AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Jeg er gravid for første gang. Hadde en liten samtale med mannen om noen pysjer jeg tenkte å kjøpe. Så sa han at kjøp mange babyer bruker vel omtrent bare pysj den første tida! Men... selv om baby har rare soverutiner så vil man vel stå opp en eller annen gang på morgenen stelle baby litt og ha på body og en bukse feks? Som en rutine.. eller gjør man ikke det? Anonymkode: eb3a1...66d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Altså man må ikke ha på «vanlige» klær, det er fullstendig lov at baby har på seg pysj 24/7. 😊 Veldig behagelig plagg, eller body og strømpebukse. Men de fleste kjøper vel inn litt forskjellige antrekk til baby og vil gjerne bruke det 😊 I starten når det var dårlig med søvn og jeg gikk rundt i «koma» så gikk vi begge i pysj hele dagen for å si det sånn 😅 Anonymkode: c1531...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Altså man må ikke ha på «vanlige» klær, det er fullstendig lov at baby har på seg pysj 24/7. 😊 Veldig behagelig plagg, eller body og strømpebukse. Men de fleste kjøper vel inn litt forskjellige antrekk til baby og vil gjerne bruke det 😊 I starten når det var dårlig med søvn og jeg gikk rundt i «koma» så gikk vi begge i pysj hele dagen for å si det sånn 😅 Anonymkode: c1531...5b9 Hehe takk for svar 😊 Anonymkode: eb3a1...66d
Wilma89 Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 De første ukene brukte vi nesten bare pysj🙈 Tok som regel på en ny pysj når vi sto opp, men det var virkelig det mest praktiske plagget😊 1
jaromei Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Jeg syns det var ålreit å kle på babyen litt annet enn pysj når vi visste vi skulle treffe folk feks. Ellers brukte vi mest pysj, eller body og strømpebukse, fordi det er enkelt. Blir jo litt skifting også, hvis baby gulper eller har bleieuhell. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Jeg syns det var fint å gjøre det til en rutine at vi skiftet klær på baby om morgenen og hadde kveldsstell og tok på pysj på kvelden igjen. Er noe med det å forsøke å skape en slags rutine helt fra start, så man får et skille på dag og natt 😊 Er jo såå mye fint babytøy også som man gjerne vil bruke. Anonymkode: b7228...8a4 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Det gjør man akkurat som man vil Vi har hatt rutine å ta av pysj og bytte til andre klær før vi dro ut av huset på formiddagen, også ta på pysj til kvelden. Syntes det var fint for å.få litt skille på dag og natt. Men full forståelse for de som kjører pysj hele dagen også, kjenner mange som gjorde det! Anonymkode: 8eaff...8cd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 Takk dere 😊 Jeg som ikke skulle bli håpløs og så lurer jeg på alt mulig rart tull 😅 Når jeg først er i gang: noen som vet hva av sånn apotekvarer man trenger? Termometer, men hvilket termometer? 😊 Anonymkode: eb3a1...66d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 Hva baby går i, spiller vel liten rolle, men fint om baby er påkledd til en viss grad om man skal ut med hen da 🙂 En body og strømpebukse/bukse var alt mine unger gikk i til de sikkert var ett år gamle, hele døgnet. Myke og komfortable plagg. Hadde på ordentlige klær da vi var ute og traff folk. Men det går helt fint å kle på baby, det kan til og med være ganske koselig - det gir god kontakt med baby, lik en og annen stellesituasjon kan gjøre. Det er så fint å prate også da, synes jeg. Si hva man gjør og ha en fin tid sammen. Anonymkode: 5a5a5...645 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk dere 😊 Jeg som ikke skulle bli håpløs og så lurer jeg på alt mulig rart tull 😅 Når jeg først er i gang: noen som vet hva av sånn apotekvarer man trenger? Termometer, men hvilket termometer? 😊 Anonymkode: eb3a1...66d Panne eller øretermometer, så gjør du livet litt lettere. Neglsaks er fint å ha og myke engangskluter. Ikke vits å kjøpe noe særlig annet egentlig, vent til du har behov Jeg kjøpte inn masse sånne kremer og oljer og sånt om jeg aldri brukte 🙈 Anonymkode: 8eaff...8cd
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Kjøp et vanlig digitalt termometer, bør alltid måle temp rektalt, det er mest nøyaktig 😊 panne/øretermometer er greit på eldre barn Anonymkode: 08ee2...dde 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk dere 😊 Jeg som ikke skulle bli håpløs og så lurer jeg på alt mulig rart tull 😅 Når jeg først er i gang: noen som vet hva av sånn apotekvarer man trenger? Termometer, men hvilket termometer? 😊 Anonymkode: eb3a1...66d Termometer med bevegelig tupp, og det skal helst gi rask måling. Ingen av øretermometerne eller pannemålerne jeg har vært borti, har gitt presise målinger. Har prøvd litt forskjellig, men det har vært alt fra mye til lite avvik på samtlige, ifht rektal måling. Gråter barnet mye (som det gjerne gjør ved sykdom), så vises det alltid feber i panna og øret, uavhengig av om det faktisk er sykdom eller ei. Vi bruker et pannetermometer til en rask sjekk, vag mistanke om feber. Den gir en indikasjon, men ikke mer enn det. Anonymkode: 5a5a5...645
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Hehe, mannen min er også veldig pysjfan. Han var så redd for den svake babynakken, så han likte dårlig vanlig body som må tres over hodet. Derfor gikk det mest i pysj eller omslagsbody. Anonymkode: 93b23...825
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Termometer med bevegelig tupp, og det skal helst gi rask måling. Ingen av øretermometerne eller pannemålerne jeg har vært borti, har gitt presise målinger. Har prøvd litt forskjellig, men det har vært alt fra mye til lite avvik på samtlige, ifht rektal måling. Gråter barnet mye (som det gjerne gjør ved sykdom), så vises det alltid feber i panna og øret, uavhengig av om det faktisk er sykdom eller ei. Vi bruker et pannetermometer til en rask sjekk, vag mistanke om feber. Den gir en indikasjon, men ikke mer enn det. Anonymkode: 5a5a5...645 Og for å nyansere litt - vi er veldig fornøyd med både øre og pannetermometer. Det er veldig raskt, presis og nøyaktig og har aldri opplevd at de måler feber utenom ved feber (som vi kun har opplevd få ganger). Kontrollmåler alltid med vanlig termometer på meg selv og det stemmer veldig bra Veldig greit å kunne måle ofte, også når barnet sover, uten at det blir kjipt . Anonymkode: 8eaff...8cd
Million Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk dere 😊 Jeg som ikke skulle bli håpløs og så lurer jeg på alt mulig rart tull 😅 Når jeg først er i gang: noen som vet hva av sånn apotekvarer man trenger? Termometer, men hvilket termometer? 😊 Anonymkode: eb3a1...66d Jeg skiftet til vanlig body og evt genser osv om morgenen når vi tok morgensstellet på babyen. Det var bare noe jeg gjorde, tenkte ikke over det. Pysjen ble da tatt av når han skulle bytte nattbleien til ny bleie og vaskes osv, og da tok jeg jo ikke på pysjen igjen når det ikke var natt. Men det er egentlig revnende likegyldig hva en baby har på seg hjemme om dagene Vil dere bruke pysj, bruk det! De er gode og komfortable som regel, så babyen har helt sikkert ikke noe i mot det. Skal du kjøpe mye av noe annet, så kjøp inn et skikkelig lass med gaskluter! Det går uendelig med kluter til å tørke gulp, sikkel og oppspydd morsmelk og mat til småbarn og babyer...! Og så begynner de å sikle vanvittige mengder sikkel når de begynner å få tenner, så smekker går det en del av pr dag. Gjerne noen som er vanntette (plast på undersiden) er gull verdt. Da slipper ungen å bli søkkvåt og kald på brystet av sikkel, som fører til at du må skifte body eller genser mange ganger daglig. Bedre å bare behøve og skifte smekker! Smekker er også noe man bruker ved måltider for å unngå søl på klærne selvsagt. Vi var storforbrukere av smekker Av apotekvarer kan jeg anbefale to ting som er et må-ha i stellebordet og stellevesken; - mirakelsalven inotyol mot såre bleierumper (man kan bokstavelig talt se at sår og eksem leges fra bleieskift til bleieskift når man bruker salven, det gror utrolig fort) - Purelan (lanolin) salve for såre brystvorter (hvis du ammer) og også til ekstremt tørr og sår hud (link) Du behøver ikke å vaske det bort fra brystvortene for å amme, det er bare å legge baby til brystet. Ufarlig naturprodukt. Endret 27. mai 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og for å nyansere litt - vi er veldig fornøyd med både øre og pannetermometer. Det er veldig raskt, presis og nøyaktig og har aldri opplevd at de måler feber utenom ved feber (som vi kun har opplevd få ganger). Kontrollmåler alltid med vanlig termometer på meg selv og det stemmer veldig bra Veldig greit å kunne måle ofte, også når barnet sover, uten at det blir kjipt . Anonymkode: 8eaff...8cd Inne for å lage mer krøll ang dette med termometer 😅 MEN, når vi har ringt med legevakt ved sykdom hos de små har de ikke godtatt noe annet enn temp tatt rektalt. Vi har øretermometer, men det var tydelig beskjed om at vi må ta rektal for å få korrekt, kun da kan de ta stilling til situasjonen rundt barnet. Dette opplevde vi de to første gangene baby var syk, så siste gangen nå brukte vi kun rektal og da vi fikk spørsmål om hva slags termometer vi hadde brukt da vi oppga feber var tilbakemeldingen klar; så bra, da trenger vi ikke ta den på nytt(dette var ved oppmøte). For det var faktisk alternativet, de aksepterer ikke noe annet. Anonymkode: ff16e...272 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Inne for å lage mer krøll ang dette med termometer 😅 MEN, når vi har ringt med legevakt ved sykdom hos de små har de ikke godtatt noe annet enn temp tatt rektalt. Vi har øretermometer, men det var tydelig beskjed om at vi må ta rektal for å få korrekt, kun da kan de ta stilling til situasjonen rundt barnet. Dette opplevde vi de to første gangene baby var syk, så siste gangen nå brukte vi kun rektal og da vi fikk spørsmål om hva slags termometer vi hadde brukt da vi oppga feber var tilbakemeldingen klar; så bra, da trenger vi ikke ta den på nytt(dette var ved oppmøte). For det var faktisk alternativet, de aksepterer ikke noe annet. Anonymkode: ff16e...272 Og, alle de gangene vi har vært på legevakten, i ulike byer, og hos lege med baby har de alltid kun tatt temperaturen med øretermometer, ikke rektalt 🤷 Så ille kan det ikke være. Anonymkode: 8eaff...8cd
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 Jeg kan gjerne fortsette dette med termometer. Jeg tenkte ikke på å dra opp dette med helsevesen. Her vil de alltid at de yngste barna skal ta rektalt. Mitt eldste barn var mye syk fra fødsel og til hen var 3. MÅTTE ha rektalt, både sykehus, legevakt, og fastlege. Men de selv brukte i øret for det meste, varierte litt. Da hen var 5, så ble hen syk igjen, og da var pannetermometeret godt nok, i grenseland. De ville ta ny kontroll hos seg - med øretermometer. Fikk anbefalt å alltid bruke rektalt hjemme for sikrest måling. Men, som jeg også skrev i innlegget mitt over her (var jeg som skrev med bevegelig tupp), så har vi både pannetermomter og øretermometer (nettopp fordi vi hadde et barn som var mye sykt). Dette brukte vi om vi mistenkte feber da barnet sov. Stort sett så kjenner man om barnet har feber, uten termometer av noe slag. Det er når den er høy, man vil måle, og da vil man ha det så nøyaktig som mulig! Anonymkode: 5a5a5...645
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #19 Skrevet 28. mai 2021 Takk for tips dere! Da har jeg bestilt termometer som kan brukes rektalt det er vel tross alt det beste, babyolje, og 2 salver 😊 Anonymkode: eb3a1...66d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 Jeg skiftet alltid fra pysj til bukse og body. Jeg vet det er en baby, men jeg liker ikke å dasse rundt i pysjen hele dagen så det tenkte jeg ikke baby trengte heller 😄 (har absolutt ikke problem med at noen liker å ha pysj på babyen hele døgnet altså) Anonymkode: 02dcc...c62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå