AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Jeg og min mann, fikk etter utallige forsøk både med og uten "hjelpemidler", beskjed om at jeg ikke kan bære frem et barn, og vi ble dermed ufrivillig barnløse. Heldigvis for oss har vi hat gode mennesker rundt oss som har støttet så godt det går. Nå har vi bestemt oss for å adoptere, og er i gang med denne "prosessen". Det er kunn et år siden vi startet prosessen og jeg begynner allerede å kjenne på litt usikkerhet. Ikke i forhold til selve adopsjons-delen, det er bare en glede. Men jeg har så mange spørsmål og vet ikke helt hvor jeg kan finne svar. Derfor håpte jeg kanskje noen her hadde noen gode svar ? mitt første spørsmål går på andre lands vurdering av foreldre, min mann har adhd (merker det ikke i hverdagen og han er god til å regulere seg selv, så dette er ikke avgjørende for omsorgsevnen). Jeg lurer da på om det er noen land med restriksjoner, som gjør at vi på grunn av hans diagnose ikke kvalifiseres til å adopterer derfra? jeg har også lest mye på nett og sett en del diskusjoner rundt hvite mennesker som adopterer barn med annen hudfarge, og at en del mener dette er problematisk. Er det noen som har erfaring med dette, evt relevante meninger/synspunkt. hvordan har andre gjort det for å hjelpe barnet å beholde en del av sin kultur og "opphav", spesielt om det er et barn fra en veldig annerledes kultur enn sin egen. Håper noen kan gi meg gode svar på noen av de mange spørsmålene jeg har. Anonymkode: 2ca88...9fa
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Er dere godkjent av Bufdir? Først bøyg er jo å bli godkjent der når han har en diagnose som påvirker, for det gjør den selv om du mener det ikke gjør det. Bruker han medisiner mot ADHD er det mindre sjanse for å bli godkjent, og dere vet jo ikke hvordan diagnosen hans slår ut når det bli søvnvansker, språkproblemer, ettervirkninger og tunge tak i heimen. Adopterte barn kan ha mye større behov enn biologiske barn, og man skal være rustet for å stå i det. Ellers står det normalt oversikt over krav fra landene på nettsiden til adopsjonsbyråene, f.eks her https://www.adopsjonsforum.no/adopsjon/valg-av-land/1228/krav-til-søkere Og siden du spør om meninger; du må være klar over at dere adopterer fordi dere har behov for et barn, mer enn at et barn har behov for dere. Adopsjon er ingen bistandshandling, som mange ser ut til å tro. De siste årene er det blitt mer åpenhet om hvordan mange adoptivbarn sliter med å tilpasse seg, opplever rasisme, opplever forventinger om takknemlighet fra sin norske familie og kjenner på savn etter noe de ikke helt kjenner. Det finnes garantert medlemsforeninger eller fb-sider der du kan lese mer om dette, adopsjonsbyråene bør også kunne gi dere info. Jeg studerte i en region nordmenn adopterer mye fra for 15 år siden, og allerede den gang var det relativt kjent at barn ble kidnappet for å selges til vestlig adopsjon, det er big business. Det har gjort meg enda mer skeptisk til hvor man egentlig skaffer barn til adopsjon fra, og hva som er intensjonen til de som driver dette i utlandet. Ikke lenge siden NRK hadde en sak om dette https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202001/NNFA02012520/avspiller (sak nr 7). Neppe det du vil høre, men adopsjon har mange flere sider ved seg enn at rike hvite nordmenn "redder" barn fra fattigdom i et land i en annen verdensdel. Anonymkode: 917e9...4d6 4
Anonym20032 Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 (endret) . Endret 27. mai 2021 av Anonym20032
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og min mann, fikk etter utallige forsøk både med og uten "hjelpemidler", beskjed om at jeg ikke kan bære frem et barn, og vi ble dermed ufrivillig barnløse. Heldigvis for oss har vi hat gode mennesker rundt oss som har støttet så godt det går. Nå har vi bestemt oss for å adoptere, og er i gang med denne "prosessen". Det er kunn et år siden vi startet prosessen og jeg begynner allerede å kjenne på litt usikkerhet. Ikke i forhold til selve adopsjons-delen, det er bare en glede. Men jeg har så mange spørsmål og vet ikke helt hvor jeg kan finne svar. Derfor håpte jeg kanskje noen her hadde noen gode svar ? mitt første spørsmål går på andre lands vurdering av foreldre, min mann har adhd (merker det ikke i hverdagen og han er god til å regulere seg selv, så dette er ikke avgjørende for omsorgsevnen). Jeg lurer da på om det er noen land med restriksjoner, som gjør at vi på grunn av hans diagnose ikke kvalifiseres til å adopterer derfra? jeg har også lest mye på nett og sett en del diskusjoner rundt hvite mennesker som adopterer barn med annen hudfarge, og at en del mener dette er problematisk. Er det noen som har erfaring med dette, evt relevante meninger/synspunkt. hvordan har andre gjort det for å hjelpe barnet å beholde en del av sin kultur og "opphav", spesielt om det er et barn fra en veldig annerledes kultur enn sin egen. Håper noen kan gi meg gode svar på noen av de mange spørsmålene jeg har. Anonymkode: 2ca88...9fa Spørsmål 1 kan adopsjonsforeningene svare dere på, har dere lest om dem og valgt en? De har opplysninger om hvilke land de samarbeidet med og hvilke konkrete krav de forskjellige stiller. Det neste må dere ta stilling til selv, rasisme og etnisitet, mener du at vi skal ha meninger rundt det at noen er rasister, eller mener du selv en annen hudfarge hos eget barn er problematisk? Det tredje vet jeg ikke, de jeg kjenner har ikke omfavnet fødelandets kultur før de ble ganske store/tenåringer, da mat, musikk ol, og foreldrene har oppmuntret til og støttet dette. Anonymkode: 6359d...72a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå