AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #1 Skrevet 27. mai 2021 Har jeg noen rettigheter? Saken er slik at jeg kjøpte en bruktbil via auksjonen.no og i annonsen sto det at bilen var fin og bra og kjøre og at det var eu godkjent til 2022 sto ingenting om at bilen hadde problemer. Da jeg spurte selger via meld om det var problemer med bilen, fikk jeg beskjed om at bilen fungerte som den skulle uten problemer. Dette er ca 1 mnd siden, og I går havnet jeg nesten I en ulykke paga at selger hadde strammet dekket på bilen for stramt slik at dekket nesten falt av mens jeg kjørte. Har en venn som vet en del og skjekket bilen og kom frem til at det var mye feil og mangler ved bilen. Som ikke selger hadde opplyst oss om, Har tidligere hørt ulyder mens vi har kjørt men siden selger sa at bilen fungerte perfekt så trodde jeg ikke dette var så alvorlig vi tenkte og reise på service med bilen denne mnd før dette skjedde.. er helt paff nå og skjelven, er bare så utrolig glad for at vi fortsatt lever.. jeg var såpass naiv at vi spurte ikke om noen kontrakt veldig dumt det. Men vi har bevis via meld med selger hvor selger skriver at alt er perfekt med bilen og bilen ikke har problemer.. har jeg rett til og reklamere/heve kjøpet selvom vi ikke har kontrakt men skriftlige meldinger? Anonymkode: 5a167...b3b
Million Skrevet 27. mai 2021 #2 Skrevet 27. mai 2021 (endret) Jeg leste senest i går her på KG noen som siterte en lov (Kjøpsloven muligens??) og der sto det at det IKKE er angrerett i kjøp mellom privatpersoner. Skal se om jeg finner det sitatet igjen. REDIGERT: fant ikke det sitatet jeg tenkte på, men her er noe om samme sak. Ved kjøp av ting gjennom internettsider som Finn (eller Auksjonen.no) mellom private, er det ikke angrerett. MEN dersom det er vesentlig mangel på varen kan du ha muligheter. LES HER https://advokatmatch.no/har-man-angrerett-pa-kjop-pa-finn Endret 27. mai 2021 av Million
Min_hund_er_Grå Skrevet 27. mai 2021 #3 Skrevet 27. mai 2021 I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten: Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven. Hvis man kjøper bil av en bilforhandler har man fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til forbrukerkjøpsloven. VIKTIG! Dersom bilen selges av en profesjonell bilformidler på vegne av en privat selger kan man i utgangspunktet velge hvem man ønsker å rette klagen mot. Dersom bilformidleren/mellommannen klart og tydelig har informert om at han/hun kun opptrer som mellommann vil kjøper av kjøretøyet ikke ha anledning til å rette klagen mot bilformidleren. Du kan lese mer om dette på forbrukerrådet sine nettsider. I disse tilfellene stilles det krav til hvor lenge etter at du oppdaget (eller burde ha oppdaget) feilen du ønsker å klage på. Dersom det går for lang tid før du klager, kan du miste kravet/rettighetene dine. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #4 Skrevet 27. mai 2021 Det du skriver henger jo ikke på greip, dekket faller ikke av om det er strammet hardt til. For øvrig er det svært blåøyd å kjøpe bil av en privatperson uten å få bilen testet på et verksted først, både NAF og andre bilverksteder tilbyr dette. Tror ikke du kommer noen vei her, du må kunne bevise at selger visste om hva som evt var galt med bilen. Anonymkode: edd16...edb 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #5 Skrevet 27. mai 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det du skriver henger jo ikke på greip, dekket faller ikke av om det er strammet hardt til. For øvrig er det svært blåøyd å kjøpe bil av en privatperson uten å få bilen testet på et verksted først, både NAF og andre bilverksteder tilbyr dette. Tror ikke du kommer noen vei her, du må kunne bevise at selger visste om hva som evt var galt med bilen. Anonymkode: edd16...edb Jo det henger faktisk på grep selger sa at han skulle skifte vinterdekk til sommerdekk for oss og h*n bekreftet selv at det var h*n som skulle gjøre det. Jeg husker jeg spurte klart og tydelig "kan du skifte dekk? Bet du hvordan du skal skifte dekk" da fikk jeg I svar at ha det viste h*n. Hjulboltene knakk mens vi var ute og kjørte I går og dekket falt nesten av når vi kjørte. (Dette er selger sin feil da h*n tydelig stramte hjulboltene alt for stramt) set kan være svært farlig og skifte dekk om en ikke vet hvordan det skal gjøres. Dessuten fant vi veldig mange feil og mangler på uken da en bekjent skjekket den alt for mye rust ved hvor dekk skal sitte som vi ikke fikk noe beskjed om bremseklosser of bremseskiver I full av rust. Da vi fikk beskjed av selger om at dette var ordnet og skiftet. Dessuten fant vi ett tau inni der dekket sitter?! Vi har bilder og dokumentasjon. Jeg kommer til og ta kontakt med selger og om h*n setter seg på bakbeina tar jeg det vidre.. Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #6 Skrevet 27. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Jo det henger faktisk på grep selger sa at han skulle skifte vinterdekk til sommerdekk for oss og h*n bekreftet selv at det var h*n som skulle gjøre det. Jeg husker jeg spurte klart og tydelig "kan du skifte dekk? Bet du hvordan du skal skifte dekk" da fikk jeg I svar at ha det viste h*n. Hjulboltene knakk mens vi var ute og kjørte I går og dekket falt nesten av når vi kjørte. (Dette er selger sin feil da h*n tydelig stramte hjulboltene alt for stramt) set kan være svært farlig og skifte dekk om en ikke vet hvordan det skal gjøres. Dessuten fant vi veldig mange feil og mangler på uken da en bekjent skjekket den alt for mye rust ved hvor dekk skal sitte som vi ikke fikk noe beskjed om bremseklosser of bremseskiver I full av rust. Da vi fikk beskjed av selger om at dette var ordnet og skiftet. Dessuten fant vi ett tau inni der dekket sitter?! Vi har bilder og dokumentasjon. Jeg kommer til og ta kontakt med selger og om h*n setter seg på bakbeina tar jeg det vidre.. Anonymkode: 5a167...b3b På uken-bilen of-og Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #7 Skrevet 27. mai 2021 5 hours ago, Min_hund_er_Grå said: I Norge har man, som forbruker, alltid reklamasjonsrett når man kjøper bil - enten man kjøper av en bilforhandler eller av en privatperson. Det er imidlertid en forskjell på varigheten på reklamasjonsretten: Hvis man kjøper bil av en privatperson, har man to års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til kjøpsloven. Hvis man kjøper bil av en bilforhandler har man fem års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler i henhold til forbrukerkjøpsloven. VIKTIG! Dersom bilen selges av en profesjonell bilformidler på vegne av en privat selger kan man i utgangspunktet velge hvem man ønsker å rette klagen mot. Dersom bilformidleren/mellommannen klart og tydelig har informert om at han/hun kun opptrer som mellommann vil kjøper av kjøretøyet ikke ha anledning til å rette klagen mot bilformidleren. Du kan lese mer om dette på forbrukerrådet sine nettsider. I disse tilfellene stilles det krav til hvor lenge etter at du oppdaget (eller burde ha oppdaget) feilen du ønsker å klage på. Dersom det går for lang tid før du klager, kan du miste kravet/rettighetene dine. Takk for svar det var godt og høre. Vi har hatt bilen litt over en mnd.. vi trodde alt var ok med bilen da vi fikk beskjed av selger om at alt var greit.. så det er tydelig at h*n har solgt en bil med store feil og mangler hadde vi kjørt på en motorvei kunne liv gått tapt heldighvis var vi I nærheten av ett verksted da dette skjedde. Kommer selvfølgelig til og ta dette vidre da hendelsen var meget alvorlig. Vi er avhengi av bil og at den skal være I lik beskrivelsen som selger har gitt så enten hever vi kjøpet "h*n får få tilbake bilen" også får vi få tilbake pengene ellerså får selger dekke utguftene skadene måtte ha ellerså tar vi det vidre. Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #8 Skrevet 27. mai 2021 Det er en bruktbil og selger har kun plikt til å opplyse om feil han vet om. Ting kan fort skje med bruktbiler, og feil som er her nå trenger ikke å ha vært der for en måned siden. Så med mindre du kan bevise at selger skjukte feil kommer du ingen vei. Anonymkode: 3c4af...1ec 11
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #9 Skrevet 27. mai 2021 5 hours ago, Million said: Jeg leste senest i går her på KG noen som siterte en lov (Kjøpsloven muligens??) og der sto det at det IKKE er angrerett i kjøp mellom privatpersoner. Skal se om jeg finner det sitatet igjen. REDIGERT: fant ikke det sitatet jeg tenkte på, men her er noe om samme sak. Ved kjøp av ting gjennom internettsider som Finn (eller Auksjonen.no) mellom private, er det ikke angrerett. MEN dersom det er vesentlig mangel på varen kan du ha muligheter. LES HER https://advokatmatch.no/har-man-angrerett-pa-kjop-pa-finn På finn.no ja men dette kjøpet var ikke igjennom finn.no.. dessuten tror jeg det er andre regler når det gjelder bil da er det 2 års garanti ved bruktbilkjøp ved privatperson også 5 års garanti via bilforhandler. Bilen hadde Heller ikke småfeil men veldig store fatale feil og mangler. Og bilen var rett og slett farlig og kjøre. Noe vi ikke fikk opplyst om. Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Du som sjåfør er ansvarlig for dekkene på din bil, du sier altså her at du har overtatt en bil å kjørt i en måned uten å sjekke dekk? Du har kjørt en måned uten å etterstramme etter dekkskift? Anonymkode: 79156...146 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er en bruktbil og selger har kun plikt til å opplyse om feil han vet om. Ting kan fort skje med bruktbiler, og feil som er her nå trenger ikke å ha vært der for en måned siden. Så med mindre du kan bevise at selger skjukte feil kommer du ingen vei. Anonymkode: 3c4af...1ec Ja og alle vet at en ikke skal stramme hjulbolt forstramt. Vet en ikke hvordan en skal skifte dekk så reiser en til ett firma som vet og skifte dekk. Så enkelt er det. Men selger valgte og gjøre det selv og gjorde det feil noe som kunne fått store konsikvenser for oss som kjørte bilen h*n viste at bilen var farlig og kjøre og selger viste at h*n løyv sa at det var nye bremseklosser og bremseskiver som også Heller ikke stemte. Og eeh jo en kan se godt forskjell på nye bremseklosser og bremseskiver vs gamle bremseklosser og bremseskiver tikdekket med masse rust! Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Du har nok gode rettigheter for manglene på bilen. Ta kontakt med en advokat hvis du trenger hjelp. Angående stramming av hjulmuttere så er dette noe du er ansvarlig for som bruker av bilen: https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§13 Anonymkode: 95a3c...b12 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du som sjåfør er ansvarlig for dekkene på din bil, du sier altså her at du har overtatt en bil å kjørt i en måned uten å sjekke dekk? Du har kjørt en måned uten å etterstramme etter dekkskift? Anonymkode: 79156...146 Fordi selger sa at alt er ok med bilen ingen problem alt er skiftet selger har faktisk ett ansvar ved og gi riktig info om bilen og hva som er skiftet OG ikke skiftet. Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Du har nok gode rettigheter for manglene på bilen. Ta kontakt med en advokat hvis du trenger hjelp. Angående stramming av hjulmuttere så er dette noe du er ansvarlig for som bruker av bilen: https://lovdata.no/lov/1965-06-18-4/§13 Anonymkode: 95a3c...b12 Takk jeg skal ringe selger først og setter h*n seg på bak beina tar jeg saken vidre og ringer forsikringsselskapet mitt. Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du som sjåfør er ansvarlig for dekkene på din bil, du sier altså her at du har overtatt en bil å kjørt i en måned uten å sjekke dekk? Du har kjørt en måned uten å etterstramme etter dekkskift? Anonymkode: 79156...146 Du leste ikke alt som jeg skreiv ser jeg?🙄😶 Anonymkode: 5a167...b3b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #16 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi selger sa at alt er ok med bilen ingen problem alt er skiftet selger har faktisk ett ansvar ved og gi riktig info om bilen og hva som er skiftet OG ikke skiftet. Anonymkode: 5a167...b3b Og du som sjåfør er fortsatt ansvarlig for dekkene på fin bil, og du er ansvarlig for å etterstramme boltene uansett hvem som har skiftet dekk... Anonymkode: 79156...146 10
nomore82 Skrevet 27. mai 2021 #17 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På finn.no ja men dette kjøpet var ikke igjennom finn.no.. dessuten tror jeg det er andre regler når det gjelder bil da er det 2 års garanti ved bruktbilkjøp ved privatperson også 5 års garanti via bilforhandler. Bilen hadde Heller ikke småfeil men veldig store fatale feil og mangler. Og bilen var rett og slett farlig og kjøre. Noe vi ikke fikk opplyst om. Anonymkode: 5a167...b3b Nei. Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #18 Skrevet 27. mai 2021 Just now, nomore82 said: Nei. Garanti er ikke det samme som reklamasjonsrett. Jeg har rett til og klage på bil med skjulte feil og mangler og kan heve kjøpet jo. Ved store feil og mangler så lenge jeg har gode bevis noe jeg har. Anonymkode: 5a167...b3b 1
Illuminatum Skrevet 27. mai 2021 #19 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi selger sa at alt er ok med bilen ingen problem alt er skiftet selger har faktisk ett ansvar ved og gi riktig info om bilen og hva som er skiftet OG ikke skiftet. Anonymkode: 5a167...b3b Sa han virkelig at alt er OK med bilen? Du kunne selv sett at skiver var rustne. De blir gjerne det når bilen står en periode. Var det ingen lyder som du hørte under prøvekjøringen? Ellers relevant er hvor gammel bilen er, kjørelengde, servicehefte etc. Hvordan var prisen i forhold til dette? 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #20 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På finn.no ja men dette kjøpet var ikke igjennom finn.no.. dessuten tror jeg det er andre regler når det gjelder bil da er det 2 års garanti ved bruktbilkjøp ved privatperson også 5 års garanti via bilforhandler. Bilen hadde Heller ikke småfeil men veldig store fatale feil og mangler. Og bilen var rett og slett farlig og kjøre. Noe vi ikke fikk opplyst om. Anonymkode: 5a167...b3b Det har ingenting å si om bilen var avertert på Finn eller andre steder, du må også skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Ved privatkjøp har man 2 års reklamasjonsrett og kjøper man av forhandler er det 5 år. Anonymkode: d3ca9...739 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå