Gå til innhold

Eksen ønsker delt ansvar og at vi flytter nærmere. Hva hadde dere gjort som har hatt barn noen år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og sønnen min bor tre timer unna barnefaren. Han sier han synes det er masete å reise så langt annenhver helg. Jeg og eksen har aldri bodd sammen, så derfor har jeg 100 % aleneansvar og 100 % omsorg for barnet på 3 år. Eksen sier det er greit at barnet fortsetter å bo hos meg 100 %, men han ønsker delt ansvar for å være med å bestemme skole og barnehage og en del andre ting. Han mener der jeg bor ikke er et bra sted for barn å vokse opp.  Jeg er usikker på om det er hensiktsmessig at vi har delt ansvar siden vi ofte er som katt og mus. Ingen av oss liker hverandre noe særlig... Vi er ikke beste venner for å si det sånn!! 😂  

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: e5486...625

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her hadde jeg ikke gitt opp noe foreldreansvar! Absolutt ikke. Kun dersom det ble snakk om at barnet skulle bo 50% hos far for eksempel, eller mindre, men i ditt tilfelle høres det ut som en dårlig idé. 

Hvorfor mener far at stedet du bor nå er et dårlig sted for barnet? 

Anonymkode: 3d5c9...4bc

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Høres mest ut som han ønsker å betale mindre i bidrag, og kjøre mindre. Hadde det vært barnets beste i fokus, hadde det vært noe annet. Hadde ikke flyttet nærmere på de tingene han lister opp i hvert fall.

Anonymkode: ec7a0...11f

• Liker 12
Skrevet

Det er en del han kan lage problemer med for barnet som pass, helse, bankkort og flytting. Så siden situasjonen er som den er, vil jeg mene det beste er å beholde status quo.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Det er en del han kan lage problemer med for barnet som pass, helse, bankkort og flytting. Så siden situasjonen er som den er, vil jeg mene det beste er å beholde status quo.

Enig. Får en følelse av at han er veldig egoistisk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Har du nettverk der du bor nå?

Hadde aldri i livet endret noe dersom dere er så uenige som dere er.

Anonymkode: d3d17...671

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt få opplysninger synes jeg. 

Er enig i at jeg ikke helt ser hvorfor han plutselig skal få rett til å mene noe om skole og barnehage, med mindre det er for å kunne overstyre eller kontrollere deg. (Den kampen burde han nok heller tatt da barnet ble født, om han mente han hadde en god sak.)
Han bør uansett kunne komme langt med dialog og god argumentasjon, om han har meninger om barnehage og skole. 

Om han ønsker å være en tilstedeværende far i barnets hverdag, er det jo en fordel om dere hadde bodd litt nærmere hverandre så samvær var lettere . 3 timer en vei er langt, spesielt om du skal kjøre så langt med lite barn ofte. Det tar mye av barnets tid, og gjør at samvær i hverdagen er nærmest umulig. 
Men jeg vet ikke hvem av dere som har bosatt seg så langt unna den andre, eller hvorfor. 
Kanskje hadde det enkleste vært at han flyttet nærmere dere? 

Om han har gode argumenter for at der dere bor ikke er et bra sted å vokse opp, kan det jo være du bør vurdere å bo et annet sted, og at det bør være noe nærmere far. (30-60min kjøring er helt OK. Mange som pendler det hver dag.) 

Jeg ville strukket meg langt for at barnet mitt skulle hatt et godt forhold til far, uansett om jeg og han ikke kom overens. Men det må fortsatt være på en måte som også passer barnet, og som ikke går ut over en selv. 
At han ønsker delt ansvar men ikke delt omsorg, synes jeg er helt feil område for han å fokusere på. Han bør heller bruke tid og krefter på å legge mer til rette for mer samvær med barnet. 

Anonymkode: 4c046...6e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han er da far til barnet. Er det ikke flott at han ønsker at dere skal bo nærmere hverandre og ta mer ansvar? Barnet er 3, så kanskje far føler at han endelig har muligheten til å bidra.

Bestill dere en time til FVK og kom i dialog. Det må da være bedre at dere finner et godt samarbeid for egen maskin enn at retten kommer med en løsning. 

Anonymkode: de56f...1bc

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er da far til barnet. Er det ikke flott at han ønsker at dere skal bo nærmere hverandre og ta mer ansvar? Barnet er 3, så kanskje far føler at han endelig har muligheten til å bidra.

Bestill dere en time til FVK og kom i dialog. Det må da være bedre at dere finner et godt samarbeid for egen maskin enn at retten kommer med en løsning. 

Da er det vel i såfall far som burde flytte om hun plutselig ønsker å være far, ta mer ansvar og bo nærmere?

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
gretchenlowell skrev (Akkurat nå):

Da er det vel i såfall far som burde flytte om hun plutselig ønsker å være far, ta mer ansvar og bo nærmere?

At far stiller spørsmål ved miljøet barnet vokser opp i er da naturlig? Hva om det faktisk ikke er et bra miljø?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri, aldri i verden. Glem det.

Med min ektefelle hadde jeg jo hatt 50/50 som utgangspunkt, men denne vedkommende er bare ute etter å få mer styring uten å ville ta ansvar. 

Men han kan jo gjerne flytte nærmere dere om han vil? 🤷‍♀️

Anonymkode: 44ccd...0e0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, her hadde jeg ikke gitt opp noe foreldreansvar! Absolutt ikke. Kun dersom det ble snakk om at barnet skulle bo 50% hos far for eksempel, eller mindre, men i ditt tilfelle høres det ut som en dårlig idé. 

Hvorfor mener far at stedet du bor nå er et dårlig sted for barnet? 

Anonymkode: 3d5c9...4bc

Han mener det er for mange innvandrere her, gjengmiljøer, og ressurssvake mennesker. Jeg vet nå ikke det da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høres mest ut som han ønsker å betale mindre i bidrag, og kjøre mindre. Hadde det vært barnets beste i fokus, hadde det vært noe annet. Hadde ikke flyttet nærmere på de tingene han lister opp i hvert fall.

Vi har privat avtale, så bidrag er fast beløp hver måned uansett hvor vi bor. 

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (21 minutter siden):

Stemmer det! 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet? Har du nettverk der du bor nå?

Hadde aldri i livet endret noe dersom dere er så uenige som dere er.

Anonymkode: d3d17...671

3 år. Ja, bor i gåavstand til familien min. Har faktisk flere venner i hans hjemby da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er litt få opplysninger synes jeg. 

Er enig i at jeg ikke helt ser hvorfor han plutselig skal få rett til å mene noe om skole og barnehage, med mindre det er for å kunne overstyre eller kontrollere deg. (Den kampen burde han nok heller tatt da barnet ble født, om han mente han hadde en god sak.)
Han bør uansett kunne komme langt med dialog og god argumentasjon, om han har meninger om barnehage og skole. 

Om han ønsker å være en tilstedeværende far i barnets hverdag, er det jo en fordel om dere hadde bodd litt nærmere hverandre så samvær var lettere . 3 timer en vei er langt, spesielt om du skal kjøre så langt med lite barn ofte. Det tar mye av barnets tid, og gjør at samvær i hverdagen er nærmest umulig. 
Men jeg vet ikke hvem av dere som har bosatt seg så langt unna den andre, eller hvorfor. 
Kanskje hadde det enkleste vært at han flyttet nærmere dere? 

Om han har gode argumenter for at der dere bor ikke er et bra sted å vokse opp, kan det jo være du bør vurdere å bo et annet sted, og at det bør være noe nærmere far. (30-60min kjøring er helt OK. Mange som pendler det hver dag.) 

Jeg ville strukket meg langt for at barnet mitt skulle hatt et godt forhold til far, uansett om jeg og han ikke kom overens. Men det må fortsatt være på en måte som også passer barnet, og som ikke går ut over en selv. 
At han ønsker delt ansvar men ikke delt omsorg, synes jeg er helt feil område for han å fokusere på. Han bør heller bruke tid og krefter på å legge mer til rette for mer samvær med barnet. 

Anonymkode: 4c046...6e1

Han vil ikke flytte nærmere. Vi er ikke fra samme by, men da vi traff hverandre bodde jeg midlertidig i Oslo da. Når barnet ble født, flyttet jeg tilbake til Kristiansand igjen. Jeg har ikke bodd her siden i starten av 20-årene da. 

Om vi bor nærmere, så ser han jo barnet mer... Det er sikkert derfor han vil vi skal flytte nærmere han. For å se sønnen sin mer enn annenhver helg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han vil ikke flytte nærmere. Vi er ikke fra samme by, men da vi traff hverandre bodde jeg midlertidig i Oslo da. Når barnet ble født, flyttet jeg tilbake til Kristiansand igjen. Jeg har ikke bodd her siden i starten av 20-årene da. 

Om vi bor nærmere, så ser han jo barnet mer... Det er sikkert derfor han vil vi skal flytte nærmere han. For å se sønnen sin mer enn annenhver helg.

Er ikke det veldig fint for sønnen deres da? 

Ta i det minste en ordentlig prat om det før du avfeier fars ønsker og dikter opp ev. økonomiske motiver.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At far stiller spørsmål ved miljøet barnet vokser opp i er da naturlig? Hva om det faktisk ikke er et bra miljø?

Ts her. Vi bor i Kristiansand sentrum? Jeg føler ikke det er noe verre enn andre steder. Mine søskenbarn er jo oppvokst her, og det har gått fint med de. De har til og med blitt leger alle mann.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldri, aldri i verden. Glem det.

Med min ektefelle hadde jeg jo hatt 50/50 som utgangspunkt, men denne vedkommende er bare ute etter å få mer styring uten å ville ta ansvar. 

Men han kan jo gjerne flytte nærmere dere om han vil? 🤷‍♀️

Anonymkode: 44ccd...0e0

Han vil ikke. Han vil bo i Oslo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke det veldig fint for sønnen deres da? 

Ta i det minste en ordentlig prat om det før du avfeier fars ønsker og dikter opp ev. økonomiske motiver.

Ja, jeg sa vi kunne prate mer når vi møtes neste gang. Ville bare ha litt input før praten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...