Gå til innhold

Avlyser muntlig eksamen  

30 stemmer

1. 1. Avlyser muntlig eksamen. Bra, mindre stress? Ikke bra, mister mulighet til å forbedre karakterer?

• Bra
      13
    • Ikke bra
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bra for de tenker jeg. Tror ikke mange hadde fått bedre karakter på muntlig.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Roseh said:

bra for de tenker jeg. Tror ikke mange hadde fått bedre karakter på muntlig.

Tror karakterene (snittet) er ganske likt på standpunkt, skriftlig og muntlig eksamen. At det er cirka like mange som får bedre og som får dårligere.

Anonymkode: 112dc...e6b

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig dumt for de som går videre til høyere utdannelse. Der vil det sikkert bli muntlige eksamener og da går elevene glipp av verdifull trening. 

Anonymkode: b334c...e1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir avlyst på universitetene og 🙏 Jeg er på randen til å droppe ut av emnet mitt som har muntlig eksamen, dersom den ble digital hadde jeg nok fullført.

Anonymkode: eb1b5...b04

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig helt idiotisk at de ikke skal ha muntlig eksamen. Når de begynner på universitetet, for de som går rett videre fra vgs så er det snakk om bare noen måneder til, så er det ingen som holder dem i hånda og avlyser eksamen dersom noen ikke synes de har hatt nok undervisning. Som student får du en pensumliste og eksamensdato, så er det opp til hver enkelt student å lære seg alt selv og takle eksamen så best de kan. 

Muntlig eksamen kan fint gjennomføres forsvarlig via zoom, teams osv. ingen grunn til at ikke vgs-elever skal få trening i muntlig eksamen.

Anonymkode: a1a9c...0be

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke det å ha eksamen nå som var problemet, men det å kanskje bli satt i karantene slik at eksamen ble utsatt. Da ville elevene ikke fått vitnemål og måtte ha eksamen i november. Det ville vært utrolig kjipt for de aller fleste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er egentlig helt idiotisk at de ikke skal ha muntlig eksamen. Når de begynner på universitetet, for de som går rett videre fra vgs så er det snakk om bare noen måneder til, så er det ingen som holder dem i hånda og avlyser eksamen dersom noen ikke synes de har hatt nok undervisning. Som student får du en pensumliste og eksamensdato, så er det opp til hver enkelt student å lære seg alt selv og takle eksamen så best de kan. 

Muntlig eksamen kan fint gjennomføres forsvarlig via zoom, teams osv. ingen grunn til at ikke vgs-elever skal få trening i muntlig eksamen.

Hadde avlyst munlig eksamen i fjor vår. Så hadde jeg eksamen på Zoom i høst. I vår ble det avlyst igjen fordi de ikke tok hensyn til at pandemien kunne bli verre, så de var ikke godt nok forberedt. Det er ikke noe bedre på universitetet akkurat. 

Men ville nok ha strøket på den eksamenen, så bra for meg. 

Anonymkode: 10981...8ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde avlyst munlig eksamen i fjor vår. Så hadde jeg eksamen på Zoom i høst. I vår ble det avlyst igjen fordi de ikke tok hensyn til at pandemien kunne bli verre, så de var ikke godt nok forberedt. Det er ikke noe bedre på universitetet akkurat. 

Men ville nok ha strøket på den eksamenen, så bra for meg. 

Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente, men det er ingen eksamener som er avlyst ved mitt universitet hvertfall. Alt gjennomføres hjemmefra via zoom/teams/inspera, enda vi ikke har hatt noe fysisk undervisinig hele semesteret. Det betyr at ingen har fått øvd seg på muntlige framføringer. Urettferdig? kanskje, men helt forståelig at eksamen gjennomføres. Verden stopper ikke opp bare fordi man ikke føler seg helt klar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente, men det er ingen eksamener som er avlyst ved mitt universitet hvertfall. Alt gjennomføres hjemmefra via zoom/teams/inspera, enda vi ikke har hatt noe fysisk undervisinig hele semesteret. Det betyr at ingen har fått øvd seg på muntlige framføringer. Urettferdig? kanskje, men helt forståelig at eksamen gjennomføres. Verden stopper ikke opp bare fordi man ikke føler seg helt klar.

Nei, du gjorde nok ikke det. De ble avlyst grunnet smittesituasjonen. Plutselig ble vi ildrødt, og det var ikke forsvarlig. Samme skjedde i høst, men da hadde de en backup-plan med digital eksamen. 

AnonymBruker
Skrevet

De burde satt opp muntlig sånn at elever som egentlig skulle hatt det, men ikke fikk gjort det pga karantene eller lignende fikk tatt den i løpet av juni. De kan vel søke med dette vitnemålet i 2 år til, og kan vel dermed ødelegge for de som går 1. og 2. klasse nå som mest sannsynlig kommer til å ha eksamen opp til flere ganger, også skriftlig. 

Anonymkode: 121d5...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer også på hvorfor muntlig ikke kan tas via zoom...

Helt idiotisk at de skal droppe eksamen pga. en pandemi. Vi har levd med den en stund nå og vet jo hvordan det er.

Anonymkode: b4add...b4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint å ha muntlig eksamen på Zoom eller Teams. Jeg jobber ved et universitet, og her har vi gjort dette flere ganger nå - med gode erfaringer. 

Anonymkode: f08ba...ac4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, du gjorde nok ikke det. De ble avlyst grunnet smittesituasjonen. Plutselig ble vi ildrødt, og det var ikke forsvarlig. Samme skjedde i høst, men da hadde de en backup-plan med digital eksamen. 

Klart det er forsvarlig hvis man har heldigital eksamen. Det går helt fint. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det går helt fint å ha muntlig eksamen på Zoom eller Teams. Jeg jobber ved et universitet, og her har vi gjort dette flere ganger nå - med gode erfaringer. 

Er dere ikke bekymret for juks? Virker som universitetene nå har eksamensformer som er svært utsatte for just. Hjemmeeksamen...bare ordet er nærmest en selvmotsigelse. Kunne ikke muntligeksamen vært gjort utendørs (under tak eventuelt, men ute) og dermed hatt mye mindre fare for smitte. Eneste muligeksamen jeg har hatt var i historie på vsg og ingenting ved den krevde at vi måtte være inne. Kan jo ta med whiteboard ut, og laptop.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er dere ikke bekymret for juks? Virker som universitetene nå har eksamensformer som er svært utsatte for just. Hjemmeeksamen...bare ordet er nærmest en selvmotsigelse. Kunne ikke muntligeksamen vært gjort utendørs (under tak eventuelt, men ute) og dermed hatt mye mindre fare for smitte. Eneste muligeksamen jeg har hatt var i historie på vsg og ingenting ved den krevde at vi måtte være inne. Kan jo ta med whiteboard ut, og laptop.

Hvordan skal du jukse på muntlig? Skriftlig er selvsagt lett å jukse i, men muntlig er jo ikke mulig å jukse i. Du kan ha dokumenter på pc og sånn ja, men hjelpemidlene er minimale.

Muntlig eksamen er fullt gjennomførbart via zoom og lignende.

Skrevet

Jeg synes det er bra fordi muntlig eksamen er et særs dårlig målingsverktøy. De aller fleste blir nervøse, og det går utover prestasjonsevne og hukommelse. Som igjen går utover karakteren, selv om eleven ofte kan mye mer enn de klarer å gi uttrykk for på en absurd eksamensform. 

Jeg har selv alltid gjort det dårligere på muntlig eksamen, det er ikke fordi jeg ikke har forberedt meg godt nok men på grunn av nerver. Faktisk så vil jeg si at jeg har forberedt meg bedre til muntlige eksamener pga. at jeg vet hvor dårlig jeg takler denne eksamensformen. Spør du meg, så burde muntlig eksamen avskaffes helt for det viser ikke elevens faktiske evner i faget. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Juks er en utfordring. Det er også svært vanskelig å dokumentere. Juks er spesielt utfordrende siden vi ikke har fått noen skolering i «nye» eksamensformer som ikke er sårbare for juks, vi har måttet finne ut av det underveis. Ved muntlig eksamen må man være obs på ting som at studenten må vise hele rommet med kameraet før eksamen begynner (at det ikke er noen andre til stede), og å unngå øretelefoner (da kan de ha noen andre på øret). På skriflig er det flere løsninger - spørsmålsbanker slik at ingen får de samme spørsmålene, gi studentene dårlig tid slik at de ikke rekker utstrakt juks/slå opp, selvsagt plagiatkontroll, hjemmeeksamen som går over lang tid hvor de skal produsere en tekst (ikke bare gulpe opp fakta) etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TulleJenny skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er bra fordi muntlig eksamen er et særs dårlig målingsverktøy. De aller fleste blir nervøse, og det går utover prestasjonsevne og hukommelse. Som igjen går utover karakteren, selv om eleven ofte kan mye mer enn de klarer å gi uttrykk for på en absurd eksamensform. 

Jeg har selv alltid gjort det dårligere på muntlig eksamen, det er ikke fordi jeg ikke har forberedt meg godt nok men på grunn av nerver. Faktisk så vil jeg si at jeg har forberedt meg bedre til muntlige eksamener pga. at jeg vet hvor dårlig jeg takler denne eksamensformen. Spør du meg, så burde muntlig eksamen avskaffes helt for det viser ikke elevens faktiske evner i faget. 

Statistisk sett går mange opp i karakter på muntlig eksamen, mens de går ned på skriftlig eksamen - så det du skriver her stemmer neppe.
Det er selvsagt noen som går ned i karakter fordi de gjør det dårlig i muntlig som eksamensform, mens det på det andre siden er andre elever som går opp fordi det passer dem mye bedre enn skriflig arbeid. Derfor er det lurt å ha varierte eksamensformer, slik at alle får mulighet til å prestere. 
Og så er det faktisk også en situasjon man kan og bør øve på. Selv har jeg hatt 50+ muntlige eksamener, og ja - jeg er mer nervøs foran muntlige eksamener. Men muntlige eksamener har også mange fordeler foran skriflig eksamen (får karakteren med en gang, misforstår du oppgaven blir du umiddelbart korrigert i stedet for å stryke, som du kan gjøre på skriflig eksamen), og det har også gjort at jeg ikke er stressa for situasjoner som jobbintervju etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvordan skal du jukse på muntlig? Skriftlig er selvsagt lett å jukse i, men muntlig er jo ikke mulig å jukse i. Du kan ha dokumenter på pc og sånn ja, men hjelpemidlene er minimale.

Muntlig eksamen er fullt gjennomførbart via zoom og lignende.

Det er mulig å jukse på muntlig digital eksamen også, se det forrige innlegget mitt, men det er mulig å unngå (eller i alle fall minimere) hvis man tar noen forholdsregler. Det er også mulig å sette fast elever/studenter hvis man mistenker juks, hvis man stiller de rette spørsmålene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...