AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Babyen er straks 4mnd. Jeg var overvektig før graviditeten og la på meg litt i svangerskapet også. Gikk ned noen få kilo like etter fødsel, men nå stagnerer vekten og har begynt å trende oppover. Veier nå 100kg og er miserabel. Alt er tungt og jeg føler meg ikke vel. Gruer meg til en varm sommer der jeg ikke kommer til å orke noenting. Jeg går tur og trener på stuegulvet, det er jo sunt men blir ikke slankere av det. Tør ikke jogge enda pga. vekta og at bekkenbunn ikke er sterk nok ennå. Synes det er vanskelig å spise fornuftig og på grunn av ammingen kan jeg ikke ta de grepene som jeg tidligere har hatt suksess med (streng lavkarbo, porsjonskontroll og periodisk faste). Dessuten står det "overalt" at man ikke skal slanke seg mens man ammer pga. frigjøring av miljøgifter. Vil såklart ikke skade babyen min. Jeg ooorker ikke vente til den er 1 år gammel med å ta tak i vekta. Huff What to do? Skal være slank før graviditet hvis jeg skal ha flere barn, i alle fall! Anonymkode: 282f0...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Jeg vil anbefale deg å fortsette med ammingen da den kan bidra med vektnedgangen. Du må nok heller se på kostholdet. 95% i slanking går på kostholdet. Anonymkode: 1deb4...bb2 28
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Du kan selvsagt leve sunt og variert selvom du ammer. Magert og rent kjøtt, salater, grønnsaker. Knekkebrød istedet for brød. Kutte ut pasta, sukker osv. Anonymkode: 168b5...331 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Min kropp er helt lik, jeg går ikke ned 1 g før jeg har avviklet ammingen. Etter at jeg har sluttet med å amme, tar det gjerne et halvt år før det begynner å skje ting. Har full forståelse for dette når det angår din egen helse. For min del så valgte jeg å amme i seks måneder, for så å gå over på flaske. Ikke bry deg om hva andre mener. Dette er din kropp og din helse, og din helse er viktig for barnet! Anonymkode: e47cd...481 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Amming er jo supert for vektreduksjon. Krever masse energi fra deg. Dessuten er det den beste føden du kan gi barnet ditt Anonymkode: bc1ae...060 7
Alauda Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Babyen er straks 4mnd. Jeg var overvektig før graviditeten og la på meg litt i svangerskapet også. Gikk ned noen få kilo like etter fødsel, men nå stagnerer vekten og har begynt å trende oppover. Veier nå 100kg og er miserabel. Alt er tungt og jeg føler meg ikke vel. Gruer meg til en varm sommer der jeg ikke kommer til å orke noenting. Jeg går tur og trener på stuegulvet, det er jo sunt men blir ikke slankere av det. Tør ikke jogge enda pga. vekta og at bekkenbunn ikke er sterk nok ennå. Synes det er vanskelig å spise fornuftig og på grunn av ammingen kan jeg ikke ta de grepene som jeg tidligere har hatt suksess med (streng lavkarbo, porsjonskontroll og periodisk faste). Dessuten står det "overalt" at man ikke skal slanke seg mens man ammer pga. frigjøring av miljøgifter. Vil såklart ikke skade babyen min. Jeg ooorker ikke vente til den er 1 år gammel med å ta tak i vekta. Huff What to do? Skal være slank før graviditet hvis jeg skal ha flere barn, i alle fall! Anonymkode: 282f0...6b4 Det finnes mange gode grunner til å fortsette å amme, og vektnedgang er én av dem. Morsmelk inneholder ca. 70 kcal pr dl, og en baby får i seg ca. 7,5 dl. i døgnet. Dermed forsvinner over 500 kcal. i døgnet ved amming, uten at man behøver å tenke slanking. Når man i tillegg vet at morsmelk er det beste for barnet, bør valget være lett. 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Erfaringsmessig går jeg ikke ned i vekt av enkle grep, dessverre. Dessuten er hovedpoenget at det sies at man ikke skal slanke seg når man ammer. Kostholdet er egentlig ganske sunt i utgangspunktet, mest rene råvarer. Litt kos innimellom riktignok. Er også mye sulten pga. ammingen og er redd for å kutte i mengde mat slik at jeg får mindre melk... Anonymkode: 282f0...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Amming er jo supert for vektreduksjon. Krever masse energi fra deg. Dessuten er det den beste føden du kan gi barnet ditt Anonymkode: bc1ae...060 Alauda skrev (3 minutter siden): Det finnes mange gode grunner til å fortsette å amme, og vektnedgang er én av dem. Morsmelk inneholder ca. 70 kcal pr dl, og en baby får i seg ca. 7,5 dl. i døgnet. Dermed forsvinner over 500 kcal. i døgnet ved amming, uten at man behøver å tenke slanking. Når man i tillegg vet at morsmelk er det beste for barnet, bør valget være lett. For en del er det nok det, men det har tilsynelatende ingen positiv innvirkning på vekta her. Kanskje tvert imot🤷♀️ Anonymkode: 282f0...6b4 1
Alauda Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en del er det nok det, men det har tilsynelatende ingen positiv innvirkning på vekta her. Kanskje tvert imot🤷♀️ Anonymkode: 282f0...6b4 I så fall må jo det bety at kaloriinntaket er mye større enn det behøver å være. 11 1
c0ffebe4n Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Kan hende dette blir en lang kommentar, men jeg er veldig glad i trening og kosthold, så blir fort engasjert om tema hehe... Jeg har gått ned i vekt og blitt generelt mer fit av å spise godt med mat, men sunn og ren mat. Altså kyllingfilet, kotelett, fisk, osv. istedet for kjøttdeig, kjøttkaker, fiskepinner, osv. Spiser ikke saus til maten og har ris/potet + grønnsaker til kjøttet. Finnes mange gode oppskrifter på nett! Det trenger ikke være kjedelig og man trenger ikke diett! ☺️ I tillegg til å spise renere mat og kutte ned på saus, sukker og salt så trener jeg tre ganger i uka. To styrkeøkter der jeg fokuserer på hele kroppen og en lett joggetur. Det finnes mye annen trening man kan gjøre istedet for jogging da. Anbefaler å sjekke ut FitnessBlender på Youtube. Variert trening, alt fra styrke til pilates og kickboxing og de har lette varianter av øvelsene også! 👍🏼 Alle er ulike, men jeg personlig har gått ned 15 kilo nå (fullammer, så det hjelper vel på) og jeg spiser mer enn jeg gjorde tidligere. Er ganske fornøyd med det! Min normalvekt er 60 kilo, så nå kommer jeg nok til å ligge rundt den vekta eller gå opp i vekt hvis jeg fokuserer mer på styrke (vil gjerne få større lår, rumpe, etc). Muskler veier mer enn fett, så man skal ikke være redd for at vekta viser et høyere tall når man trener. Cm rundt kroppen vil gå ned fordi fett blir borte og man blir slankere selv om kanskje ikke vekta viser det! ☺️ Kroppen er komplisert. Hvis du vil gå på diett og trene mye kardio for å miste mye vekt fort, kanskje du bør vente til rundt 6-7-8 måneder når baby spiser mer fast føde? 🤔 Personlig synes jeg det er litt for intenst for min kropp å spise lite og trene kardio, men alle er jo ulike. ☺️ Det viktigste er at du har det gøy med det du gjør. 🤩 Endret 27. mai 2021 av c0ffebe4n 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min kropp er helt lik, jeg går ikke ned 1 g før jeg har avviklet ammingen. Etter at jeg har sluttet med å amme, tar det gjerne et halvt år før det begynner å skje ting. Har full forståelse for dette når det angår din egen helse. For min del så valgte jeg å amme i seks måneder, for så å gå over på flaske. Ikke bry deg om hva andre mener. Dette er din kropp og din helse, og din helse er viktig for barnet! Anonymkode: e47cd...481 Men akkurat her er jeg litt uenig. Det er vanskelig å se at det å slutte å amme (som virkelig ikke har negativ innvirkning på mors helse) er det beste alternativet for barnet. Hva med å ta en tur til lege eller helsestasjonen og diskutere det med de? Det er ikke anbefalt å gå veldig raskt ned i vekt, men det skal ikke være noe problem å gå ned i vekt mht giftstoffer selv om man ammer (for det gjør jo de fleste). Kanskje lavkarbo vil fungere fint selv om du ammer? Jeg ville iallefall spurt helsepersonell om hjelp før du slutter å amme. Om du veier 100 kg så vil jeg anta at de er helt enig med deg i at det vil være greit å gå ned endel i vekt selv om man ammer. Anonymkode: e0870...3fa 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men akkurat her er jeg litt uenig. Det er vanskelig å se at det å slutte å amme (som virkelig ikke har negativ innvirkning på mors helse) er det beste alternativet for barnet. Hva med å ta en tur til lege eller helsestasjonen og diskutere det med de? Det er ikke anbefalt å gå veldig raskt ned i vekt, men det skal ikke være noe problem å gå ned i vekt mht giftstoffer selv om man ammer (for det gjør jo de fleste). Kanskje lavkarbo vil fungere fint selv om du ammer? Jeg ville iallefall spurt helsepersonell om hjelp før du slutter å amme. Om du veier 100 kg så vil jeg anta at de er helt enig med deg i at det vil være greit å gå ned endel i vekt selv om man ammer. Anonymkode: e0870...3fa Jeg veier ikke 100kg Har 4 barn, går ikke ned noen ting før jeg har avsluttet amming og det har gått litt tid. Bryr meg nada om forskning, dette er min kropp og sånn fungerer den. Min kropp tviholder på fett når den ammer og produserer melk. Eneste som gjør at vekten går ned, er å avslutte amming. Normaltvekt for meg er 56kg, gikk opp 30 kg i alle svangerskap, og gikk tilbake til 55-60 en liten stund etter avsluttet amming med alle sammen. Ammet dem lenge alle mann. Forskning kan si noe, men det betyr ikke at det er konsekvent slik for alle kropper. Vet om flere kvinner som ikke går ned da de ammer, men opp. Jeg er 170 og normalt slank utenom graviditet. Jeg har forsøkt å spise sunt, bevege meg masse etter fødsel. Kroppen nekter! Vil bare at du TS skal vite at ikke alle mennesker er etter boka og raaaaser i vekt under amming. Virkelig - mange! Anonymkode: e47cd...481 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Jeg syns det er litt dumt at dette med amming=vektreduksjon stadfestes som sannhet. Jeg går ikke ned av amming, jeg går opp. Kroppen tviholder på all vekt når jeg ammer. Og sånn er det faktisk for mange av oss! Jeg har pcos og fikk faktisk høre det var vanlig for de med det. Jeg kuttet ammingen da jeg virkelig ikke klarte å være tykk lenger. Lo and behold, jeg gikk ned Anonymkode: 12c46...e34 6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 Alauda skrev (54 minutter siden): I så fall må jo det bety at kaloriinntaket er mye større enn det behøver å være. Ja, det er nok noe større enn det burde vært. Men som jeg skrev, mine foretrukne metoder for matkontroll kan jeg ikke bruke mens jeg ammer. Å nøye telle kalorier er dessverre urealistisk med en liten baby, slik jeg ser det. Og kan uansett ikke slanke meg så hardt som jeg ønsker så lenge jeg ammer. Jeg vil ikke belemre babyen med alle mine forurensninger. Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget egentlig. At noen skulle si, "såklart det er innafor å slutte å amme bare fordi du vil det", kanskje😄 Anonymkode: 282f0...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er litt dumt at dette med amming=vektreduksjon stadfestes som sannhet. Jeg går ikke ned av amming, jeg går opp. Kroppen tviholder på all vekt når jeg ammer. Og sånn er det faktisk for mange av oss! Jeg har pcos og fikk faktisk høre det var vanlig for de med det. Jeg kuttet ammingen da jeg virkelig ikke klarte å være tykk lenger. Lo and behold, jeg gikk ned Anonymkode: 12c46...e34 Jeg har også PCOS, faktisk. Anonymkode: 282f0...6b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 Amming øker jo forbrenningen med et par hundre kalorier, så hvorfor slutte med det? Anonymkode: 3ec12...8b9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 1 hour ago, Alauda said: I så fall må jo det bety at kaloriinntaket er mye større enn det behøver å være. Nei, noen av oss har hormoner som gjør at man går opp under amming. Leste en god forklaring på det da jeg ammet. Anonymkode: e981b...ee7 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Amming øker jo forbrenningen med et par hundre kalorier, så hvorfor slutte med det? Anonymkode: 3ec12...8b9 Det har jeg forsøkt å forklare. Et par hundre kalorier forsvinner lett i økt sult, pluss at jeg ikke kan bruke slankemetodene som funker for meg mens jeg ammer. Ts Anonymkode: 282f0...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Amming øker jo forbrenningen med et par hundre kalorier, så hvorfor slutte med det? Anonymkode: 3ec12...8b9 Det er ikke slik for alle, dessverre. Dette med amming og vektnedgang som en sannhet, er så dumt. For det er faktisk enkelte som opplever lavere forbrenning etter fødsel, og ved, amming. I tillegg til hormonkrøll som tuller med sultsignalene. Anonymkode: cff1e...255 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #20 Skrevet 27. mai 2021 Å gå på diett og trene masse kardio er jo oppskriften for en crash and burn diett - dvs. miste vekt veldig kjapt for å så legge på deg igjen etterpå. Hva med å gjøre noen varige livsstilsendringer? Det finnes ingen enkle triks til en friskere og slankere kropp. Som flere nevner, kosthold er type 90% av vekttap. Gjør forbedringer i kostholdet som du kan leve med i lengden. Planlegg måltid på forhånd slik at du ikke tar avgjørelser når du er sulten. I tillegg er det lurt å fokusere på styrketrening i kombinasjon med cardio. Du trenger ikke løpe, kjør LISS (lav intensitet, som kjapp gange). Begynn på et post-pregancy program som tar vare på kroppen of fokuserer på å bygge den opp igjen. Anonymkode: c1e80...e6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå