Nikea Skrevet 27. mai 2021 #1 Del Skrevet 27. mai 2021 Jeg driver og strikker genser, og jeg kan egentlig ikke mye om strikking (har bare strikket en hals tidligere). Oppskriften sier pinnestørrelse 9, og jeg skal legge opp 24 masker til vrangbord. Så strikke 10 runder, før jeg legger på til det blir 40 masker og øke til ca. 66 masker etter hvert på ermene. Hun jeg kjenner som kan mest om strikking anbefalte rundpinne og magic loop, men jeg er ikke erfaren nok til å få det til. Tro meg, jeg har prøvd 😅 Er det noen som kan fortelle meg hva slags pinner jeg skal bruke da? Jeg må vel bruke strømpepinner, men hvor lange og hvilke tror dere er best? Kan jeg bruke strømpepinner på hele ermet da, eller må jeg bytte til rundpinne underveis? Setter veldig pris på hjelp! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 27. mai 2021 #2 Del Skrevet 27. mai 2021 Da må du nok bruke strømpepinner, ja Jeg "sverger" til knitpro symfonie-pinner, men der må du jo finne hva du liker selv Men når det er pinne 9 vil jeg jo tro det er ganske tykt garn også, så da er nok 15-20 cm settpinner det du bør bruke Du kan bruke strømpepinner hele veien, men jeg syns det er mye enklere å gå over til rundpinne når det er nok masker på omgangen til at det passer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesil Skrevet 27. mai 2021 #3 Del Skrevet 27. mai 2021 Jeg fikk det absolutt ikke til med strømpepinner da jeg strikket min første genser, så lærte meg magic loop. Strikket slik i noen år, men på noen grantyper fikk jeg en "strek" i overgangen. Nå strikker jeg de fleste ermer til voksne på rundpinne 40 cm og på barnegensere begynner jeg med 30 cm før jeg går over til 40. Vet ikke hvordan det blir å først strikke med strømpepinner og så gå over til rundpinne, kan hende strikkefastheten din endrer seg da og at det blir et skille der. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Del Skrevet 27. mai 2021 Du må uansett begynne med strømpepinner eller magic loop. Når du har nok masker kan du skifte til rundpinne 40 cm. Er det til barn kan det hende du aldri får nok masker til det og må strikke hele på strømpepinner eller magic loop. Anonymkode: 8c044...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 27. mai 2021 #5 Del Skrevet 27. mai 2021 Det finnes mange gode videoer på hvordan du bruker magic loop. F eks denne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 27. mai 2021 Titania skrev (1 time siden): Da må du nok bruke strømpepinner, ja Jeg "sverger" til knitpro symfonie-pinner, men der må du jo finne hva du liker selv Men når det er pinne 9 vil jeg jo tro det er ganske tykt garn også, så da er nok 15-20 cm settpinner det du bør bruke Du kan bruke strømpepinner hele veien, men jeg syns det er mye enklere å gå over til rundpinne når det er nok masker på omgangen til at det passer Takk for tipset! Skal sjekke ut de pinnene 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 27. mai 2021 #7 Del Skrevet 27. mai 2021 Jeg syns strømpepinner er knotete, og hvis du syns det samme ville jeg gått over på rundpinne så fort du får nok masker. Bare pass på strikkefastheten din. Men nå er jeg da også storforbruker av rundpinner og helfrelst på magic loop, kanskje du ikke syns strømpepinner er like knotete som det jeg syns. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 27. mai 2021 Cesil skrev (1 time siden): Jeg fikk det absolutt ikke til med strømpepinner da jeg strikket min første genser, så lærte meg magic loop. Strikket slik i noen år, men på noen grantyper fikk jeg en "strek" i overgangen. Nå strikker jeg de fleste ermer til voksne på rundpinne 40 cm og på barnegensere begynner jeg med 30 cm før jeg går over til 40. Vet ikke hvordan det blir å først strikke med strømpepinner og så gå over til rundpinne, kan hende strikkefastheten din endrer seg da og at det blir et skille der. 😊 Huff, jeg er redd det blir vanskelig med strømpepinner. Men med magic loop følte jeg bare at den "loopen" var i veien og havnet inni det jeg holdt på å strikke og jeg begynte bare å svette og bli irritert 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 27. mai 2021 Honey Dew skrev (6 minutter siden): Det finnes mange gode videoer på hvordan du bruker magic loop. F eks denne Får kanskje prøve magic loop igjen, takk for videoen Aldri blitt så frustrert i mitt liv da jeg prøvde sist, men det trengs kanskje bare en del trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 27. mai 2021 Hippogriff skrev (2 minutter siden): Jeg syns strømpepinner er knotete, og hvis du syns det samme ville jeg gått over på rundpinne så fort du får nok masker. Bare pass på strikkefastheten din. Men nå er jeg da også storforbruker av rundpinner og helfrelst på magic loop, kanskje du ikke syns strømpepinner er like knotete som det jeg syns. Har en mistanke om at jeg kommer til å hate strikking med fem pinner, jeg vil helst strikke så enkelt som mulig 😄 Men skal prøve magic loop igjen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 27. mai 2021 #11 Del Skrevet 27. mai 2021 Nikea skrev (2 minutter siden): Huff, jeg er redd det blir vanskelig med strømpepinner. Men med magic loop følte jeg bare at den "loopen" var i veien og havnet inni det jeg holdt på å strikke og jeg begynte bare å svette og bli irritert 🙈 Ett alternativ til en lang rundpinne til magic loop, er to litt kortere evt Jeg har ikke testet det så mye selv, da jeg trives best med settpinner, men vet det anbefales litt rundt om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 27. mai 2021 Titania skrev (Akkurat nå): Ett alternativ til en lang rundpinne til magic loop, er to litt kortere evt Jeg har ikke testet det så mye selv, da jeg trives best med settpinner, men vet det anbefales litt rundt om Åja, går det også an? Jeg synes det hørtes enda mer avansert ut 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 27. mai 2021 #13 Del Skrevet 27. mai 2021 Nikea skrev (5 minutter siden): Åja, går det også an? Jeg synes det hørtes enda mer avansert ut 😄 Jeg vet ikke om du har sett Addi sine crazy trio pinner? Jeg har ikke prøvd de selv, men det er jo samme prinsipp Korte rundpinner for å strikke rundt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 27. mai 2021 #14 Del Skrevet 27. mai 2021 Nikea skrev (12 minutter siden): Har en mistanke om at jeg kommer til å hate strikking med fem pinner, jeg vil helst strikke så enkelt som mulig 😄 Men skal prøve magic loop igjen Ja jeg elsker det, etter jeg først vennet meg på det har jeg aldri sett meg tilbake Et sentralt poeng tror jeg er å prøve deg litt fram med hvilken lengde du trives best å strikke det med. Jeg foretrekker en veldig lang rundpinne, fordi jeg ellers syns det blir sånn strekk i arbeidet. Mens andre kanskje syns at det da blir for mye "tråd" som kan vikles inn i arbeidet, slik du skrev litt om? Tror det bare gjelder å prøve seg litt fram. Titania skrev (11 minutter siden): Ett alternativ til en lang rundpinne til magic loop, er to litt kortere evt Jeg har ikke testet det så mye selv, da jeg trives best med settpinner, men vet det anbefales litt rundt om For et bra tips! Det skal jeg gi til andre som verken liker strømpepinner eller magic loop - dette må jo være best of both worlds Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 27. mai 2021 Titania skrev (23 minutter siden): Jeg vet ikke om du har sett Addi sine crazy trio pinner? Jeg har ikke prøvd de selv, men det er jo samme prinsipp Korte rundpinner for å strikke rundt De så interessante ut, skal sjekke dem ut 😄 Takk for tips ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 27. mai 2021 Forfatter #16 Del Skrevet 27. mai 2021 Haha nei, magic loop gjør at jeg får lyst til å selge en halv genser på finn 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 27. mai 2021 #17 Del Skrevet 27. mai 2021 2 hours ago, Nikea said: Haha nei, magic loop gjør at jeg får lyst til å selge en halv genser på finn 😅 Jeg er ikke sånn superfan av magic loop, men et lite lure-triks i strikke-Ludo er å bruke en 80 cm-rundpinne. Da blir nemlig loopen "lengre unna" arbeidet og forstyrrer ikke like mye. Jeg har strikket en genser i lignende garntykkelse som deg på pinnestr. 10. Jeg brukte strømpepinner på ermer og hals. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke strikket genseren flatt og i stedet sydde den sammen. For det første hadde det gått raskere (jeg strikker rett og vrangt omtrent like raskt), for det andre så hadde jeg sluppet å knote med tykt garn og tykke strømpepinner, og for det tredje hadde jeg sluppet å ha en relativt tung garnbylt i fanget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #18 Del Skrevet 28. mai 2021 Hunter7 skrev (9 timer siden): Jeg er ikke sånn superfan av magic loop, men et lite lure-triks i strikke-Ludo er å bruke en 80 cm-rundpinne. Da blir nemlig loopen "lengre unna" arbeidet og forstyrrer ikke like mye. Jeg har strikket en genser i lignende garntykkelse som deg på pinnestr. 10. Jeg brukte strømpepinner på ermer og hals. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke strikket genseren flatt og i stedet sydde den sammen. For det første hadde det gått raskere (jeg strikker rett og vrangt omtrent like raskt), for det andre så hadde jeg sluppet å knote med tykt garn og tykke strømpepinner, og for det tredje hadde jeg sluppet å ha en relativt tung garnbylt i fanget. Jeg har egentlig en veldig lang rundpinne, problemet er at garnet er så hårete så jeg sliter med å helt få oversikt over maskene osv. Jeg tror, for denne gang, at jeg ender opp med å kjøpe settpinner. Og nei, det er kanskje ikke så dumt å strikke flatt og sy sammen? Får tenke på det til neste genser dersom jeg får denne ferdig 😄 Anonymkode: e3409...126 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 28. mai 2021 #19 Del Skrevet 28. mai 2021 Jeg bruker kun settpinner og så liten rundpinne når jeg har økt nok. Har ikke orket å prøve magic loop, syns det er enkelt nok med settpinner. Tidlig på armen med settpinner så tar jeg alltid og "strikker over" et par masker fra neste pinne på noen av omgangene for å unngå tydelige merker mellom pinnene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 28. mai 2021 #20 Del Skrevet 28. mai 2021 Et par tips for å unngå "stiger" når man strikker rundt på strømpepinner, er å gjøres som @pia mater nevner over her: Flytte masker over på neste omgang Andre tips: Strikk de tre-fire første maskene litt strammere enn resten av arbeidet (det samme gjelder for flat strikking) Bruk garnrester som maske-/omgangmarkør i stedet for f.eks. plastikkmarkører Strekk arbeidet lett etter hver omgang slik at garnet i maskene blir fordelt Etter man har lagt opp maskene på pinnene, kryss siste og første maske på hver pinne på første omgang For vrangborder i ribbestrikk kan det være lurt å først strikke et par omganger av disse frem og tilbake, og så føye de sammen til rundstrikk. Den lille glipa nederst, syr man senere sammen I enkelte oppskrifter skal man øke i første (og siste maske av omgangen). Legg heller opp en ekstra maske som strikkes vrangt hele veien, og gjør så økningen i maske nummer 2 på pinnen. Vrangmasken vil uansett være knapt synlig, siden den trekker stoffet sammen og ligger på undersiden av ermet. Men hvis ønskelig, kan man hekle den opp (såkalt falsk søm) når ermet er ferdig MEN før det sammenføyes med bolen. Enkelte av disse teknikkene fungerer best når det er snakk om ensfarget strikk, andre er bedre for struktur- og flettestrikk, og noen igjen for flerfarget strikkearbeid. Dette er også individuelt, og hver strikker utvikler gjerne sin egen metode og favoritt alt ettersom hva som skal strikkes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå