Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er tro egentlig et valg?

Dersom jeg sier at du får 10 millioner kroner dersom du tror at himmelen er grønn, kan du da tro det? På ekte? Eller vil du bare påstå at du tror for å få pengene? Hvordan kan noen tro på ting som helt tydelig er feil?

Anonymkode: aca15...8f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er tro egentlig et valg?

Dersom jeg sier at du får 10 millioner kroner dersom du tror at himmelen er grønn, kan du da tro det? På ekte? Eller vil du bare påstå at du tror for å få pengene? Hvordan kan noen tro på ting som helt tydelig er feil?

Ja, det er et valg. Vi tror fordi vi mener det er rett, ikke fordi vi får penger eller noe annet for det.

Anonymkode: 9d036...311

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg mener ikke det. Jeg mener tro er enten noe du har eller ikke har. Det er derfor det er så vanskelig å forklare det, de som ikke tror forstår det rett og slett ikke.

Du kan selvsagt investere tid i noe du ønsker å lære mer om og kanskje ender du opp med tro, men jeg tror ikke det er et valg på den måten du framstiller det på.

Anonymkode: a4f6e...f4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan noen tro på ting som helt tydelig er feil?

Det er neppe feil for de som tror det de tror på.

Anonymkode: d8d54...b42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Hvorfor skal du tro om du ikke gjør det? 

Anonymkode: 65d00...296

AnonymBruker
Skrevet

Både ja og nei. Jeg har ikke sjans til å bli religiøs, for jeg har aldri opplevd noe som kan få meg til å tro. De fleste som er religiøse er oppvokst i et miljø hvor det er en selvfølge å tro. For de er det utenkelig å ikke tro.

Noen få "skifter side", i løpet av livet. Men jeg tror ikke det er et aktivt valg, enten opplever de ting som gjør de åpne for å tro, eller så opplever de at det er vanskelig å tro, skepsisen blir for stor.

Anonymkode: be8c6...3c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil si blandet. Jeg kan ikke velge å tro på noe som ikke ressonnerer med meg. Jeg tror på visse ting på grunnlag av hva jeg har opplevd og om det føles riktig. Dersom noe gir meg en uggen følelse så er det som regel noe jeg tror på som ikke stemmer. Når det kommer til liv etter døden osv så velger jeg å tro på noe jeg ikke vet, men det føles mer riktig ut å tro på dette enn å tro at det ikke er det. Både på grunn av logikkeb min, opplevelser og følelsen det gir meg. Tror på det som gir sjelero.

Anonymkode: e2b6d...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva det dreier seg. Om himmelen er grønn eller ikke er et spørsmål vi etter alle overmål kan få et greit svar på, enten ved å måle lysbølgene som reflekteres i himmelen, og slå fast objektivt at de befinner seg i det området mennesker oppfatter som x farge, eller ved å bare stole på det subjektive sanseinntrykket ditt.

Hva som er virkelighetens natur er et helt annet spørsmål, et som ligger langt utenfor rammene av hva vitenskapen i det hele tatt er ment å kunne gi svar på. Den virkeligheten vi oppfatter, og som er beskrevet via "the body of science", er en virkelighet som i stor grad fungerer både innenfor et materialistisk grunnsyn ("vi er biologiske roboter i et meningsløst univers"), og innenfor et mer idealistisk grunnsyn ("bevissthet er den primærr byggesteinen, og universitet innehar moralske imperativ").

Anonymkode: 4d417...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Siden ingen er født religiøse så er tro et valg, det at mange blir hjernevasket og tvunget inn i religion fra fødselen er en ting gjør det vanskelig å ta egne valg senere i livet.

Anonymkode: 2f567...2f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden ingen er født religiøse så er tro et valg, det at mange blir hjernevasket og tvunget inn i religion fra fødselen er en ting gjør det vanskelig å ta egne valg senere i livet.

Anonymkode: 2f567...2f5

Forskerne hevder å ha funnet genet for religiøsitet, så kanskje det går i arv? 

Anonymkode: 6cfe7...d54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tro er et valg frem til den dagen du evn ser eller opplever noe som gjør tro om til at du vet.

Anonymkode: 520ed...a07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva du tror kan ikke manipuleres inni deg. Sannheten Jan aldri manipuleres

Anonymkode: a0549...b6d

AnonymBruker
Skrevet

I svært liten grad. Jeg har ikke noe konkret tall på dette, men tipper at 99% av religiøse mennesker tilhører sin religion pga. manipulasjon fra familie eller samfunn i løpet av barneåra. Jeg tror ikke de som oppdrar barn oppfatter det som manipulasjon selv, men religion gjør at mange flere enn nødvendig tilegner seg visse sosiopatiske trekk.

Anonymkode: 5bfab...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ett valg for meg, det ER. Jeg har en sterk indre følelse av at noe er større enn meg, større enn alt som er. Derav tror jeg.

Anonymkode: a20ad...6b4

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Er tro egentlig et valg?

Det er ikke så mye et valg som det er hjernevasking. Mange får det innlært fra de er små, og vet ikke bedre. Andre kommer nærmere et valg, et valg som blir tatt i desperasjon. Som for eks. de mengdene narkomane som tyr til religion for å flytte fokuset.

Anonymkode: d6878...80e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I svært liten grad. Jeg har ikke noe konkret tall på dette, men tipper at 99% av religiøse mennesker tilhører sin religion pga. manipulasjon fra familie eller samfunn i løpet av barneåra. Jeg tror ikke de som oppdrar barn oppfatter det som manipulasjon selv, men religion gjør at mange flere enn nødvendig tilegner seg visse sosiopatiske trekk.

Anonymkode: 5bfab...e3d

Vet du hva? Jeg tror ikke du kjenner en eneste troende person.  ;)

Anonymkode: d8d54...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...