AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #1 Skrevet 26. mai 2021 Da pappa levde hadde vi god økonomi, men så døde han plutselig da jeg var 17 og like etterpå flyttet det inn en ny mann. Han var på besøk iblant, og jeg trodde det var pga pappas død. Mamma hadde mye besøk av venner og familie og naboer i den tiden etter pappas død. Etter et halvt år var det en mann på besøk som sa til meg og han skulle flytte inn, og jeg ble helt sjokkert og hylte og løp på rommet. Jeg var da nesten 18, men jeg syns mamma kunne sagt dette. Ikke han som jeg nesten ikke kjente. Etter å måtte bo med han i 17 år så har mamma kastet han ut. Mamma er ruinert, mistet huset sitt, må betale på store forbrukslån, og leier en leilighet, og jeg har slitt psykisk og vært av og på AAP, og har måtte bruke alle pengene mine på å betale husleie, mat, mine egne regninger. Håper jeg klarer å komme meg opp økonomisk, har heldigvis ingen gjeld, men eier ingenting og har ingen sparepenger. Er 34 og alle mine venner har utdannelse og gode jobber og eier hus og har begynt å få barn. Anonymkode: 7eb5d...c0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #2 Skrevet 26. mai 2021 På hvilken måte ødelag han deg økonomisk? Anonymkode: ba358...149 11
Realverdien Skrevet 26. mai 2021 #3 Skrevet 26. mai 2021 Beklager, men du må nok ruste deg for å være sterk når denne karen kommer tilbake for å støvsuge dere. Det finnes mange gode sider på engelsk for overlevende av narsissisme. Kan anbefale å lese og bruke disse.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #4 Skrevet 26. mai 2021 Mener du at DU har måttet forsørge/ hjelpe moren din pga. han? Anonymkode: e37c7...496 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På hvilken måte ødelag han deg økonomisk? Anonymkode: ba358...149 Han ødela meg psykisk, og mamma økonomisk og psykisk. Sliter med å spare penger da jeg hele tiden får dårlig samvittighet... Han ga meg mye dårlig samvittighet fordi han hadde så mye gjeld. Han bidro ikke med noe, og mamma var avhengig av at jeg betalte husleie, og om det var perioder hvor jeg hadde lite penger og ikke kunne betale så mye, ble han rasende. Han hadde bare litt penger til mat, de var alt. Anonymkode: 7eb5d...c0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at DU har måttet forsørge/ hjelpe moren din pga. han? Anonymkode: e37c7...496 Ja. Anonymkode: 7eb5d...c0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Realverdien skrev (3 minutter siden): Beklager, men du må nok ruste deg for å være sterk når denne karen kommer tilbake for å støvsuge dere. Det finnes mange gode sider på engelsk for overlevende av narsissisme. Kan anbefale å lese og bruke disse. Ja, jeg må komme meg bort fra han, og mamma. Skal uføretrygdes snart, og håper de kan hjelpe meg med en liten hybel eller noe. Har nylig fått vite at jeg har aspergers, så orker ikke mer. Anonymkode: 7eb5d...c0f
Hanna! Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 For en trist historie! Men det er ikke for sent. Det er også de på din alder som er i en enda verre økonomisk situasjon. Jeg ville begynt med å prøve å jobbe med følelsene. Kanskje psykolog? Og så sette deg nye økonomiske vaner. Mange på din alder har minus når det gjelder formue, som masse studiegjeld for en utdannelse man egentlig ikke kan bruke. Du har masse tid og muligheter. Heldigvis er dere endelig kvitt ham. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Hanna! skrev (3 minutter siden): For en trist historie! Men det er ikke for sent. Det er også de på din alder som er i en enda verre økonomisk situasjon. Jeg ville begynt med å prøve å jobbe med følelsene. Kanskje psykolog? Og så sette deg nye økonomiske vaner. Mange på din alder har minus når det gjelder formue, som masse studiegjeld for en utdannelse man egentlig ikke kan bruke. Du har masse tid og muligheter. Heldigvis er dere endelig kvitt ham. Vi har fortsatt kontakt med han, men han bor langt borte. Jeg tar aldri telefonen når han ringer meg. Husker han drakk seg full hele tiden og kom inn på rommet mitt om nettene og skrudde på lyset og vekket meg. Dette skjedde flere ganger i uken. Mamma visste det, men gjorde ingenting med det. Går til psykiater. Det var da vi fant ut at jeg hadde aspergers. Har vært så stressa og redd og sliten i alle år. Anonymkode: 7eb5d...c0f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Du må bare kutte kontakten helt. Jeg sier det fordi vi har en slik i familien. Personen rutinerte sin mor, namsmannen hadde to saker på henne (ting han hadde forårsaket og svindlet) mens hun lå på dødsleiet. Han visste det og sa ikke noe, lot henne ligge i uro og engstelse. Vi vet hun håpet så inderlig at han skulle si at han skulle ta ansvar men nei. Bare kutt han ut fullstendig, du og din mor kan begynne å se fremover når han er helt ute av bildet. Føler med dere ❤ Anonymkode: ee1dc...bda
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du må bare kutte kontakten helt. Jeg sier det fordi vi har en slik i familien. Personen rutinerte sin mor, namsmannen hadde to saker på henne (ting han hadde forårsaket og svindlet) mens hun lå på dødsleiet. Han visste det og sa ikke noe, lot henne ligge i uro og engstelse. Vi vet hun håpet så inderlig at han skulle si at han skulle ta ansvar men nei. Bare kutt han ut fullstendig, du og din mor kan begynne å se fremover når han er helt ute av bildet. Føler med dere ❤ Anonymkode: ee1dc...bda Har han narsissistiske trekk også? Anonymkode: 7eb5d...c0f
Rotemor Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Du har forsørget moren din pga moren din. Plasser ansvaret der det hører til. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Rotemor skrev (29 minutter siden): Du har forsørget moren din pga moren din. Plasser ansvaret der det hører til. Nei, han har levd på mamma fordi han ikke hadde penger, og mamma har ikke hatt råd til det og vært veldig veldig avhengig av at jeg betalte husleie, og hun har aldri hatt noen utgifter på meg i det hele tatt. Jeg har betalt alt selv. Anonymkode: 7eb5d...c0f
Rotemor Skrevet 27. mai 2021 #14 Skrevet 27. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, han har levd på mamma fordi han ikke hadde penger, og mamma har ikke hatt råd til det og vært veldig veldig avhengig av at jeg betalte husleie, og hun har aldri hatt noen utgifter på meg i det hele tatt. Jeg har betalt alt selv. Anonymkode: 7eb5d...c0f Hun lot ham leve på seg og hun lot deg betale regningen... Hun har ikke tatt godt vare på deg. Endret 27. mai 2021 av Rotemor 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #15 Skrevet 27. mai 2021 Jeg føler virkelig med deg. Har hatt en liknende oppvekst med en stefar som var forferdelig (kort fortalt). Så jeg forstår deg så godt. Moren din burde også tatt deg vekk fra dette for lenge siden, så det er fryktelig at hun ikke har stilt opp som mor. Jeg er også 32 år. Jeg tror og håper psykolog vil hjelpe deg masse. Men det tar selvfølgelig tid. Så tror jeg at det kan være en fordel å finne noe du virkelig liker å gjøre. Har du noe slikt du kan bruke tankene på? Feks spille et instrument eller en annen hobby som du trives med og passer deg. Hvis ikke, kan du finne noe nytt? Kan jeg spørre deg om du hadde klart en utdannelse? Det står lite ellers i teksten om dette. Men det er jo enda ikke for sent å ta studier. Man kan også gjøre dette via nett. Og du har ikke gjeld som du sier, så du ville jo fått lån fra Lånekassen. At du har Asperger, forandrer ikke på den du er og har vært, så ikke la det stoppe deg! Men heller tenk hva slags fordeler det kan gi deg! Nå vet ikke jeg i hvilken grad du er rammet, men det finnes mange muligheter. Jeg vet du må ha hatt det grusomt og det tar veldig lang tid å komme seg gjennom dette og å sørge over det livet og mulighetene man aldri fikk og som man ser andre rundt seg har fått. Men samtidig betyr ikke dette at livet er over på noen måte, og det er mye en kan gjøre selv for å endre tilværelsen med riktig innstilling. Og det er mulig å få det mye bedre! Ikke minst må jeg nevne viktigheten av å ha en god psykolog som kan hjelpe deg på veien med sorgen, traumene og å skifte fokus. Det finnes ingen fasitsvar, men dette er ting som har hjulpet meg hvertfall og jeg håper at det kan hjelpe deg også. Tro meg, for meg så var det så mørkt at jeg satt daglig og gråt og stirret i veggen hver eneste dag time ut og inn. Følte livet var over. Men jeg kom meg ut av det og det hadde jeg aldri trodd. Det er ikke for å sammenligne at jeg skriver det, for hver situasjonen er unik. Men for å belyse at det kan bli mye bedre! Ikke gi opp🤗 Anonymkode: b751c...587 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå