Gå til innhold

Hvorfor er ikke Bent Høie med på dugnaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et logisk resonnement:

1) Vaksinene beskytter både den vaksinerte og mennesker i den vaksinertes omgivelser (særlig folk i risikogruppene).

2) Jo mer man omgås andre, jo større grunn har man til å få vaksinert seg så fort som mulig.

3) Bent Høie omgås svært mange. Han omgås vesentlig flere enn en gjennomsnittlig nordmann. Han pendler også hver uke mellom Oslo og Stavanger. (Dette har han bekreftet i flere intervjuer.) 

4) Bent Høie var pådriver for å la politikerne snike i vaksinekøen.

5) Smittespredning skjer i stor grad asymptomatisk, noe media har fortalt oss i et drøyt år nå. Dette faktumet ligger også til grunn for karantene- og isolasjonsordningen, samt alle tiltakene og restriksjonene.

Av dette følger det logisk at Bent Høie skulle latt seg vaksinere i går. Naturligvis. Han vant i Lotto, men nektet å ta imot gevinsten. 

At han valgte å ikke gjøre det, er ikke bare underlig og uforståelig. Det er også direkte kriminelt, siden han med dette har valgt å gå rundt som en potensiell asymptomatisk smittespreder som har kontakt med svært mange. Dermed risikerer han også å smitte mange i risikogruppene, og flere av disse kan bli alvorlig syke og bidra til å overbelaste helsevesenet. Dessuten kan de dø.

Hvorfor valgte Bent Høie å ikke være med på den dugnaden han selv har tatt initiativ til? Hva slags signal sender det til oss andre? 

Endret av Psilocybe
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bent og resten av regjeringen er avhengig av å få gjort jobben sin og være til stede når beslutninger blir tatt. Det er relativt krise om feks Erna skulle bli lagt i respirator en måned, for hele nasjonen. Hvis i tillegg hele gjengen hadde blitt smittet hadde det vært litt krise. Det er ikke snakk om veldig mange mennesker, det påvirker i liten grad hvor fort vi får vaksinert resten. Regjeringen er på topp i lista over kritiske samfunnsorganer. Om du er uenig med lista får du ta det med de som lagde den i sin tid. Disse menneskene har byrden av å lede hele landet, la dem få en vaksine. De har ventet lenge. Kjenner mange som har fått alt som nesten ikke har underliggende sykdom engang. 

Det med at Bent pendler er fordi regjeringen skal bestå av mennesker som bor i ulike steder av landet. Hadde alle i regjeringen hatt fast boadresse i Oslo hadde vi klaget på det og.

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet

Han var visst ikke den eneste heller. Jeg tenker mitt 😈 :popcorn:

Skrevet
LillEve skrev (1 time siden):

Bent og resten av regjeringen er avhengig av å få gjort jobben sin og være til stede når beslutninger blir tatt. Det er relativt krise om feks Erna skulle bli lagt i respirator en måned, for hele nasjonen. Hvis i tillegg hele gjengen hadde blitt smittet hadde det vært litt krise. Det er ikke snakk om veldig mange mennesker, det påvirker i liten grad hvor fort vi får vaksinert resten. Regjeringen er på topp i lista over kritiske samfunnsorganer. Om du er uenig med lista får du ta det med de som lagde den i sin tid. Disse menneskene har byrden av å lede hele landet, la dem få en vaksine. De har ventet lenge. Kjenner mange som har fått alt som nesten ikke har underliggende sykdom engang. 

Det med at Bent pendler er fordi regjeringen skal bestå av mennesker som bor i ulike steder av landet. Hadde alle i regjeringen hatt fast boadresse i Oslo hadde vi klaget på det og.

Hæ? Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Jeg kritiserte Høie fordi han IKKE tok vaksine. 

Det ser ut til at du tror jeg kritiserte ham fordi han TOK vaksine, noe han altså ikke gjorde. 

Les åpningsinnlegget før du kommenterer. 

Husk btw at Høie ikke gir avkall på sin dose for å "slippe andre forbi seg i køen". Dosen hans må nemlig kastes når den ikke blir brukt av ham. 

• Liker 4
Skrevet
Psilocybe skrev (45 minutter siden):

Hæ? Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Jeg kritiserte Høie fordi han IKKE tok vaksine. 

Det ser ut til at du tror jeg kritiserte ham fordi han TOK vaksine, noe han altså ikke gjorde. 

Les åpningsinnlegget før du kommenterer. 

Husk btw at Høie ikke gir avkall på sin dose for å "slippe andre forbi seg i køen". Dosen hans må nemlig kastes når den ikke blir brukt av ham. 

Hvor har du det fra? Det skal tildeles inntil 500 doser til mennesker som anses som spesielt viktige for samfunnet. Det er ikke slik at de setter hull på x antall ampuller som tilsvarer 500 doser umiddelbart. Ampullene åpnes etterhvert.

BH har gitt en forklaring på sitt valg: han ønsker å stå ved det han har sagt i hele perioden siden vaksinene ble tilgjengelig, nemlig at han får sin dose i samme rekkefølge som alle andre. Jeg tenker at ettersom han har vært en pådriver for "vi skal gjøre dette sammen" siden mars 2020, så ligger det mer troverdighet i det å stå ved sine ord og faktisk få hjelpen i samme rekkefølge som resten av befolkningen, enn å plutselig endre mening og få den før.

Selvsagt er dette mennesker med svært viktige funksjoner, men det er rart at de ikke var tilstrekkelig viktige i januar, men er det nå.  Faktisk mener jeg at det er merkelig at de ikke prioriterte essensielle funksjoner alt i starten (på den annen side, da hadde kanskje noen av dem dødd av bivirkninger...)

• Liker 10
Skrevet
MorTil2 skrev (1 minutt siden):

BH har gitt en forklaring på sitt valg: han ønsker å stå ved det han har sagt i hele perioden siden vaksinene ble tilgjengelig, nemlig at han får sin dose i samme rekkefølge som alle andre.

Jeg siterer Dagbladet:

"Regjeringen, med Bent Høie (H), var samlet enige om å flytte politikere fram i vaksinekøen. En uke seinere nekter Høie å ta denne såkalte politikervaksinen."

Her har altså Høie plutselig gjort helomvending i siste liten, uvisst av hvilken grunn. 

Og attpåtil velger han å ikke være med på dugnaden. Dvs: Han risikerer nå å gå rundt som asymptomatisk smittespreder (som attpåtil pendler mye og har mange nærkontakter). På denne måten kan han i verste fall spre smitte til mange personer som ikke tåler viruset. (Dette har vært begrunnelsen for alle tiltakene vi vanlige har levd under i godt over et år.) 

Dessuten er han samfunnskritisk personell som selvsagt må vaksineres lenge før oss ikke-kritiske, uavhengig av sin alder og eventuelle plass i vaksinekøen i Stavanger. 

Så du får vennligst komme med andre argumenter. Helst noen som er holdbare. 

Skrevet
Psilocybe skrev (22 minutter siden):

Jeg siterer Dagbladet:

"Regjeringen, med Bent Høie (H), var samlet enige om å flytte politikere fram i vaksinekøen. En uke seinere nekter Høie å ta denne såkalte politikervaksinen."

Her har altså Høie plutselig gjort helomvending i siste liten, uvisst av hvilken grunn. 

Og attpåtil velger han å ikke være med på dugnaden. Dvs: Han risikerer nå å gå rundt som asymptomatisk smittespreder (som attpåtil pendler mye og har mange nærkontakter). På denne måten kan han i verste fall spre smitte til mange personer som ikke tåler viruset. (Dette har vært begrunnelsen for alle tiltakene vi vanlige har levd under i godt over et år.) 

Dessuten er han samfunnskritisk personell som selvsagt må vaksineres lenge før oss ikke-kritiske, uavhengig av sin alder og eventuelle plass i vaksinekøen i Stavanger. 

Så du får vennligst komme med andre argumenter. Helst noen som er holdbare. 

Så du mener at det å være asymptomatisk smittespreder er verre nå enn tidligere? Hele diskusjonen omkring dette, og kritikken av det, går på hvorfor nå og ikke tidligere. Det er vel de færreste som bestrider hvor viktige posisjoner disse menneskene har. Men at de nå som vi faktisk begynner å få kontroll på situasjonen, og de som potensielt blir smittet mest sannsynlig ikke vil bli spesielt syke, skyve sine posisjoner frem som begrunnelse og dermed mener at NÅ er det viktig at de blir vaksinert, det fremstår som noe merkelig.

Og uten å være ekkel, men du virker til å ha et litt hysterisk forhold til smitte. Hver og en av oss kan være asymptomatiske smittespredere. Og for å være helt realistisk, så tror jeg at jeg har flere nærkontakter hver dag enn BH. Jeg tar tross alt buss flere ganger i uken, går i matbutikk og andre butikker, har en jobb som ikke lar seg utføre via Team eller lignende osv.

• Liker 8
Skrevet
MorTil2 skrev (6 timer siden):

Og uten å være ekkel, men du virker til å ha et litt hysterisk forhold til smitte.

Svært mange smittede er asymptomatiske. Og asymptomatisk smitte har vært brukt som en av de viktigste begrunnelsene for restriksjonene vi har levd med i over et år. 

Da er det rart at bekymringen ikke lenger gjelder når et av landets viktigste mennesker, som gjennom sin jobb kommer i kontakt med svært mange mennesker, velger å ikke ta imot vaksineringsmuligheten han har sørget for å gi seg selv og resten av politikerne. 

Dermed forblir han en potensiell smittebombe som nekter å være med på vaksinasjonsdugnaden. 

Skrevet
Psilocybe skrev (6 timer siden):

Svært mange smittede er asymptomatiske. Og asymptomatisk smitte har vært brukt som en av de viktigste begrunnelsene for restriksjonene vi har levd med i over et år. 

Da er det rart at bekymringen ikke lenger gjelder når et av landets viktigste mennesker, som gjennom sin jobb kommer i kontakt med svært mange mennesker, velger å ikke ta imot vaksineringsmuligheten han har sørget for å gi seg selv og resten av politikerne. 

Dermed forblir han en potensiell smittebombe som nekter å være med på vaksinasjonsdugnaden. 

Bent Høie er den politiker som har trolig enklest for å ha få nærkontakter. Han og partneren har ikke barn. De er mye på hytta og antar siden partneren har lederjobb at mye gjøres for hjemmekontor. I forhold til smittevern er det sikkert supert at noen andre får før i køen. Man kan anta at siden han takker nei på nåværende tidspunkt har han en livsstil der sjansen for smitte er svært lav. Han tar vaksinen når det er hans tur. Han er med på dugnad som de fleste andre som venter på vaksinen.

• Liker 9
Skrevet
2ro skrev (58 minutter siden):

Bent Høie er den politiker som har trolig enklest for å ha få nærkontakter. Han og partneren har ikke barn. De er mye på hytta og antar siden partneren har lederjobb at mye gjøres for hjemmekontor. I forhold til smittevern er det sikkert supert at noen andre får før i køen. Man kan anta at siden han takker nei på nåværende tidspunkt har han en livsstil der sjansen for smitte er svært lav. Han tar vaksinen når det er hans tur. Han er med på dugnad som de fleste andre som venter på vaksinen.

Og dette bekrefter han også selv. Vi må faktisk kunne stole på at de menneskene som vi anser som viktigere enn alle andre for landets sikkerhet, er i stand til å tenke for seg selv og ta utgangspunkt i at den avgjørelsen de lander på er ok.

• Liker 7
Gjest Sprettballen
Skrevet

Kunne Bent Høie gjort noe riktig i denne situasjonen?

Hvis han hadde takket ja til denne vaksinen hadde det blitt hevdet at han snek i køen, og ikke sto ved sitt ord om at han skulle ta vaksinen da det ble hans tur.  (løgner)

Når han takker nei blir det også kritisert.

Dette er et klassisk tilfelle av "damned if you do, and damned if you don't".  Dette er en kamp han ikke kan vinne uansett hva han gjør.

Skrevet

Hvilken dugnad? Aldri vært med på noe dugnad..

Gjest Gagaen
Skrevet
Sprettballen skrev (På 28.5.2021 den 8.58):

Kunne Bent Høie gjort noe riktig i denne situasjonen?

Hvis han hadde takket ja til denne vaksinen hadde det blitt hevdet at han snek i køen, og ikke sto ved sitt ord om at han skulle ta vaksinen da det ble hans tur.  (løgner)

Når han takker nei blir det også kritisert.

Dette er et klassisk tilfelle av "damned if you do, and damned if you don't".  Dette er en kamp han ikke kan vinne uansett hva han gjør.

Det tenker jeg og. Samme hva disse politikerne gjør så er det feil. De skal jaggu være sterke for å stå i dette! 

Gjest Sprettballen
Skrevet
Gagaen skrev (11 timer siden):

Det tenker jeg og. Samme hva disse politikerne gjør så er det feil. De skal jaggu være sterke for å stå i dette! 

Det må de være.

Jeg er ikke alltid enig med regjeringen, men samtidig er jeg veldig glad for at det ikke er jeg som skal ta disse avgjørelsene.

• Opprett ny...