AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Hva gjør dere som har barn på 1,5 år i barnehagen på ettermiddagstid? Her har hun så mye energi selv etter en lang dag i barnehagen at vi må alltid finne på noe, men synes det er vanskelig å finne på nye ting hele tiden. Vil gjerne hente tidligere iblant, men synes det er vanskelig uten at hun blir rastløs og sur etterhvert på ettermiddagen. Anonymkode: f1c4a...be4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Først så bruker vi lang tid på veien hjem, så leker vi i sandkassa utenfor, tegner, holder på med klistremerker, tar et bad, spiser mat, leker inne, alt etter som hva hun har lyst til. Vi gjør sjeldent noe spesielt på ettermiddagene, synes det blir så travelt da. Fikk forresten støtte fra pedleder i bhg om å ikke «gjøre» så mye på ettermiddagen - barna har hatt hele dagen med aktiviteter og folk å forholde seg til, de trenger å bare styre seg litt selv, med foreldre i nærheten. Anonymkode: 4b62e...5b0 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Kan det være at hun har så mye energi fordi hun er overstimulert? Vi prøver å gjøre så lite som mulig, rolige aktiviteter, for det har et mye for den lille hjernen i løpet av barnehagedagen.... Anonymkode: b015b...87c 12
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Vi er hjemme og hun putler på med sitt. Først "hjelper" hun til med middag, dvs. står og rører i grytene på lekekjøkkenet mens jeg lager middag. Så går vi gjerne ut i hagen og leker litt om det er fint vær, ellers er vi inne. Hun er ikke fan av å slappe av, men det hender vi legger oss på sofaen og ser litt på tv, hører på musikk eller leser. Så er det på tide med kvelds og kveldsstell, så er dagen over og det er i seng. Så skjer ikke så veldig mye. Vi gikk ut for å spise etter barnehagen en dag, og selv om hun har mye energi etter barnehagen merket jeg på kvelden at det ble for mye for henne sånn rett etter barnehagen. Anonymkode: d585e...84b 2
Bokdamen Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Vi gjør også lite, men kjenner som deg på at energinivået ofte er høyt. Her har vi en storebror som hjelper på å holde henne aktivisert, men det varierer litt på hans dagsform hvor interessant det er å leke sammen. Om han lukker døren kan hun gjerne stå og krafse og prøve å komme inn på rommet hans 😅 Bruker god tid hjem fra barnehagen, de voksne må passe på å ha spist, for nå for tiden skal vi klatre og balansere og rulle alle steder det er mulig. Leker gjerne litt i gaten utenfor før vi går inn, da finner vi gjerne frem kritt, ball eller sykkel. Så er det middag (hun får hjelpe til hvis overskuddet er der, holde en kniv sammen med meg og kutte opp ting, vaske poteter e.l. ) Etter middag tar vi en tur ut igjen når det er fint hver, ellers leker vi duplo, leser bok, tegner, kler oss ut (det går mest i hatter), hopper i voksensengen eller noe annet tull. Hvis det er trøtt gjeng blir det litt tv, men merker det er mindre av det nå som det er lysere og bedre utevær. Kveldsmat, stell og natt.
frøkenkoz Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Det er hvertfall viktig at barnet lærer seg å være rolig av og til. Og at det er sunt å kjede seg av og til. Nå er jo hun lita enda. Men film for. Eks.? Det er ikke slik at ting trenger å hende hele tiden. Jeg mener hvertfall det er viktig å lære å være rolig. Å det å kunne roe seg ned. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 Vi gjør «ingenting» etter barnehagen. Dvs. at barna leker i stua mens vi voksne lager middag (1 lager middag og 1 ser etter barna) Etter middag slapper vi av litt, før det er sengetid. Når det er varmt i været går vi rett ut i hagen og plukker markjordbær, er i plaskebassenget, ser etter insekter eller lignende. Anonymkode: a3268...442 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 Jeg tar med min sønn ut stort sett hver dag etter barnehagen etter vi har spist middag. Da får vi begge litt frisk luft og han sover bedre om natten. Da går vi bare rundt i nabolaget, kikker på ting ute (mark, maur, folk, katter som går forbi) og leker litt på lekeplassen. Anonymkode: d3f37...94a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 Vår er 3 nå, men har hatt samme rutinen siden hun startet i bhg ved 14 mnd. bruke litt tid på å gå hjem, sette oss i sofaen i 10 min å kose litt og lese bok/snakke/tøyse rolig, lage middag med eller uten hjelp. Spise og så er det leggetid Anonymkode: c4b3a...ea6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Vi har brukt badekaret som «landingssted» de gangene barna har vært gira etter bhg. Yngste vår er 2,5 nå, men vi har aldri gjort noe etter barnehagen som har vært utenfor huset. Vi lager middag, leser bøker, leker i hagen, henter posten hvis vi vil ha en liten tur.(postkassa er 200m fra huset 😅) Vi er heldige og har tre relativt tette barn. De leker mye sammen og underholder hverandre. Vi har bevisst valgt bort opplegg etter barnehagen. Det er kun skolebarnet som får ha en fritidsaktivitet. Det er så lite tid til familietid, og jeg ønsker at barna skal oppleve at vi har en ro i familien og har tid til hverandre. Anonymkode: 21bf0...ced 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #11 Skrevet 28. mai 2021 Var ute hver dag, gikk på turer, på lekeplassen, i sandkassa osv Helt uaktuelt å ikke gjøre noe sammen med barnet etter barnehagen eller bare la barnet leke alene når det er liten. Anonymkode: 7754b...49f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 frøkenkoz skrev (13 timer siden): Det er hvertfall viktig at barnet lærer seg å være rolig av og til. Og at det er sunt å kjede seg av og til. Nå er jo hun lita enda. Men film for. Eks.? Det er ikke slik at ting trenger å hende hele tiden. Jeg mener hvertfall det er viktig å lære å være rolig. Å det å kunne roe seg ned. En 1,5 åring skal se på film? Anonymkode: 7754b...49f 2
Hactar Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 Du trenger ikke finne på nye ting hele tiden. 1,5 år er gullalderen for gjentakelser. Jeg ville forsøkt å hjelpe henne å lande. Ikke nødvendigvis inne, men en tur i kjente omgivelser, for eksempel. Noen barn blir urolige fordi de er overstimulerte, og trenger slappe av i hodet selv om de tilsynelatende har et umettelig behov for nye opplevelser. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå