Gå til innhold

Vonde fingre gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i uke 19 nå og lurer på om noen andre har opplevd å ha vonde fingre ? De er blitt ømme og stive de siste dagene. Har lest om sånn carpal tunnel syndrom men det kommer vel ikke førsebere, i tredje trimester? 

Anonymkode: 7ab53...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk karpal tunnel i starten av 2 trimester .

kjøp skinne på apotek og sov med :)

Anonymkode: 5abbf...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk karpal tunnel i starten av 2 trimester .

kjøp skinne på apotek og sov med :)

Takk for svar. Er det veldig vondt? Det gjør ikke så vondt enda, men bør man være forsiktig så det ikke blir verre eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Er det veldig vondt? Det gjør ikke så vondt enda, men bør man være forsiktig så det ikke blir verre eller? 

Har vært veldig vondt i perioder , men som regel helt ok. Er egentlig lite å gjøre med det da i graviditeten kommer av vannsamling som presser på nerven i hånden. Å sitte på pc (jobb) gjorde det litt verre da så det var en av faktorene til at jeg ikke kunne jobbe (hadde dog masse andre problemer også).

sove med skinne hjelper mange, men ikke alle/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slenger meg på her, fikk på slutten av forrige svangerskap og skjønte ikke hva det var før i etterkant. Bortsett fra skinne, har dere tips til hvordan man kan «behandle» det eller forebygge å få det? Bekymret for å få det på nytt i dette svangerskapet.. 

Anonymkode: 3d0b6...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde SKIKKELIG leddvondt i første og tidlig andre trimester. Fingrene låste seg om natta og var et rent helvette å få de i gang om morgenen. Gikk over rundt uke 18.

Det var et «moro» graviditetssymptom jeg ikke ante det gikk an å ha.

Anonymkode: c740a...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk det ca halvveis i graviditeten og det var et sant helvete. Ble verre og verre hos meg. Siste 3 Mnd kunne jeg ikke smørre egen mat, sleit med å tørke meg selv på do, kunne ikke gripe noenting. Helt grusomt. Gav seg ca 1 uke etter fødsel. Var snakk om operasjon for min del fordi det var så gale, men slapp. Håper ingen andre får så gale som jeg hadde, ingen fortjener det! Hør Med legen med en gang for forebygging og hjelp!

Anonymkode: ce948...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Slenger meg på her, fikk på slutten av forrige svangerskap og skjønte ikke hva det var før i etterkant. Bortsett fra skinne, har dere tips til hvordan man kan «behandle» det eller forebygge å få det? Bekymret for å få det på nytt i dette svangerskapet.. 

Anonymkode: 3d0b6...0be

Jeg fikk beskjed at de ikke ville behandle det i graviditeten da det som regel går bort etter fødsel. Er lite som hjelper også , er noen øvelser, kortison ,operasjon eller skinne. Var visst ikke ett enkelt svar på behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her: Har lest om symptomer på det og kjente meg ikke helt igjen. Det er liksom litt ubehagelig å bøye fingre, og litt stivt og ømt på et vis. Kan kjennes litt ut som at jeg er hoven. 
ikke opplevd prikking om natta  eller nedsatt kraft ved griping. 
men mine symptomer er kanskje likt som det likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det, men fikk det ikke før 3 trimester. Lite kult å våkne om natta fordi du uheldigvis beveget på fingrene. Gjorde skikkelig vondt. 

Måtte bevege på hånda jevnlig eller så stivnet det til.

Anonymkode: 6fb9c...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv og hold deg unna sukker og hvite karbohydrater. 😊 Det er mat for inflammasjon.

Håper plagene dine blir bedre 🤗

Anonymkode: 78ee9...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 19.54):

Ts her: Har lest om symptomer på det og kjente meg ikke helt igjen. Det er liksom litt ubehagelig å bøye fingre, og litt stivt og ømt på et vis. Kan kjennes litt ut som at jeg er hoven. 
ikke opplevd prikking om natta  eller nedsatt kraft ved griping. 
men mine symptomer er kanskje likt som det likevel? 

Fortsatt ganske likt vil jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsatt ganske likt vil jeg si!

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Prøv og hold deg unna sukker og hvite karbohydrater. 😊 Det er mat for inflammasjon.

Håper plagene dine blir bedre 🤗

Anonymkode: 78ee9...9b1

Hvite karbohydrater? Karbohydrater er det som frister for tida og definitivt ikke kjøtt🙈 

Og takk for svar. På morgenen er de skikkelig stive og i dag var det virkelig vondt å bøye dem. Så går det seg til når jeg har fått bøyd dem et par ganger. Skal ta det opp på neste lege/jordmor time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå hindrer det meg ikke i hverdagen enda, men om det skulle bli veldig vondt vil smertestillende hjelpe? Skal selvfølgelig snakke med legen om hvilke, så ikke det jeg spør om, men om det blir fryktelig vondt vil smertestillende hjelpe liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvite karbohydrater? Karbohydrater er det som frister for tida og definitivt ikke kjøtt🙈 

Og takk for svar. På morgenen er de skikkelig stive og i dag var det virkelig vondt å bøye dem. Så går det seg til når jeg har fått bøyd dem et par ganger. Skal ta det opp på neste lege/jordmor time. 

Da høres det veldig ut som karpal tunnel, å spise mindre karbohydrater for det kommer ikke til å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå hindrer det meg ikke i hverdagen enda, men om det skulle bli veldig vondt vil smertestillende hjelpe? Skal selvfølgelig snakke med legen om hvilke, så ikke det jeg spør om, men om det blir fryktelig vondt vil smertestillende hjelpe liksom? 

Paracet hjalp meg igjennom noen netter når det stod på skikkelig etter å ha jobbet på pc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da høres det veldig ut som karpal tunnel, å spise mindre karbohydrater for det kommer ikke til å hjelpe :)

Ja, tipper vel egentlig det jeg også. Og hva er hvite karbohydrater? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, tipper vel egentlig det jeg også. Og hva er hvite karbohydrater? 🙈

Mel, ris, sukker og sånt, tipper jeg. Som er fint å holde seg unna om man klarer, men som tilfeldigvis ofte er det man klarer å spise når man er kvalm 😛 

Anonymkode: 9ab01...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mel, ris, sukker og sånt, tipper jeg. Som er fint å holde seg unna om man klarer, men som tilfeldigvis ofte er det man klarer å spise når man er kvalm 😛 

Anonymkode: 9ab01...494

Raske karbohydrater da, som de fleste andre ville kalt det 😊

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Paracet hjalp meg igjennom noen netter når det stod på skikkelig etter å ha jobbet på pc. 

Godt å vite 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...