Gå til innhold

Rettigheter ved kjøp av bruktbil uten kontrakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi selger sa at alt er ok med bilen ingen problem alt er skiftet selger har faktisk ett ansvar ved og gi riktig info om bilen og hva som er skiftet OG ikke skiftet.

Anonymkode: 5a167...b3b

Selger er ansvarlig for å oppgi riktig informasjon utifra hva selger har kompetanse til å vurdere. Så kommer det an på hvilke feil dere har funnet... Er det noe som selger burde/skulle ha vist?

Om dere har kjøpt en bil i tilsynelatende god stand, uten å skrive kontrakt eller naf-test, så må dere også kunne argumentere hvorfor dere mener selger har holdt tilbake opplysninger og hvorfor dere mener selger burde ha vidt om feilene.

Anonymkode: 79156...146

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du som sjåfør er fortsatt ansvarlig for dekkene på fin bil, og du er ansvarlig for å etterstramme boltene uansett hvem som har skiftet dekk...

Ja det vet jeg men selger har også ansvar for og gi riktig informasjon lyver selger får det konsikvenser for selger. Nå var det Heller ikke bare dekket det var problemer med men det at selger også løyv om at bremseklosser og at bremseskiver var nye noe de på verkstedet kunne informere oss om AT de IKKE var nye . De fant også ett tau som var knytet fast der hjulet sitter? Spurte om dette var normalt da sa de "nei her har nok selger mekket på bilen selv for og skjule noe" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har jeg noen rettigheter? Saken er slik at jeg kjøpte en bruktbil via auksjonen.no og i annonsen sto det at bilen var fin og bra og kjøre og at det var eu godkjent til 2022 sto ingenting om at bilen hadde problemer. Da jeg spurte selger via meld  om det var problemer med bilen, fikk jeg beskjed om at bilen fungerte som den skulle uten problemer. Dette er ca 1 mnd siden, og I går havnet jeg nesten I en ulykke paga at selger hadde strammet dekket på bilen for stramt slik at dekket nesten falt av mens jeg kjørte. Har en venn som vet en del og skjekket bilen og kom frem til at det var mye feil og mangler ved bilen. Som ikke selger hadde opplyst oss om, Har tidligere hørt ulyder mens vi har kjørt men siden selger sa at bilen fungerte perfekt så trodde jeg ikke dette var så alvorlig vi tenkte og reise på service med bilen denne mnd før dette skjedde.. er helt paff nå og skjelven, er bare så utrolig glad for at vi fortsatt lever.. jeg var såpass naiv at vi spurte ikke om  noen kontrakt veldig dumt det. Men vi har bevis via meld med selger hvor selger skriver at alt er perfekt med bilen og bilen ikke har problemer.. har jeg rett til og reklamere/heve kjøpet selvom vi ikke har kontrakt men skriftlige meldinger?

Du har rettigheter, men du har og plikter. Samtidig når du kjøper en bil, usett, på auksjon så tar du en økt risiko som du selv sitter med. Manglene du oppdager i ettertid KAN kanskje rettes mot selger, men det krever at du vet hva du gjør, vet hva du snakker om og vet hvordan du går frem. Eller får hjelp til det.

Hvor gammel er bilen og hvor mye betalte dere for den?

Det fremstår også som noe sløvt at du hørte ulyder fra bilen men ikke tok den til verksted for å undersøke hva det var.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det vet jeg men selger har også ansvar for og gi riktig informasjon lyver selger får det konsikvenser for selger. Nå var det Heller ikke bare dekket det var problemer med men det at selger også løyv om at bremseklosser og at bremseskiver var nye noe de på verkstedet kunne informere oss om AT de IKKE var nye . De fant også ett tau som var knytet fast der hjulet sitter? Spurte om dette var normalt da sa de "nei her har nok selger mekket på bilen selv for og skjule noe" 

Og hvordan menet du vi skal kunne vurdere dine rettigheter for å heve kjøp, når du selv ikke opplyser om hva som faktisk er feil?

Det eneste du har sagt i HI er at du selv ikke har etterstrammet hjulbolter, og at du selv ikke har giddet sjekke opp ulyder i bilen din...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Selger er ansvarlig for å oppgi riktig informasjon utifra hva selger har kompetanse til å vurdere. Så kommer det an på hvilke feil dere har funnet... Er det noe som selger burde/skulle ha vist?

Om dere har kjøpt en bil i tilsynelatende god stand, uten å skrive kontrakt eller naf-test, så må dere også kunne argumentere hvorfor dere mener selger har holdt tilbake opplysninger og hvorfor dere mener selger burde ha vidt om feilene.

Ja det er noe selger skulle ha vist Fordi selger sa at bremseklosser og bremseskiver var nettopp skiftet og at det var selger selv som hadde tatt bilen til verksted og skiftet. Noe som vi fikk bekreftelse på at ikke stemte siden bremseklosser og bremseskiver var full av gammel rust. Som jeg har skrivd I HI skulle vi sende bilen på verksted og skjekke dekk osv men så skjedde dette før vi fikk reist på service med bilen. Hadde selger vært helt ærlig om alle probleme med bilen hadde vi jo ikke kjøpt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, nomore82 said:

Du har rettigheter, men du har og plikter. Samtidig når du kjøper en bil, usett, på auksjon så tar du en økt risiko som du selv sitter med. Manglene du oppdager i ettertid KAN kanskje rettes mot selger, men det krever at du vet hva du gjør, vet hva du snakker om og vet hvordan du går frem. Eller får hjelp til det.

Hvor gammel er bilen og hvor mye betalte dere for den?

Det fremstår også som noe sløvt at du hørte ulyder fra bilen men ikke tok den til verksted for å undersøke hva det var.

Om du leser så hadde vi tenkt til og reise på service med bilen men så skjedde dette. Vi så bilen før vi kjøpte den og selger sa at alt var perfekt med bilen. Vi prøvekjørte den og alt virker greit..så da stoler en jo på hva selger sier det er jo derfor selger alltid skal være ærlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvordan menet du vi skal kunne vurdere dine rettigheter for å heve kjøp, når du selv ikke opplyser om hva som faktisk er feil?

Det eneste du har sagt i HI er at du selv ikke har etterstrammet hjulbolter, og at du selv ikke har giddet sjekke opp ulyder i bilen din...

Du må lese alt jeg har skrivd.. før du starter og kommentere dette handler ikke bare om hjulboltene og etterstramming men at selger løyv til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilen har åpenbart skjulte feil, men ikke fokuser på dekkene, den feilen er ikke like åpenbar.

Reklamasjonsretten finn sikter til, er ikke noe finn selv står for, den er lovpålagt uansett om bilen er annonsert på finn eller et annet sted.

Anonymkode: f1ac7...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo godt mulig selger ikke visste om problemene!?

Jeg vet lite om bil, trodde min var i fin stand, plutselig sluttet den å virke, og verksted sa det er så mye feil at det ikke er verdt å reparere. Hadde jeg solgt den måneden før den stoppa hadde jeg også sagt at alt var bra, fordi jeg trodde det..... 

Anonymkode: 85d59...5fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi TS sier det er alvorlige feil og mangler på bilen, noen av de er spesifikt beskrevet i tråden.

Nei, hjulboltene er ikke det eneste TS har skrevet om. Forstår at det er vanskelig å vurdere noe, når man ikke evner å sette seg inn i tråden/saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du leser så hadde vi tenkt til og reise på service med bilen men så skjedde dette. Vi så bilen før vi kjøpte den og selger sa at alt var perfekt med bilen. Vi prøvekjørte den og alt virker greit..så da stoler en jo på hva selger sier det er jo derfor selger alltid skal være ærlig.. 

Joda. Selger skal være ærlig. Men det er naivt å bare stole på folk sånn.

Det dette koker ned til er hva er avtalt, hva kan du sannsynliggjøre at selger visste og hva hadde du grunn til å forvente.

Hva betalte dere for bilen og hvor gammel er bilen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at TS kommer særlig langt med denne saken, men det er bare å prøve. 

Lærdommen som man kan ta med seg fra dette er at bruktbilselgere ofte er sleipe, og at det lønner seg å ha med noen som har litt peiling når man skal handle bil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må lese alt jeg har skrivd.. før du starter og kommentere dette handler ikke bare om hjulboltene og etterstramming men at selger løyv til oss!

Men hva har du skrevet som er relevant?

I HI skrev du om bolter. Det kan være at dette er materialtretthet og kunne skjedd når som helst. Var det mange bolter som knakk? Det er ikke gitt at selger har gjort noe feil. Dere burde jo uansett etterstrammet.

Senere i tråden skriver du at skiver og klosser var nye. Dette må selger fikse om han har sagt det, men dette kunne dere sett når dere så over bilen.

Dere har sikkert prøvekjørt bilen. Hva var inntrykket da?

Du skriver om noe tau. Hvor var dette? Jeg har aldri hørt om noen som reparer med tau.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi TS sier det er alvorlige feil og mangler på bilen, noen av de er spesifikt beskrevet i tråden.

Nei, hjulboltene er ikke det eneste TS har skrevet om. Forstår at det er vanskelig å vurdere noe, når man ikke evner å sette seg inn i tråden/saken.

Kanskje du kan fortelle oss som ikke er så gode til å sette oss inn hva som faktisk er manglene ved bilen annet enn prosa?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo godt mulig selger ikke visste om problemene!?

Jeg vet lite om bil, trodde min var i fin stand, plutselig sluttet den å virke, og verksted sa det er så mye feil at det ikke er verdt å reparere. Hadde jeg solgt den måneden før den stoppa hadde jeg også sagt at alt var bra, fordi jeg trodde det..... 

Anonymkode: 85d59...5fc

Så Selger viste ikke om h*n selv hadde tatt Bilen TIL service og skiftet bremseklosser og bremseskiver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Oppgitt78 said:

Tviler på at TS kommer særlig langt med denne saken, men det er bare å prøve. 

Lærdommen som man kan ta med seg fra dette er at bruktbilselgere ofte er sleipe, og at det lønner seg å ha med noen som har litt peiling når man skal handle bil. 

Jeg tror jeg kommer langt jeg har meldinger som er Mellom meg og Selger og bilder av bilen bremseklossene og bremseskivene og det tauet som er inni hvor dekket skal sitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

På finn.no ja men dette kjøpet var ikke igjennom finn.no.. dessuten tror jeg det er andre regler når det gjelder bil da er det 2 års garanti ved bruktbilkjøp ved privatperson også 5 års garanti via bilforhandler. Bilen hadde Heller ikke småfeil men veldig store fatale feil og mangler. Og bilen var rett og slett farlig og kjøre. Noe vi ikke fikk opplyst om.

Det er  jo den samme loven som gjelder uansett hvilket nettsted man kjøpte bilen fra. Nettsiden har ingenting å si for loven.

Ta saken videre via forbrukerrådet muligens? Krev å få hevet kjøpet pga feilene. Men da bør feilene dokumenteres av et verksted skriftlig, ikke bare muntlig fra en "venn" eller bekjent som har kikket på den privat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tror jeg kommer langt jeg har meldinger som er Mellom meg og Selger og bilder av bilen bremseklossene og bremseskivene og det tauet som er inni hvor dekket skal sitte

Hva mener du med dette tauet? Snakker du om et tau som ligger i brønnen til reservehjulet i bagasjerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner fortsatt svar på pris og årsmodell på bilen. Mistenker at du selv skjønner at disse to tingene henger sammen med hva du kan forvente av bilen og at du dermed kan ha en dårligere sak..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...