AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Du som slet med psykisk sykdom fra før, ble det verre under graviditeten? Anonymkode: fee09...1b9
Wilma89 Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Prøvde å trappe ned på medisiner før første graviditet og da ble jeg verre, men i samråd med lege fant vi ut at det var trygt å bruke de medisinene jeg gikk på. Etter at jeg begynte med medisinene igjen var jeg helt stabil under første og så langt i andre graviditet. Endret 27. mai 2021 av Wilma89 Feil
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Ja. Hadde endel angst fra før, fungerte nogenlunde i jobb. Dårlig ellers. Ble ikke mer engstelig, men ekstrem søvnmangel over LANG tid trigget depresjon i tillatt og langt mørkere tanker. Angsten ble faktisk bedre etter fødsel enn den var før 🤷♀️ Anonymkode: 70265...b18
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Wilma89 skrev (5 minutter siden): Prøvde å trappe ned på medisiner før første graviditet og da ble jeg verre, men i samråd med lege fant vi ut at det var trygt å bruke de medisinene jeg gikk på. Etter at jeg begynte med medisinene igjen var jeg helt stabil under første og så langt i andre graviditet. Så da var det ikke graviditeten som klusett, godt det finnes gravidvennlige medisiner☺️ Anonymkode: fee09...1b9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Med nr 1, nei absolutt ikke, har aldri vært så "frisk" psykisk som under og etter graviditeten. Var i fin form og aktiv. Trengte ikke bruke medisinene jeg vanligvis bruker. Med nr 2, ja, ensomt under corona og mye fysiske plager/sykemelding gjorde at jeg hadde det mye verre psykisk. Gikk på medisiner og fikk veldig god oppfølging, blir bra Anonymkode: 646e9...99d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Nei, var friskere i graviditeten faktisk. Ble verre etter fødsel. Søvnmangel og en helt ny og intens hverdag hjalp ikke på. Anonymkode: f18f7...54b
Wilma89 Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da var det ikke graviditeten som klusett, godt det finnes gravidvennlige medisiner☺️ Anonymkode: fee09...1b9 Nei absolutt ikke graviditeten😊
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Hadde endel angst fra før, fungerte nogenlunde i jobb. Dårlig ellers. Ble ikke mer engstelig, men ekstrem søvnmangel over LANG tid trigget depresjon i tillatt og langt mørkere tanker. Angsten ble faktisk bedre etter fødsel enn den var før 🤷♀️ Anonymkode: 70265...b18 Kanskje baby gjorde deg litt bedre?😄 Når jeg gikk på p-piller så var humøret og alle symptomene på psyken min mye verre enn nå som jeg ikke bruker det. Er så redd det skal bli som når jeg gikk på p-piller. Anonymkode: fee09...1b9
jaromei Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Jeg opplevde mer angst under selve graviditeten, men etter at baby ble født, følte jeg med nesten frisk, med tilbakefall fra tid til annen. Det var første graviditet. Nå som jeg går gravid med nr. 2 kjenner jeg mer på angst igjen, men det kan jo være påvirket av covid, og at jeg går hjemme med en halvannet år gammel gutt, som sover så som så. Lite søvn, masse grensetesting og mye hormoner i sving, og jeg kjenner absolutt at det gjør noe med psyken. Gleder meg til å ha født jeg, så ting kaaanskje kan gå litt mer tilbake til normalt.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Ble bedre, og det fortsatte etter at barna ble født. Det er ikke helt borte, men det å måtte følge opp og ta meg av barna ble som daglig terapi hvor det å måtte takle alt det kjipe for å fungere som den moren jeg ønsket å være faktisk gjorde meg bedre. Det var tøft i begynnelsen, men jeg gikk til psykolog for å kunne lufte tankene mine til en som forsto meg og det hjalp og. Nå er det flere år siden siste time hos psykolog, og det går fremdeles bra. Jeg har forøvrig muligheten til å kontakte henne direkte om noe skulle plutselig skje, det er også en trygghet. Anonymkode: 3c1b5...202 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Jeg slet med angst og periodevise depresjoner i årene før jeg ble gravid, men jeg hadde vært frisk i flere år før jeg ble gravid og jeg var ikke i noen behandling på det tidspunktet. Underveis i graviditeten ble jeg gradvis dårligere psykisk, mye ble nok trigget av veldig dårlig søvn i tredje trimester og et dødsfall i nærmeste familie mens jeg gikk gravid. Etter fødselen ble jeg veldig dårlig psykisk, jeg fikk en alvorlig fødselsdepresjon og slet veldig mye med sterk angst. Jeg var dårlig de første 4-5 månedene etter babyen ble født, men jeg fikk god hjelp av dps og ble gradvis bra igjen etter det. Det er en kjent risikofaktor for tilbakefall/forverring av psykisk tilstand å gå gravid og få barn. Det er en stor belastning og livsendring, og lite søvn og mye stress er ofte ikke en god kombinasjon for god psykisk helse. Men langt fra alle blir syke, og jeg tror at hvis jeg hadde hatt oppfølging under svangerskapet så hadde jeg kanskje ikke blitt like syk. Med andre barnet ble jeg derimot ikke syk. Men da hadde jeg oppfølging av psykolog under hele graviditeten og tok mer hensyn til meg selv ved å sørge for nok hvile og å ikke presse meg når jeg var sliten. Anonymkode: be993...691 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg slet med angst og periodevise depresjoner i årene før jeg ble gravid, men jeg hadde vært frisk i flere år før jeg ble gravid og jeg var ikke i noen behandling på det tidspunktet. Underveis i graviditeten ble jeg gradvis dårligere psykisk, mye ble nok trigget av veldig dårlig søvn i tredje trimester og et dødsfall i nærmeste familie mens jeg gikk gravid. Etter fødselen ble jeg veldig dårlig psykisk, jeg fikk en alvorlig fødselsdepresjon og slet veldig mye med sterk angst. Jeg var dårlig de første 4-5 månedene etter babyen ble født, men jeg fikk god hjelp av dps og ble gradvis bra igjen etter det. Det er en kjent risikofaktor for tilbakefall/forverring av psykisk tilstand å gå gravid og få barn. Det er en stor belastning og livsendring, og lite søvn og mye stress er ofte ikke en god kombinasjon for god psykisk helse. Men langt fra alle blir syke, og jeg tror at hvis jeg hadde hatt oppfølging under svangerskapet så hadde jeg kanskje ikke blitt like syk. Med andre barnet ble jeg derimot ikke syk. Men da hadde jeg oppfølging av psykolog under hele graviditeten og tok mer hensyn til meg selv ved å sørge for nok hvile og å ikke presse meg når jeg var sliten. Anonymkode: be993...691 Så leit å høre om hvor vondt det første svangerskapet var😔 Gikk du jevnlig til behandling frem til andre svangerskap, eller bestilte du selv timer etter du ble gravid for å prøve å få et så godt svangerskap som mulig? Anonymkode: fee09...1b9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så leit å høre om hvor vondt det første svangerskapet var😔 Gikk du jevnlig til behandling frem til andre svangerskap, eller bestilte du selv timer etter du ble gravid for å prøve å få et så godt svangerskap som mulig? Anonymkode: fee09...1b9 Takk ❤️ Jeg gikk jevnlig til behandling hos en psykolog i de to årene det gikk fra første babyen ble født til jeg ble gravid på nytt, og også gjennom hele graviditeten. Det gjorde at jeg hadde lært meg mange måter å håndtere vanskelige følelser på, det gjorde meg mer psykisk sterk og at jeg klarte å ta hensyn til mine egne behov i graviditet nummer to. Så for meg var det veldig viktig å ha gått i behandling en stund før jeg ble gravid, og det var godt å ha en psykolog jeg kunne snakke med under graviditeten og tiden etter hvis ting opplevde stressende eller slitsomt. Anonymkode: be993...691
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk ❤️ Jeg gikk jevnlig til behandling hos en psykolog i de to årene det gikk fra første babyen ble født til jeg ble gravid på nytt, og også gjennom hele graviditeten. Det gjorde at jeg hadde lært meg mange måter å håndtere vanskelige følelser på, det gjorde meg mer psykisk sterk og at jeg klarte å ta hensyn til mine egne behov i graviditet nummer to. Så for meg var det veldig viktig å ha gått i behandling en stund før jeg ble gravid, og det var godt å ha en psykolog jeg kunne snakke med under graviditeten og tiden etter hvis ting opplevde stressende eller slitsomt. Anonymkode: be993...691 Så fint å høre, det skal jeg ta med meg. Ønsker så sterkt eget barn, men er så redd jeg skal bli sykere enn jeg er. Jeg må finne meg en fast å gå til❤️ Er det privat eller dps du gikk hos? Anonymkode: fee09...1b9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 Jeg ble verre psykisk i svangerskapet, men det toppet seg ikke før barnet var født. Fikk flere panikkanfall flere ganger om dagen, vurderte mange ganger å kaste meg utenfor trappa, kjøre utenfor bruen de gangene jeg handlet uten baby. Bedre nå som baby er blitt 4mnd. Det er dessverre, min opplevelse hvertfall, dårlig oppfølging av psyken etter fødsel. Anonymkode: d7ccb...e9c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble verre psykisk i svangerskapet, men det toppet seg ikke før barnet var født. Fikk flere panikkanfall flere ganger om dagen, vurderte mange ganger å kaste meg utenfor trappa, kjøre utenfor bruen de gangene jeg handlet uten baby. Bedre nå som baby er blitt 4mnd. Det er dessverre, min opplevelse hvertfall, dårlig oppfølging av psyken etter fødsel. Anonymkode: d7ccb...e9c Så kjip opplevelse du hadde med noe som skulle vært så fint😒 Vet du hva som kan ha gjort ting sånn det ble? Får du noe hjelp nå?❤️ Anonymkode: fee09...1b9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så kjip opplevelse du hadde med noe som skulle vært så fint😒 Vet du hva som kan ha gjort ting sånn det ble? Får du noe hjelp nå?❤️ Anonymkode: fee09...1b9 Pandemien ene og alene, det er jeg brenn sikker på. Gikk til psykolog frem til uke 28 ca, men da måtte hun lukke dørene, og deretter gikk det bare verre og verre. Og det å få baby er jo en kjempe omveltning i livet, og jeg hadde da ingen å snakke med av profesjonelle. Får fremdeles ikke hjelp, førsøkt hos HS, men blir bare for alt at det er vanlig å føle seg sliten og være med redd og usikker. Ja, til mer fokus på psykisken etter fødsel! Anonymkode: d7ccb...e9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå