Gå til innhold

Alltid hatt vanskelig for å gå ned i vekt..nå vil jeg! Hvordan gå fram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså..  er ikke veldig overvektig. Fra jeg var i slutten av 20 årene til 42 lå jeg ganske stabilt 61-62 kg. Trente lite kondis (eier ikke kondisjon) men jevnlig vekter. Ca 2 x i uka. Var stram, helt flat mage men arvelig ryggfett,  liten bulk under bh, og aldri hatt stramme overarmer feks. Ble gravid januar 2019 og har ikke trent noe siden det. Nå veier jeg 64-65, musklene jeg hadde opparbeidet er borte. Kg har lagt seg jevnt, merker at jeg ikke får kneppet en trenchcoat skikkelig feks,  den kunne kneppe uten problem i 2019. Litt ekstra på magen, men den vurderes nok fortsatt som ganske flat. Nå er barnet snart 2 år og jeg vil begynne å gjøre noe. Flytter rett ved kupert lysløype og kan ha litt treningsutstyr i huset. Dere som har peil... Hva bør jeg gjøre og hvor ofte? Vil gå ned helst 4 kg og bli strammere. Har vonde knær. Skal sies at jeg spiser endel sjokolade  og i denne koronatiden, egt siden jeg ble gravid, har jeg spist myye men bare gått opp 2 kg. Når jeg i perioder ikke spiser godteri  går jeg ikke nevneverdig ned. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å gjøre endringer som du kan leve med i lengden. Altså livsstilsendringer. I tillegg er det lurt å komme inn en rutine både med trening og kosthold.

Jeg trente 3-5 dager i uken før pandemien, så plutselig ble det litt krise når alle treningssentrene ble lagt ned. Men jeg fant en veldig god treningsapp med mange ulike program, den heter SWEAT. Du kan sjekke ut appen og trenerne på instagram.

Nå trener jeg hjemme og har aldri vært i bedre form. De har blant annet program for de som vil trene seg opp etter fødsel og program med lav intensitet for de som f.eks. har dårlige knær eller trener seg opp etter skade og selvsagt nybegynnerprogram.

Selv trener jeg en kombo av styrke og yoga og er superfornøyd! Hadde aldri trodd jeg kom til å like å trene hjemme, men det er så beleilig. 

Min erfaring er at kroppen blir strammere når du trener styrketrening. Før pleide jeg å løpe mye, da gikk jeg ned i vekt, men kroppen ble ikke særlig strammere. Så jeg anbefaler absolutt å trene styrke hvis målet er strammere kropp!

Anonymkode: 2add1...fa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare si at du må spise mat du liker, og som metter lenge.  Men spis lite. Jeg orker ikke veie og logge mat lengre, men vet nå sånn ca hvor mye jeg kan spise. Spiser lite av fett og protein, samtidig nok til å bli mett også masse grønnsaker til slik at jeg får næringsstoffene jeg trenger. 

Veier meg 1-2 ganger i uken for å følge med. Trener kjernemuskulatur hovedsakelig for styrke. 

Går en liten tur om dagen, men det er mest for helsen sin del, ikke vektnedgang. Tenker at dette er måten jeg kan gå ned og bevare vekten på. Kuttet ut sukker og mel, for det gjør meg oppblåst, får vondt i hodet og får mindre energi. 

Om du ikke har veid og logget mat, har jeg ville gjort dette i feks lifesum. 

Anonymkode: 9ee4a...d58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svømming er vel trening som er bra for alle, men utover det synes jeg du bør høre med en fysioterapeut siden du har vonde knær, og få råd om hva slags trening som passer for deg 😊  Vekta kan du kanskje korrigere bare ved å gå fra en del sjokolade, til litt sjokolade.

Anonymkode: 310bc...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn en fast tur hver dag, når du bor ved en kupert løype så benytt deg av den. Prioriter den turen på 1-2 timer hver eneste dag. Og prøv å begrense sjokoladen til helgen. Med disse to enkle grepene så kommer du langt. Du har ikke mange kilo ekstra, og da er det veldig overkommelig. Du trenger ikke å styre med kalorier eller diett. Knærne blir styrket av aktivitet.

Anonymkode: 80439...1d7

• Liker 2
Skrevet

Spis mindre kalorier enn du forbrenner, eneste ‘’mirakelkuren’’ som virker

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg å kjenn etter om du virkelig er sulten. Dette er noe jeg ALDRI før har tenkt over før jeg begyndte å "henge" her inne. Det har hjulpet meg snart 20kg ned i vekt siden januar. Tankesettet er viktig å jobbe med.  Dette med å "spis mindre, beveg deg mer" blir mange provosert av, men for mange er det det som skal til. Meg f.eks. 

Anonymkode: 1d8d1...97f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at man ikke trenger å trene. Men spise det man har godt av. For min del har jeg valgt bort sukker og mel som jeg ikke har godt av. Blir rett og slett uvel. I starten tenkte jeg «skal jeg aldri spise mer is, vafler, sjokolade og kake?!» og ble lei meg og trøstespise igjen. Endte med å ta en dag av gangen, tenke «ønsker jeg å spise det i dag, eller kan jeg vente å se til i morgen?» Det gjør at jeg spiser mindre kalorier. Blir ekstra motivert og tenker over hvor mye jeg spiser, drikker mer vann, og velger deretter en «sunnere måte å leve på», om jeg kan si det sånn. Jeg blir ekstra motivert til en treningsøkt eller en rolig gåtur. Ikke for å trene, men fordi det er bra for hjertet osv.

I helgene har jeg tatt et glass eller to med vin. Passer på at hvert måltid inneholder mer grønnsaker og frukt enn før. Spiser mindre av pasta, ris og potet, mer grønnsaker/salat. 

Kunne sikkert gått ned raskere i vekt om jeg telte kalorier/logget mat, men det orker jeg ikke. Har hittil gått ned ca 0,5-0,7 kg hver uke.

Anonymkode: 9ee4a...d58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
270919 skrev (På 27.5.2021 den 10.48):

Altså..  er ikke veldig overvektig. Fra jeg var i slutten av 20 årene til 42 lå jeg ganske stabilt 61-62 kg. Trente lite kondis (eier ikke kondisjon) men jevnlig vekter. Ca 2 x i uka. Var stram, helt flat mage men arvelig ryggfett,  liten bulk under bh, og aldri hatt stramme overarmer feks. Ble gravid januar 2019 og har ikke trent noe siden det. Nå veier jeg 64-65, musklene jeg hadde opparbeidet er borte. Kg har lagt seg jevnt, merker at jeg ikke får kneppet en trenchcoat skikkelig feks,  den kunne kneppe uten problem i 2019. Litt ekstra på magen, men den vurderes nok fortsatt som ganske flat. Nå er barnet snart 2 år og jeg vil begynne å gjøre noe. Flytter rett ved kupert lysløype og kan ha litt treningsutstyr i huset. Dere som har peil... Hva bør jeg gjøre og hvor ofte? Vil gå ned helst 4 kg og bli strammere. Har vonde knær. Skal sies at jeg spiser endel sjokolade  og i denne koronatiden, egt siden jeg ble gravid, har jeg spist myye men bare gått opp 2 kg. Når jeg i perioder ikke spiser godteri  går jeg ikke nevneverdig ned. 

4 kg er ingenting. Det er gjort på noen få uker. Dropp sjokoladen og gå en tur. Gjør det nå, før det blir verre.

Anonymkode: 67c73...45d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo. Søk opp på FB. 
Bytt ut brød med havregryn og knekkebrød. 
Spis grønnsaker, egg, bacon. 
Periodevis fasting... Spis feks kun mellom 12-18. 

Anonymkode: 1b68e...5b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kuttet ut alt med gluten gikk jeg ned 15 kg på 3 mnd. Det var egentlig helt sykt. Jeg hadde nok mye væske i kroppen også. 

Ellers hjelper det å kutte ut alle søtsaker og heller spise frukt. 

Anonymkode: 8b58a...330

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lær deg å kjenn etter om du virkelig er sulten. Dette er noe jeg ALDRI før har tenkt over før jeg begyndte å "henge" her inne. Det har hjulpet meg snart 20kg ned i vekt siden januar. Tankesettet er viktig å jobbe med.  Dette med å "spis mindre, beveg deg mer" blir mange provosert av, men for mange er det det som skal til. Meg f.eks. 

Anonymkode: 1d8d1...97f

Har kjøpt hus med en kupert lysløype rett utenfor, skal begynne å gå i den, og lage et lite treningsstudio i kjelleren 👍 TS

Anonymkode: 0c6a5...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...