Gå til innhold

Nettbrett/ipad til 3åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg har en 3 åring som generelt bryr seg litt om skjermer. Men når jeg snakker med folk som har barn i samme alder så får jeg ofte de høre de bruker nettbrett om morgen for å få en times tid på å våkne. Eller om kvelden før de skal sovne, eller generelt og det kan fort bli 1-2 timer om dagen. Er det blitt vanlig med så mye skjermtid på barna? 

Anonymkode: 24a21...e9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: b3aee...5fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv en 3,5 åring som ikke bryr seg om ipad mer en å spille litt sammen med oss i 5-10 minutter en gang iblant..   aldri vert så intressert.. 

Jeg er misunnelig på de som kan gi ipadden på morgonen og få en time slumring 😅  her spretter ungen opp kl 6 og har null interesse av å starte rolig med å kikke på noe skjerm 🙈   

Anonymkode: 6a6db...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har selv en 3,5 åring som ikke bryr seg om ipad mer en å spille litt sammen med oss i 5-10 minutter en gang iblant..   aldri vert så intressert.. 

Jeg er misunnelig på de som kan gi ipadden på morgonen og få en time slumring 😅  her spretter ungen opp kl 6 og har null interesse av å starte rolig med å kikke på noe skjerm 🙈   

Anonymkode: 6a6db...19a

Er vell ikke helt uenig nei 🤣 Men samtidig glad for at det ikke er noe dillemma 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 3 år nå, og vil veldig gjerne ser på bilder og videoer av seg selv på mobilene vår, men om vi setter på en serie/video eller en film å se på, nei det gidder hun ikke! Kan maks se en episode Peppa Gris eller Bluey, så er det stopp. Så blir nok ikke noe iPad på en stund akkurat!

Anonymkode: 04a25...f17

AnonymBruker
Skrevet

Dette har vi aldri praktisert med vår 3-åring. Om morgenen er det opp kl.06:30-07:00 uansett hvor trøtte vi er. Det kan være et helvete å komme seg ut døren om morgenen men det går. Om kvelden ser hun litt barne-TV før vi tar kveldsstellet og leser eventyr på sengen. 

Anonymkode: 73d72...654

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det SÅ kjedelig å være med ungen at dere heller vil prakke på den en iPad? Barn tar tid og krefter selvfølgelig, men er man ikke opp for oppgaven – ikke få noen. 

Anonymkode: c2108...c50

• Liker 11
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ja. Min lærte seg både alfabet, staving og matte både på norsk og engelsk da han var 3 år pga ipad. 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (2 minutter siden):

Ja. Min lærte seg både alfabet, staving og matte både på norsk og engelsk da han var 3 år pga ipad. 

Hvorfor gir du det ansvaret til iPad, du kunne jo lært barnet det du også? Hvorfor skal det være en fordel med iPaden? 

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor gir du det ansvaret til iPad, du kunne jo lært barnet det du også? Hvorfor skal det være en fordel med iPaden? 

Synes Siri er en flink lærer ❣️

AnonymBruker
Skrevet

Min liker å se iPad, har ingen problemer med at han får se på den på ettermiddagen mens jeg lager middag. Han er trøtt og sliten etter en dag i barnehagen, og liker å slappe av på sofaen. Han leker selvsagt i tillegg både inne og ute og er generelt veldig aktiv, så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for at han får lov å koble av litt, det trenger både store og små. 

Anonymkode: c7047...8e6

• Liker 3
Skrevet

Det har vel blitt mer vanlig ja. Jenta mi på 3 fikk min gamle iPad da hu var 2 og 1/2. Der ser hun på nrk super eller Disney+ etter barnehagen hvis det er drittvær eller på morgen/ettermiddagen når jeg er alene med begge barna. Den ene er baby å krever ganske mye ennå. 
Men så lenge været er fint velger hun heller utetid fremfor skjerm (enn så lenge). Før babyen kom brukte vi den lite på morgen. Klart det er deilig å ligge litt, men hun sover så lenge at det ikke er nødvendig. Dog har jeg full forståelse for de som blir vekket i 5/6/7 tia   Og tyr til iPad for en rolig start . Men jeg syns ikke skjermen skal fungere som «barnevakt» store deler av morgen/dagen fordi foreldrene er for late til å aktivisere de barna de selv har valgt å få :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min liker å se iPad, har ingen problemer med at han får se på den på ettermiddagen mens jeg lager middag. Han er trøtt og sliten etter en dag i barnehagen, og liker å slappe av på sofaen. Han leker selvsagt i tillegg både inne og ute og er generelt veldig aktiv, så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for at han får lov å koble av litt, det trenger både store og små. 

Anonymkode: c7047...8e6

Ipad er ikke avkobling. Kroppen er i ro mens hodet bombarderes av inntrykk. 

Anonymkode: 7299f...9fa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte lydbøker fra Spotify i stedet. Type Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren. Alt deres ligger ute, sånn ca. 

Begynte med Lillebror og Knerten da hun var 2,5 og har fortsatt i årevis. Hun ligger og hører om morgenen/kvelden, og kan fint leke rolig mens hun lytter til disse mens vi gjør andre ting.

Skjerm bruker hun bare til skolearbeid.

Anonymkode: 96cde...11f

• Liker 5
Skrevet

Her får han se litt på morgenen, da har vi tid til å ordne oss for jobb og barnehage. Får også se litt etter barnehagen, mens vi lager middag. 

Han er ellers en aktiv kar som er flink å leke og styre, så tenker det må vær3 greit.

Skrevet

Så merkelig å snakke om iPad'en, som er et merke og ikke et fellesnavn. 

AnonymBruker
Skrevet

2-3 åringer er altfor unge til å få iPad og andre lignende nettbrett.
Det er så trist å lese og å tenke på hvordan det vil bli i fremtiden

Anonymkode: 2a772...435

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ipad er ikke avkobling. Kroppen er i ro mens hodet bombarderes av inntrykk. 

Anonymkode: 7299f...9fa

Hjernen får enda flere inntrykk av å gå ute på gata, man slapper generelt av hvis man bare titter på noe på den måten. 
Hva var egentlig meningen med kommentaren din? At ipad og tv ikke er bra for ungene? 

Skrevet

Min treåring får styre TV/nettbrettid (nesten) helt selv. Hun er veldig aktiv, vi har hund, og er generelt glad i å være utendørs. Stort sett har hun ikke ro i kroppen til å se noe særlig. Så de dagene hun ser mer, så er det fordi hun 1) er veldig sliten, 2) er syk, eller 3) det er drittvær og vi orker ikke å være like mye ute som normalt, og har ikke besøk. Har null dårlig samvittighet for å krysse en eventuell "tidsgrense" disse dagene 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...