Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pappa døde for en måned siden, og var samboer med ei som ikke var vår mor (vi er to søstre). Hans navn skrives på steinen nå, hennes (samboerens) skrives på når hun dør. Hvem skal betale steinen? Dødsboet etter pappa betaler 100%, eller dødsboet 50% og samboer 50%?

Resten av begravelsen blir selvsagt betalt av dødsboet.

Finner ingen regler på det, og blir usikker nå.

Anonymkode: a92f7...d49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de ikke var gift er det ikke selvsagt at samboer skal ligge der. Så da bør hun i det minste betale 50 %. 

Er det virkelig vanlig at samboere gravlegges sammen?

Anonymkode: 84868...c74

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er naturlig at det går av dødsboet. Slik har det blitt gjort i vår familie.

Anonymkode: 78c76...dad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Går av dødsboet. Også betaler dødsboet til samboeren for samboers innskriving 

Anonymkode: 658e7...02b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom de ikke var gift er det ikke selvsagt at samboer skal ligge der. Så da bør hun i det minste betale 50 %. 

Ja, de fleste er samboere i dag. Giftemål har gått fra å stå høyt i kurs til å bli en institusjonsform ikke alle vil inn i så selvsagt er det vanlig at samboere blir begravd sammen om de ønsker det.

Anonymkode: 390b7...787

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja det er vanlig. I dagens samfunn så har en mange samlivsformer, noen er samboere, noen særboere, noen gift, noen sånn og noen slik. Vi lever ikke på 60 tallet hvor alle lever i heterofile ekteskap lengre, og dette speiles også i tradisjoner om gravferd.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De ville ligge sammen, så den delen er grei.

Men tenker at vi arvinger på en måte betaler hennes arvingers del, på en måte. Det er jo i praksis det vi gjør.

TS

• Liker 2
Skrevet

Du skal ha et rimelig dårlig forhold til din forelders samboer dersom du krever at de betaler halve gravsteinen.

Et interessant spørsmål i den sammenheng er om man kan nekte at de blir gravlagt sammen. Vil tro det er de etterlatte etter først avdøde som bestemmer det. 

• Liker 5
Skrevet

Hva som sånn teoretisk er riktig vet jeg ikke, men jeg hadde ikke tatt meg bryet å foreslå at samboer betalte halve gravstenen. Hadde nok følt at det var litt smålig. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et veldig godt forhold, og vi vil de skal ligge sammen. 

Det er egentlig ikke et pengespørsmål som sådan, mer å gjøre det som er riktig. Er så mye regler på alt dette, men finner ingenting på akkurat det. Hvis det er opp til magefølelse og hva man ønsker selv, er det helt greit at vi betaler, lager ingen sak av det. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde gravstein og kiste etc var sånt man sparte til selv. Man vet jo man skal dø. 

Anonymkode: e05b7...209

AnonymBruker
Skrevet

Går det ikke an å skrive en «kontrakt» på at 50% betales av samboers dødsbo den dagen hun dør?

Anonymkode: 5fa86...5de

• Liker 1
Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde gravstein og kiste etc var sånt man sparte til selv. Man vet jo man skal dø. 

Vi har kjøpt gravstein på tilbud til pappa nå. Der skal min mamma sitt navn da hu dør.men pappa hadde en forsikering som betallte helle greia det samme har mamma.men de er gift. Husk om hu skal ha samme grav  mår hu også betalle får en grav.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste etterlater seg heldig vis mye mer enn begravelseskostnadene, slik at det ikke er nødvendig å spare til det. Og de som eventuelt måtte ha spart, gjør stort sett ikke det.

• Liker 4
Gjest Laffatus
Skrevet

Har dere ikke forsikering gjennom lo der får dere begravelsen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ville ligge sammen, så den delen er grei.

Men tenker at vi arvinger på en måte betaler hennes arvingers del, på en måte. Det er jo i praksis det vi gjør.

TS

Det stemmer det. Betaler dere gravsteinen av din fars dødsbo, er det jo dere arvinger som betaler, fordi det blir mindre igjen til dere å arve når steinen blir betalt av arven.

Jeg synes hun bør betale 50% av steinen, siden det også skal bli hennes gravstein (i alle fall iflg planen...) i fremtiden. MEN...hva om hun får seg ny kjæreste om ett år eller to? Hva hun gifter seg på nytt? Hun vil jo da ikke gravlegges ved din fars side, men heller ved sin nye partners side.

Vanskelig spørsmål egentlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Arver samboeren også deres far, eller bare dere barna? 

Anonymkode: 0eb7d...d98

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er vel å ta det fra dødsboet. Så får heller hennes dødsbo betale for innskriving den dagen hun selv skal i jorda.  Men det er jo som du sier ingen faste regler for dette, og det er jo også mye som tilsier at samboer også skal bidra. 
Dersom samboer ønsker å være med på å designe/velge gravstein, bør hun i hvert fall betale.

Anonymkode: b40cb...cce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 27.5.2021 den 17.18):

De fleste etterlater seg heldig vis mye mer enn begravelseskostnadene, slik at det ikke er nødvendig å spare til det. Og de som eventuelt måtte ha spart, gjør stort sett ikke det.

Er det ikke penger i boet så kan man søke om gravferdsstønad fra NAV.

Jeg eier et hus, så satser på at ungene mine skal få meg i grava uten å måtte søke ;) Jeg har liksom ikke en egen sparekonto merket begravelse... 

Anonymkode: 62b2a...995

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er helt alene, hvem betaler da?

Anonymkode: 16465...d97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...