AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Spesielt dere som bruker hudbehandlinger som gjør en utsatt for å bli solbrent. Skal bruke det på armene og lurer på om jeg blir nødt å smøre de annenhver time hele sommeren? Ta pause på shoppetur med venninner for å smøre solkrem? Er det en greie? Anonymkode: e809c...d41
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Nei, er ikke noe plass til det når jeg fortsatt er fet og glinser etter første smøring. Det blir masse lag som ikke trekker inn. Anonymkode: f4e66...cbe
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Nei bare morgenen Anonymkode: 81058...d6b 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Ja. Har en bestemor uten nese på grunn av hudkreft. Ikke f om jeg vil risikere det. Masse solkrem, ofte gjennom dagen. Anonymkode: 1b4e5...c57 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Smører nok ikke så ofte, men gjerne hver 3 time. Får soleksem vist ikke. Anonymkode: 97f47...62a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Jeg bruker i ansiktet fordi jeg bruker syrer og diverse annen behandling, så jeg må beskytte ansiktshuden. Jeg skjermer kroppen for sol generelt, jeg er ikke en av de som tror at brun hud er sunt og vakkert, jeg vet at solbrun hud er ødelagt hud og jeg vil ikke ha hudkreft. Jeg har også tatoveringer jeg ønsker å beskytte mot solen. Før jeg går ut smører jeg ansiktet med solkrem to ganger. Påfører først ett lag, venter 10-20 minutter og påfører ett lag til. Om jeg bare skal på butikken, løpe noen ærender ute og lignende så påfører jeg ikke på nytt. Skal jeg være i solen, for eksempel gå fjelltur eller sitte ute, så smører jeg annenhver time, ja. Man tar ikke pauser for å smøre seg, man gjør det i forbindelse med toalettbesøk og så videre. Er ikke vanskelig. Kroppen og ansiktet blir også utsatt for solstråler når solstrålene blir reflektert i overflater. Med andre ord får man sol på kroppen gjennom vinduet, men det er bare UVA-strålene som kommer gjennom, ikke UVB-stråler som hjelper huden med å produsere vitamin D. UVA-strålene er svært skadelige for huden. Du vil ikke bli brun om du soler deg gjennom et vindu, men du vil få solskader. Grunnen til at det sies at man skal påføre annenhver time er fordi folk i utgangspunktet ikke bruker nok solkrem. Ved å si at man må smøre hver 2. time, vil folk dekke seg bra nok. Men så er det også slik at i løpet av noen timer så vil solkremen forsvinne fra huden og ikke gi optimal beskyttelse. Derfor er det lurt å smøre seg regelmessig. Har du bada for eksempel så MÅ du smøre deg etter du har bada, for en del av beskyttelsen vil forsvinne i vannet uansett om det står at den er waterproof. Til ansiktet skal du bruke ca. en te-skje og til kroppen er det vel et par spiseskjeer og mer tenker jeg. Det skal dekkes godt. Huden er vårt største organ og det er helt sykt at folk hver sommer driver å griller den under solen. Ikke bare får man solskader og rynker i tidlig alder, men man kan risikere hudkreft. Det er enkelt å unngå hudkreft, så jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare gjør det ved å smøre seg nok med solkrem og ikke ligge å steike seg i sola dagen lang. Anonymkode: 7f41a...ac9 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Jeg bruker så og si aldri solkrem når jeg er i Norge, med mindre jeg vet at jeg skal være i solen mange timer, men ikke hvis jeg bare skal gå en times tur eller handle. Hvis jeg skal være lenge i solen smører jeg meg en gang før jeg drar ut og kanskje et par ganger før jeg drar hjem igjen. Da har jeg riktig nok ikke sminke på huden. Hvordan i guds navn fungerer det hvis man har på hudsminke? Kan ikke drive å kline på solkrem hver andre time da? Anonymkode: 3e9d1...32f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bruker så og si aldri solkrem når jeg er i Norge, med mindre jeg vet at jeg skal være i solen mange timer, men ikke hvis jeg bare skal gå en times tur eller handle. Hvis jeg skal være lenge i solen smører jeg meg en gang før jeg drar ut og kanskje et par ganger før jeg drar hjem igjen. Da har jeg riktig nok ikke sminke på huden. Hvordan i guds navn fungerer det hvis man har på hudsminke? Kan ikke drive å kline på solkrem hver andre time da? Anonymkode: 3e9d1...32f Da dropper du hudsminke slik at du kan beskytte huden din. Anonymkode: 7f41a...ac9 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker så og si aldri solkrem når jeg er i Norge, med mindre jeg vet at jeg skal være i solen mange timer, men ikke hvis jeg bare skal gå en times tur eller handle. Hvis jeg skal være lenge i solen smører jeg meg en gang før jeg drar ut og kanskje et par ganger før jeg drar hjem igjen. Da har jeg riktig nok ikke sminke på huden. Hvordan i guds navn fungerer det hvis man har på hudsminke? Kan ikke drive å kline på solkrem hver andre time da? Anonymkode: 3e9d1...32f Jeg har på solkrem, så CC krem. Etter 2 timer kan jeg enkelt smøre på et nytt lag med solkrem uten at det ødelegger sminken. Jeg bruker colorescience som har litt "farge", så huden ser egentlig bare enda penere ut med det ekstra laget solkrem. Bruker en CC krem som er lett på huden og som tørker godt Anonymkode: e809c...d41
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Ja, jeg smører ihvertfall ganske ofte! Helt idioti at Norge liggen i verdenstoppen på hudkreft når vi er så opplyste og så rike 🤦♀️ Anonymkode: c7abf...9fd 3
Djungelvrål Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spesielt dere som bruker hudbehandlinger som gjør en utsatt for å bli solbrent. Skal bruke det på armene og lurer på om jeg blir nødt å smøre de annenhver time hele sommeren? Ta pause på shoppetur med venninner for å smøre solkrem? Er det en greie? Anonymkode: e809c...d41 Altså har folk blitt helt tullete?? Det er forskjell på å aktivt nisole seg på en strand og å være ute litt i dagslys. Vi tåler dagslys. 5
CorvusCorax Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Ja, om jeg sitter i solen, eller oppholder meg i direkte sol over lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Hvis du ligger ute og soler deg, ja, da må du påføre annenhver time. Er du på shopping med klær på så er du vel oftest inne, trenger ikke smøre på mer da med mindre du etterpå skal sole deg på stranda. Jeg har arr som må ha solfaktor 50 og teipes når de skal i sola denne sommeren, og det er litt stress, men jeg gjør heller det enn å ta konsekvensen av å ikke gjøre det. Anonymkode: 8032a...c85 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 10 hours ago, Peonjenta said: Altså har folk blitt helt tullete?? Det er forskjell på å aktivt nisole seg på en strand og å være ute litt i dagslys. Vi tåler dagslys. Har du brukt syrebehandlinger? Anonymkode: e809c...d41
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #15 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg bruker så og si aldri solkrem når jeg er i Norge, med mindre jeg vet at jeg skal være i solen mange timer, men ikke hvis jeg bare skal gå en times tur eller handle. Hvis jeg skal være lenge i solen smører jeg meg en gang før jeg drar ut og kanskje et par ganger før jeg drar hjem igjen. Da har jeg riktig nok ikke sminke på huden. Hvordan i guds navn fungerer det hvis man har på hudsminke? Kan ikke drive å kline på solkrem hver andre time da? Anonymkode: 3e9d1...32f Samme her, bruker solkrem på fjellet i påsken og på lange båtturer i åpen båt om sommeren. Har aldri blitt brent, og har lite rynker til å være over 50. Vasker ansiktet med rent vann, og bruker litt fuktighetskrem om kvelden hvis huden virker tørr. Anonymkode: d9e86...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #16 Skrevet 28. mai 2021 lol. Hysteriske kvinnfolka ⛱️ Anonymkode: 61e41...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #17 Skrevet 28. mai 2021 Jeg dropper all hudbehandling med syrer i sommerhalvåret, da jeg tenker det raskt gjør mer skade enn nytte at huden blir så sårbar for sol. Jeg smører kun om morgenen. Men soler meg ikke, kjører bil til/fra jobb/butikk, så eksponering for sol er begrenset. Jeg er også ekstremt bevisst merket på solkremen, da tester viser at de aller fleste solkremer inneholder kjemikalier som både er skadelige for oss, og miljøet. Og igjen gjør mer skade enn nytte. Anonymkode: f7a2a...f06 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Skrevet 28. mai 2021 Solkrem er en del av morgenrutinen min. Dersom jeg vet at jeg ikke skal være mye ute tar jeg faktor 30, skal jeg være mye ute tar jeg faktor 50. For å freshe opp Ila dagen om jeg har på sminke, er på jobb, bytur etc bruker jeg en spray. Er jeg hjemme, på fjellet eller ved sjøen smører jeg inn med ekstra krem ofte. Jeg er en av de som blir fort brun, og jeg blir veldig brun til tross for all denne faktoren. Anbefaler å ha en spray i veska som er tilpasset ansiktet, da er det lett å smøre seg om du er på bytur eller lignende. Anonymkode: 7a9ee...bf7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #19 Skrevet 28. mai 2021 Nei, da hadde jeg jo ødelagt sminken min om jeg skulle ta solkrem oppå den. Anonymkode: debd9...e5c
Djungelvrål Skrevet 28. mai 2021 #20 Skrevet 28. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du brukt syrebehandlinger? Anonymkode: e809c...d41 Bruker det jevnlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå