AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Du som har blitt bedt om å ta personlighetstest og har litt kunnskap om slike tester, hvor stor tiltro har du til at arbeidsgiver faktisk bruker testen riktig? Særlig når du ser testen er en kvasitest som intervjuer "har tatt et kurs i"? Du vil ha jobben. Hva gjør du? Jeg har utdanning som blant annet gir kompetanse på personlighet og personlighettesting, og opplever stadig ønsket om å svare på personlighetstester i intervjurunder. Til nå har jeg "faket" meg gjennom dem fordi jeg vet hva jeg bør svare. Det har også vært helt tydelig for meg at intervjuer ikke har kompetanse, men _stor_ tro på testen. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 54831...631
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 Jeg har tatt én, og jeg var stort sett ærlig. Samtidig tok jeg det alternativet jeg burde svare, dersom det sto mellom to alternativ hvor jeg ikke var sikker på hvilket som passet meg. Det sjefen min fikk ut av den testen jeg tok var at min dårligste egenskap er at jeg er dårlig på forhandlinger. Det kunne jeg glatt fortalt ham på forhånd, uten at han betalte i dyre dommer for den testen. Anonymkode: 0c5f5...cd5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Hva kan du gjøre? Om du vil ha jobben, er det vel bare å ta testen. Og ja, jeg ville pyntet litt på svarene for å få personligheten til å passe til stillingen... Noen har vært flinke til å selge inn personlighetstester i arbeidslivet, og det har dessverre blitt veldig vanlig også i jobber hvor det tidligere ikke har vært noe behov for slikt. Og, som du sier, testene blir vurdert av folk som ikke har kompetanse, eller har "vært på et kurs". Det er synd, for en slik test vil ofte være helt ubrukelig, og egentlig en unødvendig kostnad. Men å motsette seg eller komme med innvendinger tror jeg bare kaster et dårlig lys over deg som søker, så det er nok bare å jatte med. Vi bruker selv personlighetstester ved våre ansettelser. Men det er sikkerhetskritiske jobber hvor det er viktig at vedkommende har rett personlighet og innstilling. Våre tester blir vurdert av en innleid bedriftspsykolog, som har doktorgrad i emnet. Anonymkode: 79ef5...fc5
Jadda123 Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Om det er Myers Briggs så er det bare a lyge i vei. Er 100% pseudovidenskap diktet opp for å tjene penger på lettlurte arbeidsgivere og konsulentbyrå. Om det er en faktisk personlighetstest basert på noe litt mer vitenskapelig, som for eksempel femfaktormetoden / big 5 personallity trait, så hadde jeg vært mer ærlig, men selvfølgelig ikke sagt/svart noe som er åpenbart veldig negativt. Har tatt flere typer tester gjennom intervju både med Equinor og diverse bemanningsbyrå, men testene har alltid vært så overflatisk at dem stort sett sier "du liker å ha orden på ting" Føler slike tester er bortkastet tid når man alikevel skal på flere timeslange intervju.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 Tror det er noen som har vært gode til å selge, ja. Et annet spørsmål er hvorvidt det burde vært lov med slike tester til jobber hvor det ikke trengs. Hva om man kommer ut med en "dårlig" personlighet? Av og til skulle jeg gjerne sett Big 5-resultatet til lederen jeg skal jobbe under...Den som søker får jo ikke noe informasjon om de andres personligheter i bedriften. Anonymkode: 54831...631
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå