Gå til innhold

MÅ man ha samværsavtale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber mye, og synes det er bedre at barna går imellom slik at det passer mtp jobb og at begge foreldre er mest mulig hjemme og tilstede når barna er der. Slik at vi kan avtale litt muntlig oss imellom når det passer best.

Eksen vil ha en detaljert avtale for forutsigbarhet. Jeg mener vi kan gi barna forutsigbarhet ved å informere dem om hvor de skal fortløpende. 

MÅ vi ha en avtale? Kan vi droppe det om jeg ikke vil?

Anonymkode: 307c2...7b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen samværsavtale forutsetter nok svært godt samarbeid å at begge er enige.  Høres ikke helt ut som dere er der.

Det er ikke forutsigbarhet for et barn å få fortløpende informasjon. 

Anonymkode: 3482b...494

• Liker 3
Skrevet

Dette hørtes slitsomt ut for barna. Men kommer jo an på barna da. Alle er forskjellig.
Men husk at eksen også skal ha det forutsigbart. At du jobber mye betyr ikke at hun skal sitte å ikke kunne planlegge sitt liv. Samme går for barna. 
 Her må vel du ta ett valg spør du meg. Jobb eller barna. De dagene/ukene du har barna så kan du ikke jobbe så mye. Eller skyve barna over på eksen for å kunne jobbe. 

• Liker 1
Skrevet

Blir jo ikke forutsigbarhet om de får fortløpende beskjeder...

Unger trenger litt mer en det. De blir rastløse og føler at de ikke er ønsket om de blir kastet hit og dit etter hva du vil..

Så ja... en detaljert plan på hverdager og ferier er best for unger også kan dere avtale dere mellom om det trengs. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber mye, og synes det er bedre at barna går imellom slik at det passer mtp jobb og at begge foreldre er mest mulig hjemme og tilstede når barna er der. Slik at vi kan avtale litt muntlig oss imellom når det passer best.

Eksen vil ha en detaljert avtale for forutsigbarhet. Jeg mener vi kan gi barna forutsigbarhet ved å informere dem om hvor de skal fortløpende. 

MÅ vi ha en avtale? Kan vi droppe det om jeg ikke vil?

Anonymkode: 307c2...7b8

Hva vil dette si da? Hvordan blir det? Jeg er også fan av forutsigbarhet. Barna trenger å vite hvor de skal være, trenger å vite at det er noen hjemme. Å gå frem og tilbake mellom stedene annenhver dag er fullstendig uaktuelt. De burde vite hvem som skal kjøres hit og dit. Selv om man får en avtale, så kan man ringe hverandre og si: Ja, men kan du ha barna i dag fordi jeg skal XXXX? 
Men jeg har også stått opp i det selv med en uforutsigbar samværsavtale og det er helt jævlig å være den parten som bare må slippe alt i henda fordi at far skal jobbe, date, feste osv. Det går aldri den andre veien. Det er bare gi, gi, gi og man blir bare kronisk overkjørt hele veien. Det handler om at man skal ha respekt for den andre sin fritid. Din eks fortjener faktisk forutsigbarhet, fortjener faktisk å få et liv. Du har tatt et valg om å jobbe mye. Det er ikke barna sin skyld og det er ikke din eks sin skyld. 

Om du ikke vil ha en avtale? Nei, dere kan ikke droppe det bare fordi at du ikke vil. Det kan bli familievernkontoret som er neste dersom du nekter.

Endret av Blått
AnonymBruker
Skrevet

Eh, ja. Dere må definitivt ha en avtale. Dvs, jeg skjønner godt at han som de aller fleste trenger det. 

Anonymkode: bba47...20b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en ca. avtale. Detaljert plan for en måned i slengen, grunnet turnus med tidvis mye jobb og mye fri hos far. For oss fungerer det fint. I den samværsavtalen vi lagde på mekling står det bare hyppig samvær i friperioder til far. Men da må man kunne snakke med hverandre ofte og samarbeide godt. 

Anonymkode: c11de...be5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere kan droppe om dere vil. Men ikke om bare én ønsker å droppe, dersom den andre vil ha avtale bør dere ha en. Kan dere ikke heller sette opp en som er litt fleksibel? 

Anonymkode: 9efcb...084

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke fungert for mitt barn. Vi hadde en periode 1,5 uke hver pga min turnus og annenhver uke etter hvert som han ble stor nok og jeg fikk meg samboer. Det har vært viktig for han å ha forutsigbarhet og å vite når og hvor han skal være, spesielt når han ble eldre. Det er også veldig vanskelig å være forelder når man aldri vet når man har barnefri. Livet når barna er hos far handler om mer enn å sitte og vente på at de kommer tilbake. 

Anonymkode: da834...fd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...