Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For så vidt greit for meg, som ikke hadde nådd å forberede meg så veldig ennå. Værre for kollegaen, som har vært i lang dialog rundt oppgaver og vurderingskriterier. Og som hadde laget grundige notater rundt hver oppgave.

Hadde hun enda avlyst litt før. Men er folk klar over hvor mye jobb en del skoler allerede har lagt ned rundt eksamen? Og at mange elever faktisk ble lei seg/ skuffet av at den plutselig ble avlyst.

Anonymkode: ab6df...949

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som skal ta privatisteksamen?! Som kanskje ikke får det pga streik;(((

Anonymkode: 8bc11...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Skal man la være å avlyse fordi sensorer har forberedt seg mener du?

Anonymkode: 05583...2aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du nå? I tilfelle det blir streik, eller?

Jeg er ekstern sensor ved en høgskole. Etter sensuren er levert, så fyller jeg ut honorarskjema, sender til høgskolen og får utbetalt lønn fra dem.

Anonymkode: b2a9a...0de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For så vidt greit for meg, som ikke hadde nådd å forberede meg så veldig ennå. Værre for kollegaen, som har vært i lang dialog rundt oppgaver og vurderingskriterier. Og som hadde laget grundige notater rundt hver oppgave.

Hadde hun enda avlyst litt før. Men er folk klar over hvor mye jobb en del skoler allerede har lagt ned rundt eksamen? Og at mange elever faktisk ble lei seg/ skuffet av at den plutselig ble avlyst.

Det går jo an å prøve seg med å sende en regning for medgåtte timer.

Ellers synes jeg hele opplegget er rimelig håpløst. På høyere utdanning er vi snart halvveis i *tredje* eksamensperiode etter covid, og da har jeg ikke telt med konteeksamen. Vi har vært nødt til å hive oss rundt og tenke nytt, men det har vi klart. Jeg ser virkelig ikke problemet med å ha muntlig eksamen i tredje klasse på videregående heldigitalt, det har vi klart helt fint på høyere utdanning - med studenter som er bare 12 mnd eldre, og studentene har hatt det mye tøffere enn vgs-elever det siste året. Mange har hatt heldigital undervisning siden mars i fjor! I det hele tatt synes jeg det har vært lav grad av løsningsorientering når det gjelder eksamen for avgangselever på videregående. Grunnskole og første- og andreklasse tenker jeg det er greiere å droppe, men nå har det vært pandemi i mer enn ett år, og det har vært GOD tid til å forberede dette på. 
Men det er enda mer håpløst å avlyse på så kort varsel. Jeg skjønner jo godt at elevene jubler, de vil jo aldri ha eksamen. Jeg husker godt hvor skuffet jeg ble da min muntlige eksamen på vgs ikke ble avlyst fordi streiken sluttet 24 timer for tidlig! 
Det bekymrer meg at vi nå vil få hele årskull med ferske studenter som aldri har opplevd en eksamenssituasjon (bortsett fra på grunnskolen, men det er ikke det samme), og det bekymret meg som underviser på universitetet. Det bekymrer meg også at læringsutbyttet visstnok er så mye dårligere, samtidig som karakterene deres er bedre? 

Anonymkode: ce43d...0ae

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Skal man ikke være sensor, så får man heller ikke betalt. Muntlig eksamen er avlyst før fagene er trekt og oppgaver + fagrapport er sendt over til sensor. 

Anonymkode: 4e2a0...477

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med de som skal ta privatisteksamen?! Som kanskje ikke får det pga streik;(((

Anonymkode: 8bc11...5d9

Alle privatisteksamener går som normalt. 

Anonymkode: 4b07e...00f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal man ikke være sensor, så får man heller ikke betalt. Muntlig eksamen er avlyst før fagene er trekt og oppgaver + fagrapport er sendt over til sensor. 

Dette stemmer ikke. Jeg fikk oversendt oppgaver og fagrapport for en uke siden, og har allerede hatt en hyggelig prat med faglærer. Ungdomsskole.

Greit nok for meg at det ikke blir, men har inntrykk av at mange elever ble skuffet. For ikke å snakke om alle timene eksamensansvarlig har lagt ned for å få en god gjennomføring.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sensoroppdrag er en del av lønnen din som VGS-lærer. (Altså å sensurere vanlige elever, ikke privatister). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du nå? I tilfelle det blir streik, eller?

Jeg er ekstern sensor ved en høgskole. Etter sensuren er levert, så fyller jeg ut honorarskjema, sender til høgskolen og får utbetalt lønn fra dem.

Anonymkode: b2a9a...0de

Honorar er ikke lønn.

Anonymkode: 29811...6ec

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (7 timer siden):

Sensoroppdrag er en del av lønnen din som VGS-lærer. (Altså å sensurere vanlige elever, ikke privatister). 

Ikke i grunnskolen. Der er det et lønnet oppdrag utenfor lønn. 

TS: på vår skole (ungdomsskole) fikk vi beskjed om at de som har begynt forarbeidet får skrive de timene (er fastsatt på forhånd, lurer på om det er to timer eller noe). Betalt for selve gjennomføringen får man ikke. 

Jeg var meldt som sensor i fjor, både skriftlig og muntlig og da fikk jeg ikke betalt noe, siden eksamen ble avlyst mye tidligere. 

Anonymkode: 6ba6c...e18

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (10 timer siden):

Nei. Sensoroppdrag er ikke en del av lønna. 

Eksaminatoroppdrag er ofte en del av jobben (hos oss er ett eksamenparti en del av jobben, får vi to så får vi betalt. På andre skoler får de betalt for det første partiet også).

Men sensoroppdrag er ikke en del av jobben. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fagene er allerede trekt. 

Anonymkode: 036d2...6dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Trekka ble gjort for lenge siden. 

Vi faglærere fikk informasjon om trekka for flere uker siden.  

Oppgavene er laget, bearbeidet, sendt, diskutert og revidert over de siste ukene. 

Svært mye arbeid (spesielt for nyutdannede!), er nå gjort uten at man får noe lønn for dette. 

Jeg her fullstendig enig i at det var rett å droppe eksamen i år. Men å droppe den i tolvte time er et hån mot all arbeid som er gjort. 

Jeg tror guri melby går inn i historien som den dårligste kunnskapsministeren vi har hatt. Og det sier ikke lite. Snakk om å ha totalt respektløshet for den gruppa hun styrer.  

Hun er på nivå med listhaug som integreringsminister... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...