AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Jeg byttet jobb i fjor. Startet i ny jobb november. Fikk utbetalt feriepenger fra gamle jobben i oktober ved siste dag. Har opptjent feriepenger på skarve 10.000 i november / desember. Skal ta ut 4 uker ferie i juli. Får jeg egentlig utbetalt noe annet enn de 10.000? Anonymkode: 64a2b...f9a
Gjest Smeltemann Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg byttet jobb i fjor. Startet i ny jobb november. Fikk utbetalt feriepenger fra gamle jobben i oktober ved siste dag. Har opptjent feriepenger på skarve 10.000 i november / desember. Skal ta ut 4 uker ferie i juli. Får jeg egentlig utbetalt noe annet enn de 10.000? Anonymkode: 64a2b...f9a Nei,du har jo feriepengene fra din gamle jobb.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 Nei. Du har jo allerede fått utbetalt de feriepengene du har opptjent. Anonymkode: a128c...c73 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Ja, du får feriepenger fra den nye jobben din. Selvfølgelig... Ville du ha pengene fra den gamle arbeidsgiver? Dette er noe du får bestemme selv. Du må skatte om du får betalt ut feriepenger året før. Anonymkode: 3a391...e1d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, du får feriepenger fra den nye jobben din. Selvfølgelig... Ville du ha pengene fra den gamle arbeidsgiver? Dette er noe du får bestemme selv. Du må skatte om du får betalt ut feriepenger året før. Anonymkode: 3a391...e1d Du må skatte uansett. Og pengene fra den gamle arbeidsgiveren har hun jo fått. Anonymkode: efb78...961 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Du har opparbeidet deg ca 4 betalte feriedager i din nye jobb etter to mnd arbeid ifjor. Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta ut mer enn 4 dager ferie. (Men jeg skjønner om man trenger mer og vil ha mer). Hos oss får vi vanlig lønn + feriepenger, men blir trukket for det antall feriedager vi tar ut. Så har man 25 feriedager blir man trukket for det. Har man 17, slik jeg har siden jeg startet i mai i fjor, blir jeg trukket for det. I et vanlig år er feriepengene normalt høyere enn beløpet for antall feriedager som trekkes, men det blir ikke tilfellet hos deg hvis du tar ut fire uker ferie. Anonymkode: b8771...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har opparbeidet deg ca 4 betalte feriedager i din nye jobb etter to mnd arbeid ifjor. Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta ut mer enn 4 dager ferie. (Men jeg skjønner om man trenger mer og vil ha mer). Hos oss får vi vanlig lønn + feriepenger, men blir trukket for det antall feriedager vi tar ut. Så har man 25 feriedager blir man trukket for det. Har man 17, slik jeg har siden jeg startet i mai i fjor, blir jeg trukket for det. I et vanlig år er feriepengene normalt høyere enn beløpet for antall feriedager som trekkes, men det blir ikke tilfellet hos deg hvis du tar ut fire uker ferie. Anonymkode: b8771...cdc Jo, de kan, og er forpliktet til å tvinge henne. Hun har jo opptjent ferie fra gammel arbeidsgiver. Anonymkode: efb78...961 1
Liljerød Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 Du skulle jo spart feriepengene fra den gamle arbeidsgiveren til ferien i år. Du betalte nok skatt av feriepengene du fikk i fjor, men dette skal du ha igjen på skatten i år dersom du totalt har trukket for mye. Derfor kan en del av skattepengene også med god samvittighet settes av til ferie i år. Dette kan du regne på selv når du ser hvor mye du skattet i fjor og sammenligner med tidligere år.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, du får feriepenger fra den nye jobben din. Selvfølgelig... Ville du ha pengene fra den gamle arbeidsgiver? Dette er noe du får bestemme selv. Du må skatte om du får betalt ut feriepenger året før. Anonymkode: 3a391...e1d Nei,. du kan ikke velge selv. Dette er meget klart i ferieloven. Opptjente feriepenger skal utbetales når arbeidsforholdet avsluttes. Anonymkode: 8df8f...913 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg byttet jobb i fjor. Startet i ny jobb november. Fikk utbetalt feriepenger fra gamle jobben i oktober ved siste dag. Har opptjent feriepenger på skarve 10.000 i november / desember. Skal ta ut 4 uker ferie i juli. Får jeg egentlig utbetalt noe annet enn de 10.000? Anonymkode: 64a2b...f9a Du får feriepengene du har opparbeidet deg på den nye arbeidsplassen. Nei, du får ikke annet. Det du fikk fra din gamle jobb, burde du ha spart. Anonymkode: 8df8f...913 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Du har fått de pengene, at du brukte de til noe annet er litt dumt nå. Blir som om du og f.eks to barn skal reise bort. Et par uker før får de 200 kroner hver til reisen. Den ene sparer det til formålet, mens den andre bruker det umiddelbart på noe annet, men finner fire flasker å pante. Når dere skal reise spør den som har brukt opp alt sjokkert "Får jeg noe som helt penger? Får jeg noe annet enn disse 12,- fra panten? Hva er riktig løsning da? Nummer to får enda mer penger, eller at vedkommende får leve litt fattigere og lære av feilene og hva feriepenger er til? Anonymkode: 59550...e43 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Joda de er spart men hensikten bak spm var å høre om jrg fikk mer enn disse 10 utbetalt ( feriepenger fra i fjor) eller om det er det.... Vedr skatt..hjelper svært lite på med baksmell. Anonymkode: 64a2b...f9a
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Nei som nevnt har du fått det du skal ha fra forrige arbeidsgiver. Du får bare det fra ny arbeidsgiver Anonymkode: e647b...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har opparbeidet deg ca 4 betalte feriedager i din nye jobb etter to mnd arbeid ifjor. Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å ta ut mer enn 4 dager ferie. (Men jeg skjønner om man trenger mer og vil ha mer). Hos oss får vi vanlig lønn + feriepenger, men blir trukket for det antall feriedager vi tar ut. Så har man 25 feriedager blir man trukket for det. Har man 17, slik jeg har siden jeg startet i mai i fjor, blir jeg trukket for det. I et vanlig år er feriepengene normalt høyere enn beløpet for antall feriedager som trekkes, men det blir ikke tilfellet hos deg hvis du tar ut fire uker ferie. Anonymkode: b8771...cdc Jo, arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker tar ut lovbestemt ferie (fire uker og en dag), og arbeidstaker har plikt til å ta ut ferien. Det du påstår her gjelder KUN hvis den ansatte av en eller annen grunn ikke har opparbeidet seg feriepenger i fjor (enten vært student eller vært uten jobb i store deler av året). Dette sier jo TS at hun har gjort. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Joda de er spart men hensikten bak spm var å høre om jrg fikk mer enn disse 10 utbetalt ( feriepenger fra i fjor) eller om det er det.... Vedr skatt..hjelper svært lite på med baksmell. Anonymkode: 64a2b...f9a Du får nok ikke disse heller, da du kommer til å bli trukket for den ferien du skal ta. Det vil si: Feriepenger +månedslønn (her antar jeg at du har fast månedslønn og ikke timelønn) - fire uker ferie. (noen, altså de fleste, arbeidsgivere trekker all ferie, altså fem uker på feriepengeutbetalingen) Anonymkode: 7e0e4...a83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå