Gå til innhold

Gamlejobben er ledig, savner den og vurderer å søke. Realistisk å slippe kvelds-/helgejobbing/evt. få høyere lønn for å jobbe kveld/helg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som butikksjef i mange år og trivdes godt i jobben, men da jeg ble alene med to barn ble det vanskelig å fortsette pga kvelds- og helgejobbingen (kjeden krevde at butikksjefene jobbet annenhver lørdag og minimum en kveldsvakt i uka). For å få hverdagen til å gå opp var jeg nødt til å bytte jobb.

Fikk meg en kontorjobb i et lite håndverkerfirma, med fast arbeidstid mandag til fredag 8 til 16. Det er aldri kvelds- eller helgejobbing, og jeg har stor fleksibilitet. Har jeg behov for å gå tidligere eller komme senere en dag er det ikke noe problem. Det er selvsagt gull verdt for meg som alenemor. Nedsiden med jobben er at det er ensformig, jeg gjør stort sett de samme arbeidsoppgavene om og om igjen, og ensomt. Jeg jobber stort sett alene. Lønna er også en del lavere enn i butikksjefjobben, siden jeg ikke har noe lederansvar.

Jeg savner den varierte hverdagen i butikk og det sosiale samspillet jeg hadde med kundene og kollegene der. Nå er butikksjefjobben jeg sa opp for et par år siden utlyst og jeg har så lyst til å søke. De var veldig fornøyde med jobben jeg gjorde, så jeg tror nok jeg er velkommen tilbake.

Det som holder meg tilbake er at jeg har de samme utfordringene rundt arbeidstid som da jeg sa opp, barna går fortsatt i småskole og barnehage så det er noen år til de klarer seg selv når jeg er på jobb. Om jeg skal starte igjen må jeg be om tilpasninger de ikke var villige til å gjøre før jeg sa opp, eventuelt be om en del høyere lønn for å ha råd til barnepass når jeg skal jobbe kveld og helg. Er det i det hele tatt realistisk å prøve å forhandle seg til noe sånt eller vil jeg bare fremstå som en idiot om jeg prøver meg?

Anonymkode: df3c3...377

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå vet jeg ikke hvilken bedrift du jobbet for men jeg jobber selv som butikksjef i et relativt stort konsern å har flere venninner i et annet større konsern. Vi er alle skjønt enig i at jobben ikke har blitt mer fleksibel de siste årene,  spesielt kleskjedene sliter å jevnt over får butikksjefene mer å mer pålagt arbeidstid for å få timekabalen til å gå opp.

Selv om de var fornøyd med deg for noen år siden trur jeg nok de har lett for å velge den uerfarne,  som ikke stiller krav å ikke er klar over hvor mye arbeid det innebærer å være leder så hen krever heller ikke så mye i lønn. Hen kan å formes akkurat dithen de vil, dessverre.  

Men når de er sagt så skader de aldri å søke!

Anonymkode: 7f6c5...c36

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres helt urealistisk ut at de skal gi deg høyere lønn og mindre ukurant arbeidstid i en tid der de fleste sliter med å få det til å gå rundt, og det når de attpåtil har nektet å tilrettelegge den gangen du faktisk var ansatt. 

Anonymkode: 774b4...9e4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den ideen kan du nok bare droppe. Du bare dummer deg ut ved å tro at du er så savnet. Hadde denne tilretteleggingen vært aktuell hadde de spurt deg selv eller gitt deg den for to år siden da økonomien i den bransjen var mye bedre.

Anonymkode: a57e6...271

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Urealistisk å søke butikksjefjobb når man er så lite fleksibel. Det er en grunn til at lønna er høyere.

Anonymkode: 9db0f...ec2

• Liker 5
Skrevet

Når de ikke ville være fleksible for to år siden, så vil de helt sikkert ikke det nå heller. Og å betale ekstra for barnevakt til deg i en butikksjefjobb? Glem det, de har nok lang kø av søkere uten slike krav. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Sjefen som ikke gidder å ta tak». Bare glem det

Anonymkode: b30c1...7f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...