AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Jeg føde uten epidural (fordi jeg ville kjenne hvordan det var og fordi fødestua ikke hadde det) og jeg husker på det verste at jeg tenkte: "Nå skulle jeg vært på sykehus og fått epidural!" Haha... Hadde LETT takket ja til epidural på det punktet. Likevel er jeg usikker på hva jeg skal gjøre neste gang. Dersom jeg føder på sykehus skal vi ikke se bort ifra at jeg på et punkt tar epidural. 😅 Anonymkode: eb428...bba
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Det var vondt når det stod på, men gikk så fort (vannet ble tatt, og vips, så var det klart for å presse, gitt!) så for min del tror jeg ikke det blir epidural når jeg forhåpentlig en gang seinere skal føde. Men man skal aldri si aldri, veit jo ikke hvordan det blir en annen gang Anonymkode: ff142...4f6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Jeg hadde epidural på første fødsel, og har ønsket det på mine 2 neste fødsler. Men det har dessverre ikke vært tid nok til å sette det. Anonymkode: 5bdc6...2b5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Har født alle tre uten, og det har vært raske fødsler så har ikke rukket noe smertelindring. Har dog på et tidspunkt under hver fødsel tryglet om det, men da har ungen liksom kommet rett etterpå 🥳 Tror ikke jeg kommer til å «frivillig» ønske det om det blir en fjerdemann heller, med mindre fødselen drar ut i tid, så man får slappet litt av. Siste fødsel var på halvannen time så tviler på noen eventuel lang fødsel, men man vet aldri Anonymkode: 8c26b...da9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Jeg har født med og uten epidural. Hadde valgt med igjen, uten tvil! Anonymkode: 8c9d4...7b0 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Vel, hadde først en fødsel med epidural og neste fødsel var uten. Det var den fødselen som nesten føltes som traumatisk for meg. Hjalp kanskje ikke at jeg ble satt i gang, slik at smertene var verre enn vanlig - men ved min tredje fødsel stod jeg på krava om epidural igjen 🥴 Anonymkode: 0c1a9...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har født med og uten epidural. Hadde valgt med igjen, uten tvil! Anonymkode: 8c9d4...7b0 Samme her! Anonymkode: aad1b...809 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 Jeg har bare født uten epidural, jeg hadde 10cm åpning da jeg kom inn på fødestua så det var ikke tid til noe smertestillende. Fødselen gikk veldig fort. Smertemessig var det ikke behov da, men om jeg rekker sette epidural neste gang hadde det vært fint for å bremse farten litt. Og skulle den første fasen ta lang ting og være vond ville jeg nok gjerne hatt epidural. Anonymkode: 9a1b8...632
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Jeg har begge gangene tenkt at jeg vil prøve så lenge jeg klarer uten epidural. Og født begge gangene uten. Første var styrtfødsel, på storken som uansett ikke har epidural. Andre var også styrtfødsel og ikke tid. Men da det var som verst tenke jeg at om det stopper opp skal jeg ha, klarer ikke dette mer enn noen minutter til. Ser ikke på epidural som nederlag. Det er et fantastisk tilbud til dem som trenger det. Jeg ville ikke ha pga at begge søstrene mine opplevde bivirkninger med det. Anonymkode: 4c2a4...f2c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Om jeg må føde samme sted som sist blir jeg nok å gi etter, men jeg håper på å føde på den lokale fødestuen denne gangen. Men jeg ønsker å unngå det også fordi jeg opplevde en ekstrem kløe av epiduralen, og den virket bare en liten stund før den ga seg på den ene siden og smertene dermed ble ekstreme der kontra den siden som fortsatt var lammet. Den ble satt på nytt, men når jeg virkelig trengte den, skulle jeg presse og de skrudde den av. Jeg syns ikke jeg fikk mye lindring av den med andre ord. Anonymkode: 516ca...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Første gang ville jeg ha, men de var så trege med å finne legen som skulle gjøre det at jeg tilslutt ikke fikk. Jeg skulle virkelig hatt, hadde panikk og var ikke på en god plass,mentalt sett. Andre gang ville jeg ikke ha og det gikk fint uten. Det var en god opplevelse, om en kan være så freidig 😊 Anonymkode: ab25b...aa3
Kicki_90 Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Nei, fødte uten første gangen, hadde lystgass som eneste smertelindring, det holdt for min del. Skal føde igjen i august, og kommer igjen til å ønske en fødsel uten epidural, kun lystgass, denne gangen også. Skulle det derimot trekke veldig lenge ut, eller andre ting tilsi at det blir nødvendig så får jeg vurdere det når jeg står i situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 Rakk ikke med verken første eller andre, så planen er uten denne gangen også. Kunne tenke meg å prøve badekar da 😊 Anonymkode: 61651...44d
Bokdamen Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 Fødte første uten på Storken på Haukeland (de gir ikke epidural), spurte om det var for sent å angre og da var han ute rett etterpå. Totalt sett veldig fornøyd med den fødselen, og vurderte ikke en gang å gjøre det anderledes gang to. Da kom frøkna så fort at jeg var sjanseløs på smertelindring, men hadde heller ikke behov for det.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 Jeg ville ha, men alt gikk så fort så det rakk vi ikke. Vet nå hva kroppen min klarer, og skulle jeg ha styrtfødsel med andremann så er det ikke krise om jeg ikke skulle rekke det da heller. Jeg tok ikke lystgass eller noe jeg da. men skulle neste fødsel dra over tid, så skal du ikke se bort ifra at jeg tar noe epidural ja. Ble råda til å ikke bestemme meg før jeg sto i det, pg slik føler jeg det nå også.. Anonymkode: 89b24...152
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 Har født to ganger uten epidural. Hadde valgt å føde uten en gang til om jeg skulle født igjen, med mindre fødselen ble veldig mye hardere og drøyde ut mer enn de to første fødslene. Jeg ba dog om epidural mange ganger under første fødsel, men ombestemte meg hver gang fordi jeg hadde så grei fremgang, og jeg hadde jo helst lyst å føde uten! Andre fødsel gikk så fort da jeg kom frem til sykehuset, at jeg ikke hadde hatt tid om jeg hadde ønsket heller. Anonymkode: b2700...4d0
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 Har født to ganger uten smertelindring, og tar GLEDELIG epidural om jeg har tid dersom det blir en tredje gang. Er ingen som gratulerer deg for å føde uten smertelindring 🤯 Anonymkode: 82283...04e 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 Jeg hadde ikke epidural første gang, først og fremst fordi vi kom til sykehuset seint i fødselsforløpet. Jeg vet jeg tenkte i bilen på vei til føden at bare vi kom oss fram til dit skulle jeg overleve for da kunne jeg få epidural. Men det handlet delvis om at jeg trodde det var mange timer, kanskje flere døgn igjen med rier. Før andre fødsel tenkte jeg at jeg ikke ville ha epidural i utgangspunktet. Med utgangspunkt i første fødsel tenkte jeg at jeg ikke hadde behov for det, fordi den delen av fødselen hvor jeg tenkte at nå klarer jeg virkelig ikke mer, gikk så fort. Det var et punkt under andre fødsel også at jeg gladelig hadde sagt ja til epidural om det plutselig stod en anestesilege ved fødesenga. Men de gikk for da også, og akkurat da hadde jeg nok ikke vært i stand til å sitte i senga med krum rygg for å få satt den epiduralen heller. Før en evt. tredje fødsel tenker jeg det samme. Uten epidural så lenge den fødselen blir like rask og lett som de to første, og med hvis det blir noen komplikasjoner eller annet som gjør det uutholdelig. Etter erfaringene fra de to første fødslene er det viktige for meg å være i ro, ligge på siden og fokusere på å puste når jeg er i aktiv fødsel, og jeg vil for all del unngå tette rier fastspent i bil. Anonymkode: 19e0e...4a6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #20 Skrevet 27. mai 2021 Har født uten, å ville født uten igjen! Helt ærlig, det var ikke så vondt som jeg trudde 😁 Anonymkode: daa72...c05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå