ikke kjøpe fuktskadet hus bare fordi det er vanlig. Ellers har jeg mine forholdsregler når det gjelder besøk og nye ting som kommer inn i huset, så vi slipper kreene inn i hus. For meg virker det som helt normalt å foretrekke bolig uten skadedyr enn bolig med skadedyr når man først skal kjøpe bolig. Endret 28. mai 2021 av Drizzt 13
newman01 Skrevet 28. mai 2021 #10 Skrevet 28. mai 2021 Joda, om man står mellom to identiske boliger som har samme solforhold og koster akkurat det samme så velger man selvfølgelig den uten sopp, råte og skjeggkre. Men dårlige solforhold er mer irriterende enn skjeggkre, og sistnevnte kan det gjøres noe med. Om pris på de to boligene er tilnærmet identisk inkludert en runde med giftstoff er det litt hipp som happ synes nå jeg. Kanskje jeg er pragmatisk? Eller ikke ser de helt store problemene med de dyrene? De er uansett ufarlige, og kan ganske lett bekjempes ned til et akseptabelt nivå uten særlig med bryderi. Da vil jeg heller fokusere på de viktige tingene, som at taket er tett, gode solforhold, skikkelig elektrisk anlegg og god drenering. 8
Siri_H Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 Jeg ville ikke tenkt så mye på det. Mulig å behandle med gift hvis det er et stort problem. Her har jeg sett 1 eller 2 skjeggkre i løpet av et halvt år. Usikker på om de allerede var der før jeg flyttet inn, eller om de har kommet med flyttekassene. Hvis jeg ser flere av dem vil jeg få det behandlet, hvis ikke så plager det meg overhodet ikke. Jeg tenker som innlegget over her at det er mye med en bolig som er mer irriterende enn skjeggkre. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 For to år siden fanget vi over 200 i løpet av noen uker, så de også ofte på gulvet i områdene det var flest. Brukte Permetrin selv og har hatt skadedyrfirma inne gjennom sameiet. Nå var vi lei av å samle støv og edderkopper i limfellene, så har tatt de bort. Det er altså både enkelt og billig å behandle, de har utviklet nye metoder som gjør at det er mye lettere å bli kvitt bestanden enn før 😊 Anonymkode: c7361...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 Vi har hatt og det var null stress nå med nye tiltak. Virker som om de er helt borte her. Betalte bare en egenandel og så gikk resten på forsikringen. I en flytteprosess og ved innkjøp av nytt til huset er det uansett stor risiko for å få kre i hus. Så om du får kjøpt leiligheten til litt lavere pris er det i alle fall verdt det. Anonymkode: 37552...875
Drizzt Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 newman01 skrev (46 minutter siden): Joda, om man står mellom to identiske boliger som har samme solforhold og koster akkurat det samme så velger man selvfølgelig den uten sopp, råte og skjeggkre. Men dårlige solforhold er mer irriterende enn skjeggkre, og sistnevnte kan det gjøres noe med. Om pris på de to boligene er tilnærmet identisk inkludert en runde med giftstoff er det litt hipp som happ synes nå jeg. Kanskje jeg er pragmatisk? Eller ikke ser de helt store problemene med de dyrene? De er uansett ufarlige, og kan ganske lett bekjempes ned til et akseptabelt nivå uten særlig med bryderi. Da vil jeg heller fokusere på de viktige tingene, som at taket er tett, gode solforhold, skikkelig elektrisk anlegg og god drenering. Så lenge jeg kan velge, velger jeg boligen uten skadedyr. Det betyr ikke at jeg kjøper bolig med dårlige solforhold og feil planløsning bare fordi den er skadedyrfri. Men påviste skadedyr er deal breaker for meg. 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 Drizzt skrev (13 timer siden): Så lenge jeg kan velge, velger jeg boligen uten skadedyr. Det betyr ikke at jeg kjøper bolig med dårlige solforhold og feil planløsning bare fordi den er skadedyrfri. Men påviste skadedyr er deal breaker for meg. Skjeggkre er ikke skadedyr Anonymkode: e471c...7fd 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 23.12): I byene er jo det skjeggkre i annenhver leilighet. Anonymkode: 36e7e...9ad Stemmer det? Alle jeg kjenner sier at de ikke har skjeggkre. Lyver, kanskje...😜 Anonymkode: e471c...7fd 3
Drizzt Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skjeggkre er ikke skadedyr Anonymkode: e471c...7fd Er det derfor man ringer skadedyrfirma når man vil bli kvitt dem? https://hussoppen.no/skadevoldere/insekter/skjeggkre/#:~:text=De er nattaktive og ses,ubehagelige%2C spesielt i store mengder. De er likevel å regne som et skadedyr fordi de gjerne oppleves som sjenerende og ubehagelige, spesielt i store mengder. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #18 Skrevet 29. mai 2021 Jeg har akkurat kommet til Norge etter mange år i utlandet og må si det er ganske søtt at nordmenn tar voldsomt på vei for bittesmå, ufarlige skjeggkre. Det er myyyye annet jeg ville vært mer engstelig for å ha i hus. Hadde ikke brydd meg en døyt om skjeggkre sto oppført i taksten, faktisk hadde det vært positivt iom at jeg da hadde følt at det var ærlige selgere. Er nok ikke lenge før skjeggkre fjernes fra både forsikring og takst. Det er helt vanlig og helt ufarlig. Anonymkode: 91837...04b 6
Drizzt Skrevet 29. mai 2021 #19 Skrevet 29. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har akkurat kommet til Norge etter mange år i utlandet og må si det er ganske søtt at nordmenn tar voldsomt på vei for bittesmå, ufarlige skjeggkre. Det er myyyye annet jeg ville vært mer engstelig for å ha i hus. Hadde ikke brydd meg en døyt om skjeggkre sto oppført i taksten, faktisk hadde det vært positivt iom at jeg da hadde følt at det var ærlige selgere. Er nok ikke lenge før skjeggkre fjernes fra både forsikring og takst. Det er helt vanlig og helt ufarlig. Anonymkode: 91837...04b Det er helt ufarlig at de kryper overalt og kan finne veien til og på deg i sengen, falle på hodet ditt fra taket, er oppå tallerker og bestikk i skuffen, osv. Litt som kakerlakker i andre land - helt ufarlige, men likevel ganske ekkelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGOnqq/vaaknet-av-skjeggkre-i-oeret-saa-vondt-at-du-nesten-blir-gal Helt ufarlig, ja. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2021 #20 Skrevet 29. mai 2021 Drizzt skrev (9 minutter siden): Det er helt ufarlig at de kryper overalt og kan finne veien til og på deg i sengen, falle på hodet ditt fra taket, er oppå tallerker og bestikk i skuffen, osv. Litt som kakerlakker i andre land - helt ufarlige, men likevel ganske ekkelt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGOnqq/vaaknet-av-skjeggkre-i-oeret-saa-vondt-at-du-nesten-blir-gal Helt ufarlig, ja. ...På samme måte som sølvkre og edderkopper som er godt etablerte her tll lands. Er du like redd for disse? Anonymkode: 91837...04b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå