Gå til innhold

Min utenlandske mor overvåker min bankkonto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Siden jeg har hatt bankkonto/kort så har moren min overvåket den. Hun skal sitte å følge med på alle transaksjoner. Går jeg ut en dag og spiser på en restaurant, så må jeg hjem dagen etter og forklare meg for «hvorfor jeg var der og hvorfor jeg måtte spise». 

Jeg tjener mine egne penger og betaler alle mine regninger selv. Men hun skal fortsatt ha fullmakt på kontoene mine. I tillegg blir hun sur om jeg bruker MINE penger på meg selv. Går jeg å handler noe til meg, så skal hun spørre hvorfor.

Jeg er myndig, men for fortsatt ikke «lov» av henne til å fjerne hennes fullmakt fra kontoene mine. Jeg har gjort det før og det har endt opp med at hun har blitt voldelig. Hun har skreket, slått meg og vært utrolig ufin. 

for dere som ikke kjenner til utenlandske foreldre. Det er ikke så lett å bare «flytte ut, melde ifra til politiet eller fjerne deres fullmakt fra våre kontoer». Det ender opp med mye trusler, bank og frekke kommentarer. De kan plutselig finne på å gjøre livet ditt om til et rent helvete. 

jeg lurte derfor på hvordan jeg kunne ha en konto uten hennes tilsyn. Kan jeg opprette flere brukskonto og bestille kort på de? Eller er det beste å avslutte kontoene jeg har nå og få bankkonto hos en ny bank, som hun ikke bruker? 

Anonymkode: 60164...d46

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan når som helst bestille deg en ny brukskonto, få kort til denne og få lønn inn på denne og at alle transaksjoner foregår derfra. Evt. beholder du den nåværende kontoen som "regningskonto", hvor husleie, strøm osv trekkes fra, og får lønn inn på den nye kontoen og overfører fast beløp til den gamle. Er du myndig er det ingen som trenger å vite hvor mange kontoer du har, det er fort gjort å lage flere!

Jeg kan ikke sette meg inn i familieforholdene, men jeg kan se for meg at hun kanskje blir like sint om hun skjønner at det foregår ting på konto hun ikke ser? Men du kan selvfølgelig prøve, og heller ta "kampen" om det blir bråk med andre kontoer også. For kampen kan det hende du må ta hvis hun faktisk mener hun har rett til dette. Datteren min er snart 16, og jeg føler jeg sniker hvis jeg tilfeldigvis trykker på hennes konto i nettbanken (som jeg har tilgang til). Når hun blir eldre vil det da ikke falle meg inn å sjekke kontoen hennes!

Anonymkode: 06742...d15

• Liker 21
Skrevet

Skift bank.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt banken og si at du skal trekke hennes fullmakt til innsikt. Jeg ser du har gjort det tidligere. Mora di er tydeligvis ikke en god mor, og du kan faktisk velge å kutte kontakten med henne. Hun er voldelig

Men ja, du kan selvsagt åpen konto i annen bank.

Anonymkode: 6256c...c90

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Opprett konto i ny bank. Overfør en del av lønna dit. Kontakt arbeidsgiver. Start med et mindre beløp per måned så hun ikke merker noe. Bygg din egen frihet over tid. Og neste gang hun slår deg, tar du igjen. Du er ung og sterk. Sett deg i respekt!

Anonymkode: c79de...480

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ta fra henne denne fullmakten, det. Og om hun begynner å bråke, får du anmelde henne til politiet e.l.
Dette er noe av det verste jeg har lest i dag, faktisk.
Sjokkerende og kontrollerende oppførsel 

Anonymkode: b8afc...2db

• Liker 11
Skrevet

I tillegg til alt over her, behandle din mor sånn du ville hatt behandlet andre. Du hadde ikke funnet deg i å bli mishandlet av noen andre. Gi beskjed om at du anmelder neste gang. Denne moren er en veldig dårlig mor. Skjønner du er glad i henne, men du må ikke utslette deg selv på denne måten. ❤️

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti det samme. Bare at moren min ikke blir voldelig, men ble veldig sur da jeg fortalte at jeg trakk fullmakten. Hun ønsket å ha fullstendig kontroll over det jeg gjør og hvor jeg er. Siden hun ikke var voldelig, så var det selvfølgelig lettere for meg å trekke fullmakten og gi faen i det hun sier. Du er dessverre ikke den eneste som opplever dette- mange av vennene mine som har utenlandsk bakgrunn opplever det samme. Også får man høre fra norske venner at det er jo bare å "anmelde" eller "kutte kontakten". Skulle ønske det var så lett gjort, men det er mange som ikke vet hvor vanskelig sosial kontroll kan være. Du kan bestille flere bankkort og opprette flere bankkontoer, men husk at kortet blir sendt hjem til deg. Og hun vil skjønne at du ikke lenger får lønn osv. på din opprinnelige konto.

Anonymkode: 6de9b...100

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her fjernet banken tilgang til kontoen sånn plutselig. La aldri mamma på igjen

Anonymkode: eb01a...a4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

jeg lurte derfor på hvordan jeg kunne ha en konto uten hennes tilsyn. Kan jeg opprette flere brukskonto og bestille kort på de? Eller er det beste å avslutte kontoene jeg har nå og få bankkonto hos en ny bank, som hun ikke bruker? 

uansett hva du gjør

- fjerne henne som bruker

- opprette eget bank konto

etc. du kommer til å ha problemer med henne siden dere bor sammen. 

Det første du MÅ gjøre, er å forklare henne at du er blitt voksen og du må klare å styre ditt eget økonomi selv.  

Har det med kjønn å gjøre? Er du jente og hun "overvåker" deg alltid om hva du gjør, hva du bruker pengene til ? Fordi det meste problemet med utenlandske familier der kvinner/jenter blir overvåket men ikke gutter.

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Dette høres ikke greit ut nei..  Hos oss gjorde vi det slik. Ungene, som er voksne nå, hadde hver sine konti i samme bank som meg.  Der hadde jeg tilgang, og det valgte vi slik at jeg kunne hjelpe dem med litt penger og kunne overføre direkte fra min konto til deres.  Det var greit da de bodde på hybler langt borte pga studier.  Nå er det ikke lenger behov for slikt, og dessuten har vi jo vipps nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, kunne du snakka med banken og alliert deg med noen der? Forklart dem situasjonen og trekke fullmakten, men ha en i banken i stand by som hun kan ringe til som kan 'ta på seg skylda'. Spille uforstående å si typ 'det er ikke vanlig i Norge så lenge hun ikke har verge, så det er fjernet'. Eller få en venn til å ringe å late som han er fra banken å si formelt at 'vi har oppdaget feil på xx konto, siden han ikke er umyndiggjort kan hun ikke ha mor som fullmakt på konto, så dette må vi fjerne når hun er over 18 og hu. Ikke har verge' 

Anonymkode: d9428...0bc

• Liker 10
Skrevet

Kan du ta en "hvit løgn" At  banken må ha attest på at du ikke har samtykkekompetanse, vis hun fortsatt skal ha fullmakt over kontoen din TS. 

• Liker 11
Skrevet

Hvis du er 18 eller eldre kan du bare kontakte banken din og fjerne hennes tilgang til kontoen. Det er ikke din mor som skal gi deg lov - du kan gjøre som du vil. Du kan også flytte ut i egen bolig. Husk at du er i Norge - her har du rettigheter og frihet. Din mor lever fortsatt i hjemlandet mentalt.

Utøver hun vold mot deg, bør du anmelde henne i politiet. Jeg er også utenlandsk, men min mor behandlet meg aldri på denne måten. Så det er kanskje noe med kulturen der du kommer fra. Ikke la deg styre av voldelige foreldre - i Norge er du fri. Hvis du vil være fri.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må fortelle din mor at denne typen oppførsel ikke er lovlig eller akseptabelt i Norge, her gjelder ikke kulturelle og religiøse lover fra andre land. Etter at man er blitt myndig i Norge så bestemmer man over seg selv.

Dette er dessverre et stort problem for mange jenter med innvandrerbakgrunn, de har ikke de samme rettighetene og den samme friheten som norske jenter.  

Anonymkode: 9c80d...45f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns absolutt du kan gå til politiet med dette (at din mor slår), og du kan garantert bytte bank og starte på nytt. Du er myndig, og i Norge betyr det at du har ansvar for deg selv. Din mor har ingenting hun skulle sagt, selv om hun mener det.

Anonymkode: b56b8...17b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
cmd skrev (21 minutter siden):

uansett hva du gjør

- fjerne henne som bruker

- opprette eget bank konto

etc. du kommer til å ha problemer med henne siden dere bor sammen. 

Det første du MÅ gjøre, er å forklare henne at du er blitt voksen og du må klare å styre ditt eget økonomi selv.  

Har det med kjønn å gjøre? Er du jente og hun "overvåker" deg alltid om hva du gjør, hva du bruker pengene til ? Fordi det meste problemet med utenlandske familier der kvinner/jenter blir overvåket men ikke gutter.

Jeg svarer ikke på vegne av TS, men hos meg hadde det mye med kjønn å gjøre og min mors ønske om å vite hvor jeg er og hvem jeg er sammen med. Og kontoutskrift gir jo en bra oversikt over det.

Anonymkode: 6de9b...100

• Liker 2
Skrevet

Trekk fullmakten også får du deg en  ny konto.

Bor du alene eller hos din mor? Hvis det er det sistnevnte, flytter du ut så fort du kan. Hvis hun blir voldelig igjen, anmelder du henne etter at du har gjort lydopptak av dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Siden jeg har hatt bankkonto/kort så har moren min overvåket den. Hun skal sitte å følge med på alle transaksjoner. Går jeg ut en dag og spiser på en restaurant, så må jeg hjem dagen etter og forklare meg for «hvorfor jeg var der og hvorfor jeg måtte spise». 

Jeg tjener mine egne penger og betaler alle mine regninger selv. Men hun skal fortsatt ha fullmakt på kontoene mine. I tillegg blir hun sur om jeg bruker MINE penger på meg selv. Går jeg å handler noe til meg, så skal hun spørre hvorfor.

Jeg er myndig, men for fortsatt ikke «lov» av henne til å fjerne hennes fullmakt fra kontoene mine. Jeg har gjort det før og det har endt opp med at hun har blitt voldelig. Hun har skreket, slått meg og vært utrolig ufin. 

for dere som ikke kjenner til utenlandske foreldre. Det er ikke så lett å bare «flytte ut, melde ifra til politiet eller fjerne deres fullmakt fra våre kontoer». Det ender opp med mye trusler, bank og frekke kommentarer. De kan plutselig finne på å gjøre livet ditt om til et rent helvete. 

Anonymkode: 60164...d46

I ditt tilfellet hadde jeg tatt kontakt med krisesenter. Jeg er utenlandsk og har utenlandske foreldre. Du trenger hjelp til å komme deg vekk. Den kampen må du bare ta men jeg anbefaler deg ikke ta den alene. 

Anonymkode: 69902...bc5

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I ditt tilfellet hadde jeg tatt kontakt med krisesenter. Jeg er utenlandsk og har utenlandske foreldre. Du trenger hjelp til å komme deg vekk. Den kampen må du bare ta men jeg anbefaler deg ikke ta den alene. 

Anonymkode: 69902...bc5

Dette er det beste forslaget så langt.

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...