Gå til innhold

Vallergan

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å ta Vallergan igjen for å sove.

Med samme ekle resultat som sist: jeg sover dårlig og hele dagen etter er ødelagt pga. "hang over". Jeg føler meg trøtt og dårlig.

På pakken står det 1-3 tabletter, jeg tok to.

Når skal man ta disse? Har hørt noe om 2-3 timer før man skal sove? :klø:

Stilnoct, som jeg vanligvis bruker, tar jeg en tablett av, og de virker kjempefort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vallergan skal tas 1/2-1 time før sengetid, ifølge Felleskatalogen.

Hang over er dessverre en helt vanlig bivirkning...

Skrevet

Den hangoveren syns jeg egentlig ikke er verdt det. Meningen med pillene er jo at jeg skal få sove slik at jeg ikke ødelegger neste dag, de virker jo mot sin hensikt ettersom jeg er trøttere enn noensinne etter å ha tatt dem...og slapp :Gjesp:

Skrevet
Den hangoveren syns jeg egentlig ikke er verdt det. Meningen med pillene er jo at jeg skal få sove slik at jeg ikke ødelegger neste dag, de virker jo mot sin hensikt ettersom jeg er trøttere enn noensinne etter å ha tatt dem...og slapp :Gjesp:

:Nikke:

Hang overen er faktisk verre enn det å være trøtt hele dagen fordi man ikke får sove...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg må ta tablettene 4 timer før leggetid, både fordi det tar lang tid før de slår inn og for å unngå hangover. Jeg tar 4 tabletter, men tok tidligere 6. Men jeg syns ikke Vallergan er den beste sovemedisinen, hovedsaklig pga at tidspunktet jeg skal legge meg faktisk må planlegges sånn at jeg får tatt medisinen i rett tid. Men når det er snakk om langvarig bruk er det jo ikke så mange valgmuligheter, siden de fleste sovemedisinene er vanedannende. ;)

Skrevet
Har du prøvd Tolvon da Lillesky?

Nei.

Har brukt Zolopidiem (Stilnocytog de fungerer fint for meg. Men jeg har flere brett med Vallergan, og synes liksom det er litt bortkastet å ikke bruke dem når jeg egentlig trenger dem. :roll:

Hvordan fungerer Tolvon?

Skrevet (endret)
Jeg må ta tablettene 4 timer før leggetid, både fordi det tar lang tid før de slår inn og for å unngå hangover. Jeg tar 4 tabletter, men tok tidligere 6.

Såpass ja! Og da sover du godt også?

Men jeg syns ikke Vallergan er den beste sovemedisinen, hovedsaklig pga at tidspunktet jeg skal legge meg faktisk må planlegges sånn at jeg får tatt medisinen i rett tid.

Ja, man må planlegge ganske godt da.

Men så skal man jo helst ha en fast døgnrytme da, så kanskje det egentlig er bra? ;)

Men når det er snakk om langvarig bruk er det jo ikke så mange valgmuligheter, siden de fleste sovemedisinene er vanedannende. ;)

Det er jo det da...

Men jeg har fått beskjed av legen min at når jeg eblir frisk, så kommer jeg ikke til å være avhengig av insovningsmedisin lenger.

Jeg kjenner en som har tatt Imovane i 20 år, og han har ikke tatt skade av det. Annet enn at han får sove da. ;)

Endret av lillesky
Gjest Spacegirl
Skrevet

Til Lillesky: Nei jeg har fortsatt problemer med å sove, men jeg sovner i allefall før det har blitt morgen. Jeg begynte med 2 tabletter, men har måttet øke etterhvert som jeg har vent meg til de. Tidligere brukte jeg Imovane, men etter å ha brukt dem fast i 2 år var det litt vanskelig å slutte. Eller, det kommer vel an på hva du anser som vanskelig, men det ble 3 døgn helt uten søvn før jeg klarte å sovne uten Imovanen. Og det var slitsomt, så vil helst unngå å oppleve det igjen. ;)

Men Tolvon har jeg god erfaring med. Hadde helt glemt dem, til noen nevnte dem i denne tråden. Men de hjalp bare en kort periode, for jeg vente meg så fort til dem og da ble jeg ikke trøtt av dem lenger.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Til Lillesky: Nei jeg har fortsatt problemer med å sove, men jeg sovner i allefall før det har blitt morgen. Jeg begynte med 2 tabletter, men har måttet øke etterhvert som jeg har vent meg til de. Tidligere brukte jeg Imovane, men etter å ha brukt dem fast i 2 år var det litt vanskelig å slutte. Eller, det kommer vel an på hva du anser som vanskelig, men det ble 3 døgn helt uten søvn før jeg klarte å sovne uten Imovanen. Og det var slitsomt, så vil helst unngå å oppleve det igjen. ;)

Men Tolvon har jeg god erfaring med. Hadde helt glemt dem, til noen nevnte dem i denne tråden. Men de hjalp bare en kort periode, for jeg vente meg så fort til dem og da ble jeg ikke trøtt av dem lenger.

Skrevet

Jeg vil si at 3 døgn uten søvn er vanskelig ja...

Jeg bruker som sagt Stilnoct (billig-varienten av den), og er kjemperedd for at de ikke skal fungere mer...

Skrevet

Om du søker på Tolvon i Felleskatalogen finner du litt info.

Tolvon er egentlig et tetrasyklisk antidepressivum, men har den bivirkningen at man blir trøtt av det.

På den måten kan man jo i utgangspunktet slå to fluer i en smekk ved at depresjonen kan bli litt lettere - om det er en av årsakene til søvnvanskene.

Får litt hangover av dem også, men ikke så mye som med Vallergan. De er nok litt mildere også.

Men vanedannende er de ikke, og det er jo fint.

Ellers går det an å prøve Truxal?

.... Jadda... kanskje jeg skal legge felleskatalogen til Favoritter? :ler:

Skrevet

Jeg hadde også samme problem med Vallergan, sleit med å holde øynene oppe dagen etter.

Skrevet

Jeg har hatt felleskatalogen i favoritter lenge jeg! :ler:

De Vallergan er fæle. Hele gårsdagen ble ødelagt pga. dem. :tristbla: I natt tok jeg Stilnoct igjen, fikk sove godt og kom meg tidlig opp. :)

Skrevet

Meg ovenfor. Var visst ikke logget inn... :roll:

Skrevet

Vallergan er jo egentlig allergimedisin av den "gamle" typen som man blir trøtt av. Har hørt om en bra sovetablett som ikke gir hangover, men husker ikke navnet...

Skrevet
Har hørt om en bra sovetablett som ikke gir hangover, men husker ikke navnet...

Stilnoct fungerer bra på meg.

Skrevet

Er det noen som vet om noen tabletter som gjør at man sovner lettere, men ikke er rene sovepiller? Sånne innsovningspiller? Og som man ikke kan bli avhengig av? Jeg fikk noen sånne av legen for noen år tilbake, og de hjalp meg veldig. Jeg sliter med å sovne, men når jeg først sovner så sover jeg veldig godt.

Sliter forferdelig med å sovne om nettene for tiden, og kunne derfor tenkt meg de igjen. Er det noen som husker navnet?

Skrevet
Er det noen som vet om noen tabletter som gjør at man sovner lettere, men ikke er rene sovepiller? Sånne innsovningspiller?

Jeg fikk Tolvon som innsovingstabeletter. De fleste tåler de godt, men for meg gikk det heller dårlig.

Gikk rett i dørken bokstavlig talt, før jeg hadde fått lagt meg i sengen. :ler:

Fikk vite av legen etter dette forsøket at jeg var en av de 10 prosentene som ikke tåler Tolvon. Men som han sa, det vet en ikke før en har prøvd. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...