AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Del Skrevet 27. mai 2021 Jeg har et barn fra før, men gikk kun til lege i det første svangerskapet. Fikk all hjelp jeg trengte der, da legen var svært oppdatert på graviditet/fødsel og hadde ultralydapperat på kontoret. Denne gang har jeg en mannlig fastlege, og han har ikke ultralydapperat på sitt kontor. Har derfor kontaktet helsestasjonen og fått time hos jordmor der. Ser det er satt av 1 hel time til dette. Hva snakker man om på en slik konsultasjon? Jeg er generelt ikke en type som har behov for å snakke så mye om følelser osv. Ønsker egentlig bare å få tatt ultralyd og sjekket urinprøven. På legetime forrige uke sa legen at jeg skulle ta første svangerskapskontroll hos ham. Har fått time der neste uke. Da skulle jeg også få helsekort for gravide. Da jeg ringte jordmor i går, sa hun at jeg skulle få helsekortet av henne. Føler jeg blir litt stresset av dette. Er det nødvendig å gå til både lege og jm egentlig? Jeg har ikke mulighet til å ta fri fra jobb så ofte heller. Første graviditet endte dessuten med planlagt keisersnitt og jeg ønsker å søke om dette denne gangen og. Er det lurt å involvere jm i dette, eller bare ta det opp med overlegen på sykehuset der jeg går til ekstra kontroll (grunnet tilstanden som førte til ks første gang). Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Del Skrevet 27. mai 2021 Du velger selv om du går til jordmor, lege eller begge deler. Jeg har bare gått til jordmor fordi jeg ikke har trengt noe annet enn standard oppfølging. På første time fyller man ut helsekortet, tar blodprøver og tar en liten prat. F.eks om dette med ekstra oppfølging og planlagt keisersnitt. Husk å ta med urinprøve. Du kan ikke forvente å få tatt ultralyd, har ikke hørt om noen kommunal jordmor som har ultralydapparat. Da må du i så fall gå privat og betale selv. Anonymkode: 28d36...e9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du velger selv om du går til jordmor, lege eller begge deler. Jeg har bare gått til jordmor fordi jeg ikke har trengt noe annet enn standard oppfølging. På første time fyller man ut helsekortet, tar blodprøver og tar en liten prat. F.eks om dette med ekstra oppfølging og planlagt keisersnitt. Husk å ta med urinprøve. Du kan ikke forvente å få tatt ultralyd, har ikke hørt om noen kommunal jordmor som har ultralydapparat. Da må du i så fall gå privat og betale selv. Anonymkode: 28d36...e9f Takk for svar. Utrolig skuffende at de ikke tar ul. Jeg hadde en MA i fjor høst, og en ul var noe av det jeg hadde sett mest frem til å få tatt nå. ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Del Skrevet 27. mai 2021 Her ser du hva som er fokuset på kontrollene. Det er èn ultralyd du blir tilbudt i svangerskapet, og det er OUL. Ellers er det kun hvis noe tilsier at man må se hvordan det står til med fosteret, på grunn av blødninger, senere lite bevegelse etc. Man gjør det ikke for "gøy" offentlig, da må man bestille time privat til nettopp det formålet. Jeg syns også det er kjedelig, og skulle gjerne hatt time hver uke for å se at alt er fint, men det er ingen bekreftelse på at det forblir fint og det er ikke sunt for hverken foster eller mor, og det er ufattelig uøkonomisk. Anonymkode: 1586f...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Del Skrevet 27. mai 2021 Du trenger et helsekort, så det du får først tar du med på neste kontroll og så fyller de videre ut på det på de resterende kontrollene. Legen regnet nok med at du skulle ta kontrollene hos han, men det er vanligere å gjøre det hos jordmor. Men om du ikke har behov for annet enn ultralyd og å søke om planlagt keisersnitt er det vel like greit å gå til legen? Selv om det kan virke som det er greit å prate med en som kan faget, og ikke kan litt om faget, mtp at du er bekymret over MAen. Anonymkode: 1586f...c3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Del Skrevet 27. mai 2021 Kan det være en annen på legekontoret som har ultralyd? Min fastlege har også dette og det er veldig fint å kunne bekrefte svangerskap og få bukt på bekymringer, men det er en gode for de som har en fastlege med en slik mulighet. Min fastlege har alltid vært tydelig på at det kun er til bruk for å fastsette svangerskap, bekrefte at det ikke er utenfor livmoren, antall osv og ikke fosterdiagnostikk. Skal man ha en mer detaljert sjekk må man reise privat. Bekreftet hos lege i uke 7 og gikk deretter privat 12+0. Jordmor settet av 1 time med tanke på utfylling av helsekort og en prat og gjennomgang av foregående svangerskap. I tillegg til blodtrykk og urinprøve. Noen helsestasjoner tilbyr blodprøver der eller du må ta dem i uke 12 på legekontoret. Jordmor bruker også tid på å fylle inn svar fra blodprøvene i helsekortet. Anonymkode: 9e718...d77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ser du hva som er fokuset på kontrollene. Det er èn ultralyd du blir tilbudt i svangerskapet, og det er OUL. Ellers er det kun hvis noe tilsier at man må se hvordan det står til med fosteret, på grunn av blødninger, senere lite bevegelse etc. Man gjør det ikke for "gøy" offentlig, da må man bestille time privat til nettopp det formålet. Jeg syns også det er kjedelig, og skulle gjerne hatt time hver uke for å se at alt er fint, men det er ingen bekreftelse på at det forblir fint og det er ikke sunt for hverken foster eller mor, og det er ufattelig uøkonomisk. Anonymkode: 1586f...c3a Takk for link. Ja,ser den og forstår hvorfor det er sånn. Skjønner nå hvor utrolig heldig jeg var med min forrige fastlege som desverre er gått av med pensjon nå. Har nettop booket time til privat ul på Volvat. Synes det er 1300kr verdt. Men har sett at jordmødre legge et slikt rør mot magen (jordmorstetoskop?) Hvor langt på vei må man være for å kunne høre hjertelyd på den måten? ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Del Skrevet 27. mai 2021 Ps: du har rett på fri med lønn fra jobb for å gå på kontroller. Anonymkode: 9e718...d77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ps: du har rett på fri med lønn fra jobb for å gå på kontroller. Anonymkode: 9e718...d77 Jeg har tatt det ut som avspasering hver gang jeg trenger fri i forbindelse med legetimer. Har fått lønn men det trekkes timer fra min plusstid. Blir det feil? ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har tatt det ut som avspasering hver gang jeg trenger fri i forbindelse med legetimer. Har fått lønn men det trekkes timer fra min plusstid. Blir det feil? ts Anonymkode: a950c...be2 Du skal da ikke avspasere. Vi har en svangerskapsomsorg i Norge for en grunn. Den er der for å beskytte barnet. Svangerskapsrelatert skal ikke koste deg. Normale legetimer må jeg selv avspasere, men det er lege/sykehus/jordmor som avgjør hvor ofte eller sjelden du skal ha kontroller. Alt som er innenfor det segmentet får man fri med lønn for. Dette inkluderer også reisevei og tiden dette tar. Anonymkode: 9e718...d77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Del Skrevet 27. mai 2021 Man skal selvfølgelig ha fri med lønn for å dra på svangerskapskontroller https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/svangerskapskontroll/ Ville absolutt fulgt det opplegget kommunen din har satt opp for svangerskapsoppfølging! Helt topp å gå til jordmor, de har stålkontroll og hvis du bor et sted jordmor også kan ta blodprøver så trenger du ikke gå til lege i hele tatt. Min lege er helt ubrukelig på graviditetsting, så jeg går kun der i forbindelse med sykemelding. Tror aldri jeg har brukt mer enn 20 minutter hos jordmor, men de har generelt bedre ting. Ultralydapparat er det ikke vanlig å ha verken på legekontor eller helsestasjon, man blir videre sendt til sykehus om det er behov for det, men de lytter jo med doppler. Anonymkode: 57954...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal da ikke avspasere. Vi har en svangerskapsomsorg i Norge for en grunn. Den er der for å beskytte barnet. Svangerskapsrelatert skal ikke koste deg. Normale legetimer må jeg selv avspasere, men det er lege/sykehus/jordmor som avgjør hvor ofte eller sjelden du skal ha kontroller. Alt som er innenfor det segmentet får man fri med lønn for. Dette inkluderer også reisevei og tiden dette tar. Anonymkode: 9e718...d77 Så bra. Har hele tiden trodd jeg måtte avspasere. Sjefen har heller ikke nevnt noe. Har nå brukt opp nesten all opparbeidet plusstid på legetimer (har hatt timer på sykehuset grunnet komplikasjonen som førte til ks sist). ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for link. Ja,ser den og forstår hvorfor det er sånn. Skjønner nå hvor utrolig heldig jeg var med min forrige fastlege som desverre er gått av med pensjon nå. Har nettop booket time til privat ul på Volvat. Synes det er 1300kr verdt. Men har sett at jordmødre legge et slikt rør mot magen (jordmorstetoskop?) Hvor langt på vei må man være for å kunne høre hjertelyd på den måten? ts Anonymkode: a950c...be2 Min fastlege fikk ultralydaparat kort tid etter jeg fødte mitt første barn...... Det var ganske frustrerende 😅 Og nå som jeg er gravid igjen, så er han i permisjon for å fullføre spesialisering, og vikaren har ikke ultralydaparat. Jeg skjønner din frustrasjon. Tror de begynner etter uke 14 eller enda senere? Det er i hvertfall ikke mulig før etter livmoren kommer opp over skambenet(?), og det er ikke før en gang i andre trimester. Anonymkode: 1586f...c3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Del Skrevet 27. mai 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Utrolig skuffende at de ikke tar ul. Jeg hadde en MA i fjor høst, og en ul var noe av det jeg hadde sett mest frem til å få tatt nå. ts Anonymkode: a950c...be2 Du kan spørre fastlegen om han kan sende henvisning til nærmeste kvinneklinikk om noen ekstra ultralyd-kontroller så du får slappet av litt. Det er helt normalt å få ekstra oppfølging etter SA/MA Anonymkode: 8265b...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man skal selvfølgelig ha fri med lønn for å dra på svangerskapskontroller https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/svangerskapskontroll/ Ville absolutt fulgt det opplegget kommunen din har satt opp for svangerskapsoppfølging! Helt topp å gå til jordmor, de har stålkontroll og hvis du bor et sted jordmor også kan ta blodprøver så trenger du ikke gå til lege i hele tatt. Min lege er helt ubrukelig på graviditetsting, så jeg går kun der i forbindelse med sykemelding. Tror aldri jeg har brukt mer enn 20 minutter hos jordmor, men de har generelt bedre ting. Ultralydapparat er det ikke vanlig å ha verken på legekontor eller helsestasjon, man blir videre sendt til sykehus om det er behov for det, men de lytter jo med doppler. Anonymkode: 57954...4b5 Måtte ta blodprøvene hos legen, men gjorde det forrige uke. Håper prøvesvarene blir tilgjengelig for jordmor. Sa til legen at jeg hadde jordmortime snart, men kanskje han misforstod meg for han fortsatte å si at vi på ny legetime neste uke skulle ta første kontroll og gå igjennom blodprøvesvarene. ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min fastlege fikk ultralydaparat kort tid etter jeg fødte mitt første barn...... Det var ganske frustrerende 😅 Og nå som jeg er gravid igjen, så er han i permisjon for å fullføre spesialisering, og vikaren har ikke ultralydaparat. Jeg skjønner din frustrasjon. Tror de begynner etter uke 14 eller enda senere? Det er i hvertfall ikke mulig før etter livmoren kommer opp over skambenet(?), og det er ikke før en gang i andre trimester. Anonymkode: 1586f...c3a Takk for svar. Kanskje jm kan høre noe i morgen da, jeg er nå i slutten av uke 15. ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #17 Del Skrevet 27. mai 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for link. Ja,ser den og forstår hvorfor det er sånn. Skjønner nå hvor utrolig heldig jeg var med min forrige fastlege som desverre er gått av med pensjon nå. Har nettop booket time til privat ul på Volvat. Synes det er 1300kr verdt. Men har sett at jordmødre legge et slikt rør mot magen (jordmorstetoskop?) Hvor langt på vei må man være for å kunne høre hjertelyd på den måten? ts Anonymkode: a950c...be2 Jordmor bruker doppler for å lytte til hjertelyd. Doppler er et lite ultralydapparat som fanger opp fosterlyd, slik at du også kan høre det. Har du ikke vært på noe kontroll før nå i uke 15? Anonymkode: 57954...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Del Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jordmor bruker doppler for å lytte til hjertelyd. Doppler er et lite ultralydapparat som fanger opp fosterlyd, slik at du også kan høre det. Har du ikke vært på noe kontroll før nå i uke 15? Anonymkode: 57954...4b5 Det høres bra ut. Var på tidlig ul privat i uke 8/9. Deretter har jeg hatt en tidlig ul på sykehuset i uke 11. Neste kontroll på sykehuset er ordinær ul i uke 18. ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 27. mai 2021 #19 Del Skrevet 27. mai 2021 Hei, så bare du skrev uke 8 her, var det mulig å se liv/at den lille var frisk og normal nakkefold og sånt allerede da? Skal bestille tidlig UL time snart, tenkte egentlig til uke 11, men hvis man kan se så tidlig som dette, vil jeg også det! Skal til første jordmortime neste onsdag, jeg ringte de i går siden det står på nett det kan være lurt å få en jordmor med en gang man får positiv test. Følte det er litt tidlig selv egentlig i uke 5, men de ville nå ha meg inn med urinprøve og prate litt. Så det er vel det som skjer første jordmortime hvis du er ganske tidlig. Men i ditt tilfelle er det vel doppler og urinprøver, og kanskje symfysemål hvis jeg husker rett? Min forrige jordmor borret alltid den lange tommelneglen sin ned i skambeinet mitt med målebåndet da hun skulle måle meg, heldigvis har hun pensjonert seg ^^ ble forbanna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #20 Del Skrevet 27. mai 2021 skruttveig skrev (1 minutt siden): Hei, så bare du skrev uke 8 her, var det mulig å se liv/at den lille var frisk og normal nakkefold og sånt allerede da? Skal bestille tidlig UL time snart, tenkte egentlig til uke 11, men hvis man kan se så tidlig som dette, vil jeg også det! Skal til første jordmortime neste onsdag, jeg ringte de i går siden det står på nett det kan være lurt å få en jordmor med en gang man får positiv test. Følte det er litt tidlig selv egentlig i uke 5, men de ville nå ha meg inn med urinprøve og prate litt. Så det er vel det som skjer første jordmortime hvis du er ganske tidlig. Men i ditt tilfelle er det vel doppler og urinprøver, og kanskje symfysemål hvis jeg husker rett? Min forrige jordmor borret alltid den lange tommelneglen sin ned i skambeinet mitt med målebåndet da hun skulle måle meg, heldigvis har hun pensjonert seg ^^ ble forbanna. Uff,det hørtes ekkelt ut med målingen Gynekologen på Volvat registrerte tydelig hjertelyd på ul i uke 8 ja. Hun tok også en gjennomgang av hodet og kroppen. Sa at dersom noe var helt galt med organene så ville hun kunne se det allerede nå. ts Anonymkode: a950c...be2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå